Ny prismodell fra Grønn kontakt

Startet av Ellerikke, mandag 24. november 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Knotten

Sitat fra: edyrli på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:36
Nei, men det blir billigere med betaling pr kWh. 10 kWh vil da koste det samme om man bruker 10 minutter eller 60 minutter.
,

Det er klart at det er billigere med betaling pr kWh om du absolutt MÅ fylle 'tanken' helt opp, men vi snakker her om HURTIGLADING, ikke sant?
Du snakker om lading i 60 minutter - kjempemoro å stå som nr 4 i køen om samtlige foran deg skal lade så lenge..
Etterhvert står HURTIGLADERNE såpass tett at du kan fylle på det du trenger (med margin) for å nå neste lader uten å stå i 60 min. Synd de nye laderne (som jeg har sett..) ikke viser ladestrømmen, slik de gamle ABB laderne gjorde.
Heldigvis er mange elbilfolk såpass omtenksomme at de slipper neste bil til når de selv ikke trenger mer (er de??) og mange gidder ikke mer når ladestrømmen går ned, så dette regulerer seg til en viss grad selv.

Men betaling pr minutt vil ytterligere minske ladekøen, det er udiskutabelt!
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

emil

Sitat fra: Knotten på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:45
Etterhvert står HURTIGLADERNE såpass tett at du kan fylle på det du trenger (med margin) for å nå neste lader uten å stå i 60 min. Synd de nye laderne (som jeg har sett..) ikke viser ladestrømmen, slik de gamle ABB laderne gjorde.

Var sånn jeg gjorde tidligere i høst da jeg kjørte 75mil på en dag i leafen. Forlot laderene med forventet forbruk til neste lader + 4kWh i buffer. Kjørte nok på litt ekstra mot slutten av hver etappe siden jeg var sikker på å ha nok og kom til laderene mellom LBW og VLBW. Dermed okkuperte jeg ikke laderene mer enn nødvendig for andre og tiden jeg brukte på laderene ble brukt best mulig for meg siden jeg fyller 5kWh mye fortere fra 2 til 7kWh enn fra 15 til 20kWh på batteriet.

Gleder meg til sommeren når det er masse ladere langs E18 mellom sørlandet og Oslo, hvis nå alle planlagte kommer opp. Den viktigste er den på Rugtvedt som åpner nå rett før jul, da slipper man omvei om foppalstadioen i Skien og kun semihurtig der. Fort 1-1.5t spart bare på det.

pwb

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 10:04

Glem sammenligningen med bensinbiler siden vi her betaler for tjenesten og ikke innholdet.

Hvorfor tar elselskaper betalt pr kWh og ikke en fastpris pr hus hvis strøm er en tjeneste?

mariowing

Sitat fra: pwb på torsdag 11. desember 2014, klokken 16:05

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 10:04

Glem sammenligningen med bensinbiler siden vi her betaler for tjenesten og ikke innholdet.

Hvorfor tar elselskaper betalt pr kWh og ikke en fastpris pr hus hvis strøm er en tjeneste?

Det er greit du ikke er enig i poenget, men tror du skjønner poenget allikevel :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

TorT

Så hvis dere fyller dieselpurka på en ny og fin stasjon, med kafe og ekstra rene fine toaletter osv osv, så synes dere 10 dobbel pris er OK, sammenlignet med en sliten automat ute i snøføyka. Det er jo bedre tjenester der.

Av og til lurer jeg på om folk er riktig navla. Bare fordi dere sjelden bruker hurtiglader, og kun prioriterer at dere aldri må vente på noe, så er det greit med 10 dobbel pris på strømmen. Eller enda mer.

At noen har det ille nok med at det kan ta 2 timer i -25 grader med iskaldt batteri å få trykket kansje 15kW inn på et Leaf batteri, fordi man har et stykke å kjøre, og ikke er 5 minutter hjemmefra som det stadig snakkes om her. Så skal man jammen få gleden av å betale 10-20 ganger det strømmen egentlig koster.

Kan vi ikke heller trekke litt i flokk. Være solidariske. Ja, det er greit å betale ekstra for hurtiglading, men de sinnsyke utslagene en kan få om vinteren med minuttprising er uakseptable.

Vi har ingen bommer, og knapt nok bussfiler som vi bruker i det daglige, på de strekningene vi vanligvis bruker Leafen, her i Stavanger, men det kommer nok. Nye bommer vedtatt igår. Det var for å gjøre litt innsats for miljøet vi investerte i elbil. Og jeg kan være villig til å sitte å vente, mens vi lader. Selv om vinteren. Men skal vi betale 10-20 ganger strømprisen samtidig, får jeg bare høyt blodtrykk. Det er det ikke verdt.

Vi må finne andre løsninger, feks insistere på type 2 sammen med hurtigladerne, og blanding av 7 og 22kW. Da kan mange biler lade, og i streng kulde er det vel ikke enorm forskjell på ladehastighet. Og når strøm er tilgjengelig på plassen, er de tydligvis billige ifølge fagfolk her inne på forumet.

mvh TorT

Leon

Sitat fra: TorT på torsdag 11. desember 2014, klokken 16:47

At noen har det ille nok med at det kan ta 2 timer i -25 grader med iskaldt batteri å få trykket kansje 15kW inn på et Leaf batteri, fordi man har et stykke å kjøre, og ikke er 5 minutter hjemmefra som det stadig snakkes om her. Så skal man jammen få gleden av å betale 10-20 ganger det strømmen egentlig koster.

Har ingen erfaring med -25 grader, men 2 timer høres lenge ut. :o Da ville jeg i hvert fall ha en varm kafe eller lignende i nærheten! :)

Desto verre er det for den som trenger et par kWt for å komme seg hjem, å måtte vente i kanskje 2 timer på den bilen som skal ha full tank, og der sjåføren neppe sitter og venter i bilen i kulda! :'(

Sprengkulde og mange kWt hurtiglading er uansett en dårlig kombinasjon... ???, kanskje best å holde seg hjemme?  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorT

Har ikke vært i -25 jeg heller, bor tross alt i Stavanger. Men Nissan sier mer enn 90 minutter opp til 80% ved 3 temperatur streker, og der har jeg vært. Ikke -10 engang, men bilen hadde stått 2 dager ute.

Hva en eller 2 steker, i blåfeltet vil si, finner jeg ikke noe om i farten.

4-5 temp streker anslås til 30-90 minutter ifølge Nissan. 6-7 streker gir 30 minutt, og så blir det for varmt, og går senere igjen.

Ved skikkelig lave temperaturer er vi sikkert nesten like godt tjent med type 2. I hvertfall de med 6,6kW lader.

mvh TorT

Edit: Hvem det er verst for er et sidespor. Flere ladere er tingen.

pwb

I drivstoffverden er det mest økonomisk drivstoffmessig å kjøre en liten lett bil med lavt forbruk, men i elbilverden skal man straffes for å ha en liten bil med lite batteri og lite forbruk. Joa, høres skikkelig logisk ut. Håper folk tar til fornuft og slutter å bruke hurtigladere frem til man får en løsning hvor man betaler for det man får. Slik det er nå så er det totalt høl i hue, at det skal koste mer å kjøre en liten elbil enn å kjøre en svær diger SUV er totalt ko-ko.

emil

Gøy med mye overdrivelser her.

Det må ikke bli så billig med hurtiglading at de som drifter disse ikke tjener penger eller at folk velger hurtiglading fordi det mer praktisk til samme pris som annen lading.

Jeg bruker hurtglading de gangene jeg er på langtur eller må flere turer i et begrenset område uten andre lademuligheter (tid/sted). Da vil uansett innsparingene ved å kjøre elektrisk selv med betalt hurtiglading overgå fossile kostnader.

Det lengste jeg har ladet tror jeg er 50 minutter i fjor vinter, da fra rett før VLBW til så full tank jeg fikk på laderen (i prinsippet 75-80%). Hadde klart meg med litt mindre siden jeg hadde mulighet for 1-2t saktelading før jeg skulle hjem igjen. Men det kom ingen andre mens jeg ladet, det var stykkprislading med "klippekort", så jeg sto så lenge jeg kunne.

Mitt standpunkt er da: Heller "dyr" hurtiglading på ledig hurtiglader enn å sitte lenge i kø for å lade på en rimelig lader fordi andre tar det valget som lettvindt løsning. Smertegrensen min ligger nok runt 100kr for en lading og en lengre lading med 2.5kr/minutt kommer normalt sett innenfor det.

Balrog

Ser at Rio skal okkupere hurtigladeren i 90 minutter vinterstid. Om det koster ham 225 kr er det alt for lite. Hva med folk som venter? Skal de sitte og fryse i halvannen time?

2,50 per minutt er dyrt, javisst, men endelig har vi en løsning som minimerer unødig bruk av knapphetsgodet hurtigladere.

Minuttpris er soleklart den beste løsningen. At det er "urettferdig" for de som har treig lading av bilen får så være. Hovedpoenget med hurtigladere er at flest mulig får brukt laderne og til det de trenger, ikke mer. Og nå betaler folk for det de  bruker, ikke mer eller mindre. For de aller aller fleste er det høy korrelasjon mellom kWh og minutter

Tommel opp for Grønn Kontakt!
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Rio

Sitat fra: Balrog på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:18
Ser at Rio skal okkupere hurtigladeren i 90 minutter vinterstid. Om det koster ham 225 kr er det alt for lite. Hva med folk som venter? Skal de sitte og fryse i halvannen time?

2,50 per minutt er dyrt, javisst, men endelig har vi en løsning som minimerer unødig bruk av knapphetsgodet hurtigladere.

Minuttpris er soleklart den beste løsningen. At det er "urettferdig" for de som har treig lading av bilen får så være. Hovedpoenget med hurtigladere er at flest mulig får brukt laderne og til det de trenger, ikke mer. Og nå betaler folk for det de  bruker, ikke mer eller mindre. For de aller aller fleste er det høy korrelasjon mellom kWh og minutter

Tommel opp for Grønn Kontakt!

1) Jeg har hurtigladet litt over 50 ganger. Totalt er det mindre enn 5 ganger jeg har ventet på noen, eller noen har ventet på meg. De andre nesten 50 gangene har jeg vært alene. (Dette i området rundt Oslo.)

2) Poenget, som jeg skrev, var ikke at jeg skulle hurtiglade i 5 timer; jeg skrev ovenfor at jeg var for minuttpris. Det jeg påpekte var at folk som er for minuttpris (og ikke har ladet med kaldt batteri før) kommer til å få seg et lite sjokk!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Balrog

Minuttpris vil jo nettopp føre til at folk smålader på flere hurtigladere underveis i stedet for å lade fra 0-100% på én lader som lønnet seg økonomisk tidligere, men ikke er bra verken ift. kø eller effektiv lading av batteriet.

Dette vil gi kortere kø og jevnere belastning på laderne.

Men ja, som jeg også skrev er ikke 2,50/minutt noen billig fornøyelse (150/time eller 75 for en halvtime)ved stort ladebehov. Men det viktigste nå er at hurtigladerne virker og er tilgjengelige.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

pwb

Så hurtigladerne skal ikke være for at man bør bruke elbilen på lengre turer istedenfor diesel/bensinbilen, joa kjekt å vite. Tro om det er tenkt på dette når man deler ut skattepengene til denne mafiaen??

E_S

Ut fra min egen erfaring med hurtiglading er det at jeg lader det jeg trenger + en liten margin, og da er minuttpris bra. Et lite eksempel: Jeg begynte fra Oslo med 80% på Leafen og skulle til Vestfossen, et stykke nord for Drammen. Der skulle jeg bare hente noe og dra hjem igjen, så ingen mulighet for å lade der oppe. Fortum (med minuttpris) har lader på Liertoppen og det finnes en hurtiglader i Mjøndalen som pr. i dag koster 100,- for drop-in via SMS.

Kjørte til Liertoppen, ladet der i 16 minutter fra ca. 40% til 78% (40 kroner), kjørte til Vestfossen, gjorde det jeg skulle, kjørte tilbake, stoppet på Liertoppen en gang til, ladet i 6 minutter (15 kroner) og hadde da nok strøm til å komme hjem med god margin. Kunne nok droppet den siste ladingen, men da måtte jeg kjørt i lastebil-fart på vei mot Oslo.

Altså kostet denne turen meg 55 kroner i hurtiglading, og jeg brukte 22 minutter på en lader. Hadde jeg ladet på laderen i Mjøndalen hadde det kostet meg 100,- i hurtiglading, og siden jeg uansett hadde betalt for en lading hadde jeg stått der til batteriet var helt fullt bare for å få mest mulig valuta for pengene. Det hadde garantert tatt mer enn 22 minutter.

Det er jo ingen tvil om at pris pr. kWh er det optimale, men til normal ved-behov-innimellom-bruk er minuttpris enormt mye mer praktisk enn fastpris. Jeg lader det jeg trenger med minuttpris. Med stykkpris vil trolig de fleste stå til 100%, da å lade f.eks. bare til 2/3 fullt blir like dumt som å booke og betale fem netter på hotell og dra hjem etter to. Om alle står til 100% blir det nesten håpløst om man kommer til en opptatt hurtiglader, da man må belage seg på å vente en evighet, noe som er særdeles lite fristende langs veien.

Konklusjon: JA til minuttpris som den beste løsningen når kWh-pris ikke er mulig hos noen av de større operatørene i dag. Jeg har til nå bare hatt Fortum-brikke, men kommer til å skaffe meg fra Grønn Kontakt også når de starter med minuttpris.
:)

TorT

Hva skal en med smålading hvis en har et stykke å kjøre?

Dette betyr jo at bilen er ubrukbar til mye som den kunne vært brukt til.

Diselpurka lenge leve. Hilsen elbilgutta

mvh TorT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA