Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradering av forsikring

Startet av adahl, onsdag 26. november 2014, klokken 18:41

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 17:38
Ja, den slang med rumpa, vinglet frem og tilbake på en måte. Jeg kjørte rett frem, og det skjedde hver gang jeg dro på ordentlig.

Brede sin kommentar er "spot on":
"litt som å klamre seg fast til rattet mens bilen "flyter" rundt under pådrag."


Merkelig om Tesla ikke har kontroll på dekktrykket på en demobil, og det skulle vel ikke være nødvendig å ha over anbefalt trykk.
Det kan jo være at de akkurat hadde satt på vinterdekk (den hadde 21" Hakka R2 piggfrie), men man sjekker da alltid trykket etter bytte.
Burde ikke dekktrykksensoren varslet om lavt trykk også?

Mye krefter å håndtere for noen myke vinterdekk. Er stor forskjell i forhold til sommerdekkene. Fikk med en liten aha opplevelse nå når jeg satt på vinterdekkene igjen. Selv om jeg har kjørt med dem før. Kjører også Hakka R2.

Hvordan det blir å kjøre med vinterdekk på awd kan man bare spekulere i.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

jkirkebo

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 17:38
Ja, den slang med rumpa, vinglet frem og tilbake på en måte. Jeg kjørte rett frem, og det skjedde hver gang jeg dro på ordentlig.

De dekk som får en P85 til å sitte på det føret og de temperaturene vi har nå finnes ikke (ihvertfall ikke som er lovlige på gate). Så at den spinner løs nå er helt normalt. Det du føler er nok antispinn som jobber.

Myke vinterdekk gjør det ennå verre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SimenT

Ikke noe stress å komme frem med RWD. Da skal det virkelig være bratt og isete. Jeg hadde alikevell tatt AWD om jeg skulle kjøpt nytt, ellers hadde jeg kjøpt RWD brukt nå. Bedre aks på vinterføre er det jo. Regner med de vil holde seg bedre i pris. Får jo en del upgrades med P85D kontra tidligere modeller.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

RoadRunner

Sitat fra: Chlangum på onsdag 12. november 2014, klokken 18:23
Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 17:38
Ja, den slang med rumpa, vinglet frem og tilbake på en måte. Jeg kjørte rett frem, og det skjedde hver gang jeg dro på ordentlig.

Brede sin kommentar er "spot on":
"litt som å klamre seg fast til rattet mens bilen "flyter" rundt under pådrag."

Det kan jo være at de akkurat hadde satt på vinterdekk (den hadde 21" Hakka R2 piggfrie), men man sjekker da alltid trykket etter bytte

Mye krefter å håndtere for noen myke vinterdekk. Er stor forskjell i forhold til sommerdekkene.
Dette skyldes myke vinterdekk. Du må ha hardere dekk for å utnytte kreftene og erfare sving-egenskapene  :D.

Jeg bestilte bil i 2010 og fikk levering i august 2013. Det går fint å vente et halvår... Men Model S fungerer meget bra med to-hjulstrekk på vinteren - så for den del kunne du ha valgt det rimeligere alternativet  ;)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Gogool

Til adahl ; hadde bilen vinterdekk er det forklaringen på at bilen føles ustabil ved gasspådrag. Har p85+ og ble i år som i fjor overrasket over hvor stor forskjell det er fra sommerdekk. Vinterdekk u pigg på 10 graders føre er i mykeste laget. Roe heller ned og sett på klassisk musikk og nyt at det er dønn stille og ikke dekketøy.

Og til trådstarter og alle som lurer på om de skal bestille D : dersom dere velger ny rwd og ikke D pga prisforskjellen så kjøp heller en brukt p85+. Da får dere en nesten ny råsterk bil som ligger fantastisk på veien,  i hvert fall med sommerdekk :-),  med stooor rabatt ift en ny "vanlig"  S.
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

sigurdi

Dersom en ikke skal ha bilen ut levetiden, kan det være lurt å velge AWD, for å skille seg ut.
Det er allerede ca 5500 RWD Model S i Norge, det vil nok ta endel år før en AWD ikke vil skille seg ut fra mengden på finn.
Så verditapet ut døra på en RWD er nok vesentlig høyere i dag en på AWD, siden mange bruktbil kjøpere vil nok sammenligne dette som "den nye modellen" med Autopilot, bedre DU osv.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

#51
Sitat fra: Gogool på fredag 14. november 2014, klokken 08:41
Og til trådstarter og alle som lurer på om de skal bestille D : dersom dere velger ny rwd og ikke D pga prisforskjellen så kjøp heller en brukt p85+. Da får dere en nesten ny råsterk bil som ligger fantastisk på veien
Nja. Jeg synes + understellet er for stivt for en familiebil. Understellet i vanlig S85 er mer enn stivt nok for meg. Og det er fortsatt bruktbil vi snakker om :) Men slitasjen på noen få måneder vs det store prisfallet gjør kjøp av såkalte jahreswagen smart.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olauten

Var på Norefjell for noen uker siden, veldig glatt føre rett under 0 grader, rimelig bratt oppover der. Kjørte forbi 3 biler oppover som stod fast, tok ut en liten snutt fra dashcam'en.
Dette er vinter nummer to på vinterdekkene og det er lite mønster igjen på bakhjulene, men det holdt fint oppover allikevel. Suveren fremkommelighet med denne bilen, beste bakhjulsdrevne jeg har kjørt på vinterføre  :)
Nokian R2, 4-5mm mønster bak, 255 bredde 20".
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

MR Tesla

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/39701-First-thoughts-on-P85D-acceleration-day-1/page3

Høres ut som Model SD er den beste vinterbilen noensinne- tror det kan bli greit å selge unna bilene som er bestillt i vinter  ;D

samotholt

"Alle andre" enn Tesla-eiere har skjønt at AWD er overlegent. Det kan jo være noe å ta innover seg at Bmw og Mercedes nå selger AWD på billigsalg for å ta Audi.

AWD har ikke bare med framkommelighet å gjøre, men har faktisk også med stabilitet og sikkerhet i normal kjøring å gjøre.

De som sier at de ikke vil ha AWD har enten ikke prøvd det eller - jau vi har jo livsløgnen også.

God Jul :-)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Car-El

No tøve du! ;) Nesten alle busser har bakhjulsdrift. (Tenk den mellomakslingen.) Så å si alt av lastebiler og langtransport trailere har bare bakhjulsdrift. Formel1 biler! Bak! For ikke å snakke om den nye folkesporten: Drifting! Ikke mye AWD der.  Nei, skal man kjøre breit og publikumsvenlig så er det bare en ting som teller: bakhjulsdrift! Det e det skikkelige mannfolk bruke.

Heller... Vent no litt! Mesteparten av bilmodellene i dag har jo forhjulsdrift? Så om man ser på salgs statistikk så selges det mest forhjulsdrevene biler... Og mesteparten av bilkjøperene er da vel ikke idioter. Så da må vel forhjulsdrift være bedre enn bakhjulsdrift.
Men så kjøper 1/3 til halvparten av "Kari og Ola" firehjulsdrift. Og det er jo da mesteparten modeller av forhjulsdrevene biler som har fått slengt på forhjulsdrift.   Så kansje forhjulsdrift ikke er så bra, likevel?

Og hvordan man enn bauer og ender det. Firehjulsdrift vil kreve mere energi. Æ har tatt feil før, men her har man to motorer med energitap. Mere vekt...  Naaa, æ klare mæ med Car-El som har bare bakhjulsdrift. Så kan æ kjøre breit og publikumsvennlig. :)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

samotholt

Selvagt skriver jeg bare tøv. 0-hjulsdrevne biler er definitivt best. Ikke gode på framdrift, men i klimaregnskapet er de suverene  ;D

Ellers så er det vel slik at AWD tradisjonelt krever mer energi, men for Tesla er det vel motsatt om man skal tro på det de sier. Her slipper man unna ekstra kardanger osv. i tillegg til at man kan ha ulik utveksling på motorene som gir bedre energiforbruk og lengere rekkevidde.

Det er kun en grunn til å kjøpe 2WD av Tesla i dag og det er om man vil ha en S60. Ellers taper man på å ikke velge AWD er mitt tips. Akkurat som som andre biler holder  prisforskjellen seg for AWD i forhold til 2WD i forhold til salg.

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

jkirkebo

Sitat fra: samotholt på lørdag 20. desember 2014, klokken 03:14
Det er kun en grunn til å kjøpe 2WD av Tesla i dag og det er om man vil ha en S60. Ellers taper man på å ikke velge AWD er mitt tips. Akkurat som som andre biler holder  prisforskjellen seg for AWD i forhold til 2WD i forhold til salg.

Jeg hadde kjøpt S85 uten D i dag, har mer bruk for plassen i frunken enn AWD. Liker også å ha mer føling med hvor glatt underlaget er, i forhold til stopplengde. Biler med AWD bremser jo ikke bedre, de har faktisk høyere ulykkesfrekvens enn 2WD biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Hadde ventetiden vært lik så hadde jeg etter D-eventen bestilt D. Men etter å ha sett hvor mye en mistet av frunken, samt at noen kommenter litt støy fra fremre motor, så ville jeg heller gått for rwd. Men nå bor jeg i Østfold da :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

D.O

Mener det ble lagt ut en link til prisstatestikk som viste at 4x4 taper seg mest. Så hvis du har sett det motsatte, kom gjerne med info.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA