Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av bremseklosser (og skivene bak) på 3-års service

Startet av Trekkoppbil, torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: sigurdi på mandag 24. november 2014, klokken 01:15
Gassturbiner ligger i området 30%, 4takts diesel opp mot 46%, to taktere noe høyere.

Da snakker vi liten gassturbin kontra stor skipsdiesel e.l? Små dieselmotorer har vel ikke i nærheten av 46%? Og totakt diesel er ikke veldig vanlig? Det er snakk om at årets Formel 1-motorer har 40% virkningsgrad, og de har lagt ned mye ressurser i å komme dit. Men mulig designkriteriene ikke er helt relevante i denne sammenhengen da.

Jaguar laget en turbinhybrid konseptbil; http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75

Mippen

Problemet til den nye avgiften er at den ikke forplikter. Det burde være en avgift som forplikter. Ikke som bare gir billigere bil. Bør også komme et nytt system som regner ut reelt forbruk på biler. Det som er nå er ikke representativt i forhold til virkeligheten.
Fremtiden er elektrisk.

eivhelle

Sitat fra: Rio på søndag 23. november 2014, klokken 12:36
Sitat fra: eivhelle på søndag 23. november 2014, klokken 09:27
Sitat fra: kos på lørdag 22. november 2014, klokken 22:02
Hei Plugin hybrid er fossil bilenes svar på å stoppe elbilene. Mye og da mener jeg mye må skje med batteri teknologien før en hybrid kan kjøre 20 mil på batteriet og eks 30 mil på bensin. Denne bilen vil bli ekstrem tung, noe som man kan kalkulere med at de siste km vil trekke over 0,5 på mila om ikke nærmere literen. Om batteriteknologien vil ende med lette batterier som kan monteres i hybrider er det døden for fossilmotoren. Da vil nemlig en effektiv elbil se dagens lys og ingen kommer til å kjøre fossil lenger.
Men på veien dit er det greit at plugin hybrid får noen goder. Selv om det finnes diesel  og bensinere som klarer jobben lett. Eks Ford som er nede på 0,3 tallet i forbruk. Noe som ingen av hybridene med eller uten ladeplug klarer på langkjøring. Her snakker vi kun blandingskjøring.   
Et hybrid system for lading av elbil trenger ikke bli spesielt tungt. Kapasiteten til laderen trenger ikke være mer enn gjennomsnitts elforbruk når bilen går i maks hastighet. En kommer langt med 50kW konstant lading og da kan for eksempel løsningen være en kompakt gassturbin som går på diesel eller biodrivstoff. http://www.bladonjets.com/markets/automotive/. Og du får mye rekkevidde ut av 20l diesel hvis du har en effektiv forbrenning av drivstoffet.

50 kW?

Gjennomsnittsforbruket (avhengig av om du kjører på motorvei, osv.) er nok nærmere 10 kW.
Tar her høyde for idiotkjøring på full guffe, men det er helt riktig at man stort sett vil klare seg med etterlading på 10-15 kW for å vedlikeholde batteriet ved normal bruk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Man må vel aksellere opp Lierbakken i rundt 100 km/t for å bruke 50 kW vedvarende, vil jeg tro! :D

Man kan selvsagt bruke det til å kjøre forbi, eller fra trafikklysene, men det er jo kun i noen få sekunder.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 22:08
Man må vel aksellere opp Lierbakken i rundt 100 km/t for å bruke 50 kW vedvarende, vil jeg tro! :D

Tja. Teslaen bruker 70-80kW kontinuerlig når jeg kjører opp noen av de bratte, lange bakkene på Fv250 mellom Dokka og Vingrom i 80-90km/t. Nedover er det ofte 30-40kW regen i lang tid, lengste nedoverbakken er nesten en mil med 30kW+.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. november 2014, klokken 22:34
Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 22:08
Man må vel aksellere opp Lierbakken i rundt 100 km/t for å bruke 50 kW vedvarende, vil jeg tro! :D

Tja. Teslaen bruker 70-80kW kontinuerlig når jeg kjører opp noen av de bratte, lange bakkene på Fv250 mellom Dokka og Vingrom i 80-90km/t. Nedover er det ofte 30-40kW regen i lang tid, lengste nedoverbakken er nesten en mil med 30kW+.

Det er nok sant, men det er ikke kontinuerlig over flere timer (med mindre du regelmessig kjørere opp Mount Everest), slik at man trenger kontinuerlig 50 kW lading. :)

En 10-20 kW lader på en henger (avhengig av bilstørrelse) vil nok holde driftsbatteriet oppladet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. november 2014, klokken 22:34
Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 22:08
Man må vel aksellere opp Lierbakken i rundt 100 km/t for å bruke 50 kW vedvarende, vil jeg tro! :D

Tja. Teslaen bruker 70-80kW kontinuerlig når jeg kjører opp noen av de bratte, lange bakkene på Fv250 mellom Dokka og Vingrom i 80-90km/t. Nedover er det ofte 30-40kW regen i lang tid, lengste nedoverbakken er nesten en mil med 30kW+.

Det er nok sant, men det er ikke kontinuerlig over flere timer (med mindre du regelmessig kjørere opp Mount Everest), slik at man trenger kontinuerlig 50 kW lading. :)

En 10-20 kW lader på en henger (avhengig av bilstørrelse) vil nok holde driftsbatteriet oppladet.

http://www.bladonjets.com/technology/gas-turbines/
Putter du inn en av disse sammen med en 20 liter dieseltank og en lader på 10-20kW får du en såpass kompakt enhet at du kan putte den i en takboks, så slipper du hengeren også.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Hvis jeg skulle hatt en slik på taket, tror jeg at jeg ville konfigurert den som jetmotor direkte! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

moonbuggy

Putter du inn en av disse sammen med en 20 liter dieseltank og en lader på 10-20kW får du en såpass kompakt enhet at du kan putte den i en takboks

Nå vet ikke jeg hvilken takboks du har, men som 12kW generator, har denne målene 700mm X 850mm X 1600mm og veier 200kg eks. fuel tank.

http://static.bladonjets.com/documents/41-1684-mtg12-update.pdf

Forbruk ved 12kw er 4,5 ltr diesel i timen. Det skulle gi ca. 5kr. kwt. Spør du meg, så blir det neitakk !

sigurdi

#99
Ja jeg prater om store diesel motorer 4 takter med 50cm i diameter på stempel.
(5000-20000kW)
Gassturbiner på 7000-30000kW.
Og da kun sett på motor isolert sett.
Totalvirkningsgrad på anlegget er høyere, pga spillvarme fra eksos blir nesten alltid brukt til å lage steam eller varmtvann.
Små diesel og bensin kommer langt unna de verdiene.
Mindre motorer gir lavere virkningsgrad en større motorer.
Lite vits å lage 150MW kraftverk med 1000 små bil motorer på 150kW pr stk he he he he. Blir mye service da.
De store har hoved service på ca 500 000 til 1000 000km (om en regner fra timer til km) ( allt er timebasert.)
Turbiner har to store ulemper.
1. Virkningsgrad - lav
2. Støy - høy.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA