Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. november 2014, klokken 08:04
For klimaet er det irrelevant, ...

Forsåvidt, isolert sett. Men om de 500 km i Oslo erstatter små "eco-bokser" mens de 500 km på landeveien erstatter en stor familiebil så er det kanskje ikke lengre like irrelevant?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Sitat fra: Rio på tirsdag 18. november 2014, klokken 01:23
Poenget med elbiler og hurtigladere er jo nettopp at de skal brukes. Hvorvidt man sparer 500 km med eksos på å kjøre fra Oslo til Stavanger, eller sparer 500 km ved å kjøre daglige ærend i Oslo er selvsagt irrelevant for miljøet.

Mange bor i blokk - skulle de ikke kunne kjøre Tesla fordi alle Tesla-hurtigladere ligger der folk ikke bor?

Ja, det er slik det er idag. Bor du blokk kan du ofte ikke ha elbil.

Norge har veldig liten utbygging av offentlige ladestasjoner. At Norge har blitt en elbilnasjon skyldes i stor grad at folk har hatt mulighet til å ordne lading selv.

Kiwi har skjønt noe angående destinasjonslading, og bygger ut hurtigladere i forbindelse med sine butikker slik at folk (som ikke kan lade hjemme) kan lade og handle samtidig.

Så får man håpe at det etterhvert blir så mange elbiler at det blir en selvfølge at både kommuner og borettslag legger til rette for offentlige ladestasjoner.

Men Transnova har feks ikke prioritert å innføre et nasjonalt ladekort slik at kommunene, borettslaget eller nærbutikken lett kan ta betalt for strømmen. Det gjør terskelen for å få flere offentlige ladestolper enda høyere. I Nederland feks kan enhver med litt strøm og en p-plass til overs kjøpe en standard ladestolpe fra elektriker og enkelt ta betalt for lading av besøkende.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 18. november 2014, klokken 00:39
Det burde være en smal sak for Tesla å lage ett system i bilen som lærer hvor den "bor" basert på hvor bilen befinner seg mest.

Ut fra dette kunne man sperret SC tilgang på ladere i umiddelbar nærhet til hjemlokasjonen.

Eventuelt kanskje lage ett unntak så man får mulighet til å lade en gang i mnd eller noe, i tilfelle man trenger uforutsett hurtiglading.

Kanskje en ide for de som drifter offentlige toaletter å nekte lokalbefolkninga å bruke dem fordi de (formodentlig) har eget toalett i nærheten? Vil sikkert være en del å spare på toalettpapir, såpe og rengjøring!  ;) ;D

Beklager, men forslaget ditt synes jeg høres helt bak mål ut. Har du betalt for superlading så har du betalt for det. Selv bor jeg slik til at jeg bare kan bruke dem på langturer, og det er helt greit. Om noen bor så nært at de velger på bruke SC som "bensinstasjon" - javel, dem om det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Enig i at dette forslaget er tullete. For egen del har det vært nyttig å kunne fylle opp like før ankomst hjemme etter jobbreise når jeg skulle kjøre nye 20 mil med bilen om kvelden. Eller når jeg skal andre veien og av en eller annen grunn ikke har fått ladet nok, da er det kjekt å kunne etterfylle 5-10 minutter på vei ut og være sikker på at rekkeviddeangsten ikke kommer på besøk.

Å blokkere tilgangen til superladere for den som bor i nærheten ville med andre ord fjerne nesten all verdi av superladernettverket for min del, og terskelen for å gå tilbake til fossilbil ville vært senket betraktelig.

kos

Hei som tesla eier er jeg opptatt av mobilitet. SC er flott til langkjøring og det er greit at stasjonene står 2 mil fra sentra av byene. men det burde være en i nærheten slik at jeg kan kjøre eksempel Bergen - Oslo. Uten å få angst på destinasjonen for å finne en SC på veien hjem. Eller angst for at hotellet ikke har en plugg. 

Birger

Sitat fra: Rio på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:06
Sitat fra: OddB på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:06
Kanskje  noen bør tenke  på "forretningsmodellen" til disse laderne ?
Den er basert på at 95% av ladingen  IKKE foregår der.
Tesla  må jo betale  strømregningen. ...

Ja, selvsagt. Det er da inkludert i prisen på bilen?

Eller mener du de har bommet på forretningsmodellen?

øHH...

Er du nå ute og troller litt igjen Rio.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Rio

Sitat fra: Birger på søndag 23. november 2014, klokken 23:10
Sitat fra: Rio på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:06
Sitat fra: OddB på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:06
Kanskje  noen bør tenke  på "forretningsmodellen" til disse laderne ?
Den er basert på at 95% av ladingen  IKKE foregår der.
Tesla  må jo betale  strømregningen. ...

Ja, selvsagt. Det er da inkludert i prisen på bilen?

Eller mener du de har bommet på forretningsmodellen?

øHH...

Er du nå ute og troller litt igjen Rio.

Jeg bare påpeker (og etterlyser svar på) det åpenbare...

(Fint om du ikke gjør dette til en personfokusert tråd.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bb

Sitat fra: kos på fredag 21. november 2014, klokken 16:10
Hei som tesla eier er jeg opptatt av mobilitet. SC er flott til langkjøring og det er greit at stasjonene står 2 mil fra sentra av byene. men det burde være en i nærheten slik at jeg kan kjøre eksempel Bergen - Oslo. Uten å få angst på destinasjonen for å finne en SC på veien hjem. Eller angst for at hotellet ikke har en plugg.
Dette er et godt poeng. Når jeg skal kjøre fra Alvdal/Dombås til Trondheim og tilbake så må jeg først lade til 95 % (som tar lang tid) og deretter toppe opp 1-2 timer i Trondheim på en 22 kW. Det samme gjelder når jeg skal fra Aurland til Bergen og tilbake. Det hadde vært så mye raskere og mindre stressende om det var en SC i byen.

SC på Lier og Solli har gjort at det å kjøre forbi/til Oslo blir mye mer behagelig. Hadde det bare vært en på Kløfta så hadde det vært perfekt. I alle fall for Oslo. Så må bare de andre byene ha tilsvarende.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Sitat fra: Rio på søndag 23. november 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Birger på søndag 23. november 2014, klokken 23:10
Sitat fra: Rio på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:06
Sitat fra: OddB på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:06
Kanskje  noen bør tenke  på "forretningsmodellen" til disse laderne ?
Den er basert på at 95% av ladingen  IKKE foregår der.
Tesla  må jo betale  strømregningen. ...

Ja, selvsagt. Det er da inkludert i prisen på bilen?

Eller mener du de har bommet på forretningsmodellen?

øHH...

Er du nå ute og troller litt igjen Rio.

Jeg bare påpeker (og etterlyser svar på) det åpenbare...

(Fint om du ikke gjør dette til en personfokusert tråd.)
Hva var det du ville ha svar på ?
Alle forstår at Tesla ikke kan ta HELE stømregningen for alle  Teslaeiere så lenge  man bare betaler en liten engangssum for evig tilgang tilherligheten. De må jo selvsagt  balansere plasseringene  mot kostnadene. At vi må finne oss i å koste lading i storbyene ser jeg som helt naturlig.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på mandag 24. november 2014, klokken 01:46
Hva var det du ville ha svar på ?
Alle forstår at Tesla ikke kan ta HELE stømregningen for alle  Teslaeiere så lenge  man bare betaler en liten engangssum for evig tilgang tilherligheten. De må jo selvsagt  balansere plasseringene  mot kostnadene. At vi må finne oss i å koste lading i storbyene ser jeg som helt naturlig.

Poenget er at det åpenbart er noe fundamentalt galt hvis man ikke skal kunne hurtiglade i storbyer, fordi ...eh... mange har behov for det.

Da er det jo en "feil" i forretningsmodellen.

Ved å love gratis lading og et nettverk, og når du nå sier at det blir for dyrt, så har de åpenbart malt seg inn i et hjørne.

En taxisjåfør i en Tesla kunne ha bruk for en hurtiglader, for eksempel. Eller mener du at Teslasjåfører må være avhengige av "andres" hurtigladere?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

De har lovet  gratis superladere på langtur. . 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Så hva skal folk som kjører mye i byene gjøre, da? Kjøre ut på "på landet" for å lade?

Det er jo åpenbart et "gap" i forretningsmodellen hvis man aldri kan ha hurtigladere for Tesla i en by!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OddB på mandag 24. november 2014, klokken 02:08
"Hjemme " får man klare seg selv

Imponert over kundeserviceinnstillingen hos Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Superchargerne er satt opp for å gjøre det lettere å kjøre mellom storbyene.
Det har Tesla vært åpen på hele tiden.

Dette kan du lese på Teslas sider om Superchargere:
SitatTeslas Superchargere lar Model S-eiere reise gratis mellom byer langs populære motorveier i Nord-Amerika, Europa og Asia. Superchargere gir en halv lading på så lite som 20 minutter, og er strategisk plassert for å la eiere kjøre lange distanser med minimalt antall stopp.

Videre kan man lese f.eks:
SitatHvorfor er det gratis?
Vi ønsker å oppmuntre Model S-eiere til å ta langturer.
Ladenettverket finnes mao for å gjøre reise fra by A til by B en kortere affære enn med tradisjonelle ladestasjoner.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA