Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Holtemann, fredag 26. desember 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

TorC

Sjekk forbruket. Det er stor forskjell på rekkevidde på 1,5 og 1,8...

Med et såpass høyt forbruk i noen få minusgrader må du ha et høyt forbruk. Kanskje det er bremser som henger, eller noe annet...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Forsvinner første batteristrek fort?

Type dekk, dimensjon på dekk og dekktrykk?

Innstillinger på klimaanlegg?

Takgrind eller andre ting som er ettermontert utvendig?

Bremser som henger er jo nevnt (sjekk at felger, skiver og calipere ikke er varme etter en kjøretur).

Mange småting kan fort gi et betydelig merforbruk.


Kjører klima med full guffe hele tiden forsvinner det fort 5kWh i løpet av 2x30min kjøring. Med kanskje 10% reduksjon i batteriet sitter du da igjen med ca 10kWh tilgjengelig igjen til fremdrift fra fulladet til LBW.

Kjell Leaf

#32
Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:35
Jeg godtar IKKE en forklaring om hansker og pledd, det er ikke derfor jeg har kjøpt en elbil, og det er ikke en galskapskultur elbilsjåførene lever i, det er bare et alternativt fremkomstmiddel med begrenset kjørelengde.

Til de som spør, jeg kjører Ytre Enebakk - Skøyen, en strekke jeg bruker 30 minutter på uten kø. Det er ikke motorveihastighet noe sted på grunn av litt trafikk, og jeg er aldri over 80-85 kilometer i timen.

Merk, på lørdag kjørte jeg denne ruta: http://kart.gulesider.no/m/VT1lO
6,8 kilometer i 0-2 grader. 68 kilometer. På slutten av denne ruta hadde jeg low battery warning og bare streker på gjettometeret. Da forventet jeg at bilen skulle stanse nårsomhelst. I løpet av denne ruta stoppet jeg i ti minutter, innom en butikk, så ingen opphold som kjølte ned bilen betraktelig.
Enig med deg, hansker og pledd er for "spesielt interesserte".
Dekktrykk : Bruk 2,8.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

Sitat fra: Trafikkbestyrer på tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:58
Ikke at jeg er noe fasit, men i dag kjørte jeg 7 mil for å se hvor mye jeg hadde i gjenn av strøm. Jeg har mye 50-60-70 soner med varierte stigninger osv, har også 5 km med bratt stigning før jeg kommer hjem. Kjørte 30 min i kø. Hadde varmeaparate på hele veien til og fra. Oppvarming x 2. Cd / radio setevarmer. Havnet hjemme med 5 barer i gjenn å ca 5 mil i gjenn på gjetometeret. Så fra 10-12 mil burde gå bra. Hadde fra 0-4 minus foresten

Ja , omtrent det samme som jeg skriver på min rekkevidde. Men trådstarter har den eldre modellen , så den går selvsagt kortere. Likevel burde han fint greie ca 9-10 mil  - og det gjør han jo ikke-  så noe er feil her..... :P

Holtemann

Ingen bremser som henger, i Drive kjører og triller den helt fint.
Ikke takstativ, bilen er helt "vanilla"
Temmelig Nokian Hakka piggfrie vinterdekk.

Klima, auto på 20-21 grader. PLeide å ha på 22, men etter at jeg fikk vite at varme brukte mye strøm reduserte jeg.

eivisa

Ser ut til at du har helt normalt forbruk med de innstillingene du bruker med varme på. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Holtemann

Hvis det er korrekt er Nissan Leaf helt udugelig til mitt behov, som er 7,5 mil hver dag, og bilen er solgt meg på fullstendig feil premisser, da to forhandlere lover at dette ikke er et problem.
Jeg mistenker dog at du ikke har rett, at den skal kunne gå lenger. Det er ikke meningen at bilen ikke skal kunne ha klima på.

tomrh

Prøv å forvarme bil og kjøre i eco i morgen. Sjekk også lufttrykk på dekk. Continental anbefaler 10% ekstra i vinterdekk, så pump opp til 2,75 bar, noe som også bedrer rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jejl

Jeg tenker at en dieselvarmer (el bensin/gass/parfin) må være smart i en Leaf. Da vil nok rekkevidden økes med mange mil. Når du kan fylle avgiftsfri diesel og virkningsgraden er rundt 80% så blir det også ganske rimelig varme.

Leste om en Ford Focus eier her på forumet som fikk montert dieselvarmer i en ny bil fordi rekkevidden ble for kort.

TorC

Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:52
Ingen bremser som henger, i Drive kjører og triller den helt fint.
Ikke takstativ, bilen er helt "vanilla"
Temmelig Nokian Hakka piggfrie vinterdekk.

Klima, auto på 20-21 grader. PLeide å ha på 22, men etter at jeg fikk vite at varme brukte mye strøm reduserte jeg.

Der har du nok en del av forklaringen. For å oppnå så høy temperatur i kupee kreves det at kjelen står på fort vekk 5 kw i 10 minutter i oppstart (x2) og drift 3 kw i 20 min (x2). Og i tillegg til bilens systemer er vi oppe i nesten 4 kwt på den timen du bruker bilen. Legger man til en urutinert sjåfør så kan man nok lett oppnå å få LBW på bare 7 mil.

Klag gjerne til selger, men jeg tror og håper du ikke kommer noen vei. Ved normal bruk er ikke 7 mil et problem. Men du har åpenbart annerledes behov enn akkurat normalen, og da passer ikke LEAF for deg. Kjøp deg en bil med eksplosjonsmotor så slipper du å være redd for å ikke komme hjem i vinterkulden, men pass på at du ikke kjøper deg en moderne diesel, for de gir deg ikke nok varme...

Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:35
Jeg godtar IKKE en forklaring om hansker og pledd, det er ikke derfor jeg har kjøpt en elbil, og det er ikke en galskapskultur elbilsjåførene lever i, det er bare et alternativt fremkomstmiddel med begrenset kjørelengde.

Sorry, men det er altså unyansert og grenser til direkte feil. Jo høyere temperatur du ønsker i kupeen, dess kortere kommer du. Det er ikke mer avansert enn det.

Du skjønner kanskje nå hvorfor elbiler blir "subsidiert" i Norge... Det følger nemlig med en god del ulemper.

Beklager, men du har rett og slett kjøpt deg feil bil.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Holtemann


Sitat fra: TorC
Der har du nok en del av forklaringen. For å oppnå så høy temperatur i kupee kreves det at kjelen står på fort vekk 5 kw i 10 minutter i oppstart (x2) og drift 3 kw i 20 min (x2). Og i tillegg til bilens systemer er vi oppe i nesten 4 kwt på den timen du bruker bilen. Legger man til en urutinert sjåfør så kan man nok lett oppnå å få LBW på bare 7 mil.

Klag gjerne til selger, men jeg tror og håper du ikke kommer noen vei. Ved normal bruk er ikke 7 mil et problem. Men du har åpenbart annerledes behov enn akkurat normalen, og da passer ikke LEAF for deg. Kjøp deg en bil med eksplosjonsmotor så slipper du å være redd for å ikke komme hjem i vinterkulden, men pass på at du ikke kjøper deg en moderne diesel, for de gir deg ikke nok varme...

Er 20-21 grader "høy" temperatur? Er det urimelig å forvente? Er det urimelig å forvente når selger har sagt at dette skal være problemfritt?
Hvorfor er mitt behov noe annet enn normalen? (7 mil med levelig temperatur)

Sitat fra: TorC
Sorry, men det er altså unyansert og grenser til direkte feil. Jo høyere temperatur du ønsker i kupeen, dess kortere kommer du. Det er ikke mer avansert enn det.

Jeg er jo ikke uenig i dette? Har jeg gitt inntrykk av det?

TorC

Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:38

Sitat fra: TorC
Der har du nok en del av forklaringen. For å oppnå så høy temperatur i kupee kreves det at kjelen står på fort vekk 5 kw i 10 minutter i oppstart (x2) og drift 3 kw i 20 min (x2). Og i tillegg til bilens systemer er vi oppe i nesten 4 kwt på den timen du bruker bilen. Legger man til en urutinert sjåfør så kan man nok lett oppnå å få LBW på bare 7 mil.

Klag gjerne til selger, men jeg tror og håper du ikke kommer noen vei. Ved normal bruk er ikke 7 mil et problem. Men du har åpenbart annerledes behov enn akkurat normalen, og da passer ikke LEAF for deg. Kjøp deg en bil med eksplosjonsmotor så slipper du å være redd for å ikke komme hjem i vinterkulden, men pass på at du ikke kjøper deg en moderne diesel, for de gir deg ikke nok varme...

Er 20-21 grader "høy" temperatur? Er det urimelig å forvente? Er det urimelig å forvente når selger har sagt at dette skal være problemfritt?
Hvorfor er mitt behov noe annet enn normalen? (7 mil med levelig temperatur)

Sitat fra: TorC
Sorry, men det er altså unyansert og grenser til direkte feil. Jo høyere temperatur du ønsker i kupeen, dess kortere kommer du. Det er ikke mer avansert enn det.

Jeg er jo ikke uenig i dette? Har jeg gitt inntrykk av det?

Klag til selger. Det er han som har gitt deg løfter.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Espen Hugaas Andersen

Hvis forhandler har fått et klart bilde av hva du skulle bruke bilen til, og bilen ikke passer til bruken, så har du en god sak.

http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/fikk-pengene-tilbake-for-kortreist-elbil
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

#43
Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:38
Hvorfor er mitt behov noe annet enn normalen? (7 mil med levelig temperatur)
Det går an å oppnå levelig temperatur uten å bruke så mye strøm til varme. Forvarm bilen hjemme mens den står på lading, det krever mye mindre effekt å vedlikeholde oppnådd temperatur. Så kjører du i Eco, det begrenser varmeapparatet til ca. 1,5 kW. Tur-retur kjøring blir vel ca. 1 time? Da bruker du 1,5 kWh på varme. På returen kjører du noen minutter i D slik at kupéen blir skikkelig varm, deretter i Eco. Totalt vil du bruke maks 2-2,5 kWh i varme på turen. Det er 10% av batterikapasiteten, mot at du nå svir av 20% batteri på varme. Det vil utgjøre halvannen strek på batterimåleren.

En annen ting er å bare venne seg til at du ofte får Low Battery Warning og vite at det enda er igjen kapasitet til å kjøre 2 mil. Jeg har skrudd av damestemmen som varsler om dette, er bare irriterende og skaper bekymring hos evt. medpassasjerer. Test ut rekkevidde forbi LBW og VLBW i trygge omgivelser slik at du kjenner bilen. Hvis du er avhengig av et trygt, stort rekkeviddebuffer slik som i bensinbiler, er dette feil bil for deg.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:18
Hvis forhandler har fått et klart bilde av hva du skulle bruke bilen til, og bilen ikke passer til bruken, så har du en god sak.

http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/fikk-pengene-tilbake-for-kortreist-elbil
Du kan f.eks. fremme din sak ovenfor forhandler og vise til denne andre saken, og kreve å få montert inn dieselvarmer på deres regning eller true med å heve kjøpet. En dieselvarmer vil garantert dekke ditt varmebehov til alle årstider og temperaturer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kjbu

Off topic : "Noen" skulle kommet med en rimelig gjør-det-selv-monterings-pakke dieselvarmer til Leaf. Den hadde stått på ønskelista mi til jul. Vannvarmer på 1.generasjon, luftvarmer på 2.generasjon.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA