Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av bremseklosser (og skivene bak) på 3-års service

Startet av Trekkoppbil, torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Mippen; Outlander PHEV har firehjulstrekk og lang rekkevidde, da er det S85D som er mest tilsvarende. Gode dekk må man også ha, jeg har tatt utgangspunkt i Hakka R2 i riktig størrelse.

Når det gjelder bompenger, parkering, osv er jeg 99,9% sikker på at dette kommer i løpet av de neste 15 årene. Jeg sa 5 år, men det ville egentlig overraske meg om det ikke kommer før det. Jeg setter en knapp på 1. Januar 2018. 16.000 km er kanskje litt høyt, gjennomsnittet i norge ligger på 13.000 km/år, men som du sier så går dette i elbilens favør.

Om du hadde en Outlander PHEV ville du altså kjøre 36 km elektrisk hver arbeidsdag, altså 8300 km/år. Når du da kommer hjem plugger du inn bilen og får ladet opp mer enn 10 km/time, om du spiser i 1 time har du da nok strøm til å komme deg til treningssentret og tilbake. Antar man at du kjører 10 km/dag i tillegg til jobbpendlingen på hverdagene, og 20 km i snitt i helgene, havner du altså på ca 13.000 km/år på strøm. Da er du oppe på det som er snittet i Norge. Om du i tillegg kjører 3000 km på bensin, så kjører du 81% på strøm.

Men så klart, om du er en av de som kjører unormalt mye, så er det fullt mulig at PHEV ikke er den riktige bilen for deg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#61
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. november 2014, klokken 08:34
BMW i3 REX har 18,8kWH batteri.
Opel Ampera har vel 16-17kWh batteri.
Mitsubishi Outlander har 12kWh
Prius Plugin har 4kWh

Om noe bør premieres så er det bilene med best elektrisk rekkevidde, og premieringen bør være synkende med batteriets størrelse/bilen rekkevidde. Dette fordi en Opel Ampera garantert kjører langt mer elektrisk enn en Prius plugin.
Jeg er forsåvidt enig i dette, men avgiftsletten har ikke truffet så skjevt. Prius Plug-in blir ~4000 kroner billigere, men så er denne bilen egentlig kun attraktiv for de som var tenkt til å kjøpe vanlig Prius. Da er det bedre med plug-in.

Det er nok litt urettferdig for f.eks BMW i3 REX, denne får vel også en avgiftslette i området 4000 kroner. Samme med Ampera. Man kan si at disse bilene er de som vil konkurrere mest direke mot elbilene, så da er det kanskje "greit" å ikke gi de for sterke insentiver, selv om jeg gjerne skulle sett at det ble brukt litt sterkere lut.

De bilene som har tjent mest på avgiftslettene er de litt større, dyrere bilene. Men de som kjøper f.eks Panamera var trolig ikke tenkt til å kjøpe Tesla uansett, så da er det bedre om de kjøper plug-in versjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei Hybrid er ikke noe kjempelurt. jeg testet Hybrid før jeg gikk over til elektrisk. Hva var resultatet.

kjørte ca 5 mil i kupert vestlandstereng med en del bykjøring. På hybriden var det forbruksmåler noe som min gamle opel Zafira også hadde. resultat sleten Zafira 0.71 Hybriden 0.6. For å si det enkelt, en bil som har en masse utstyr å drasse på, når disse går over til bensin fordi det er bakkete og fordi at det blir mange stopp så går de over til forbruk som er helt hinsidig.

Så prøvde jeg diesel bil: resultat for den ( oktavia) 0.49. Dette er en stor bil.

Resultatet på alle tre var overbevisende. Skal du gjøre noe med utslippet og økonomien. Elbil. Nå har hybridene fått seg et spark bak. Biler som forurenser det samme som bensin, men som kan rettferdiggjøre noen få kilometer med eldrift for så å bli dyre bensinbiler er nå salgsvinnere. Så står de gjerrige dieslene og bensinerne igjen som tapere.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. november 2014, klokken 08:34
BMW i3 REX har 18,8kWH batteri.
Opel Ampera har vel 16-17kWh batteri.
Mitsubishi Outlander har 12kWh
Prius Plugin har 4kWh

Om noe bør premieres så er det bilene med best elektrisk rekkevidde, og premieringen bør være synkende med batteriets størrelse/bilen rekkevidde. Dette fordi en Opel Ampera garantert kjører langt mer elektrisk enn en Prius plugin.

Til gjengjeld bruker Priusen en god del mindre drivstoff enn Amperaen om du legger ut på en 600km langtur, og det bør vel også tas med i betraktningen? Slik sett er det ikke hvor mange km. som kjøres på strøm som er interessant, men hvor mange liter bensin som brukes på en gitt totalkjørelengde. Hvilken som kommer best ut kommer helt an på kjøremønsteret. For oss som typisk enten kjører maks 15km på en dag eller mer enn 190km (ofte mye mer) på en dag tror jeg Priusen ville kommet best ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på lørdag 22. november 2014, klokken 10:53
Hei Hybrid er ikke noe kjempelurt. jeg testet Hybrid før jeg gikk over til elektrisk. Hva var resultatet.

kjørte ca 5 mil i kupert vestlandstereng med en del bykjøring. På hybriden var det forbruksmåler noe som min gamle opel Zafira også hadde. resultat sleten Zafira 0.71 Hybriden 0.6. For å si det enkelt, en bil som har en masse utstyr å drasse på, når disse går over til bensin fordi det er bakkete og fordi at det blir mange stopp så går de over til forbruk som er helt hinsidig.

Så prøvde jeg diesel bil: resultat for den ( oktavia) 0.49. Dette er en stor bil.

Resultatet på alle tre var overbevisende. Skal du gjøre noe med utslippet og økonomien. Elbil. Nå har hybridene fått seg et spark bak. Biler som forurenser det samme som bensin, men som kan rettferdiggjøre noen få kilometer med eldrift for så å bli dyre bensinbiler er nå salgsvinnere. Så står de gjerrige dieslene og bensinerne igjen som tapere.
Hybrid er noe helt annet enn ladehybrid. Vanlig hybrid har egentlig kun noe for seg om man kjører mye i by, helst med masse lyskryss, da hovedfordelen er å kunne gjenvinne bremseenergi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei Ser at de fleste lager regnestykke på hvor mange mil man kjører til jobb.
Fint det, men hva med de lange turene til hytta og familie. Her er mitt regnestykke. Annen vær helg på tur. Kjøredistanse 400 km + ferieturer.

Eksempelet 400 x24 =9600 km + 2000 ferie= 11600 langkjøring. Altså det samme som jobb kjøringen. All denne kjøringen er gratis med elbil og i fosselandet 0 utslipp. Hallo

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på lørdag 22. november 2014, klokken 11:03
Hei Ser at de fleste lager regnestykke på hvor mange mil man kjører til jobb.
Fint det, men hva med de lange turene til hytta og familie. Her er mitt regnestykke. Annen vær helg på tur. Kjøredistanse 400 km + ferieturer.

Eksempelet 400 x24 =9600 km + 2000 ferie= 11600 langkjøring. Altså det samme som jobb kjøringen. All denne kjøringen er gratis med elbil og i fosselandet 0 utslipp. Hallo
Ingen sier den passer til alle. Med ditt kjøremønster passer den trolig ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 10:45
16.000 km er kanskje litt høyt, gjennomsnittet i norge ligger på 13.000 km/år, ...

Minner igjen om at slike gjennomsnitt er svært lite treffsikre. Grunnlaget vil vise seg å bestå av mange som bor sentralt og har langt mindre enn snittet i årlig kjørelengde, og mange som ikke bor så sentralt og har langt høyere årlig kjørelengde. Men kjører ikke "unormal mye" for det om man havner en god del over dette snittet. Snarere vil jeg prøve meg med påstanden at man har en unormal kjøresyklus dersom man skulle slumpe til å treffe snittet ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#68
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 11:35Minner igjen om at slike gjennomsnitt er svært lite treffsikre. Grunnlaget vil vise seg å bestå av mange som bor sentralt og har langt mindre enn snittet i årlig kjørelengde, og mange som ikke bor så sentralt og har langt høyere årlig kjørelengde. Men kjører ikke "unormal mye" for det om man havner en god del over dette snittet. Snarere vil jeg prøve meg med påstanden at man har en unormal kjøresyklus dersom man skulle slumpe til å treffe snittet ;)
Det er ikke noe vondt ment med at jeg sier man har et unormalt kjøremønster. Jeg har et ganske unormalt kjøremønster selv.

Men poenget er at selv om ladehybrider ikke passer til alle, så passer de til en andel av befolkningen. Hvor stor andel kan vi diskutere. 30%? 40%? Uansett bør de som er tjent med å ha en ladehybrid i stedet for en fossilbil ha muligheten til å kjøpe dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 10:45
Mippen; Outlander PHEV har firehjulstrekk og lang rekkevidde, da er det S85D som er mest tilsvarende. Gode dekk må man også ha, jeg har tatt utgangspunkt i Hakka R2 i riktig størrelse.

Når det gjelder bompenger, parkering, osv er jeg 99,9% sikker på at dette kommer i løpet av de neste 15 årene. Jeg sa 5 år, men det ville egentlig overraske meg om det ikke kommer før det. Jeg setter en knapp på 1. Januar 2018. 16.000 km er kanskje litt høyt, gjennomsnittet i norge ligger på 13.000 km/år, men som du sier så går dette i elbilens favør.

Om du hadde en Outlander PHEV ville du altså kjøre 36 km elektrisk hver arbeidsdag, altså 8300 km/år. Når du da kommer hjem plugger du inn bilen og får ladet opp mer enn 10 km/time, om du spiser i 1 time har du da nok strøm til å komme deg til treningssentret og tilbake. Antar man at du kjører 10 km/dag i tillegg til jobbpendlingen på hverdagene, og 20 km i snitt i helgene, havner du altså på ca 13.000 km/år på strøm. Da er du oppe på det som er snittet i Norge. Om du i tillegg kjører 3000 km på bensin, så kjører du 81% på strøm.

Men så klart, om du er en av de som kjører unormalt mye, så er det fullt mulig at PHEV ikke er den riktige bilen for deg.


Hvor ofte kjører man over 300km? Hvis man kjører over 300km ofte er ikke en phev noe uansett da det ville tatt svært mye tid på å lade. Jeg kjører svært variert. Det som jeg beskriver er en gjennomsnittsdag. Noen uker kjører jeg over 1000km i uken. Andre dager kjører jeg ikke til jobb da jeg bruker sykkelen og bare kjører til trening, venner og butikken. Jeg har et bruksmønster som harmonerer svært dårlig med en phev. Det er mange som kjører slik. Selv om bilen for enkelte ikke blir brukt så mye på et år betyr det ikke at en del folk kjører mye med bilen når den først blir brukt. Spesielt de som ikke har råd til å bo midt i byen og som har ting litt unna.

Hvis man må ha 2 eller 3 fulle ladesykluser på en bil hver dag på minst 3 timer sier det seg selv at man velger å kjøre mest på bensin/diesel. Det er bare opel ampera som har rekkevidde opp til 8mil. Men det er på papiret.... De andre har 5 mil rekkevidde. Opel er uansett ikke en bil som tas inn av opel mer, så da er det 5 mil maks som er rekkevidden på de som selges nå. Med litt motorvei, kaldt og stigning er denne nede på halvparten. Det holder ikke tur/retur jobb en gang for mange.

Når det gjelder firehjulsdrift så er det ikke alle som trenger dette. Mange av små suvene som selges i dag selges faktisk mest uten 4wd. Man må ha skikkelige vinterdekk ja, men kjøper man en ny tms kan man velge å få den levert med standard 19" med sommer. Kjøper man uoriginale felger med dekk kan man få gode dekk og felger uoriginale fra 12.000kr. De originale felgene er dyrere enn uoriginale til tross for at man sparer mva når man kjøper de med bilen.

Jeg tror også det kommer avgifter for elbiler etter hver men man kan ikke kalkulere med en x faktor som man ikke vet noe om ennå. Greit å ta høyde for. Man vet heller ikke hva som vil skje med phev biler etter hvert og/eller bensinavgiften.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Man tjente på å ha en phev med den gamle avgiften hvis man bare kjører på strøm. Med den nye avgiften tjener man også på det uten. Det slår helt feil ut.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 11:42
Det er ikke noe vondt ment med at jeg sier man har et unormalt kjøremønster. Jeg har et ganske unormalt kjøremønster selv.

Ingen fare, tolker det heller ikke slik :)  Men har sett en del grelle eksempler på folk som bruker slik statistikk som "gospel" uten å ville innse at det slett ikke er noe unormal eller uvanlig å ikke treffe snittet. "Skal man lyve troverdig, bruk statistikk ... "

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 11:42
Men poenget er at selv om ladehybrider ikke passer til alle, så passer de til en andel av befolkningen. Hvor stor andel kan vi diskutere. 30%? 40%? Uansett bør de som er tjent med å ha en ladehybrid i stedet for en fossilbil ha muligheten til å kjøpe dette.

Joda, det er helt klart en del som virkelig kan ha nytte og glede av disse - slik de er ment brukt. Andelen som treffes vil jeg ikke gi meg innpå å prøve å tallfeste, men sitter nok med en følelse av at de fleste - deg inklusive - overvurderer dette. Men selv om du skulle ha rett i tall som 30% til 40%, så vil mange av disse være like godt dekket med selv kortrekkende rene elbiler.  Så når man sitter igjen med hvor mange som ikke kan få behovet dekket med kortrekkende elbiler (som altså har en lengre ren elrekkevidde enn de fleste hybridene), og fortsatt kan kjøre en anselig del av sine transport km på eldrift - og derved totalt sett slippe ut mindre forurensinger enn om man hadde valgt en lav-utslipps fossil - i en plugin-hybrid, så vil nok det tallet ha blitt "en smule" redusert.

Selvfølgelig vil jeg jo ikke nekte noen å ta de valg de mener er rett for seg selv, men ser altså ikke den helt store samfunnsmessige nytten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 12:06
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 11:42
Det er ikke noe vondt ment med at jeg sier man har et unormalt kjøremønster. Jeg har et ganske unormalt kjøremønster selv.

Ingen fare, tolker det heller ikke slik :)  Men har sett en del grelle eksempler på folk som bruker slik statistikk som "gospel" uten å ville innse at det slett ikke er noe unormal eller uvanlig å ikke treffe snittet. "Skal man lyve troverdig, bruk statistikk ... "

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 11:42
Men poenget er at selv om ladehybrider ikke passer til alle, så passer de til en andel av befolkningen. Hvor stor andel kan vi diskutere. 30%? 40%? Uansett bør de som er tjent med å ha en ladehybrid i stedet for en fossilbil ha muligheten til å kjøpe dette.

Joda, det er helt klart en del som virkelig kan ha nytte og glede av disse - slik de er ment brukt. Andelen som treffes vil jeg ikke gi meg innpå å prøve å tallfeste, men sitter nok med en følelse av at de fleste - deg inklusive - overvurderer dette. Men selv om du skulle ha rett i tall som 30% til 40%, så vil mange av disse være like godt dekket med selv kortrekkende rene elbiler.  Så når man sitter igjen med hvor mange som ikke kan få behovet dekket med kortrekkende elbiler (som altså har en lengre ren elrekkevidde enn de fleste hybridene), og fortsatt kan kjøre en anselig del av sine transport km på eldrift - og derved totalt sett slippe ut mindre forurensinger enn om man hadde valgt en lav-utslipps fossil - i en plugin-hybrid, så vil nok det tallet ha blitt "en smule" redusert.

Selvfølgelig vil jeg jo ikke nekte noen å ta de valg de mener er rett for seg selv, men ser altså ikke den helt store samfunnsmessige nytten.

Helt enig... som sagt så ville man tjene på det med det gamle budsjettet også hvis man kjørte mest på strøm. Nå blir man belønnet uansett om man kjører på strøm eller ikke. Man sparer riktig nok på å kjøre på strøm men man får så mye rabatt på bilen at det faktisk kan lønne seg å kjøpe hybrid bare for å få rabatten.
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

#73
Største problemet med ladbare Hybrider, slik jeg ser det er batterilevetiden.
Små batterier som ofte blir ladet fra ganske lavt til høyt nivå, (blir vel normalt satt til 100%, som kanskje er 90% reelt.)
De med større pakker kommer litt bedre ut, men pga relativt kort el rekevidde, må de lades ofte sammenlignet med ren elbil.
Så om 3-5 år når garantien er gått ut, hvem kommer til å bruke store summer på å bytte batteripakken?
De fleste har batteripakker som ikke er spesielt raske å bytte, og montert mitt i/under seter osv, så om selve batteriet faller i pris koster verksted timer.
Er det foresten plugg in Hybrider med 8 års batrerigaranti?
Dersom bilen er kjørbar, tror jeg desverre bruktbilkjøpere ikke tar seg råd til en slik ekstra kostnad, eller blir dette et salgsargument.
Prius pluggin selges, EU godkjent og ny batteripakke. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

Sitat fra: sigurdi på lørdag 22. november 2014, klokken 13:14
Største problemet med ladbare Hybrider, slik jeg ser det er batterilevetiden.
Små batterier som ofte blir ladet fra ganske lavt til høyt nivå, (blir vel normalt satt til 100%, som kanskje er 90% reelt.)
De med større pakker kommer litt bedre ut, men pga relativt kort el rekevidde, må de lades ofte sammenlignet med ren elbil.
Så om 3-5 år når garantien er gått ut, hvem kommer til å bruke store summer på å bytte batteripakken?
De fleste har batteripakker som ikke er spesielt raske å bytte, og montert mitt i/under seter osv, så om selve batteriet faller i pris koster verksted timer.
Er det foresten plugg in Hybrider med 8 års batrerigaranti?
Dersom bilen er kjørbar, tror jeg desverre bruktbilkjøpere ikke tar seg råd til en slik ekstra kostnad, eller blir dette et salgsargument.
Prius pluggin selges, EU godkjent og ny batteripakke. :-)

Det ser man også på ikke ladbare hybrider i dag. Det er svært få av de som har byttet batteri.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA