Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke lykt?

Startet av model3citizen, mandag 15. desember 2014, klokken 20:14

« forrige - neste »

model3citizen

Hei,

tenkte å høre om noen her har vært borti dette ... mistenker utladet 12V-batteri, men hører likevel.

Symptomer: Bilen her helt død, fikk ikke låst opp med fjernkontroll. Når jeg så fikk åpnet med fysisk nøkkel var det ikke liv i hverken innvendig lys eller systemer. Brukte nødåpneren til ladeporten, men heller ikke ladesystemet vil starte.

Vad tycks?

11.02.2015: Låsekasse på venstre bakdør byttet 06.02.2015, og siden det har batteriet ikke blitt tappet.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

K S

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på lørdag 29. november 2014, klokken 21:46
Hei,

tenkte å høre om noen her har vært borti dette ... mistenker utladet 12V-batteri, men hører likevel.

Symptomer: Bilen her helt død, fikk ikke låst opp med fjernkontroll. Når jeg så fikk åpnet med fysisk nøkkel var det ikke liv i hverken innvendig lys eller systemer. Brukte nødåpneren til ladeporten, men heller ikke ladesystemet vil starte.

Vad tycks?

Ring nødtelefon.... Kjipe greier....håper ikke flere opplever dette...  :-\

birkeland

Hmmm.. Det er fort gjort å sjekke 12V batteriet hvis du har et multimeter. Har du en batterilader for 12V, så viser disse også ofte status på batteriet, og du kan selvsagt sette 12V batteriet til lading.

Jeg mistenker at en sikring kan være gåen. Jeg har ikke manualen forran meg, men der skal det være forklart hvor sikringene sitter.


SUNPWRD

Kan jo sette på en 12v batterilader på 12v batteri og teste. Det er HV batteri som "forer" 12v batteri, men 12v batteri må han en viss spenning for at HV batteri skal aktiveres. F.eks taklampe/åpen dør kan jo på noen biler tapper 12v batteri relativt fort... Håper det ordner seg.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

model3citizen

Fikk målt batteriet: 4.9V

Gjorde dette "by the book" og tok batteriet ut av bilen og satte det til lading ... hadde bare tilgang på en halv-amp. lader så det kommer til å ta sin tid.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

rifusk

Har reagert litt på at de ikke har benyttet mer LED i bilen, f.eks belysningen inne. Kommer nok til å bytte ut disse pærene med LED.. Men da er nok en kilde til utlading luket bort..

Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

SUNPWRD

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

moonbuggy

Sitat fra: Argi på søndag 30. november 2014, klokken 10:27
Bra. Da ordner det seg.
Gjør det ?
har Dawg Dee-Lux kommet tilbake med mer info ?
Skjer det en gang kan det sikkert skje igjen, så her er en mulig kilde til problem, ref. Leaf med utallige problemer med 12V batteri"død".

Emlyn1971

#8
Jeg opplevde det samme, såkulle være smart å varme bilen og bli kvitt rim ved å starte dem med ladekabelen i (gadd ikke å programmere om den vanlige morgenoppvarmingen). Bilen lot seg skru på med ville ikke kjøre, heller ikke skru av. Måtte ta den andre bilen (diesel...). Da jeg kom tilbake var bilen død. Fikk hjelp av Kia og Viking som kom med booster på 12V-batteriet, som fikk liv i bilen. Ladet opp 12V-batteriet med en vanlig lader og alt er som det skal igjen. Dette betyr at alt elektrisk trekker fra 12V når bilen står, med ladekabelen i.

Det jeg ikke har funnet ut av er når 12V-batteriet lades, men håper det er samtidig med hovedbatteriet...

Selchiev


Olemann

Om dette er et vanlig bly 12V bilbatteri så bør du bytte batteriet også, altså få nytt på garanti. Merkelig at ikke bilen har en shut off limit ved ca 11 Volt.  Blybatterier som er nede i 4-5 Volt får lett varig skade og gjenvinner ikke full kapasitet.

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på lørdag 29. november 2014, klokken 22:52
Fikk målt batteriet: 4.9V

Gjorde dette "by the book" og tok batteriet ut av bilen og satte det til lading ... hadde bare tilgang på en halv-amp. lader så det kommer til å ta sin tid.

model3citizen

Sitat fra: moonbuggy på søndag 30. november 2014, klokken 14:35
Sitat fra: Argi på søndag 30. november 2014, klokken 10:27
Bra. Da ordner det seg.
Gjør det ?
har Dawg Dee-Lux kommet tilbake med mer info ?
Skjer det en gang kan det sikkert skje igjen, så her er en mulig kilde til problem, ref. Leaf med utallige problemer med 12V batteri"død".

Joda, det hjalp å lade. Alt var ved det normale når jeg satte inn det nyoppladede batteriet inn igjen.

Nå har jeg latt bilen stå i garagen med ladekabelen i, for kommende uke kommer ikke bilen til å bli brukt ... så får vi se hvor fort, eller om, batteriet tapper seg igjen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

model3citizen

Sitat fra: Olemann på søndag 30. november 2014, klokken 19:57
Om dette er et vanlig bly 12V bilbatteri så bør du bytte batteriet også, altså få nytt på garanti. Merkelig at ikke bilen har en shut off limit ved ca 11 Volt.  Blybatterier som er nede i 4-5 Volt får lett varig skade og gjenvinner ikke full kapasitet.

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på lørdag 29. november 2014, klokken 22:52
Fikk målt batteriet: 4.9V

Gjorde dette "by the book" og tok batteriet ut av bilen og satte det til lading ... hadde bare tilgang på en halv-amp. lader så det kommer til å ta sin tid.

Jeg skal ta dette opp med forhandler på mandag.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

KiaSoulEV

Sitat fra: nyborg.jan@gmail.com på søndag 30. november 2014, klokken 18:57
Jeg opplevde det samme, såkulle være smart å varme bilen og bli kvitt rim ved å starte dem med ladekabelen i (gadd ikke å programmere om den vanlige morgenoppvarmingen). Bilen lot seg skru på med ville ikke kjøre, heller ikke skru av. Måtte ta den andre bilen (diesel...). Da jeg kom tilbake var bilen død. Fikk hjelp av Kia og Viking som kom med booster på 12V-batteriet, som fikk liv i bilen. Ladet opp 12V-batteriet med en vanlig lader og alt er som det skal igjen. Dette betyr at alt elektrisk trekker fra 12V når bilen står, med ladekabelen i.[/i][/i][/u][/b][/i]

Det jeg ikke har funnet ut av er når 12V-batteriet lades, men håper det er samtidig med hovedbatteriet...
[/i]

Jeg har opplevd det samme, at bilen ikke lar seg skru av når ladekabelen står i. Hvis du trykker 2 ganger på startknappen i løpet av kort tid skrur bilen seg av på vanlig måte, når du holder bremsen inne.
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Emlyn1971

Sitat fra: Selchiev på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
12v lades vel typisk under kjøring, av kjøring?

Jeg har antatt at det bare lades når hovedbatteriet lades, men det virker som om det elektriske i bilen trekker fra dette (som i fossilbiler), så da må det lades under kjøring, ja. Lurer på om varmen får strøm fra dette også, i så fall bør det være en ganske sprek strømgenerator i bilen (jeg tenkte ikke over at det var noen der i det hele tatt...).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA