Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

nr1rayner

#135
Sitat fra: leafnor på torsdag 21. januar 2016, klokken 17:44
Si meg, er vi tvillinger med telepatisk overføring. Gjorde samme justering på fremhjul i går, og den ble litt bedre på sukkersnøen. Familiens kvinnelige testsjåfør som ikke kjente til den luftjusteringen rapportertre at det ikke varlike vanskelig å kjøre i snøen i dag. 3,0 er i overkant med luft erfarer jeg nå på slikt føre som har vært de siste dagene.
Vel, jeg er født i stjernetegnet tvillingene hvis det hjelper  ;)
Virker ikke som 3,0 er å foretrekke på framhjul i saltgraut nei.
Glemte egentlig av justeringen jeg gjorde. Hadde litt "problemer" i dag også, men ble nok bedre med lavere trykk fram ja.

Sitat fra: Eureka på fredag 22. januar 2016, klokken 18:59
Da er neste sett Weatherproof i Hus. Kjekt med A i våtgrep og B rullemotstand samt vinterdekk mønster merket 3PSMF. Litt myke er de også.  Testsjåfør er veldig godt fornøyd med Vinteregenskapene. Han merker ikke forskjell contiental 5 dekka som han har kjørt på før men han er ikke så vitenskapelig på dette
:o
Ser ut som et utrolig åpent mønster, så burde jo være knallbra på vått. Og muligens bedre på saltgraut-mel enn slike nordiske vi er vant med. Erindrer tilbake til tidligere vintre her i Trondheim, og akkurat dette føret har vi mye av, og det er uten tvil det aller verste... Det er jo politikken til SVV, salt så snøen ikke fester seg i underlaget!! Joda, våt is er noe herk, men da har jeg kjetting og ville ellers heller hatt pigg..
Men jeg er svært skeptisk til Wheatherproof (uten å sett og kjent på det) på is, hardpakket snø etc. Ikke et dekk jeg ville valgt som vinterdekk uten noe annet i bakhånd.. Da ville jeg heller valgt WRD4, men har vært veldig skeptisk til det også (og alle andre europeiske vinterdekk). Har en selger vist fram noe slikt som vinterdekk til meg hadde jeg snudd i døra...
Men, hey, mine skjitbillige Tristar på X-trailen har levert over all forventning og tomrh har visst svært gode erfaringer med WRD4, så man burde kanskje ikke være sjokkert lenger...  ::)
This blows my mind!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

hvor kjøper dere dette weatherproof-dekket og til hvor mye?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Balrog

#138
Hmmm. Der kommer de opp med rullemotstand C så vidt jeg klarer å tolke siden?

Kan noen også forklare meg om man velger H eller T (hastighet) .. takk!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Eureka

Rullemotstand varierer med dekkbredde de jeg kjøpte var 185/65/15
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Sitat fra: Balrog på søndag 24. januar 2016, klokken 14:29
Kan noen også forklare meg om man velger H eller T (hastighet) .. takk!
Ser at både T, H og V er tilgjengelig i 205/55R16. Indeks V er et mer jevnt og presist produsert dekk siden det skal tåle høyest hastighet. Men T har nok mykere gummi og noe bedre vinteregenskaper. Selv kjører jeg på H dekk (WR D4) men er likevel imponert over vinteregenskapene.

XL versjonene har ofte lavest rullemotstand. Jeg gikk for 195/65R15 XL da jeg valgte mine WR D4 og fikk da rullemotstand B. Mistenker derfor at 205/55R16 94H XL kan ha en lavere "C" enn de andre, nær grensen til B.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Har XL lavere rullemotstand skulle vel det være pga stivere sider, og derfor mindre deformasjon.
Men ganske sikker på at XL veier en del mer enn "vanlig" utgave..
Forøvrig rart at de ikke har fått med vekt på den nye EU-merkingen. Vesentlig lettere å måle vekt enn de andre egenskapene...!  ???

Såvidt jeg husker er som regel dekkstammen i H og V lik, mens i T er den "svakere".
Teoretisk sett skulle vel T ha mykere gummi enn H, men pga overnevnte er jeg sannelig ikke sikker..
Her er jo også noe som kanskje skulle vært med på EU-merkingen - gummihardhet..
Jeg ville, etter gammel lærdom, ha valgt dekk med lavest mulig hastighetskode på vinterdekk, og "høyest mulig" på sommerdekk, inntil hastighet V. H vil være mer "stabilt" enn et T og derfor bedre egnet på sommerføre etter min oppfatning.
Er man ut etter best mulig vinteregenskaper er det vel uansett ikke dekk som Wheaterproof man ser på, så da ville nok jeg gått for best mulig kjøreegenskaper, altså H.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 24. januar 2016, klokken 17:25
Men ganske sikker på at XL veier en del mer enn "vanlig" utgave..
Vel. Jeg har jo XL på mine WRD4. Et slikt dekk veier fortsatt bare 8 kg (prøv å finn tilsvarende lette dekk til Leaf). "En del mer" tror jeg utgjør svært lite.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Godt mulig det bare er snakk om noen gram, vet rett og slett ikke. Hadde mulighet til å veie de "originale" piggdekkene og de IG30 jeg har nå, men det var ikke i tankene engang  :-\
Du har jo vært inne på selv med lavere vekt av hjul  ;)
Men er det lavere rullemotstand på XL veier det sikkert mer enn nok opp for vektforskjellen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

Hmm...
Nå er jeg ikke akkurat en rakettforsker, men jeg ble ikke så veldig mye smartere av dette. Burde vi lage en tråd av typen "Dekk- og felgguide til Nissan Leaf" som det er på Teslaforumet for å gjøre jobben enklere med å velge riktige dekk og felger til Leaf? Leaf har jo veldig kurante spesifikasjoner, men alle tall og koder er "noe" forvirrende for oss som ikke har bildekk øverst på interesse- og kompetanselista.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

tomrh

Nå er jo denne tråden for spesielt interesserte da. Å eksperimentere med andre dimensjoner, kontinentale vinterdekk og helårsdekk er vel ikke å anbefale for alle. Vil man ikke legge for mye tid og ressurser i valg av vinterdekk så kjøp Nokian Hakkapeliitta R2 i standard dimensjon, enkelt og greit. Det er velprøvd av mange og fungerer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Godt svar av tomrh der, det enkleste er ofte det beste  ;)
Nordisk Nokian blir nok ikke feil uansett uansett om man velger pigg eller piggfritt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

Hmmm. Er dere politikere? Her er mange ord, men ingen svar på spørsmålet mitt: Hvilken bokstav bør jeg velge til Weatherproof-dekka og hvorfor?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Sitat fra: Balrog på onsdag 27. januar 2016, klokken 01:16
Hmmm. Er dere politikere? Her er mange ord, men ingen svar på spørsmålet mitt: Hvilken bokstav bør jeg velge til Weatherproof-dekka og hvorfor?
Svar har du fått av meg, se mitt svar lagt ut Søndag 24. Januar 2016, klokken 17:25
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA