Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av bremseklosser (og skivene bak) på 3-års service

Startet av Trekkoppbil, torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: sigurdi på lørdag 22. november 2014, klokken 13:14
Største problemet med ladbare Hybrider, slik jeg ser det er batterilevetiden.
Små batterier som ofte blir ladet fra ganske lavt til høyt nivå, (blir vel normalt satt til 100%, som kanskje er 90% reelt.)
De med større pakker kommer litt bedre ut, men pga relativt kort el rekevidde, må de lades ofte sammenlignet med ren elbil.
Så om 3-5 år når garantien er gått ut, hvem kommer til å bruke store summer på å bytte batteripakken?
De fleste har batteripakker som ikke er spesielt raske å bytte, og montert mitt i/under seter osv, så om selve batteriet faller i pris koster verksted timer.
Er det foresten plugg in Hybrider med 8 års batrerigaranti?
Dersom bilen er kjørbar, tror jeg desverre bruktbilkjøpere ikke tar seg råd til en slik ekstra kostnad, eller blir dette et salgsargument.
Prius pluggin selges, EU godkjent og ny batteripakke. :-)

+1 til dette. Helt klart det som gjør at PHEV er ett blindspor. Får kanksje kjørt en del på kun strøm i ett par år, og så er det bare en ekstra tung bensinbil med ekstra høyt forbruk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

timingbeltkiller

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. november 2014, klokken 19:33
Helt klart det som gjør at PHEV er ett blindspor. Får kanksje kjørt en del på kun strøm i ett par år, og så er det bare en ekstra tung bensinbil med ekstra høyt forbruk.
Er ikke de ladbare hybridene i likhet med de ikke ladbare konstruert for at batteriet skal vare levetiden til bilen?

I alle fall hybridene til Toyota har ekstremt lavt forbruk i bykjøring.
Og på langtur mye nærmere sammenlignbare biler med diesel- enn med bensinmotor.

Sammenligner vi biler av samme type og størrelse, kommer du (med norske avgiftsregler)
- alltid økonomisk mer gunstig ut med hybrid enn med bensin.
- med max 50% langkjøring også gunstigere enn med diesel.
- aldri gunstigere enn med ren elbil.

Men rent praktisk vinner hybriden over elbilen (med unntak av biler i størrelsesgruppe Tesla)
når du har mer enn 1-3 lange langturer i året. For turer på 300 km og  mer
får du gnagsår på sjelen av når du må stoppe etter hver times kjøring og lade en halvtime.

Altså klarer du noen få slike i året, men ikke regelmessig som f.eks den ukentlige turen til hytta.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

#77
Jeg synes konseptet med plug in hybrid er fornuftig. Men hadde gjerne sett at utgangspunktet for disse bilene hadde vært en elbil med rekkevidde forlenger i stedet for en fossilbil med mulighet for å kjøre noen mil elektrisk.

Det ideelle ville vært en løsning der man i utgangspunktet hadde en ren elbil med for eksempel 250km rekkevidde, hvor det var satt av plass til å montere inn en standardisert løsning for ekstra rekkevidde som man kunne sette inn ved behov. I så fall slapp man å drasse rundt på masse ekstra greier som man bare trenger noen få ganger i året. Og ikke minst kunne man hatt mulighet for å leie denne enheten ved behov i stedet for å måtte kjøpe noe som nesten aldri er i bruk.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Hei Plugin hybrid er fossil bilenes svar på å stoppe elbilene. Mye og da mener jeg mye må skje med batteri teknologien før en hybrid kan kjøre 20 mil på batteriet og eks 30 mil på bensin. Denne bilen vil bli ekstrem tung, noe som man kan kalkulere med at de siste km vil trekke over 0,5 på mila om ikke nærmere literen. Om batteriteknologien vil ende med lette batterier som kan monteres i hybrider er det døden for fossilmotoren. Da vil nemlig en effektiv elbil se dagens lys og ingen kommer til å kjøre fossil lenger.
Men på veien dit er det greit at plugin hybrid får noen goder. Selv om det finnes diesel  og bensinere som klarer jobben lett. Eks Ford som er nede på 0,3 tallet i forbruk. Noe som ingen av hybridene med eller uten ladeplug klarer på langkjøring. Her snakker vi kun blandingskjøring.   

timingbeltkiller

Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. november 2014, klokken 21:20

Det ideelle ville vært en løsning der man i utgangspunktet hadde en ren elbil med for eksempel 250km rekkevidde, hvor det var satt av plass til å montere inn en standardisert løsning for ekstra rekkevidde som man kunne sette inn ved behov.
Eksempelvis en liten, lett innelukket henger med ekstrabatteri for nye 250 eller helst 500 km som vi kopler til bilen
hver gang vi skal på langtur.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Hva som er riktig for den enkelte avgjøres åpenbart av bruk og behov, opplevd eller reelt, og for vår del er to biler "nødvendig". Med unntak av ti turer i året med en distanse på 300 kilometer hver vei (kan lade begge steder) og behov for å kunne trekke en henger med totalvekt 1500kg så er vårt kjøremønster en masse småkjøring på 5 til 45/50 kilometer fra vi forlater heimen til vi er tilbake. Sjelden gjennom bomringer. Bor i hus og har ikke noe ladeproblem eller behov for investeringer for ¨å tilfredsstille lademulighetene hjemme.
Den ene bilen ble i sommer byttet ut med en Miev og tanken er å bytte ut den andre fossilbilen med en plugin-hybrid, per idag en Golf GTE.
Jeg har kommet frem til at dette er for vår del den riktige kombinasjon av biler, biltyper, dekker alle våre behov og burde være det mest økonomiske. Noen som mener at jeg tenker feil eller kunne oppnå mer for mindre?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

eivhelle

Sitat fra: kos på lørdag 22. november 2014, klokken 22:02
Hei Plugin hybrid er fossil bilenes svar på å stoppe elbilene. Mye og da mener jeg mye må skje med batteri teknologien før en hybrid kan kjøre 20 mil på batteriet og eks 30 mil på bensin. Denne bilen vil bli ekstrem tung, noe som man kan kalkulere med at de siste km vil trekke over 0,5 på mila om ikke nærmere literen. Om batteriteknologien vil ende med lette batterier som kan monteres i hybrider er det døden for fossilmotoren. Da vil nemlig en effektiv elbil se dagens lys og ingen kommer til å kjøre fossil lenger.
Men på veien dit er det greit at plugin hybrid får noen goder. Selv om det finnes diesel  og bensinere som klarer jobben lett. Eks Ford som er nede på 0,3 tallet i forbruk. Noe som ingen av hybridene med eller uten ladeplug klarer på langkjøring. Her snakker vi kun blandingskjøring.   
Et hybrid system for lading av elbil trenger ikke bli spesielt tungt. Kapasiteten til laderen trenger ikke være mer enn gjennomsnitts elforbruk når bilen går i maks hastighet. En kommer langt med 50kW konstant lading og da kan for eksempel løsningen være en kompakt gassturbin som går på diesel eller biodrivstoff. http://www.bladonjets.com/markets/automotive/. Og du får mye rekkevidde ut av 20l diesel hvis du har en effektiv forbrenning av drivstoffet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Sitat fra: eivhelle på søndag 23. november 2014, klokken 09:27
Sitat fra: kos på lørdag 22. november 2014, klokken 22:02
Hei Plugin hybrid er fossil bilenes svar på å stoppe elbilene. Mye og da mener jeg mye må skje med batteri teknologien før en hybrid kan kjøre 20 mil på batteriet og eks 30 mil på bensin. Denne bilen vil bli ekstrem tung, noe som man kan kalkulere med at de siste km vil trekke over 0,5 på mila om ikke nærmere literen. Om batteriteknologien vil ende med lette batterier som kan monteres i hybrider er det døden for fossilmotoren. Da vil nemlig en effektiv elbil se dagens lys og ingen kommer til å kjøre fossil lenger.
Men på veien dit er det greit at plugin hybrid får noen goder. Selv om det finnes diesel  og bensinere som klarer jobben lett. Eks Ford som er nede på 0,3 tallet i forbruk. Noe som ingen av hybridene med eller uten ladeplug klarer på langkjøring. Her snakker vi kun blandingskjøring.   
Et hybrid system for lading av elbil trenger ikke bli spesielt tungt. Kapasiteten til laderen trenger ikke være mer enn gjennomsnitts elforbruk når bilen går i maks hastighet. En kommer langt med 50kW konstant lading og da kan for eksempel løsningen være en kompakt gassturbin som går på diesel eller biodrivstoff. http://www.bladonjets.com/markets/automotive/. Og du får mye rekkevidde ut av 20l diesel hvis du har en effektiv forbrenning av drivstoffet.

50 kW?

Gjennomsnittsforbruket (avhengig av om du kjører på motorvei, osv.) er nok nærmere 10 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Så lenge det ikke er noe krav til å finne en ladeplass, ta ut en ledning og koble til lading, er det nok veldig mange som "aldri" gjør det, men heller bruker hybriden som en tung eksosbil med lavere avgifter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Det ser ut som at det er noen som hevder at ved å ha en elbil med batteri, så kan man ved hjelp av eks en gass turbin / diesel få en mye høyere energi utnyttelse av fossil drivstoff. Eksempel
En innretning som nytter ca 70 89 % av energien av diesel for å lage elektrisitet for så å bruke dette til elmotoren. HVORFOR HAR INGEN GJENNOMFØRT DETTE DA, SIDEN DET MÅ SIES Å VÆRE EN REVOLUSJON. DENNE HYBRIDEN VILLE I SÅFALL VÆRE SUPER: ?

Mippen

Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. november 2014, klokken 21:20
Jeg synes konseptet med plug in hybrid er fornuftig. Men hadde gjerne sett at utgangspunktet for disse bilene hadde vært en elbil med rekkevidde forlenger i stedet for en fossilbil med mulighet for å kjøre noen mil elektrisk.

Der er du inne på noe svært viktig. Det er akkurat hva jeg mener om hybrider. For at de skal være en skikkelig miljøbil burde dette være et krav. Nå kan man og mange vil velge å kjøre mye på fossilt drivstoff. Syns det derfor er feil å belønne en bil som potensielt kan kjøre utelukkende på drivstoff. Slik den gamle ordningen var fikk man alt gunstig avgiftsbelegging av bilen ut i fra et forbruk som i realiteten er mye høyere enn det er på papiret.

Som også nevnt har man biler som alt har et lavere snittforbruk enn en hybrid. Dette må også gjøres noe med. Hvis ikke vil ikke en hybrid i mine øyne være en skikkelig miljøbil.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei tenker svaret er enkelt. Da ville nok forbrenningsmotoren være historie. Og da taper mange på det - de som utviklet forbrenningsmotoren, utdannet personell, produksjons linjer osv.
Problemet er nok ikke teknikken, men kapitalkreftene som skal ha utbytte av sine satsinger.

moonbuggy

#87
Sitat fra: kos på søndag 23. november 2014, klokken 15:01
Hei tenker svaret er enkelt. Da ville nok forbrenningsmotoren være historie. Og da taper mange på det - de som utviklet forbrenningsmotoren, utdannet personell, produksjons linjer osv.
Problemet er nok ikke teknikken, men kapitalkreftene som skal ha utbytte av sine satsinger.
Slike "konspirasjonsteorier" er enkle å formulere, men svaret blir galt. Der hvor teknologien virkelig gir nye svar, der taper "gammel teknologi" svært fort. Det er nok av eksempler på det. Se på data/mobil/nett f.eks., gamle giganter med enorm kapitalmakt har hatt null muligheter til å stoppe utviklingen.

Når fremtidsvyer med hydrogenbiler, gassturbiner i biler osv. ikke er en realitet idag, er det rett og slett fordi teknologien ikke holder mål foreløpig. Hydrogen, rett og slett fordi produksjon av hydrogen er svært energikrevende og lagringstapet stort. Turbin i bil gir store problemer med bl.a. støy. Jo mindre og mer effektive de lages, jo større fart må luften gis, med et enormt støyproblem. Det er sikkert en haug med andre problemer også.
Skjer det virkelige nyvinninger, så kommer det ikke til å mangle kapital og vilje til satsing.

kos

Hei da er vi nok der som vi startet denne diskusjonen. Det er per dags dato ikke mulig å bygge hensiktsmessige hybrider der batteri er et av poengene for å la de gå langt. Da blir elbilen overlegen.

sigurdi

#89
Når det er snakk om kraftverk med gass i turbiner eller motorer som oppnår totalvirkningsgrad på 90+ pluss er det på hele kraftverket, ikke motorene i seg selv.
Gassturbiner ligger i området 30%, 4takts diesel opp mot 46%, to taktere noe høyere.
Spillvarme fra eksos og kjølevann blir utnyttet til strømproduksjon fra steam.
Lav temperature spillvarme blir brukt til fjernvarme.
Giftige avgasser blir renset også CO2 kan tas vare på.
Pris og lønnsomhet er grunner for at ikke mange slike anlegg eksisterer, mer profitt å kjøre på tungolje og bare slippe ut avfalls stoffene i lufta. :-(
Dette kan ikke enkelt nedskaleres og fungerer da bare i store anlegg.
Til det store spørsmålet, JA, det kan være mer miljøvennlig å brenne gass/diesel i store anlegg for å lage strøm for å drive elbiler.

Hybrid vil alltid ha en forbrenningsmotor som spyr ut giftige gasser.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA