Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:51
jeg kommer aldri til å akseptere 2.5 kroner KW i Norge på en ladestasjon.

De flest elbilene har et batteri på ~20kWh og du sier altså at du ikke vil akseptere å fylle det opp for 50,-?
Selg elbilen (hvis du har) og kjøp deg en sykkel (men ikke regn på kW-prisen på sykling...)!

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:51
Som en retningsgivende så vil jeg si at 1.5 kroner er vel en grei pris.

Dagens virkelighet er minst 2,50/min og Fortum har allerede varslet prisøkning...

Å nekte å forholde seg til varen som selges (hurtiglading) og kun fokusere råvareprisen (strøm) gir ikke mening.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - Thomas Parsli jeg mente ikke å nekte deg å kjøpe strøm verken til kr 2.5 eller kr10  KW.
Som sakt hva du får ut av en stikkontakt er hva du betaler, ikke hva du putter inn i bilen.
Samtidig så tar jeg mine valg, så har jeg ikke problemer med dine valg. Har litt greie på strømpriser! 

jkirkebo

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:01
Hei - Thomas Parsli jeg mente ikke å nekte deg å kjøpe strøm verken til kr 2.5 eller kr10  KW.
Som sakt hva du får ut av en stikkontakt er hva du betaler, ikke hva du putter inn i bilen.
Samtidig så tar jeg mine valg, så har jeg ikke problemer med dine valg. Har litt greie på strømpriser!

Men da kan du ikke gjøre ditt valg til en generell betraktning og derfor påstå at det ikke blir butikk av det. De fleste synes nok 2,50 pr. kWh er ok for hurtiglading på langtur. Personlig synes jeg alt opptil 3,- pr. kWh for 22kW og raskere lading er helt ok.

Å betale 2,50 pr, minutt for å lade med 22kW fra en flerstandard hurtiglader som kan levere 43kW AC er derimog lite aktuelt. Derfor håper jeg det dukker opp separate 22kW stolper ved siden av til 1,- pr. minutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

jkirkebo  - jeg mener  ikke at noen skal betale blodpris. Men om noen har lyst til det, så skal ikke jeg nekte vedkommende. Thomas har et sterkt behov for å betale over kr 2.5 for kW.

Thomas Parsli

Det er ingen som ønsker å betale blodpris, men det er flere som argumenterer for at det du kaller blodpris faktisk ikke er det.

At du skriver vås som "Thomas har et sterkt behov for å betale over kr 2.5 for kW." er det enten for å trolle eller fordi du er en idiot. Eller begge deler...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - det er ikke jeg som Troller. Men svarer deg når du spissformulerer alt. Logikken din med hastighet er uten mening for flere.

1. Kw prisen skal stige med hastigheten mener du det.
2. Kw fra "veggen" kan ligge på et nivå som er totalt overpriset en annen pris  til  annen elkraft i Norge. Hvordan forklarer du det.
3. Etter din logikk så skulle da en SC pris være helt ok med 10 kr KW ?
4. Med din logikk kan vi bare glemme elbiler.

edyrli

Denne diskusjonen begynte med at folk var fornøyde med å kunne betale for den ladingen man trenger. Alle er enige om at 99 kr for 5 minutter lading er latterlig dyrt, men 99 kr for en time kun er for dyrt. Så fastpris er uten tvil den dårligste prismodellen.
For de som mener 2,5 kr/minutt eller 2,5 kr/kWh er for mye. Har dere noe regnskap hvor mye de sitter igjen med etter: Laderen er betalt, Laderen er vedlikeholdt, Strømmen er betalt, effektavgiften er betalt, nettleie er betalt, leie av tomt er betalt? Jeg har full forståelse for at alt dette koster og er villig til å betale påslag for dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

kos

Hei edyrli - takk for avløsningen. Håper at dette får det inn på sporet. Det er slik at det er bilens evne til å ta imot som bestemmer hva den får. Det betyr at når man betaler for minuttet, så vil prisen på kraft variere med bilen evne til å ta imot. Hva som blir riktig pris for noen her,er for noen andre helt feil og blodpris. Når man har dette som utgangspunkt blir man beskylt for å trolle og være idiot. Det heter vell heller fullstendig mangel på respekt for andres syn.

zbk

Hva får man i praksis ut av disse hurtigladepunktene pr. tidsenhet? Noen som har tall å vise til? Ligger man på 2min/kWh opp til +80% batterinivå er man jo på noenlunde akseptabelt prisnivå i en utbyggingsfase.

Er mye mer skeptisk til pr. påbegynt time-løsningen for 22kW-fleksiladerene. Har jeg faktisk bruk for en time med lading er det greit priset, men jeg ville heller betalt litt ekstra for finere granularitet der også. For eksempel 20kr/15min, 30kr/30min, 50kr/60min hadde vært mye bedre for utnyttelsen av laderene vil jeg tro. Ideelt sett minuttprising her også.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:02
...
1. Kw prisen skal stige med hastigheten mener du det.
...

Selvfølgelig er det  naturlig at hastigheten spiller inn. Da betaler jeg i tillegg til kraftprisen et tillegg for å vente kortest mulig på at ladingen skal bli ferdig.

For foto-fremkalling er det tydeligvis akseptert å betale 50,- ekstra for å få bildene på timen (selv om man har brukt 2år på å fylle minnekortet :-) ), så hvorfor er denne logikken mindre fornuftig for strømleveranser?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs

kos

Hei det er dette som er det store problemet med betaling for tid. En bil kan få strømmen for under 2 kroner Kw. En annen må betale 5 kroner kw. Skal du litt langt og må toppe batteriet så betaler du så det svir for de siste minuttene.

Det er helt greit å betale for KW fra nettet + stasjonsleie. Si eks 50 øre minuttet og standard pris for elkraft. Flatt.

I dag har BKK bygget ut  fra Bergen til Oppedal. Peer i dag er dette gratis fra 7.5 til 43 kw + hurtigladere DC. Dette er en kraftprodusent, som har fått tilskudd og som oppfører seg prismessig som en seriøs leverandør. Etter nyttår vil man måtte betale - etter KW.

kos

zbk - ja om det var slik. men slik er det ikke. hastigheten er ikke konstant. Så det eneste rette er å betale for faktisk Strøm. Så kan vi jo ha et påslag for å bruke en hurtiglader med høy hastighet.

Men som forbruker, er jeg opptatt å få en rett vare.

Mener du at det er riktig at når jeg triller inn på lade plass og lader i en time og fyller opp teslaen min, og så kommer du etterpå med en Leaf og betaler det samme som jeg kan kjøre 50 mil for.

Jeg mener ikke at det er riktig. Men takk som byr.

zbk

Dersom BKK klarer å gjøre butikk med lavere priser enn de andre, så håper jeg inderlig at de baner vei med sin prismodell.

Jeg er helt enig i at en form for pr. kWh-prising er å foretrekke og jeg tror prismodellene vil endre seg mye og ofte de nærmeste årene. I en utbyggingsperiode tror jeg vi må finne oss i enkelte noe overprisede tilbud. Om tjenesten er så overpriset som en del mener vil vel nye aktører se sitt snitt til å etablere seg. Flere aktører bør i sin tur gi lavere priser.

edyrli

Leie av stasjon + betaling for strøm høres ut som en fornuftig prismodell. Kanskje ikke like lett og forstå for dem uten noen teknisk innsikt. Spotpris + 50 øre/min høres lite ut. Da vil tilbyder kun ha en inntekt på 30 kr etter en times lading. Da er heller ikke en evt. effektavgift lagt til. (Jeg vet ikke når effektavgiften slår inn). Jeg vil med denne prismodellen tro at vi må opp i spotpris + 1-2 kr/minutt for at det skal være økonomisk lønnsomt å bygge ut ladestasjoner.
Men igjen jeg er enig i at det er stor forskjell i ladefart om det kommer en Leaf inn med kalde batterier og lader på 10kW eller om det kommer en Soul etter en heftig kjøretur og lader med 100kW.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

zbk

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:56
zbk - ja om det var slik. men slik er det ikke. hastigheten er ikke konstant. Så det eneste rette er å betale for faktisk Strøm. Så kan vi jo ha et påslag for å bruke en hurtiglader med høy hastighet.

Men som forbruker, er jeg opptatt å få en rett vare.

Mener du at det er riktig at når jeg triller inn på lade plass og lader i en time og fyller opp teslaen min, og så kommer du etterpå med en Leaf og betaler det samme som jeg kan kjøre 50 mil for.

Jeg mener ikke at det er riktig. Men takk som byr.

Har ikke testa hurtiglading ennå, men en Leaf vil vel bare trenge ca. en fjerdedel av ladetiden til en Tesla for å fylle batteriet? Eller er Teslaen i stand til å ta så mye mer effekt inn fra disse laderene som du nå gir inntrykk av?

Igjen: Kan noen gi faktiske eksempler på hvor mange kWh man klarer å putte inn i ulike biler på feks. 20min når man er noenlunde i "sweet spot" for ladehastighet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA