Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke lykt?

Startet av model3citizen, mandag 15. desember 2014, klokken 20:14

« forrige - neste »

EV - Driver

Sitat fra: Emlyn1971 på mandag 01. desember 2014, klokken 08:25
Sitat fra: Selchiev på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
12v lades vel typisk under kjøring, av kjøring?

Jeg har antatt at det bare lades når hovedbatteriet lades, men det virker som om det elektriske i bilen trekker fra dette (som i fossilbiler), så da må det lades under kjøring, ja. Lurer på om varmen får strøm fra dette også, i så fall bør det være en ganske sprek strømgenerator i bilen (jeg tenkte ikke over at det var noen der i det hele tatt...).
Nei varmen kommer ikke fra 12V batteriet!! Å belaste en 12V batteri med 6000W vil ikke bli et hyggelig syn. Det vil være å belaste batteriet med 500A, noe som vil ta livet av det på sekunder. Varmen kommer garantert fra høyspentbatteriet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Oyssjo

Sitat fra: goev på mandag 09. februar 2015, klokken 09:38
Oyssjo, kan det være noe feil på 12V-batteriet ditt?

Muligens en feil ja... Fungerer bra nå, enn så lenge... Får følge det opp med forhandler om det vedvarer! Blir jo dyrt for Kia å sende Viking hjem til meg hver gang bilen skal startes!

Beckern

Men fant noen av dere ut hva årsaken var? Hva gjorde forhandler?

model3citizen

'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Paul

#49
EDIT: falsk alarm! den "lav batteri" ikonen viste seg å vere lav batteri til tlf.


Hentet Kia Soul Soul i går, for ca 20 timer siden... kjørte 100km i går, ladet over natt, kjørte mer i dag.

Mens jeg stod i Statoil og spiste, hørte på radio, fikk melding på display om å "turn ignition on, battery voltage  is low" eller noe lignende, og nå symbol for batteri kapasitet lyser rødt i "radio display", høyre hjørne oppe.

er det trygt å kjøre? i morgen den viste  fullt.


Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

TB

Sitat fra: Paul på fredag 01. mai 2015, klokken 16:09
Hentet Kia Soul Soul i går, for ca 20 timer siden... kjørte 100km i går, ladet over natt, kjørte mer i dag.

Mens jeg stod i Statoil og spiste, hørte på radio, fikk melding på display om å "turn ignition on, battery voltage  is low" eller noe lignende, og nå symbol for batteri kapasitet lyser rødt i "radio display", høyre hjørne oppe.

er det trygt å kjøre? i morgen den viste  fullt.
I trådstarter sitt tilfelle var det låsekasse på venstre bakdør som vart bytta. Denne brukte 12 V når bilen stod parkert, slik at 12 V batteri vart tappa.

I ditt tilfelle har du stoppa ein kort periode, der bilen er av, men radio osv. er på. Dette gir ein varsel - om at 12V batteri kan bli tappa. Om det faktisk er tappa ned, eller om det er ein varsel som kjem tidleg må andre svare på.

Så lenge som bilen er på vil 12 V lades, og det bør ikkje vere nokon fare.

Det kan vere du har fått eit svakt / delvis defekt 12 V batteri, som bør bli skifta - kvaliteten kan variere mykje.

Merk: Det er hovedbatteriet du ser ladestatus på. 12 V batteri er der for å "starte opp bilen" - samt for å fungere som buffer ved varierende belastning, t.d. lys, setevarmer, osv av / på.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

OlavEmil

Vår måtte boostast i gong då vi henta han hos forhandlaren på torsdag. Dei sa at det var fordi han ikkje hadde køyrd noko avstander, berre på og av tog og lastebilar, samt at han hadde stått i butikken med tenninga på, men motoren av. Kan sikkert stemme, men vi kjem definitivt til å følgje med.

Elles er det forsåvidt eit godt poeng som forhandlaren kom med: Einaste forskjell på om motoren er på eller ikkje når tenninga er på, er den lille grøne bilen med pil fram og attende som lysar i dashbordet. Fort gjort å bli ståande med tenning på og motor av når ein eigentleg meinte å ha motoren i gang, t.d. på kalde ferjeturar. Då blir 12v tappa.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

TB

Sitat fra: OlavEmil på fredag 01. mai 2015, klokken 17:58
Vår måtte boostast i gong då vi henta han hos forhandlaren på torsdag. Dei sa at det var fordi han ikkje hadde køyrd noko avstander, berre på og av tog og lastebilar, samt at han hadde stått i butikken med tenninga på, men motoren av. Kan sikkert stemme, men vi kjem definitivt til å følgje med.

Elles er det forsåvidt eit godt poeng som forhandlaren kom med: Einaste forskjell på om motoren er på eller ikkje når tenninga er på, er den lille grøne bilen med pil fram og attende som lysar i dashbordet. Fort gjort å bli ståande med tenning på og motor av når ein eigentleg meinte å ha motoren i gang, t.d. på kalde ferjeturar. Då blir 12v tappa.

Har bilen stått i utstilling, med lys / radio på, så kan tapping av 12V batteri gå for langt ned. Dette er eit blybatteri, toler svært dårlig å bli tappa ned, og vil ta skade av dette.

Det kan virke som ditt batteri har blitt tappa for lang ned, og fått redusert kapasitet.

Men, det er noko som skurrer her. På dei fleste moderne bilar vil radio, lys, osv. automatisk bli deaktivert etter ei tid, nettopp for å unngå at det blir tappa for lang ned. Lys står typisk på i eit par minuttar, før det slår seg av.
Skal ikkje påstå Kia Soul EV har slik automatisk funksjon, men mulig det berre er varsel som du opplevde. Om ingen er i bilen hjelp det lite med varsel  :)

Har ein fosilbil frå 2007, der maks tid på radio er ca 30 minutt. Om siste tur har vart mindre enn 1 time slår radio seg av i løpet av 15 minutt. Når den fyrst har slått seg av er den ikkje mulig å slå på igjen, motor må startes. Kjedelig når du ventar i bilen, men har aldri opplevd tomt 12 V batteri - så systemet har ein funksjon.

På C-Zero trur eg ikkje det er slik beskyttelse så lenge nøkkelen står i.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

OlavEmil

Eg opplevde ikkje noko varsel, berre at bilen ikkje starta :) . Satsar på at det var eit eingangstilfelle, vi sto jo sjølv i ein times tid med tenninga på og motoren av medan dei viste oss ting og tang, og venta på vognkort.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ludo

Fast fix er å holde bremsen nede når du slår av og på bilen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA