Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

tomrh

Ja, ca like bra på snø som WR D4 og endel lavere rullemotstand. Overraskende bra må jeg si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kakraemer

Sitat fra: tomrh på mandag 17. oktober 2016, klokken 17:00
Det har kommet sterkt forbedrede versjoner av disse mellomeuropeiske vinterdekkene, som TS860 og WR D4. Begge kan kjøpes over disk. Jeg lurer på hvorfor i all verden de valgte å bruke forrige modell? ???

Testen ble kjørt tidlig i år sannsynligvis før TS860 var kommet ut på markedet. Ser det samme i ADAC/FDM/ÖAMTC sin test i år. Conti er rett og slett ikke med. Kjøpte selv TS860 i august, disse kom da med DOT kode (uke)19/2016.

TS860 vant for øvrig i Autozeitung sin test også foran WR D4.
http://www.reifentrends.de/auto-zeitung-winterreifentest-2016.html
http://www.autozeitung.de/reifentest/winterreifen-test-2016-205-55-r-16
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

#167
Tja, i Autozeitung er TS860 marginalt bedre enn WR D4 på snø og mye bedre på vått føre. Hos AutoExpress.co.uk er de merkbart dårligere på snø og vannplaning.

En forklaring kan være at Autozeitung muligens bare tester bremsing rett fram på snø og vått (?) der TS860 gjør det veldig bra, mens AutoExpress også tester på endel andre ting: framkommelighet (snow traction), sideveis grep (snow circle) og oppnådd gjennomsnittsfart på snødekt bane (snow handling), sideveis våtgrep (wet circle), vannplaning rett fram og i kurve (straight/curved aquaplaning) samt oppnådd gjennomsnittsfart på våt bane (wet handling).

At et tysk dekk vinner tester i Tyskland tar jeg uansett med en klype salt, det har vært nok av skandaler til at jeg ikke tror på det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Ja da ser det virkelig ut som noe helt nytt kan revolusjonere vinterkjøringen radikalt.
Slikt mønster skal visst øke karadialeffekten med opptil 300% og øker slyngrekraftsgrepet inntil 70% skulle jeg tro. Så spørs det bare om fustasjeopphengsforkoblingene tåler det økte grepet...
Bare å holde full fart da, ingen som drar av veien og baklengs inn gjennom fuglekassa med slike dekk  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hexachordia

#169
Satt på nye Nokian WR D4 i originaldimensjon i dag. Kjørte først 50 km med sommerdekk og varmeapparat og brukte 1,5 kw på mila. Etterpå gjorde jeg den samme runden med vinterdekkene og brukte 1,9 kw/mil. Alle dekkene hadde 2,8 bar lufttrykk og jeg kjørte meget sedat. Sommerdekkene er de originale Bridgestone Ecopia. Synes økningen i energiforbruk er litt høyere enn jeg setter pris på.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

tomrh

Hmm, var litt mye ja. Noe av forskjellen skyldes nok at sommerdekka er litt slitte og vinterdekka nye. Slitte dekk har opptil 20% lavere rullemotstand enn da de var nye, så etter noen tusen kilometer vil nok forbruket gå noe ned. Og så har WR D4 i org.dim rulle C mens Ecopia har rulle B, så helt likt blir det ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Det var enorm forskjell, men jeg ville ikke tatt alle sorger på forskudd:

Regner med du leste av snittforbruk i display i bilen, som dessverre ikke er mye å stole på. Mulig det jevner seg ut over litt mer distanse, men på korte distanser ser det ikke bra ut.
Tomrh husker vel testen min jevn fart vs berg og dalbane-kjøring, i den testen fikk jeg vel et svært godt bevis på hvor ustabil denne målingen er. Den ligger vel under "kjøretips fra erfarne....." såvidt jeg husker.

Så var det også varme og annen påvirkning da... Fra en tur til en annen vil vel nesten garantert utetemp være forskjellig, annen vindretning osv osv. Selv om man starter opp på 2 tilsynelatende like dager, setter seg inn, trykker på "auto" på varmen og kjører avgårde vil forbruk til varme nesten garantert være forskjellig.

Jeg stoler mer på data over tid på kjente distanser.
Bruker du f.eks. bestandig å starte hjemmefra med 100% og ankommer jobb sgs hver dag med 72-74% med sommerdekk, men ankommer til vanlig med 65% med vinterhjulene stoler jeg mer på det.
Selvsagt sett da at temperatur og andre forhold er nogenlunde lik..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jeg har 195/65R15 95H XL versjonen av WR D4, et bevisst valg fordi de har rulle B og jeg har et sett 15"-felger. I fjor høst rullet de omtrent jevngodt med mine 16" Ecopia sommerdekk. Nå ruller de merkbart dårligere. Men det tror jeg skyldes at Ecopia-dekka er skikkelig nedslitte nå, nede på 2-3 mm, og ruller bedre enn noensinne!  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hexachordia

Jepp. Det stemmer at Ecopia dekkene er gamle, slitte og harde men ruller godt. Litt overrasket over at forskjellen var så stor selv om det er usikkert om målingen var særlig nøyaktig. Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte R2 eller Goodyear som ruller bedre.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

leafnor

Tur til Stjørdal nå i kveld, og noen 100 meter på noen småveier med ordentlig glatt snø ble det, og R2 dekka jeg har på nå var virkelig bra. 60 profil, ikke 55 som originalt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AtellusCalidus

Bytte till ett par billiga (men nya) Yokohama iceGuards idag och kände inte någon större skillnad på en Oslo tur än tidigare. Körde totalt ca 25 mil med ca 6.2 km/kW snitt. Trots att de är 1" mindre än original tekna däck. Väldigt comfy i tillägg :)

Sent from my XT1092 using Tapatalk


tomrh

Sitat fra: hexachordia på torsdag 03. november 2016, klokken 22:38
Jepp. Det stemmer at Ecopia dekkene er gamle, slitte og harde men ruller godt. Litt overrasket over at forskjellen var så stor selv om det er usikkert om målingen var særlig nøyaktig. Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte R2 eller Goodyear som ruller bedre.
Du får gi dem litt tid, og gjør flere og bedre målinger slik som nr1rayner foreslår - spesielt er kjente pendlestrekninger en god sammenligning. Kjekt å få erfaringsdata fra flere om litt andre dekk, jeg er ihvertfall superfornøyd med mine WR D4.

Neste gang vi kjøper ny elbil vurderer jeg faktisk å ha WR D4 som helårsdekk og droppe å kjøpe ekstra vinterfelger, de funker jo like bra i +10 som i -10!

Sitat fra: leafnor på torsdag 03. november 2016, klokken 22:47
Tur til Stjørdal nå i kveld, og noen 100 meter på noen småveier med ordentlig glatt snø ble det, og R2 dekka jeg har på nå var virkelig bra. 60 profil, ikke 55 som originalt.
60+ profil er deilig å kjøre med ja. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 23:28
Bytte till ett par billiga (men nya) Yokohama iceGuards idag och kände inte någon större skillnad på en Oslo tur än tidigare.

Du har kanskje IG50?
Jeg har en eldre modell, IG30 i dim 205/55-16. Disse har rulle F, mens Tekna-hjulene har B. Dine har vel E.
Uansett burde begge være vesentlig dårligere enn alle originale sommerhjul og derfor gi tydelig utslag i forbruk.
Jeg har kjørt flere tester med de 2 og ser egentlig ingen nevneverdig forskjell, merkelig nok..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hexachordia

Sitat fra: tomrh på fredag 04. november 2016, klokken 07:41
Sitat fra: hexachordia på torsdag 03. november 2016, klokken 22:38
Jepp. Det stemmer at Ecopia dekkene er gamle, slitte og harde men ruller godt. Litt overrasket over at forskjellen var så stor selv om det er usikkert om målingen var særlig nøyaktig. Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte R2 eller Goodyear som ruller bedre.
Du får gi dem litt tid, og gjør flere og bedre målinger slik som nr1rayner foreslår - spesielt er kjente pendlestrekninger en god sammenligning. Kjekt å få erfaringsdata fra flere om litt andre dekk, jeg er ihvertfall superfornøyd med mine WR D4.

Neste gang vi kjøper ny elbil vurderer jeg faktisk å ha WR D4 som helårsdekk og droppe å kjøpe ekstra vinterfelger, de funker jo like bra i +10 som i -10!

Sitat fra: leafnor på torsdag 03. november 2016, klokken 22:47
Tur til Stjørdal nå i kveld, og noen 100 meter på noen småveier med ordentlig glatt snø ble det, og R2 dekka jeg har på nå var virkelig bra. 60 profil, ikke 55 som originalt.
60+ profil er deilig å kjøre med ja. :)

Kjørte 100 km i dag t/r Drøbak-Askim som er 98 km. Hadde forvarming og ladetimer på ved avgang men kald bil tilbake. Hadde 14 km rekkevidde igjen ved ankomst Drøbak. 61 km/t i gjennomsnitt og 19 grader i bilen. Temperaturen var -2 og ganske flat topografi. Kan vel kanskje ikke håpe på særlig lengre rekkevidde med vinterdekk og varmeapparat?
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

leafnor

Ja, virker helt normalt under de forhold.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA