Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Rio

Jeg tipper en del av minuttpristilhengerne skifter mening i januar! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:13
Jeg tipper en del av minuttpristilhengerne skifter mening i januar! ;)

Hvorfor skulle man det? Man får mindre for pengene enten man lader med minuttpris eller halvtimespris.
Alternativet er jo lade så lenge man vil for en pris, noe som vil gjøre at det er stor sjangse for at enkelte lader i en time+++, og blokkerer laderen.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

K S

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:13
Jeg tipper en del av minuttpristilhengerne skifter mening i januar! ;)

Hadde vært kjempefornøyd hvis Grønn Kontakt hadde kommet med ladestasjoner rundt Stavanger med minuttpris. De kommer med en på Helleland, den kommer nok til å bli benyttet av meg sporadisk. Kan jeg plugge inn 10-15 minutt så er jeg fornøyd. Lyse skal ha 99 per hurtiglading....er det bedre Rio????????????

emil

Har digget GK-klippekortet mitt siden i fjor sommer, men totalt sett tror jeg jeg kommer billigere ut med minuttsprising ved at jeg kan lade 10 minutter til 25kr når jeg kun trenger 10 minutter (som oftest godt etter VLBW) og ikke en full tank til 50kr.

Selvfølgelig vil det bli ganger ladingen blir dyrere enn før. Står jeg med helt tomt batteri og trenger fullading midtvinters kan jeg eventuellt vurdere å betale for et stk lading via EasyPark app hvis de ikke kommer med kortere tidsbegrensning enn det de har i dag. Uansett, minuttsprising vil vi kortere køer ved at folk lader det de trenger. Bare det er verd noen ekstra kroner på totalbudsjettet.

Kent

For meg så er tilgjengelighet viktigere en noe annet.

Det viktigere at man faktisk får lade, en om det koster 25 eller 100 for en halv "tank"

Jeg trenger ikke hurtiglading i det daglige, så prisen må nesten opp på ishavsveien-nivå før at prisen setter en brems for meg.
Hurtiglading er likevel kritisk for at jeg skal klare meg med kun en elbil.

Jeg regner med at jeg ikke er helt alene med slike holdninger.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

TS

#20
Sitat fra: Kent på onsdag 10. desember 2014, klokken 20:24
For meg så er tilgjengelighet viktigere en noe annet.

Det viktigere at man faktisk får lade, en om det koster 25 eller 100 for en halv "tank"

Jeg trenger ikke hurtiglading i det daglige, så prisen må nesten opp på ishavsveien-nivå før at prisen setter en brems for meg.
Hurtiglading er likevel kritisk for at jeg skal klare meg med kun en elbil.

Jeg regner med at jeg ikke er helt alene med slike holdninger.
Jeg er 100% enig med deg. De fleste lader vel hjemme for 2kr pr mil eller gratis på offentlig til daglig uansett. En progressiv rabattsats er selvfølgelig det beste for de som pendler og er avhengig av hurtiglading nesten hver dag.
500kr mnd er et kupp.

Vi vurderer nå salg av vår Model S med Leaf i innbytte og småbarnsfamilien her skal klare seg med den i minst et halv år inkludert besøk av familie i helger 11mil unna og hytteturer 25mil unna .. Samt at jeg bruker bil i jobb.
Vi er bortskjemt med minst 35mil rekkevidde og gratis hurtiglading (SC) med ledig kapasitet



Jeg forstår godt at aktørene tar seg godt betalt og håper at de ser "butikk" i investeringene. Det har vært "få" kunder fordelt på ganske dyre ladestasjoner. Dere kan gjette hva de betaler i effektavgift og hva en bare en Chademo kabel koster å bytte. De har heller ingen butikk med gatekjøkken å tjene inn penger på slik som bensinstasjonene.

Med mange nok aktive brukere og flere kommersielle steder innen handel og service som satser på elbilkunder, så vil prisene justere seg ned i alle ledd.
At det kun er én DC lader på de fleste steder er en tragedie.. Spesielt med så mye feil som har vært rapportert.
Det er her støtet må settes inn.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Sitat fra: Kent på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:25
Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:13
Jeg tipper en del av minuttpristilhengerne skifter mening i januar! ;)

Hvorfor skulle man det? Man får mindre for pengene enten man lader med minuttpris eller halvtimespris.
Alternativet er jo lade så lenge man vil for en pris, noe som vil gjøre at det er stor sjangse for at enkelte lader i en time+++, og blokkerer laderen.


Fordi når batteriet er "-15 grader" så tar det gjerne 90 minutter å lade. Da blir det dyrt med minuttpris. ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Nå selger strengt tatt ikke hurtigladeroperatørene strøm, men hurtiglading.
Jeg oppfatter det i hvertfall dit hen at det er rask lading jeg betaler for, ikke overpriset strøm.

Når Statoil tar 74,-/30min er sannsynligheten stor for at bilen foran deg lader i 30 minutter siden har tross alt har betalt for 30 minutter. Var det minuttpris hadde han kanskje gitt seg etter 20 minutter.

De siste to gangen jeg hurtigladet ga jeg meg etter litt over fem minutter (Fortum, med minuttbetaling) da jeg hadde nok strøm til å kome hjem og det sto biler og ventet. Hadde jeg betalt over 100,- er oddsen stor for at jeg hadde stått litt lenger.

Både elbilen og jeg har vært ute en kald vinternatt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Thomas: Jeg foretrekker også minuttpris, men ser at det blir dyrt for de som trenger nær fullading for å nå neste lader på vinteren. Billigere semihurtigladere ville vært bedre om vinteren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det skal også nevnes at jeg bruker veldig lite penger på HL - tror jeg har brukt HL ca 50 ganger på 3 år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb

Har snart kjørt 20.000 med min ion siden påske, hurtigladet 2 ganger på en dag for å se hvordan det var (mcd ved berger), aldri mer hurtiglading på meg før det prises for det man får.

Kent

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 22:14
Sitat fra: Kent på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:25
Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:13
Jeg tipper en del av minuttpristilhengerne skifter mening i januar! ;)

Hvorfor skulle man det? Man får mindre for pengene enten man lader med minuttpris eller halvtimespris.
Alternativet er jo lade så lenge man vil for en pris, noe som vil gjøre at det er stor sjangse for at enkelte lader i en time+++, og blokkerer laderen.


Fordi når batteriet er "-15 grader" så tar det gjerne 90 minutter å lade. Da blir det dyrt med minuttpris. ;)

Da blir det veldig mye billigere med 3 halvtimer?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 22:14
Fordi når batteriet er "-15 grader" så tar det gjerne 90 minutter å lade. Da blir det dyrt med minuttpris. ;)

Trenger man en sånn hurtiglading gjennom vinteren tror jeg de fleste tar den kostnaden uten å klage veldig.

Trenger man mange sånne velger man seg en abonnementsløsning fra en av leverandørene som har det, eller kjører fossilbil.

edyrli

Nei, men det blir billigere med betaling pr kWh. 10 kWh vil da koste det samme om man bruker 10 minutter eller 60 minutter. For meg er det forsåvidt det samme om jeg betaler pr. minutt eller pr. kWh. Jeg ønsker bare å kunne velge om jeg trenger mye eller lite lading. Virker meningsløst å fylle bensin og betale pr tank....
For ladeoperatør vil jeg tror det er mest riktig med betaling pr. minutt siden strøm er liten del av hva det koster å sette opp og drifte laderen. For forbruker er det muligens mest riktig med betaling pr.kWh. Det blir stor forskjell med minuttpris om det kommer en Soul med varme batterier og lader med 100 kW eller om det kommer en leaf med kalde batterier og lader med 10 kW.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

emil

Sitat fra: edyrli på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:36
Nei, men det blir billigere med betaling pr kWh. 10 kWh vil da koste det samme om man bruker 10 minutter eller 60 minutter. For meg er det forsåvidt det samme om jeg betaler pr. minutt eller pr. kWh. Jeg ønsker bare å kunne velge om jeg trenger mye eller lite lading. Virker meningsløst å fylle bensin og betale pr tank....
For ladeoperatør vil jeg tror det er mest riktig med betaling pr. minutt siden strøm er liten del av hva det koster å sette opp og drifte laderen. For forbruker er det muligens mest riktig med betaling pr.kWh. Det blir stor forskjell med minuttpris om det kommer en Soul med varme batterier og lader med 100 kW eller om det kommer en leaf med kalde batterier og lader med 10 kW.

Glem sammenligningen med bensinbiler siden vi her betaler for tjenesten og ikke innholdet.

Heldigvis begynner nå minuttprising å bli gjeldende i markedet. Forhåpentligvis gjør Statoil det samme nå når de begynner å bli en større aktør på lademarkedet.

Uansett har de færreste elbilister behov for hurtiglading ofte, og de som skriker høyest om høye priser er kanskje de som bare hurtiglader noen få ganger i året og ellers sammenligner kWh prisene med sommerstrømmen hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA