Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: TorT på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:52
Hva skal en med smålading hvis en har et stykke å kjøre?

Dette betyr jo at bilen er ubrukbar til mye som den kunne vært brukt til.

Diselpurka lenge leve. Hilsen elbilgutta

mvh TorT

Var i Oslo (fra Arendal) sist helg. Nå er det fortsatt litt dumt med ladere i Skiensområdet, men gitt at laderen på Rugtvedt er i drift (åpner neste fredag) og laderen i Tønsberg også hadde vært med minuttprising hadde turen inn på tørre veier kostet 150kr i hurtiglading. Med ladere på Brokelandsheia, Telemarksporten, Grelland, Drammen osv i tillegg kunne man kanskje ladet oftere og utnyttet tiden litt bedre (forutsetter at laderene ligger i umiddelbar nærhet til E18) og spart noen minutter/kroner på det.

Uansett: Tur/retur Oslo (saktelader gratis der) hadde da kostet 300kr i lading. Bompenger på fossilbilen hadde kostet ca 150kr tur/retur med litt autopass rabatter. Da er det igjen 150kr til diesel. 0.5L/mil og 50 mil måtte da ha hatt en dieselpris på 6kr/L for å gi samme totalpris.

Nå har fossilbilen gått på dynga og jeg kan de neste 12 månedene lade bortimot 60 timer på Fortum hurtiglader kun på det jeg får i vrakpant og sparte kostnader med forsikring og årsavgift.

Få opp mange stabile ladere først, så kan vi ta prisdiskusjonen etterpå. Selskapene som derimot tar blodpris for stykklading (f.eks Ishavsveien) kan fortsatt diskuteres og klages på.

Tror jeg har sagt mitt i denne tråden nå.

TorT

Har i grunnen sagt det jeg mener jeg også, men en annen ting er at hvis det skal være så dyrt å lade at man gjør sitt beste for å unngå det, eller smålader som det sies, så blir det jo ikke noe volum ut av det.
Og en trenger at laderne er i drift for å få fortjeneste.

Kan vi ikke være enig om såpass?

mvh TorT

emil

Sitat fra: TorT på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:50
Har i grunnen sagt det jeg mener jeg også, men en annen ting er at hvis det skal være så dyrt å lade at man gjør sitt beste for å unngå det, eller smålader som det sies, så blir det jo ikke noe volum ut av det.
Og en trenger at laderne er i drift for å få fortjeneste.

Kan vi ikke være enig om såpass?

Laderene må brukes: Både for å vise at de trengs, men også for at operatørene skal tjene penger og forhåpentligvis sette opp flere ladere.

Med minuttprising gjør det ingenting for Fortum om det står en og lader i en time eller 6 stk og lader 10min hver. Men hvis de hadde tatt betalt pr kWh hadde de sansynligvis tjent mye mer på de 6 som lader fort enn han ene som lader sakte.

For kundene er det motsatt, det koster ikke dem mer å lade 10kWh på 15 minutter eller 60 minutter, og siden de siste kWh tar lang tid kan man like gjerne stå der den halvtimen ekstra...

pwb

Sitat fra: TorT på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:52
Hva skal en med smålading hvis en har et stykke å kjøre?

Dette betyr jo at bilen er ubrukbar til mye som den kunne vært brukt til.

Diselpurka lenge leve. Hilsen elbilgutta

mvh TorT

Bilen er ikke ubrukbar, men opplegget med infrastruktur for å få bilen brukbar er ikke tilstede. Forunder meg at noen gidder å hurtiglade med en pris som gjør at jeg kunne kjørt rundt dem med dieselbilen. Forundrer meg også at det ikke sitter noen i transnova som faktisk skjønner dette, det må jo være en gjeng med innkompetente tullinger som kun legger kabal og hever lønn og gliser bredt for at de lever på våre skattepenger.

Gliderman

Fullstendig off topic, men har vært noen dager i Gøteborg med Leafen. Ikke betalt for lading en eneste gang. Hurtigladet minst 2 ganger om dagen.
I Kungälv er det feks gratis til 2019
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: pwb på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:04
Forunder meg at noen gidder å hurtiglade med en pris som gjør at jeg kunne kjørt rundt dem med dieselbilen.

Se regnestykket mitt i denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18018.msg297906.html#msg297906

Der er det Fortum som er lagt til grunn, men et er samme prismodell som GrønnKontakt (og det denne tråden faktisk gjeler) skal gå over til.

Total innsparing på elbil vs dieselbil kom ikke med i den aktuelle posten. Ved 13kr/L hadde det da blitt 175kr spart. Ikke mye, men fortsatt billigere enn fossilbil. Går man opp på bensinbil på 1L/mil blir innsparingene mye større.

TorT

For kundene er det motsatt, det koster ikke dem mer å lade 10kWh på 15 minutter eller 60 minutter, og siden de siste kWh tar lang tid kan man like gjerne stå der den halvtimen ekstra...

Sant nok, men poenget for flere her inne har jo vært at det helst skal være ledig når de kommer. Nå er det langt mellom hurtigladerne mange plasser, og når man kommer til et planlagt ladestopp. Hvem vet om laderern virker. Trenger en strøm for 8-10mil, vel så trenger en det.
Klart det er rush av og til, etter arbeidstid ol. Men mange steder står laderne tomme store deler av tiden.

Nå i disse datatider burde en kunne programmere ladere til å begynne å ta en heftigere og heftigere parkeringsavgift når en passerer en viss SOC, noe som må være godt annonsert på utsiden av laderen.

Og når laderen stopper på 85% eller hva det nå er, varierer visst litt. Kan en jo etter et par minutter begynne å ta 100 kr halvtimen eller noe sånt. Tenker de passer på å flytte bilen da. Og ingen kan si det er urettferdig engang. De opptar jo en hurtiglader til parkering.

mvh TorT

Rio

Sitat fra: TorT på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:52
Hva skal en med smålading hvis en har et stykke å kjøre?

Dette betyr jo at bilen er ubrukbar til mye som den kunne vært brukt til.

Diselpurka lenge leve. Hilsen elbilgutta

mvh TorT

Som oftest har man jo ikke et stykke å kjøre, men trenger kanskje bare å lade "litt".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorT

De dagene jeg ikke har et stykke å kjøre, de dagene trenger jeg ikke hurtiglader.

Jeg kommer jo greit 10-12 mil på hjemmeladingen. Poenget mitt er jo at det blir håpløst å dra noe sted med elbil. En må ha flere biler, selv om en ikke trenger mer enn 20-30 mil, og er villig til å bruke den tiden det tar.

For vi trenger ikke flere ladere enn at man kan lade 10minutt i ny og ne, sier flertallet her inne. Det skal ikke aksepteres, at noen trenger full tank for å komme seg en plass. Fysj og fy. For jeg trenger jo bare 10 minutt for å komme hjem.

Så får vi håpe at noen snille menn vil ta pengene våre hvis de får 1000% profitt. Da kan de kansje tjene nok til at de vil ta i mot mer støtte fra Transnova for å bygge en til, kansje hvis vi er snille, og sitter helt stille, ikke er kritiske, ikke bråker...   hyyysj.....

mvh TorT

Rio

Sitat fra: TorT på fredag 12. desember 2014, klokken 01:24
De dagene jeg ikke har et stykke å kjøre, de dagene trenger jeg ikke hurtiglader.

Jeg kommer jo greit 10-12 mil på hjemmeladingen. Poenget mitt er jo at det blir håpløst å dra noe sted med elbil. En må ha flere biler, selv om en ikke trenger mer enn 20-30 mil, og er villig til å bruke den tiden det tar.

For vi trenger ikke flere ladere enn at man kan lade 10minutt i ny og ne, sier flertallet her inne. Det skal ikke aksepteres, at noen trenger full tank for å komme seg en plass. Fysj og fy. For jeg trenger jo bare 10 minutt for å komme hjem.

Så får vi håpe at noen snille menn vil ta pengene våre hvis de får 1000% profitt. Da kan de kansje tjene nok til at de vil ta i mot mer støtte fra Transnova for å bygge en til, kansje hvis vi er snille, og sitter helt stille, ikke er kritiske, ikke bråker...   hyyysj.....

mvh TorT

1) Jeg tror Fortum, Grønn Kontakt og de andre vil være meget interessert i at du viser dem hvor denne profitten er. Jeg tviler på at noen av dem tjener noe som helst på hurtiglading for tiden.

2) Det er ingen som sier du ikke kan lade lenge. Poenget er at (rent statistisk) så vil svært mange av hurtigladingene være av folk som ikke trenger å lade til 80% eller 100%. Noen vil selvsagt gjøre det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb



Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 01:49
Sitat fra: TorT på fredag 12. desember 2014, klokken 01:24
De dagene jeg ikke har et stykke å kjøre, de dagene trenger jeg ikke hurtiglader.

Jeg kommer jo greit 10-12 mil på hjemmeladingen. Poenget mitt er jo at det blir håpløst å dra noe sted med elbil. En må ha flere biler, selv om en ikke trenger mer enn 20-30 mil, og er villig til å bruke den tiden det tar.

For vi trenger ikke flere ladere enn at man kan lade 10minutt i ny og ne, sier flertallet her inne. Det skal ikke aksepteres, at noen trenger full tank for å komme seg en plass. Fysj og fy. For jeg trenger jo bare 10 minutt for å komme hjem.

Så får vi håpe at noen snille menn vil ta pengene våre hvis de får 1000% profitt. Da kan de kansje tjene nok til at de vil ta i mot mer støtte fra Transnova for å bygge en til, kansje hvis vi er snille, og sitter helt stille, ikke er kritiske, ikke bråker...   hyyysj.....

mvh TorT

1) Jeg tror Fortum, Grønn Kontakt og de andre vil være meget interessert i at du viser dem hvor denne profitten er. Jeg tviler på at noen av dem tjener noe som helst på hurtiglading for tiden.

2) Det er ingen som sier du ikke kan lade lenge. Poenget er at (rent statistisk) så vil svært mange av hurtigladingene være av folk som ikke trenger å lade til 80% eller 100%. Noen vil selvsagt gjøre det.

Det blir vanskelig med profitt når ingen gidder å bruke dem fordi de har hinsides priser. Hvis Statoil hadde begynt med å ta 10x i bensinpris så er det nok bare de som går tom rett utenfor som gidder å fylle nok til å komme til noen som tar normal pris. Skal man få elbilene til å kjøre lenger enn rekkevidden så må prisene drastisk ned og man må betale for det man får. Så lenge det er billigere å ta dieselbilen enn elbilen når man skal litt utenfor rekkevidden så sier det seg jo selv at noe er galt.

emil

Løsningen er veldig enkel for dere som ikke liker at hurtiglading koster penger, og at det koster mer for ved å stå der lenge: Kjøp Tesla eller fossilbil.

Da blir det en bil mindre jeg må vente på når jeg skal hurtiglade. Og som jeg har vist blir det blir det dyrere med fossilbil enn elbil og betalt hurtiglading for meg, men man kan sikkert sette opp eksempler som viser det motsatte.


Thomas Parsli

Argumenter for minuttpris og/eller tidsbegrensning på hurtiglader

* Hurtiglading blir treglading etter rundt 80%
Lading fra 80% er elendig utnyttelse av et knapphetsgode og skaper unødvendig kø

* Hurtiglading av kaldt batteri går treigt, men varmer opp batteriet så påfølgende lading går raskere
1x60 min gir mindre energi på batteriet enn 2x30min og skaper unødvendig kø

Argumenter mot minuttpris og/eller tidsbegrensning på hurtiglader

* ??

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: pwb på fredag 12. desember 2014, klokken 06:13

Det blir vanskelig med profitt når ingen gidder å bruke dem fordi de har hinsides priser. Hvis Statoil hadde begynt med å ta 10x i bensinpris så er det nok bare de som går tom rett utenfor som gidder å fylle nok til å komme til noen som tar normal pris. Skal man få elbilene til å kjøre lenger enn rekkevidden så må prisene drastisk ned og man må betale for det man får. Så lenge det er billigere å ta dieselbilen enn elbilen når man skal litt utenfor rekkevidden så sier det seg jo selv at noe er galt.

Hva tror du det koster å sette opp en hurtiglader? Inkl. kabelfremføring, betale for nettleie, service og vedlikehold, og selve laderen?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 09:52
Hva tror du det koster å sette opp en hurtiglader? Inkl. kabelfremføring, betale for nettleie, service og vedlikehold, og selve laderen?

Og ikke minst -hva er riktig prismodell basert på disse kostnadene.

Siden Statoil først er nevnt; siden de allerede har mye av infrastrukturen på plass tipper jeg de har investeringskostnader som ligger rundt 100.000,- under de andre aktørene!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA