Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 20:16
Min tid er verdifull, ihvertfall for meg selv, og jeg henger ikke rundt hurtigladere fordi det er gøy.

Det sier vel egentlig alt. Din tid er for verdifull til å vente på at bilen skal lade, så da får du kose deg med ditt ojlebrennende kjøretøy og ta den ekstra kostnaden det medfører.

Kjempefint for meg som slipper å stå i ladekø bak deg.

TorT

Så en lastebil som fyller mye raskere enn en personbil, får billigere diesel?

Eller at det er 15000 liter tilgjengelig på tanken, hva skal det koste?

Nei for å være alvorlig. At de teoretisk kan gi opp til 50kW en liten stund under optimale temperaturforhold, som bare intreffer noen måneder om sommeren har lite med saken å gjøre.
Spesielt når utslagene er så voldsomme i skikkelig kulde. Gjerne godt over 200kr for 15kW.

Dette ødelegger for for bruken av elbil.

Men mye av dette kan jo bøtes på ved at det settes opp plenty av type 2, med litt futt i rundt hutigladeren. Så kan ihvertfall de som har kraftigere enn standardlader være godt hjulpet, for en billig penge. 7 og 22kW.
Er det kaldt nok, lader de nok tilnærmet like raskt som "hurtigladere".

Sånn som det er nå er ikke akseptabelt, som jeg ser det.

Og til emil som skriver samtidig med meg. Der kommer det; så du slipper ladekø.

mvh TorT

Rio

#92
Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 20:58
Så en lastebil som fyller mye raskere enn en personbil, får billigere diesel?

Eller at det er 15000 liter tilgjengelig på tanken, hva skal det koste?

Nei for å være alvorlig. At de teoretisk kan gi opp til 50kW en liten stund under optimale temperaturforhold, som bare intreffer noen måneder om sommeren har lite med saken å gjøre.

En gang til, TorT: Det er BILEN din som er problemet, og ikke hurtigladeren.

Hurtigladeren leverer 50 kW så lenge du betaler; problemet ditt er at bilen din ikke kan håndtere 50 kW.

Sagt på en annen måte: det er som å fylle diesel på en flaske med et bittelite hull (uten trakt), og så forventer du at du bare skal betale for dieselen du fikk på flasken, og ikke det du sølte på bakken.

Hurtigladeren leverer 50 kW hele tiden den, dersom du ønsker det - det er bilen DIN som sier til hurtigladeren at den ønsker mindre. Bilen din sitt ansvar, altså.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rilum

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 20:34
Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 20:27
Ja, jeg bruker av min tid, til å henge foran en hurtiglader, fordi teknologien ikke er bedre.

Skal jeg betale ekstra for den gleden. Tror ikke det.
mvh Tor
Som sagt, hurtigladeroperatøren gjør 50 kW tilgjengelig for deg i den perioden du leier hurtigladeren.

At bilen din ikke kan nyttiggjøre seg av 50 kW er jo begripeligvis ikke hurtigladeoperatøren sin skyld. Det er ikke de som har laget bilen.

Å prise hurtiglading riktig for alle er nok en "umulig" oppgave. Hvordan mener dere det burde vært gjort ?

- Pris pr minutt er fint for alle som bare trenger litt, man har da ofte lite strøm igjen og får da mye strøm på kort tid. Man kobler fra når man har nok, så ladern blir ledig til neste kunde. Å lade lenge er kjedelig og ikke noe mange vil basere seg på i lengden.

- Pris pr lading blir dyrt for dem som skal ha litt, men billigere for de som skal ha "full" tank. Man står der da mest sannsynlig lengere en man behøver, da man har betalt for det. Veldig kiipt for andre kunder som evt venter for å få lade.

- Pris pr Kwt blir også urettferdig når det blir kø på laderne. En kombinasjon kan bli litt komplisert ?

Det er bilen som bestemer hvor mye effekt laderen skal gi, så det er jo ikke ladeoppratørene sin feil at man ikke utnytter kapasiteten. MEN, nå er det vel fortsatt sånn at alle de bilene som bruker chademo/css har denne begrensningen. Så det er helt klart noe de burde tatt litt hensyn til.

Dette vil jo automatisk løse seg med tiden.
- Når bilene for 400km batteri pakke så trenger man mindre hurtiglading. Man vil da i praksis skjelden trenge å lade mere en 50% og får god effekt.
- De blir stadig flere ladestasjoner, er man heldig med plasseringer kan man heller lade 2 ganger a 10 minutter i steden for en gang på en time.
- Får elbilene mulighet til å forvarme batteriet de gangene man skal hurtiglade vil det gå fort selv om vinteren.
- Modulbaserte hurtigladere som f.eks Tesla har. Man kan f.eks sette opp et skap med 10 stk 10Kw ladere, og koble til 10 ledninger, sånn at 10 biler kan lade "samtidig". Første og andre bil vil da kunne få 50Kw hver, de neste som kommer vil få effekt så fort det blir noe ledig. (noe det mest sansynlig alt er.) Man kunne da tatt betalt f.eks kr 0,5 pr minutt pr 10Kw modult man benyttet seg av. (50Kw=5 moduler =>2.5kr pr min. Om vinteren når man bare for 20Kw trenger man bare 2 moduler og ville da bare betalt 1 kr pr min.)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rio

Rilum: som jeg nevner ovenfor vil det enkleste og billigste være å "spe om seg" med semihurtigladere. Det tar, i praksis, samme tid å lade om vinteren, men siden to kan lade samtidig blir køene halvert.

Om sommeren tar det noen få minutter lengre på en semihurtiglader enn en hurtiglader, men man lader sjeldnere når batteriet er varmt og man ikke trenger varme i bilen.

Selvsagt ville to hurtigladere vært best, eller hurtigladere med to spenningsregulatorer, men det er jo engang mye enklere med bare mange billige semihurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:34
... men det er jo engang mye enklere med bare mange billige semihurtigladere.

Semihurtigladere har nok begrenset verdi i det lange løp. Faktisk er det sannsynlig at man heller får behov for høyere ladehastighet. Jo større batteripakke, jo raskere vil man forvente at strømmen leveres.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TorT

Ja, jeg er jo klar over at problemet ligger i bilen, og batteriteknologien og temperaturen. Men hvis jeg kommer til en bensinstasjon med kanner, og bruker mye tid på å fylle disse.

Tror du noen i det hele tatt ville tenke tanken, at han der burde jo betale tidobbelt. Han opptar jo pumpa alt for lenge. De ville ikke engang tenke tanken at jeg burde betale 10% ekstra.
Å si noe sånt til den rette fossilbilisten, annet enn i en spøk, kunne medføre fare for blåveis, og ikke av den velduftende sorten.

Jeg ser at vi aldri blir enig, og avslutter fra min side med et gammelt visdomsord fra en av våre store diktere;

"Du skal ikke så inderlig vel, tåle en urett som ikke rammer deg selv."

Og det er i grunnen sånn jeg føler at disse 10 minuttsladerne er overfor andre. Du kan bare ha det så godt siden du trenger å fylle batteriet i kulda. 250kr haha. Det trenger jeg aldri.

Og jeg lader jo så kort jeg kan jeg også. Det er jo sjelden det er nødvendig å fylle helt opp. Jeg står jo ikke der av prinsipp. Men av og til må man.

mvh TorT

Rilum

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 20:54
Det billigste vil nok være å spre om seg med semihurtigladere, for de kan stå på bensinstasjoner, kjøpesentere, industribygg, og alle mulige andre steder som ofte allerede har ca 24 kW ledig kapasitet.

Helt klart en god løsning. Det vil nok bli mye av dette.
Type2 kontakter kommer nok fortløpende siden de er billige å sette opp. Men hjelper jo mere eller mindre bare for Tesla og Zoe pr i dag.
Chademo og CCS laderne er nok alt for dyre. Men om noen hadde koblet sammen 2 stk tesla 11Kw ladere, en styringsenhet og en kabel, så burde ikke det koste mere en 30-40.000 pr lader. Da hadde vi nok fått fortgang i utbygningen.
Prisen burde også bli hyggelig da disse vil tilby lading for å få kunder i "butikken", mens dagens leverandører gjør det for å prøve å tjene penger på selve ladingen.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rio

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. desember 2014, klokken 21:42
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:34
... men det er jo engang mye enklere med bare mange billige semihurtigladere.

Semihurtigladere har nok begrenset verdi i det lange løp. Faktisk er det sannsynlig at man heller får behov for høyere ladehastighet. Jo større batteripakke, jo raskere vil man forvente at strømmen leveres.

Enig, men her var diskusjonen mer om hvordan man "deler" når man har mer effekt enn flertallet av bilparken kan bruke. 

Samtidig, større batteripakker vil jo redusere behovet for hurtigladere. De færreste kjører lengre enn 300 eller 400 km på en dag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 21:43
Ja, jeg er jo klar over at problemet ligger i bilen, og batteriteknologien og temperaturen. Men hvis jeg kommer til en bensinstasjon med kanner, og bruker mye tid på å fylle disse.

Tror du noen i det hele tatt ville tenke tanken, at han der burde jo betale tidobbelt. Han opptar jo pumpa alt for lenge. De ville ikke engang tenke tanken at jeg burde betale 10% ekstra.
Å si noe sånt til den rette fossilbilisten, annet enn i en spøk, kunne medføre fare for blåveis, og ikke av den velduftende sorten.

Jeg ser at vi aldri blir enig, og avslutter fra min side med et gammelt visdomsord fra en av våre store diktere;

"Du skal ikke så inderlig vel, tåle en urett som ikke rammer deg selv."

Og det er i grunnen sånn jeg føler at disse 10 minuttsladerne er overfor andre. Du kan bare ha det så godt siden du trenger å fylle batteriet i kulda. 250kr haha. Det trenger jeg aldri.

Og jeg lader jo så kort jeg kan jeg også. Det er jo sjelden det er nødvendig å fylle helt opp. Jeg står jo ikke der av prinsipp. Men av og til må man.

mvh TorT


TorT:

Ingen sier det er perfekt, men du retter baker for smed. Det er ikke hurtigladeroperatøren sin feil at ikke din bil kan bruke 50 kW.

Jeg er klar over at jeg også må betale ekstra når det er kaldt (det var faktisk JEG som skrev den kommentaren ovenfor) - likevel, minuttpris blir nok den minst ille av mulighetene bortsett fra steder hvor det er så få elbilister at man alltid har hurtigladeren for seg selv.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rilum

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:34
Rilum: som jeg nevner ovenfor vil det enkleste og billigste være å "spe om seg" med semihurtigladere. Det tar, i praksis, samme tid å lade om vinteren, men siden to kan lade samtidig blir køene halvert.

Om sommeren tar det noen få minutter lengre på en semihurtiglader enn en hurtiglader, men man lader sjeldnere når batteriet er varmt og man ikke trenger varme i bilen.

Selvsagt ville to hurtigladere vært best, eller hurtigladere med to spenningsregulatorer, men det er jo engang mye enklere med bare mange billige semihurtigladere.

Enig i det, utenom at semihurtigladere er billige. De er selvsagt billigere en 50Kw laderne, men man får nok maks 1,5 semi på en vanlig lader. Setter man opp bare en semihurtiglader sparer man selvsagt en del på effektavgiften til elverket.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rio

Sitat fra: Rilum på søndag 14. desember 2014, klokken 21:51
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:34
Rilum: som jeg nevner ovenfor vil det enkleste og billigste være å "spe om seg" med semihurtigladere. Det tar, i praksis, samme tid å lade om vinteren, men siden to kan lade samtidig blir køene halvert.

Om sommeren tar det noen få minutter lengre på en semihurtiglader enn en hurtiglader, men man lader sjeldnere når batteriet er varmt og man ikke trenger varme i bilen.

Selvsagt ville to hurtigladere vært best, eller hurtigladere med to spenningsregulatorer, men det er jo engang mye enklere med bare mange billige semihurtigladere.

Enig i det, utenom at semihurtigladere er billige. De er selvsagt billigere en 50Kw laderne, men man får nok maks 1,5 semi på en vanlig lader. Setter man opp bare en semihurtiglader sparer man selvsagt en del på effektavgiften til elverket.

Kraftelektronikk er vanligvis veldig dyrt, så jeg vil forvente at elektronikken for en 50 kW-lader er 3-4 ganger dyrere enn for en 25 kW-lader. Dette er også hvorfor Tesla bruker mange 11 kW-ladere i deres "Super Chargers".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rilum

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:54
Sitat fra: Rilum på søndag 14. desember 2014, klokken 21:51
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:34
...Selvsagt ville to hurtigladere vært best, eller hurtigladere med to spenningsregulatorer, men det er jo engang mye enklere med bare mange billige semihurtigladere.

Enig i det, utenom at semihurtigladere er billige. De er selvsagt billigere en 50Kw laderne, men man får nok maks 1,5 semi på en vanlig lader. Setter man opp bare en semihurtiglader sparer man selvsagt en del på effektavgiften til elverket.

Kraftelektronikk er vanligvis veldig dyrt, så jeg vil forvente at elektronikken for en 50 kW-lader er 3-4 ganger dyrere enn for en 25 kW-lader. Dette er også hvorfor Tesla bruker mange 11 kW-ladere i deres "Super Chargers".

Sikkert like mange løsninger som ladere. Men den ene som ABB leverer, så er alt likt utenom at 50Kw laderen har dobbelt opp med DC moduler. Man kan dermed oppgradere en semi til 50Kw ved å kjøpe flere moduler.
Prisen jeg hørte da var ca 150.000 for semi og ca 250.000 for 50Kw.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rilum

Sitat fra: TorT på søndag 14. desember 2014, klokken 21:43
... Og det er i grunnen sånn jeg føler at disse 10 minuttsladerne er overfor andre. Du kan bare ha det så godt siden du trenger å fylle batteriet i kulda. 250kr haha. Det trenger jeg aldri.

Og jeg lader jo så kort jeg kan jeg også. Det er jo sjelden det er nødvendig å fylle helt opp. Jeg står jo ikke der av prinsipp. Men av og til må man.

mvh TorT

Har kjørt Leaf i 3år og 52.000km. Har hurtigladet mye, frysi mye, skrapa is på innsiden av vinduene osv.
Men har med tiden innset at man må se bilens begrensninger. På vinteren og i omeråder med få hurtigladere så er det fossilbil eller Tesla som er løsningen pr i dag. Å bruke mere en 50% lengere tid fra A til B pga lav fart, lading og med lav tempratur gjør valget enkelt.
Vi får trøste oss med at for hver dag som går, blir det flere ladeplasser og et skritt nærmere elbiler med bedre teknologi til en lavere pris.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

pwb

Når jeg fyller tanken kan jeg regulere hastigheten på hvor fort drivstoffet skal komme ut av pumpa. Når jeg lar det komme sakte ut så ruller beløpet også saktere, hvorfor det? Burde jo ikke vært slik siden både diesel og strøm skal brukes til akkurat det samme, å komme fra A til B.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA