Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Holtemann, fredag 26. desember 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

Holtemann

Jeg takker for mange konstruktive tilbakemeldinger, og ikke minst lærerike.
Er veldig usikker på hva jeg skal foreta meg videre, men kan jo oppdatere underveis.

Balrog

Som flere skriver: Sjekk dekktrykket og legg på til 2,8 eller 3,0 bar. Dette har stor betydning. (Prøv å sykle med nesten flate dekk). Leafen er også lite glad i hastigheter over 80 tross sin påståtte gode aerodynamikk. (For Tesla er høye hastigheter - etter norske forhold - ikke noe problem)

Hver kaldstart med bilen stjeler mye rekkevidde. Vi har installert dieselvarme som brukes når rekkevidde er kritisk på vinteren. Det gjør ikke underverker med rekkevidden, men gjør at man slipper å sitte å fryse med rekkeviddeangst. Reell rekkevidde blir ca 2 mil mer+-.

Hvis du skal ha bilen i flere år og rekkevidden når du kjøper bilen er knapp bør du nok få en annen løsning, ettersom batteriet ikke blir bedre med tiden.

Er du forespeilet urealistiske rekkeviddetall av selger uten forbehold er det en soleklar reklamasjonssak selv om bilen er slik den skal være. Dessverre er verden full av uærlige selgere og det kan fort bli vanskelig å dokumentere hva selger har lovet om det ikke fremgår av skriftlige dokumenter eller salgsavtalen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

flux

#47
Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:38

Sitat fra: TorC
Der har du nok en del av forklaringen. For å oppnå så høy temperatur i kupee kreves det at kjelen står på fort vekk 5 kw i 10 minutter i oppstart (x2) og drift 3 kw i 20 min (x2). Og i tillegg til bilens systemer er vi oppe i nesten 4 kwt på den timen du bruker bilen. Legger man til en urutinert sjåfør så kan man nok lett oppnå å få LBW på bare 7 mil.

Klag gjerne til selger, men jeg tror og håper du ikke kommer noen vei. Ved normal bruk er ikke 7 mil et problem. Men du har åpenbart annerledes behov enn akkurat normalen, og da passer ikke LEAF for deg. Kjøp deg en bil med eksplosjonsmotor så slipper du å være redd for å ikke komme hjem i vinterkulden, men pass på at du ikke kjøper deg en moderne diesel, for de gir deg ikke nok varme...

Er 20-21 grader "høy" temperatur? Er det urimelig å forvente? Er det urimelig å forvente når selger har sagt at dette skal være problemfritt?
Hvorfor er mitt behov noe annet enn normalen? (7 mil med levelig temperatur)

Sitat fra: TorC
Sorry, men det er altså unyansert og grenser til direkte feil. Jo høyere temperatur du ønsker i kupeen, dess kortere kommer du. Det er ikke mer avansert enn det.

Jeg er jo ikke uenig i dette? Har jeg gitt inntrykk av det?
Nissan Leaf er en fantastisk bil, men klimaanlegget i forrige generasjon Leaf er ille med tanke på energibruk, det er et bensinbil anlegg som er minimalt modifisert.

Her er mine klima nerderåd for Leaf med vannvarmer, dvs uten varmepumpe og 2012 mod og eldre:

- Det er ikke temperaturen en stiller inn som betyr mest for forbruk, men viftetrinn dvs. mengde luftgjennomstrømning i systemet.

- Ikke bruk Auto, bruk alltid vifte på trinn 1 om det ikke er svært mye fukt i bilen.
- Bruk alltid AC på, for å tørke luft, ac bruker uansett lite strøm og gjør at en kan ha vifte på trinn 1 uten dugg.

Jeg bruker 4 modus:
- Ved veldig fuktig uteluft, bruk luft på kun vindu
- Ved normal uteluft, bruk luft på ben/vindu
- Ved veldig tørr uteluft, bruk luft på kun ben
- For ekstrem sparing, bruk luft på kun senter og steng alle spjeld unntatt ett spjeld litt åpent i senter og sett temp til 16,5

Jeg bruker ofte temp på maks dvs. 30 grader, det er fordi klimaanlegget regulerer inn noe kald luft ved å styre spjeld innstillinger på temperaturer under maks, så min erfaring er at maks temp og min vifte gir mest varme for "penga".

Når det da blir unødvendig varmt skrur jeg ofte ned til 16,5 grader som er den laveste temp en kan ha uten at anlegget kun kjører kald luft. Ved 16,5 blir det ofte passe varmt uansett, dvs det blir mye varmere i bilen enn 16,5 grader når det er kaldt ute.

Ved slik bruk ser jeg effektbruk i klimaanlegget på mellom 750 watt og 2,5kw, bortsett fra i starten da det trekker maks en kort stund til det regulerer ned effekt pga. maks temp på vannet.

Jeg kjører sjelden i temp under -5, så der har jeg ikke noe særlig erfaring og kjører mest med bilen i eco mode.







emil

Sitat fra: flux på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:44
Her er mine klima nerderåd for Leaf med vannvarmer, dvs uten varmepumpe og 2012 mod og eldre:

- Det er ikke temperaturen en stiller inn som betyr mest for forbruk, men viftetrinn dvs. mengde luftgjennomstrømning i systemet.

- Ikke bruk Auto, bruk alltid vifte på trinn 1 om det ikke er svært mye fukt i bilen.
- Bruk alltid AC på, for å tørke luft, ac bruker uansett lite strøm og gjør at en kan ha vifte på trinn 1 uten dugg.

....

Ved slik bruk ser jeg effektbruk i klimaanlegget på mellom 750 watt og 2,5kw, bortsett fra i starten da det trekker maks en kort stund til det regulerer ned effekt pga. maks temp på vannet.

Jeg kjører sjelden i temp under -5, så der har jeg ikke noe særlig erfaring og kjører mest med bilen i eco mode.

Har en ganske annen tilnærming til oppvarming: Varme på laveste trinn (18 i USA bil), vifte på ca 50% hastghet kun på frontrute og ikke AC. Når varmesløyfa er varmet opp (noen minutter med 3-5kW) bruker den som i eksempelet til flux rundt 750W. Rører ikke instillingene på varmeanlegget, bruker kun AV/PÅ knappen. Jeg sitter heller ikke med tepper, handsker og lue. Kun tynne sko, jeans og en tynn jakke over skjorta. Sete- og rattvarme holder meg varm nok nå når det er temperaturer rundt 0 grader.

En sjelden gang har jeg på AC hvis det er ekstremt fuktig luft, men hvis du ikke passer på å skru av AC 10min før du avslutter turen samles mye av fuktigheten som is i kjøleelementet og blir da blåst på ruta di når du starter opp neste gang.

Merker ellers minimalt med endringer i forbruk på å kjøre i ECO eller vanlig modus, men så kjører jeg i rundt 90km/t med CC på motorvei med minimalt av kø. Skrur kun på ECO noen ganger som motorbrems i lengre nedoverbakker.

Det denne tråden her viser er at det er mye variasjoner og at man må finne den kjørestilen som passer best til egen rute, trafikk og værforhold.

Holtemann

Når jeg trykker på status vises snittforbruket til 1,5 kwh, men om jeg står på "tomgang" og ikke har gassen inne går "instant-baren" over 3, altså maksimalt. Er dette normalt?

BE

Sitat fra: Holtemann på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:40
Når jeg trykker på status vises snittforbruket til 1,5 kwh, men om jeg står på "tomgang" og ikke har gassen inne går "instant-baren" over 3, altså maksimalt. Er dette normalt?
Ja, det er helt normalt og helt korrekt. Målet viser forbruk pr kjørte meter, så lenge du står i ro vil dette gå mot uendelig høyt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

HHF

Min erfaring etter snart 3 år med Leaf er at batterikapasiteten er betydelig redusert i forhold til når det var en ny bil. Jeg vil allikevel tro jeg har ca 90-100 km kapasitet med litt fornuftig kjøring på vinterstid på en rute som du beskriver selv om jeg bruker varme omtrent som du gjør. Jeg vil tro det er noe galt.

En måte å evt sjekke dette på, kunne jo vært om du hadde fått lov til å låne en annen Leaf og teste dette med samme kjøremønster og oppvarming etc. En bedre test er det vanskelig å få gjort. Kan Nissan låne deg en?

At Nissan sier batteriene er ok, lurer jeg litt på. Blir de målt med skikkelig stresstesting eller er dette en enkel måling av spenning uten belastning?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Holtemann

De sa aldri hvordan de testet, eller ga meg noen resultater, bare at "alt så fint ut"

emil

Sitat fra: Holtemann på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:13
De sa aldri hvordan de testet, eller ga meg noen resultater, bare at "alt så fint ut"

Det er vel den standard statusen de henter ut ved service og som kun sier noe om lademønster. Er historier her om folk som har fått full pott på batteri på service og så få uker senere mister første batteristrek.

Men igjen: LeafSpy er tingen for rask avlesing av status. Har du android telefon, eller tilgang på en fra familie/venner kan jeg sende deg en OBDII-Blåtann dongle (gratis). Trenger ikke pro-utgaven av LeafSpy, gratisutgaven vil gi en viss pekepin på batteristatusen.

ograv

Kaster inn en mulig issue her. Mener jeg leste et sted på forumet at Nissan hadde fjernet noe av tilgjengelig strøm i nyere oppgradering av software. Det kan være av interesse å vite noe om det. Har de fjernet et par kwh gjør det fort sitt til at man mister en mils rekkevidde. Kanskje noen vet noe mer om det?

eivisa

#55
Mener fortsatt at 7mil med de innstillingene trådstarter har brukt er en ganske normal rekkevidde til LBW  dukker opp.
Passerer snart 90000km i min Leaf, og ser at forbruk ved 0 grader og våte veier gir meg et snittforbruk på rundt 200w/km ved varme på 16.5 grader.
Uten varme,  kun ratt  og setevarme  så er forbruket 146w/km. Da blir kjørelengden noe helt annet. Bruker alltid D og cruisecontrol når jeg kan. Bruker kun ECO for å ikke overstige fartsgrensen i bakker. Har funnet ut at jeg kommer lengst med det.( Kjører greit 11mil på 80 % lading ved normal kjøring uten varme no.)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomrh

Sitat fra: eivisa på torsdag 11. desember 2014, klokken 17:58
Bruker alltid D og cruisecontrol når jeg kan. Bruker kun ECO for å ikke overstige fartsgrensen i bakker.
Eco vs D har i grunnen ingenting å si for rekkevidden så lengde man ikke går inn for å voldta gasspedalen. Eneste fordel med Eco er at det struper effekten på varmeapparatet, noe som jeg tenkte kunne være lurt for trådstarter. Bruker man ikke varme, er det jo ett fett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Larobeaa

#57
Jeg får inntrykk av at varmeapparatet trekker mere strøm enn de fleste skulle tro på den eldre varianten værtfall.
Etter jeg monterte dieselvarmer falt forbruket dramatisk!
Snittforbruket mitt ligger fortsatt rundt 0,14kw/h, strekningen jeg kjører daglig er 78km tur/retur å da har jeg ca 5 barer igjen. Bilen har 65000km på telleren.
For det meste 70-90 sone(Melhus/sveberg).
Før jeg monterte dieselvarmer var forbruket 0,19kw/h!

HHF

Dieselvarmer i elbiler synes jeg er veldig fornuftig. Min første elbil hadde jo dette og jeg har egentlig aldri forstått hvorfor ikke flere av de nyere bilene har dette som tilbud. Skjønner jo at det er et kostnadselement ved det, men samtidig bruker man jo dyr teknologi for å avhjelpe strømforbruket til oppvarming om vinteren uansett.

Det er mulig det står i en annen tråd, Larobeaa, men hvordan fikk du ettermontert dette og hva kostet det?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

E_S

Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:30
Dieselvarmer i elbiler synes jeg er veldig fornuftig. Min første elbil hadde jo dette og jeg har egentlig aldri forstått hvorfor ikke flere av de nyere bilene har dette som tilbud. Skjønner jo at det er et kostnadselement ved det, men samtidig bruker man jo dyr teknologi for å avhjelpe strømforbruket til oppvarming om vinteren uansett.

Det er mulig det står i en annen tråd, Larobeaa, men hvordan fikk du ettermontert dette og hva kostet det?

Det er nok i stor grad fordi det er relativt få steder i verden det blir såpass kaldt over tid på vinteren at det er et reelt behov/ønske for enda en dings som koster penger, trenger vedlikehold og attpåtil må tankes med fossilbrensel..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA