Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Rio

Og det er selvsagt veldig fint, men det løser jo overhodet ikke problemet med hvordan Tesla-eiere får ladet i byen. En taxi, for eksempel.

Når Tesla, på toppen av det hele, har valgt sin egen proprietære ladestandard, så kan eierene ikke bruke f. eks. CCS-ladere heller.

De burde jo sette opp ladestasjoner i byer, og da heller ta betalt for det. Eller la andre gjøre det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

#31
Teslaeierne i byene får ladet som folk flest, hvis man ser bort fra hurtiglading.
Inntil Chademoadapter er tilgjengelig så vil 22kW Type-2 stasjoner være til god hjelp.

Tesla har som mål å elektrifisere persontransport.
I byer og tettsteder formelig renner det over av stikkontakter og ladestasjoner. Det vet Tesla. De vet og at med en normal mengde kjøring pr dag så trenger man ikke SC.
Det er på langtur at utfordringene kommer. Og ved å ha et ladenettverk på de veiene mellom byene så gjør de slik at det er lettere å komme seg fra by A til by B.
Det gjør at terskelen for å kjøpe en elbil blir lavere.
De har aldri sagt at de skal gi alle bileieren gratis drivstoff til all kjøring.
Det har aldri vært hensikten med SC-nettverket.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: sn0le på mandag 24. november 2014, klokken 02:55
Teslaeierne i byene får ladet som folk flest, hvis man ser bort fra hurtiglading.
Inntil Chademoadapter er tilgjengelig så vil 22kW Type-2 stasjoner være til god hjelp.

Tesla har som mål å elektrifisere persontransport.
I byer og tettsteder formelig renner det over av stikkontakter og ladestasjoner. Det vet Tesla. De vet og at med en normal mengde kjøring pr dag så trenger man ikke SC.
Det er på langtur at utfordringene kommer. Og ved å ha et ladenettverk på de veiene mellom byene så gjør de slik at det er lettere å komme seg fra by A til by B.
Det gjør at terskelen for å kjøpe en elbil blir lavere.
De har aldri sagt at de skal gi alle bileieren gratis drivstoff til all kjøring.
Det har aldri vært hensikten med SC-nettverket.

Det var jo nettopp hurtiglading som var poenget. Enten fordi man kjører mye, eller fordi ikke alle har ladeplass tilgjengelig.

Jeg tror ikke CHAdeMO-adapteren er i salg enda, og uansett virker det veldig merkelig å ha en forretningsmodell som ikke "tillater" hurtiglading i byer.

Oslo er en liten by - hva med London, Frankfurt og steder hvor man virkelig kan tømme batteriet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

#33
Igjen, man kan bruke 22kW ladestasjoner hvis man kjører veldig mye.
Jeg ser ikke problemet med at Tesla iallfall ikke foreløpig bygger SC'er inne i byene.
De velger å dekke rutene mellom byene siden det finnes masse lademuligheter i byene.

Og det at de har laget sin egen DC-ladestandard kan skyldes mange årsaker.
Hadde de hatt Chademo, så ville man ikke kunnet lade på CCS-stasjoner.
Hadde de hatt CCS, så ville man ikke kunnet lade på Chademo-stasjoner.

Personlig er jeg veldig fornøyd med at de valgte en ladeport som ikke krever en ladeluke på størrelse med et A5-ark for å få plass til kontakten.

Edit:
Leste litt nå om historikken til CCS. Det var først i 2013 at den første operative CCS-stasjonen fantes. Så utviklingen av CCS har skjedd ganske nylig.
Og etter hva jeg kan skjønne så tillater den kun opp til 200A.
Det ville begrenset Superchargerne betraktelig.
Kanskje peak effekt på 70kW siden den høyeste ladestrømmen er rundt 350V.
400V ser man først helt på slutten av ladingen, og da lader man med mye mindre strøm enn 200A uansett.
Så at Teslas egen DC-ladestandard gjør at man får ladet 50% kjappere på langtur gjør meg enda mindre misfornøyd med dems valg av plugg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sturle

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 02:47
Og det er selvsagt veldig fint, men det løser jo overhodet ikke problemet med hvordan Tesla-eiere får ladet i byen. En taxi, for eksempel.
Ladestasjon-nettverket er ikkje meint å dekkje drivstoffet til taxiar i storbyar.  Eg ser heller ikkje det store behovet.

I fylgje denne skulle ein Tesla Model S85 kunne køyre i nesten 14 timar med ein konstant fart på 50 km/t.  Ein yrkessjåfør skal etter forskrifta kvile 45 minutt etter 4,5 timar køyring, og kan då fylle på for eit par timars ekstra køyring.  I tillegg til lading i 4-5 timar om natta, skulle du ha svært god utnytting av ein taxi utan superladar.

Dei fleste drosjar står stille mesteparten av tida, som andre bilar.  Det er rushtider og det er rolege tider då elektriske drosjar bør migrere mot haldeplassar med lading.

So lenge du kan lade over natta, skal det godt gjerast å bruke opp batteriet på bykøyring slik at du treng påfyll i løpet av dagen.

mj

Oslo er en liten by - hva med London, Frankfurt og steder hvor man virkelig kan tømme batteriet?
[/quote]

Nå er det vel 6 stk SC i og rundt London da og det samme gjelder for flere store byer rundt om
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

bb

I de ekte storbyene i UK, Kina og Japan er det jo flere SCer i sentrum. Da må jo Tesla ha kalkulert inn at eierne kommer til å kjøre bilen nesten utelukket på SC.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fredag

Sitat fra: cra på onsdag 19. november 2014, klokken 10:13
Beklager, men forslaget ditt synes jeg høres helt bak mål ut. Har du betalt for superlading så har du betalt for det. Selv bor jeg slik til at jeg bare kan bruke dem på langturer, og det er helt greit. Om noen bor så nært at de velger på bruke SC som "bensinstasjon" - javel, dem om det.

Superchargerne blir ikke så veldig supre hvis langveiskjørende må kaste bort tid i kø på superchargerne fordi lokalbefolkningen utfører sin dagliglading på supercharger istedet for å sette opp ladekontakt hjemme.

La oss håpe det ikke blir noe problem.

I Oslo var det i begynnelsen aksept for at elbiler kunne parkere på ladeplasser, for at ikke ladeplassene skulle se tomme og ubrukte ut. Dette skapte en holdning om at ladeplasser var parkeringsplasser, og nå som ladeplasser er mangelvare er det vanskelig å endre holdningen hos brukerne. (Og kommunen har ikke myndighet til å endre skiltingen.) Holdningen til hva som er akseptabel bruk av superchargerne kan også bli vanskelig å endre i fremtiden. Men det kan være lurt å tenke så langt frem allerede nå.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: mj på mandag 24. november 2014, klokken 12:26
Oslo er en liten by - hva med London, Frankfurt og steder hvor man virkelig kan tømme batteriet?

Nå er det vel 6 stk SC i og rundt London da og det samme gjelder for flere store byer rundt om
[/quote]

Så da er det til lading i byer?

*forvirret*

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: fredag på mandag 24. november 2014, klokken 14:27
Sitat fra: cra på onsdag 19. november 2014, klokken 10:13
Beklager, men forslaget ditt synes jeg høres helt bak mål ut. Har du betalt for superlading så har du betalt for det. Selv bor jeg slik til at jeg bare kan bruke dem på langturer, og det er helt greit. Om noen bor så nært at de velger på bruke SC som "bensinstasjon" - javel, dem om det.

Superchargerne blir ikke så veldig supre hvis langveiskjørende må kaste bort tid i kø på superchargerne fordi lokalbefolkningen utfører sin dagliglading på supercharger istedet for å sette opp ladekontakt hjemme.

La oss håpe det ikke blir noe problem.

I Oslo var det i begynnelsen aksept for at elbiler kunne parkere på ladeplasser, for at ikke ladeplassene skulle se tomme og ubrukte ut. Dette skapte en holdning om at ladeplasser var parkeringsplasser, og nå som ladeplasser er mangelvare er det vanskelig å endre holdningen hos brukerne. (Og kommunen har ikke myndighet til å endre skiltingen.) Holdningen til hva som er akseptabel bruk av superchargerne kan også bli vanskelig å endre i fremtiden. Men det kan være lurt å tenke så langt frem allerede nå.


Poenget er at det ikke er alle som kan lade hjemme.

Forretningsmodellen bør vel ta høyde for at folk kan lade som det passer dem best? Det kan jo jeg i en Leaf eller e-Golf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olesb

Tesla's strategi er vel at de bruker sine begrensede midler til å sette opp SC'ere mellom byene først slik at bilene skal kunne brukes til annet en bykjøring og dermed bli fullverdig konkurrenter til vanlige biler.

At de setter opp SC'ere allerede nå i noen storbyer i utlandet kan ha sammenheng med at de ser på det som promotering (f.eks London) og derfor velger å bruke ressursene på å sette opp laderne i sentrum hvor det er mange potensielle kjøpere.

Et annet moment er eksisterende ladeinfrastrukter i forskjellige byer. I Norge er så vidt jeg vet infrastrukteren forholdsvis godt utbygd sammenlignet med de fleste andre land. Kanskje har Tesla vurdert det slik at de vil bygge ut SC'ere i enkelte byer pga. få alternative lademuligheter.

Vi får se hva som skjer i årene fremover, personlig tror jeg det vil bygges ut SC'ere i de store norske byene, eller ihvertfall i nærheten. SC'ene i Lier er vel første eksempel i Norge. Ligger rett ved norges 9. største by og forholdsvis kort fra Oslo, Asker og Bærum hvor mange eier Tesla.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Amoss

Sitat fra: olesb på mandag 24. november 2014, klokken 20:07
Tesla's strategi er vel at de bruker sine begrensede midler til å sette opp SC'ere mellom byene først slik at bilene skal kunne brukes til annet en bykjøring og dermed bli fullverdig konkurrenter til vanlige biler.

At de setter opp SC'ere allerede nå i noen storbyer i utlandet kan ha sammenheng med at de ser på det som promotering (f.eks London) og derfor velger å bruke ressursene på å sette opp laderne i sentrum hvor det er mange potensielle kjøpere.

Akkurat London - og UK generelt - kan ha noe med rettsaken som vistnok er på gang med en tidligere sammarbeidspartner som skulle hjelpe Tesla med å lokalisere badeplassene mellom byene i UK.

Men, som nevnt over, de har tydeligvis lagt seg på en annen strategi i Asia, og nå kommer det jo ladere både i Stockholm og København. Så tror nok heller vi her snakker om at Tesla etterhvert har innsett at den opprinnelige strategien ble litt feil, spesielt utenfor USA der mange som har råd til bilen ikke like selvfølgelig har god tilgang til hjemme-lading. Ett annet problem som Tesla nok etterhvert har blitt mer klar over er vel det problemet "Jeg kan kjøre fra Oslo til Trondheim bare på superladere, og fra Trondheim til Oslo, men da må jeg finne en lader i Trondheim for å nå tilbake til superladeren...".

Så ja, den opprinnelige strategien har vært kun mellom byer, men denne ser altså ut til å være i endring. Så det blir spennede og se fremover om hvorvidt det blir en lader til nord for Oslo som flere har etterlyst, eller om den heller kommer i Oslo.  Tilsvarende med Trondheim - blir det en lader i Trondheim, eller en på Stjørdal/Hell + en sør for Trondheim?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 24. november 2014, klokken 20:21

Akkurat London - og UK generelt - kan ha noe med rettsaken som vistnok er på gang med en tidligere sammarbeidspartner som skulle hjelpe Tesla med å lokalisere badeplassene mellom byene i UK.


"Lad og bad"-konseptet for Teslaeiere har de nok stjålet fra Bymiljøetaten i Oslo!

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3301-lad-og-bad-i-oslo

:D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: olesb på mandag 24. november 2014, klokken 20:07
Tesla's strategi er vel at de bruker sine begrensede midler til å sette opp SC'ere mellom byene først slik at bilene skal kunne brukes til annet en bykjøring og dermed bli fullverdig konkurrenter til vanlige biler.

At de setter opp SC'ere allerede nå i noen storbyer i utlandet kan ha sammenheng med at de ser på det som promotering (f.eks London) og derfor velger å bruke ressursene på å sette opp laderne i sentrum hvor det er mange potensielle kjøpere.

Et annet moment er eksisterende ladeinfrastrukter i forskjellige byer. I Norge er så vidt jeg vet infrastrukteren forholdsvis godt utbygd sammenlignet med de fleste andre land. Kanskje har Tesla vurdert det slik at de vil bygge ut SC'ere i enkelte byer pga. få alternative lademuligheter.

Vi får se hva som skjer i årene fremover, personlig tror jeg det vil bygges ut SC'ere i de store norske byene, eller ihvertfall i nærheten. SC'ene i Lier er vel første eksempel i Norge. Ligger rett ved norges 9. største by og forholdsvis kort fra Oslo, Asker og Bærum hvor mange eier Tesla.

Ikke nødvendigvis uenig i at det kan være en grei strategi å begynne først der, men poenget var at flere her sier at Teslas forretningsmodell ikke "tillater" hurtigladere i storbyer, for da er det for mange som lader...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 18:30
Poenget er at det ikke er alle som kan lade hjemme.

Forretningsmodellen bør vel ta høyde for at folk kan lade som det passer dem best? Det kan jo jeg i en Leaf eller e-Golf.

Nei, forretningsmodellen for superchargerne er ikke tilpasset dette. Den tåler noen slike, men ikke for mange.

Målgruppen til Tesla har nok i stor grad egen garasje med mulighet for å lade hjemme.

Dagliglading på hurtigladere er neppe spesielt heldig for batteriene i bilen, uansett om det er en Tesla eller Leaf. De få pengene man sparer på strøm er neppe verdt det.

Jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe elbil hvis de ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobb. Det går jo selvsagt an, men man stiller seg i en vanskelig posisjon. Det er egentlig veldig dårlig infrastruktur for offentlig lading i Norge, spesielt mtp hvor mange elbiler vi har.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA