Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Gliderman

@automat.
Der traff du blink. Vi kjøper tilgjengelighet til hurtiglading, ikke kW. Minutt pris er helt ok, selv på vinteren.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: nime01 på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:18
Ikke lett å finne gode løsninger, men det overrasker litt at noen ønsker svært kostbar hurtiglading.

Er ingen som ønsker kostbar hurtiglading annet enn Ishavsveien. Vi ønsker at folk lader det de trenger når de trenger det, og i dag med den dekningen vi har med hurtigladere er det helt klart at minuttprising er det som er mest rettferdig for at folk som trenger lading skal få ladet.

Hurtiglademarkedet er såvidt i gang, tenk tilbake på de første literene med bensin som ble solgt i glasskrukker på apoteket siden kritikerene her er så glade i å sammenligne med bensin.

La oss få på plass hurtigladere først, så kan vi ta en større diskusjon om pris senere.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:51
Er ingen som ønsker kostbar hurtiglading annet enn Ishavsveien.

Jeg tror ikke Ishavsveien ønsker kostbar hurtiglading, men har satt prisene basert på sine kostnader.
Det ville selvfølgelig vært fantasisk for oss som kjører elbil om hurtiglading egentlig var latterlig billig, men det virker ikke slik.

Sitat fra: emil på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:51
La oss få på plass hurtigladere først, så kan vi ta en større diskusjon om pris senere.

De kommer neppe på plass hvis ikke prisen er riktig; Operatørene må tjene penger og brukerene må være villige til å betale.
Jeg ser den annonserte prisjusteringen til Fortum (http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/) som et tegn på at 2,50/min faktisk er for lav pris...
"Priser per minutt vil økes fra 1. juni 2015, og det vil bli dyrere å lade med sms enn med brikke."

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

SMS-løsninger skal ofte ha en signifikant del av beløpet (50% i noen tilfeller), så det er klart at det blir dyrere.

Det er veldig synd at det ikke er større utbredelse av semihurtigladere. Det ville løst veldig mange problemer med køing, og de er langt billigere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: nime01 på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:18men det overrasker litt at noen ønsker svært kostbar hurtiglading.

Først og framst ønsker vi hurtiglading i det hele tatt, når det er tilstrekkelig antall hurtigladere kan vi begynne å diskutere pris. Jeg betaler gjerne overpris i en periode om det fører til økt utbyggingstakt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

TorT

Og dere tror fremdeles at de vil tjene nok, når prisene er så høye at dere bruker dem minst mulig. Dere sier jo selv at dere  trenger jo bare 5 eller 10 minutt for å komme hjem, en gang i blandt. Dere unngår dem jo så godt dere kan, men de er gode å ha. At det står en i kø som også skal lade i 5 minutt bak dere, gir heller ikke noe volum.

At en stakkar kan  trenge 80 km rekkevidde til neste lader gir dere blaffen i. For det må jo ikke være opptatt når dere skal lade. Synes dere at den 10kroningen dere legger igjen en gang iblandt gjør at dere skal ha laderen reservert. Tror dere GK og Fortum og hva de heter alle sammen tjener så godt på dere at det er noen vits. At dere er drømmekunden?

De trenger volum, at laderne er i bruk større deler av døgnet. Ikke et lite rush etter arbeidstid. Det blir det ikke butikk av.

Når det blir mer rettferdig prising, og nå må jeg presisere at jeg snakker om den kalde sesongen, hvor det kan ta 90 minutt og mere å få 80% lading på Leafen. Når batteriet er kaldt i tillegg. Og de fleste har kalde garasjer, eller står utendørs.
At det koster 225kr eller mer å få 80% lading, som typisk holder til mindre enn 10 mil, i dårlige forhold betydelig mindre, er en horribel pris.
Dette gjør jo at selv moderate distanser med en eller to hurtigladinger blir langt dyrere enn en langtur i dieselbil.
Som vil sørge for at bilene blir mindre brukt enn ønskelig. At en må beholde en dieselbil.
Selv om en gjerne ville unngått det.

mvh TorT


emil

Hvis "stakkaren" trenger 80km til neste lader på daglig basis har han kjøpt seg feil bil. For en langtur i ny og ne er ladekostnad på en 100-200-lapp da en fjert i havet på årsbasis sammenlignet med besinkostnader på bensinbil og verditap uavhengig av biltype.

Vi unngår ikke hurtigladere fordi de er dyre. Vi lader det vi trenger for å ikke okkupere mer enn nødvendig og så kjører vi videre. Skal jeg stå og fullade min bil til lav kWh kostnad bare fordi jeg kan, mens du må stå en time i ladekø for å komme videre på langturen din? Hvordan synes du det hadde vært da?

TorT

Jeg sa vel ikke at det var et daglig behov. Da ville vi hatt behov for et enormt antall hurtigladere.
Men ta nå mitt nærområde, Stavanger. Det er mange herfra som reiser på hytta i helgene, og ferier. Det kan være Lyngdalsområdet, øvre Sirdal, Ryfylke, Bømlo osv. Kan fort bli 12-15-20 mil for noen. Spesielt på tungt vinterføre kan det fort bli en og to ladinger. Det kan også være andre tilfeldige behov.

Skal vi ha priser som gjør at all denne kjøringen må bli fossilbil?

Jeg så tidligere i denne tråden at du (emil) hadde kvittet deg med en bil, og vrakpant osv ville finansiere kostnadene med Fortum, eller hvem det nå var i 12mnd. (Litt fritt etter hukommelsen her. Håper det ble rett) Dette skurrer veldig for meg. Fordi du fikk vrakpant, kan du like godt gi pengene til Fortum?

Jeg gir gjerne noen lapper til Frelsesarmeen ol. Når jeg kjøper noe noe, vil jeg betale det det er verdt. Og ja, jeg skjønner at vi må betale ekstra, fordi det er en dyr hurtiglader der, men hvorfor skal du få billig strøm, fordi du lader så kort. Mens jeg som må fylle tanken de gangene jeg gjør en innsats, og bruker bilen på "langtur", skal betale blodpris for det, når det er kaldt.

Om sommeren, med gunstige temperaturer, går det greit med minuttpris. Bare for å presisere det.

mvh TorT

emil

#83
Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 13:57
Jeg så tidligere i denne tråden at du (emil) hadde kvittet deg med en bil, og vrakpant osv ville finansiere kostnadene med Fortum, eller hvem det nå var i 12mnd. (Litt fritt etter hukommelsen her. Håper det ble rett) Dette skurrer veldig for meg. Fordi du fikk vrakpant, kan du like godt gi pengene til Fortum?

Det jeg skrev (uten å gidde å lete) var vel at jeg med vrakpant, spart årsavgift, og spart forsikring på fossilbilen kunne betale for 60 timer med Fortumlading det neste året. Det er nok ca det dobbelte av tiden jeg har hurtigladet på mine første 16 måneder og 30.000km som elbilist.

Jeg gir ikke bare pengene mine til Fortum eller GrønnKontakt, jeg kjøper tilgang til en tjeneste som gir meg mye flere muligheter for min elbil og som da også gjorde at jeg kunne kaste fossilbilen. Eventelle verksteds og servicekostnader på fossilbil med 361.000km på telleren er holdt utenom.

Et lite eksempel:

Har du 15 mil til hytta (litt oppover i terrenget) og Leaf trenger du kanskje 15 minutter lading på sommeren (1/3 av året) (gitt passe fornuftig plassering av hurtigladere) oppover og ingen lading hjemover. 30 minutter opp og 15 minutter ned vår/høst (1/3 av året) og kanskje 60 minutter opp og 30 minutter ned om vinteren. Totat havner man da på et sted litt over 40 timer, og det er hvis man kjører tur/retur hver helg. 40timer lading til 2.5kr/minutt gir en kostnad tilsvarende årsavgift og rimelig forsikring. Ladetidene er tatt litt ut av løse luften, men tror ikke de er helt på jordet. Kjører du færre helger blir elbil innsparingen mye større.

TorT

Det jeg mener, er at en skal betale for det en får, ikke at en lager regnestykker på årsbasis. For meg, i praksis betyr det svært lite, men det er prinsippet som er så urettferdig. Trenger en 15kWt, vel så er det en trenger, selv om det er vinter.
Jeg føler meg snytt av hele systemet her.

Hvis kr 2,50 dekker det nødvendige på sommeren, så har man en målestokk for hva kWt bør koste.
Det gir ingen mening at prisen for å bruke bilen mangedobles på vinteren hvis en er avhengig av hurtiglading i perioder.

Nå så jeg vel at det ble varslet en økning på minutt pris, men det er en annen sak.

En får finne en annen betalingsmodell, som tar hensyn til det. For det kan det slå veldig uheldig ut for enkelte, at en må betale mye mer for strøm, enn fossilbilister betaler for å kjøre tilsvarende.
Spesielt hvis det går over flere måneder hver vinter.

Og jeg sier enda engang. De trenger å selge strøm, ikke at laderne står tomme, fordi de er så dyre at man i det lengste unngår dem. Og laderne står ofte tomme, store deler av døgnet, veldig mange plasser.

Vi må vel bare innse at vi neppe blir enige. Noen vil ha mest mulig ledige ladere når de skal fylle en liten slant for å komme siste kilometeren hjem, andre vil bare ha strøm, også når de vil kjøre litt lenger, til en fornuftig pris, og uten å bli uglesett fordi de trenger å fylle opp litt.
Min tid er verdifull, ihvertfall for meg selv, og jeg henger ikke rundt hurtigladere fordi det er gøy.

mvh TorT

Rio

Men TorT: det man betaler for er TID foran hurtigladeren. Det er "hurtigladeleie", om du vil.

Selve energien (kWh) utgjør svært lite av denne prisen, og ikke nok til at det er verd å justere ladeprisen etter det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorT

Ja, jeg bruker av min tid, til å henge foran en hurtiglader, fordi teknologien ikke er bedre.

Skal jeg betale ekstra for den gleden. Tror ikke det.

mvh Tor

Rio

Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 20:27
Ja, jeg bruker av min tid, til å henge foran en hurtiglader, fordi teknologien ikke er bedre.

Skal jeg betale ekstra for den gleden. Tror ikke det.

mvh Tor

Som sagt, hurtigladeroperatøren gjør 50 kW tilgjengelig for deg i den perioden du leier hurtigladeren.

At bilen din ikke kan nyttiggjøre seg av 50 kW er jo begripeligvis ikke hurtigladeoperatøren sin skyld. Det er ikke de som har laget bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

#88
Man burde faktisk hatt to uttak av samme type på hver hurtiglader med mulighet for å dele effekten. Slik kan man bedre håndtere vintersituasjonen hvor bilene drar mindre ladestrøm samt køsituasjoner hvor mye av tiden går bort i til/fra-kobling av ladekontakten.

Tror også differensiert prising etter tidspunkt hadde vært gunstig. F.eks. høyere pris fredag ettermiddag-søndag. Utbyggingen er jo i stor grad tilpasset helgetrafikken og da er det nok de som reiser i helgene som bør betale mest.

For øvrig er det i elbilistenes interesse at vi bidrar til prismodeller og prisnivå som gir mulighet for lønnsomhet hos hurtigladeoperatørene. Et greit prisnivå er etter min mening samme kostnad som sparte bensin/dieselkostnader + bompenger. Ishavsveien har lagt seg i overkant av dette nivået og det er neppe bærekraftig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Det billigste vil nok være å spre om seg med semihurtigladere, for de kan stå på bensinstasjoner, kjøpesentere, industribygg, og alle mulige andre steder som ofte allerede har ca 24 kW ledig kapasitet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA