Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sier meg helt enig med Rio.

Selv om SC var en forutsetning for at Tesla skulle lykkes er dette i ferd med å bli det glade vannvidd.
På et tidspunkt kommer vel EU inn og vedtar kombo som eneste standard, men det burde ikke være politikerene som vedtar standarder....

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bb

#61
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:22
Sitat fra: bb på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:05
Tesla har tydeligvis skjønt at ladetilbudet ikke er godt nok med tanke på pålitelighet, lokasjon og hastighet. Derfor har de gått sine egne veier og bygd opp SC-nettverket. Jeg er helt enig med Tesla der. Ladeinfrastruktur er en del av bilen på lik linje som service og reparasjon. De andre produsentene har tenkt feil ved å skille dette bort. Det er derfor Tesla har hatt enorm suksess og bilen kan brukes som en fossilbil med tanke på rekkevidde mens BMW, Nissan, VW osv kun forblir en bybil.

For det første så har Nissan solgt langt flere biler enn Tesla, så hele premisset for det du skriver er feil.
Hva har antall solgte biler med saken å gjøre? Det blir omtrent som om jeg skulle si at Tesla har flere hester enn Nissan.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:22
Og enda mer grunnleggende: mener du virkelig at alle fabrikanter skal bygge ut deres eget proprietære ladenettverk? Et for Nissan for de som kjører Leaf, et for VW, et for BMW, et for Renault, et for iMiev, osv i det uendelige?
Hadde de gjort det ville disse bilene i alle fall fått bedre ladetilbud enn slik det er i dag. Men skal de bygge eget nettverk må det være bedre enn det eksisterende nettverket. Ellers er det ikke noe vits. Tesla bygde jo ikke SC-nettverket bare for å ha sitt eget nettverk. De så at det eksisterende nettverket var for dårlig med tanke på pålitelighet, hastighet, kostnad og lokasjon.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:22
Det er som en dårlig vits. Tesla burde samarbeide med andre.
Du mener vel omvendt? De andre burde komme til Tesla for å kjøpe seg inn i SC-nettverket som faktisk fungerer tusen ganger bedre enn CHAdeMO.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:22
Vel, 1300 er fremdeles et meget stort antall. Nissan solgte CHAdeMO-ladere til USD 10000,- for en stund siden.
Dette er rundt regnet kun 1300 ladekontakter. Nå har Tesla ca. 100 SCer i Europa. I snitt har hver SC 6 kontakter. Det vil si 600 totalt. Det er ganske mye mer per bil enn hva konkurrentene kan hoste opp.

Da jeg snakket med Berthelsen som jobber i Green Highway kunne han opplyse at en CHAdeMO, inkludert strømtrekk, betongfundament og alt annet koster 500k-700k å installere. Og det er kun for ETT ladepunkt.

SC bruker de samme laderne som er i bilen, lader mer enn dobbelt så raskt og koster mindre. Man skal være ganske ignorant til å ikke skjønne at Teslas SC heretter blir standarden for ekte hurtiglading mens CHAdeMO blir semihurtig og dyr lading.

Et annet problem med CHAdeMO som kommer frem nå er at mange av dem ikke tåler den høye lasten over tid. Fram til nå har de blitt brukt til å lade små 24 kWh batteripakker. Men når Tesla prøver ut CHAdeMO-adapterne i EU så kneler laderen fordi den må gå på maks load over lengre tid.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: bb på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:45
Et annet problem med CHAdeMO som kommer frem nå er at mange av dem ikke tåler den høye lasten over tid. Fram til nå har de blitt brukt til å lade små 24 kWh batteripakker. Men når Tesla prøver ut CHAdeMO-adapterne i EU så kneler laderen fordi den må gå på maks load over lengre tid.

Oj, dette var nytt for meg. Men det kan vel i så fall forklare hvorfor mange av disse så ofte er blir rapportert ute av drift? Om 2 eller 3 Leaf lader rett etter hverandre på samme lader blir det kanskje det samme problemet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:22
Poenget her er at ALLE, også Tesla og Nissan, bør tvinges til å ha CCS på bilen som et minimum, for å få en fungerende standard.

Du mener altså at hurtiglademulighet må være påbudt? Ikke lov å bygge biler uten, slik som MB B-klasse for eksempel? Jeg ser ikke helt behovet for slike påbud selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:07
Sitat fra: bb på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:45
Et annet problem med CHAdeMO som kommer frem nå er at mange av dem ikke tåler den høye lasten over tid. Fram til nå har de blitt brukt til å lade små 24 kWh batteripakker. Men når Tesla prøver ut CHAdeMO-adapterne i EU så kneler laderen fordi den må gå på maks load over lengre tid.

Oj, dette var nytt for meg. Men det kan vel i så fall forklare hvorfor mange av disse så ofte er blir rapportert ute av drift? Om 2 eller 3 Leaf lader rett etter hverandre på samme lader blir det kanskje det samme problemet?

Neppe, da ladestrømmen synker såpass raskt når du lader en Leaf at gjennomsnittet ofte bare blir 20-30kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:06
Neppe, da ladestrømmen synker såpass raskt når du lader en Leaf at gjennomsnittet ofte bare blir 20-30kW.

Ok, det har du nok sikkert rett i ja. Men dette betyr altså - slik jeg forstår det - at om Tesla skal kunne bruke dagens CHAdeMo så blir altså i realiteten at de knapt vil lade kjappere enn på AC med dobbeltlader? Det må nok være en nedtur for de som hadde håpet på dette adapteret :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:06
Neppe, da ladestrømmen synker såpass raskt når du lader en Leaf at gjennomsnittet ofte bare blir 20-30kW.

Ok, det har du nok sikkert rett i ja. Men dette betyr altså - slik jeg forstår det - at om Tesla skal kunne bruke dagens CHAdeMo så blir altså i realiteten at de knapt vil lade kjappere enn på AC med dobbeltlader? Det må nok være en nedtur for de som hadde håpet på dette adapteret :p

Nei, problemet for laderne består i at Teslaen kan trekke maksbelastningen på ~47kW eller så i en drøy time og vel så det. En Leaf trekker kun >40kW i noen få minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Å tvinge produsentene til å bruke frankenplug når Tesla har laget en langt bedre løsning fremstår som bakvendt. Det er de andre produsentene som bør kontakte Tesla for samarbeid....
BMW er tydeligvis allerede inne på tanken, så får de andre surre med sitt. Jeg har testet begge deler, og vet hva jeg foretrekker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:15
Nei, problemet for laderne består i at Teslaen kan trekke maksbelastningen på ~47kW eller så i en drøy time og vel så det. En Leaf trekker kun >40kW i noen få minutter.

Ja, jeg forsto det også slik. Så derfor må altså Tesla begrense seg ca like mye som det en Leaf er istand til i dag for å ikke "knekke" dagens CHAdeMo ladere, om jeg altså har oppfattet dette rett. Derav min konklusjon i innlegget du siterte. Merk at jeg skrev "dagens CHAdeMo", da jeg regner med at "noen" tar til seg at denne feilen oppstår, og sikrer at det ikke vil skje på nye installasjoner (etter at feilen er funnet og rettet), slik at Tesla med adapter (dersom adapteret ser forskjell på nye og gamle CHAdeMo ladere) kan trekke full effekt (50kW) av oppgraderte ladere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:31
Sier meg helt enig med Rio.

Selv om SC var en forutsetning for at Tesla skulle lykkes er dette i ferd med å bli det glade vannvidd.
På et tidspunkt kommer vel EU inn og vedtar kombo som eneste standard, men det burde ikke være politikerene som vedtar standarder....

Thomas

Interessant tema - hvem burde vedta standarder?

Standardene skrives jo av organisasjoner som ETSI, International Electrotechnical Commission (IEC), European Committee for Standardization (CEN) og European Committee for Electrotechnical Standardization (CENELEC), blant andre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#70
Sitat fra: bb på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:45
Hva har antall solgte biler med saken å gjøre? Det blir omtrent som om jeg skulle si at Tesla har flere hester enn Nissan.

Hadde de gjort det ville disse bilene i alle fall fått bedre ladetilbud enn slik det er i dag. Men skal de bygge eget nettverk må det være bedre enn det eksisterende nettverket. Ellers er det ikke noe vits. Tesla bygde jo ikke SC-nettverket bare for å ha sitt eget nettverk. De så at det eksisterende nettverket var for dårlig med tanke på pålitelighet, hastighet, kostnad og lokasjon.

Du mener vel omvendt? De andre burde komme til Tesla for å kjøpe seg inn i SC-nettverket som faktisk fungerer tusen ganger bedre enn CHAdeMO.

Dette er rundt regnet kun 1300 ladekontakter. Nå har Tesla ca. 100 SCer i Europa. I snitt har hver SC 6 kontakter. Det vil si 600 totalt. Det er ganske mye mer per bil enn hva konkurrentene kan hoste opp.

Da jeg snakket med Berthelsen som jobber i Green Highway kunne han opplyse at en CHAdeMO, inkludert strømtrekk, betongfundament og alt annet koster 500k-700k å installere. Og det er kun for ETT ladepunkt.

SC bruker de samme laderne som er i bilen, lader mer enn dobbelt så raskt og koster mindre. Man skal være ganske ignorant til å ikke skjønne at Teslas SC heretter blir standarden for ekte hurtiglading mens CHAdeMO blir semihurtig og dyr lading.

Et annet problem med CHAdeMO som kommer frem nå er at mange av dem ikke tåler den høye lasten over tid. Fram til nå har de blitt brukt til å lade små 24 kWh batteripakker. Men når Tesla prøver ut CHAdeMO-adapterne i EU så kneler laderen fordi den må gå på maks load over lengre tid.

Antall solgte biler har å gjøre med at du snakket om Teslas "enorme suksess". Nissan har solgt flere, og argumentet ditt faller altså.

Hvis Teslas tanke var et bedre nett (og utbredelse av elbil), burde de selvsagt ha gjort det tilgjengelig for alle, og brukt en felles standard. I stedet valgte de å bruke en proprietær standard.

Idéen om at hvert merke skal ha sin "bensinstasjon" er galskap. Intet mindre.
Her burde EU virkelig gå inn og kreve standardisering.

Har du en link eller dokumentasjon vedr. Tesla og overopphetede CHAdeMO-ladere?
Er det et generelt problem, eller er det bare en type lader som trenger bedre kjøling?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:22
Poenget her er at ALLE, også Tesla og Nissan, bør tvinges til å ha CCS på bilen som et minimum, for å få en fungerende standard.

Du mener altså at hurtiglademulighet må være påbudt? Ikke lov å bygge biler uten, slik som MB B-klasse for eksempel? Jeg ser ikke helt behovet for slike påbud selv.

Nei, jeg mener at hvis man skal ha hurtiglading i en bil, så SKAL man (som minimum) ha CCS. Så kan man ha CHAdeMO, Tesla og USB (!) i tillegg! :D

Ditto for ladere. Det koster millioner ekstra hvis alle skal ha sin egen standard, og de eneste som vinner er oljeselskapene og eksosbilprodusenter. Elbileiere taper.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:24
Å tvinge produsentene til å bruke frankenplug når Tesla har laget en langt bedre løsning fremstår som bakvendt. Det er de andre produsentene som bør kontakte Tesla for samarbeid....
BMW er tydeligvis allerede inne på tanken, så får de andre surre med sitt. Jeg har testet begge deler, og vet hva jeg foretrekker.

Foreløpig er det CCS som er standarden.

Teslas ladestasjoner er ikke engang generelt tilgjengelig til andre fabrikanters biler. Det er et proprietært nettverk, litt som hvis Norgesgruppen har dieselpumper til bare deres lastebiler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. november 2014, klokken 15:05
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:15
Nei, problemet for laderne består i at Teslaen kan trekke maksbelastningen på ~47kW eller så i en drøy time og vel så det. En Leaf trekker kun >40kW i noen få minutter.

Ja, jeg forsto det også slik. Så derfor må altså Tesla begrense seg ca like mye som det en Leaf er istand til i dag for å ikke "knekke" dagens CHAdeMo ladere, om jeg altså har oppfattet dette rett. Derav min konklusjon i innlegget du siterte. Merk at jeg skrev "dagens CHAdeMo", da jeg regner med at "noen" tar til seg at denne feilen oppstår, og sikrer at det ikke vil skje på nye installasjoner (etter at feilen er funnet og rettet), slik at Tesla med adapter (dersom adapteret ser forskjell på nye og gamle CHAdeMo ladere) kan trekke full effekt (50kW) av oppgraderte ladere.

Jeg vil anta det gjelder én type CHAdeMO-lader, og at problemet er at den ikke håndterer overoppheting korrekt - enten ikke har god nok avkjøling, eller ikke senker effekten automatisk hvis den skulle bli for varm.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:06
Nei, jeg mener at hvis man skal ha hurtiglading i en bil, så SKAL man (som minimum) ha CCS. Så kan man ha CHAdeMO, Tesla og USB (!) i tillegg! :D

Exit Renaults enkle 43kW AC løsning altså, som er mye rimeligere å bygge ut infrastruktur for enn CCS? Og der laderne er mye mer stabile?

Nei, slike krav kveler innovasjon og begunstiger kun en part, nemlig de som fortsatt vil produsere bare fossilbiler. Det eneste kravet som er greit å stille er at alle ladestasjoner som får offentlig støtte skal ha CCS. Å forby andre å gå for egne løsninger er ikke tingen synes jeg. Tror noen at Tesla hadde satt igang en storstilt utbygging av CCS-stasjoner, tilgjengelig for alle elbiler, av egne midler? Det tror ikke jeg, da hadde også Tesla-eierne blitt avhengige av dagens begredelige CCS-nettverk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA