Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradering av forsikring

Startet av adahl, onsdag 26. november 2014, klokken 18:41

« forrige - neste »

Nasse

Denne er egentlig enkel.

Tror det var Autolease som nylig kom med gjetninger på verdi av Elbiler etter 3 år. Tesla Model S D forventes av de å ha 5% mindre verditap enn Tesla Model S.

I praksis betyr det at AWD ekstrakosten fåes igjen etter 3 år.

Har du ikke ønsker om kjørefølelsen til RWD (som kan være gøy) og stor frunk (upraktisk uansett) er AWD et naturlig og logisk valg...

Jeg hadde ikke kjøpt uten.

Teslaguten

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

Ærede Model S-eiere!

Jeg er i kjøpsmodus om dagen, og jeg har bestemt meg for alle detaljer unntatt motoren.

Mener selv at jeg ikke trenger AWD, og det frister også med kortere leveringstid.
Kjører stort sett ved kysten på Østlandet, men det blir nok noen turer over fjellet om vinteren.

Spørsmålet til dere er:
Har dere hatt noen vesentlige problemer med fremkommelighet pga. RWD?
Jeg har hørt at noen har fått bakhjulene til å slippe ved regenerativ bremsing på glatt føre, men jeg tror vel det hører med til unntakene.


Er klar over at AWD skal ha noe lenger rekkevidde, og trolig vil gi bedre gjensalgspris, men det er ikke relevant for meg nå.


På forhånd takk for alle svar.

Ingen "vesentlige problemer med fremkommelighet", då eg fiksa problemet med å legga på kjetting. Med AWD ville det ikkje vore problem.

Regenerering med påfølgande sladd har nok skjedd ein gong eller 3, men systemet tar raskt over og korrigerer fint.
Regenerering på 4 hjul er faktisk einaste som eg er litt skeptisk til. Om bakhjula slepp på nyvatna isføre grunna regen,så er det handterbart så lenge framhjula har ørlite grep. Med regen her og, så kan det bli interessant.

Auka rekkevidde VIL bli relevant, trust me...
Og om gjensalgsprisen ikkje er relevant, ring meg når du skal selga bilen ;)

Er du i tvil om AWD er rett for deg, så er det ikkje noko å tvila på:

Bestill D.
Bestill no.

Og så får du jo Teslaen din tidlegare. Berre det er (nesten) grunn god nok.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Øyvind.h

#17
Sitat fra: Twowheels på onsdag 12. november 2014, klokken 11:34
Dessuten hvis du har 4x4 kan du spare inn penger på vinterhjul.
Hvordan kan man spare inn penger på vinterhjul? Man må jo fortsatt ha godt grep i svinger og ved brems? Det er jo ikke slik at 4wd akselerasjonen gjør at man kan gå for dårlige vinterdekk? Det er vel heller motsatt - henter du ut mer krefter stilles det også større krav til skoene.

Sitat fra: Nasse på onsdag 12. november 2014, klokken 12:13
Har du ikke ønsker om kjørefølelsen til RWD (som kan være gøy) og stor frunk (upraktisk uansett) er AWD et
? Stor frunk er da ekstremt praktisk for oss i hvert fall? Hvordan kan genial ekstra bagasjeplass karakteriseres som upraktisk? Fordi frunkens åpne/lukkemekanisme ikke er god?

Sitat fra: Teslaguten på onsdag 12. november 2014, klokken 12:23
Auka rekkevidde VIL bli relevant, trust me...
Endringen i rekkevidde er helt minimal, og utslaget kommer i utgangspunktet bare ved kjøring i et fartsområde hvor singelmotor er mindre effektiv enn dual motor kan være. At D versjonen har marginalt bedre teoretisk rekkevidde burde ikke påvirke noe som helst. Å vektlegge denne lille forskjellen kan jeg etter 15 måneder med Model S si at er helt irrelevant. Trust me :) Men det er mange andre gode argumenter for å gå for 4wd!

Sitat fra: Teslaguten på onsdag 12. november 2014, klokken 12:23
Og så får du jo Teslaen din tidlegare. Berre det er (nesten) grunn god nok.
Nei. Det er betydelig lenger ventetid på 4wd. I løpet av de 6 månedene ville jeg selv spart drøyt 15.000,- i drivstoff og bom, som da kommer på toppen av 31.400,- dersom valget stod mellom S85 og S85D i dag. Dvs en forskjell på 46.400,- ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

adahl

Sitat fra: Teslaguten på onsdag 12. november 2014, klokken 12:23

Ingen "vesentlige problemer med fremkommelighet", då eg fiksa problemet med å legga på kjetting. Med AWD ville det ikkje vore problem.

Regenerering med påfølgande sladd har nok skjedd ein gong eller 3, men systemet tar raskt over og korrigerer fint.
Regenerering på 4 hjul er faktisk einaste som eg er litt skeptisk til. Om bakhjula slepp på nyvatna isføre grunna regen,så er det handterbart så lenge framhjula har ørlite grep. Med regen her og, så kan det bli interessant.

Auka rekkevidde VIL bli relevant, trust me...
Og om gjensalgsprisen ikkje er relevant, ring meg når du skal selga bilen ;)

Er du i tvil om AWD er rett for deg, så er det ikkje noko å tvila på:

Bestill D.
Bestill no.

Og så får du jo Teslaen din tidlegare. Berre det er (nesten) grunn god nok.



Det er 85(D) jeg skal ha.
85 ligger nå med levering i desember  (blir sikkert januar).
85D ligger med mai.

6 måneders venting frister ikke nå :(

frankofobia

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Teslaguten på onsdag 12. november 2014, klokken 12:23

Ingen "vesentlige problemer med fremkommelighet", då eg fiksa problemet med å legga på kjetting. Med AWD ville det ikkje vore problem.

Regenerering med påfølgande sladd har nok skjedd ein gong eller 3, men systemet tar raskt over og korrigerer fint.
Regenerering på 4 hjul er faktisk einaste som eg er litt skeptisk til. Om bakhjula slepp på nyvatna isføre grunna regen,så er det handterbart så lenge framhjula har ørlite grep. Med regen her og, så kan det bli interessant.

Auka rekkevidde VIL bli relevant, trust me...
Og om gjensalgsprisen ikkje er relevant, ring meg når du skal selga bilen ;)

Er du i tvil om AWD er rett for deg, så er det ikkje noko å tvila på:

Bestill D.
Bestill no.

Og så får du jo Teslaen din tidlegare. Berre det er (nesten) grunn god nok.



Det er 85(D) jeg skal ha.
85 ligger nå med levering i desember  (blir sikkert januar).
85D ligger med mai.

6 måneders venting frister ikke nå :(

...den som venter på noe godt... ;-)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

lurium

#20
Dual gir en del markante fordeler utover det at man har 4x4.

- lengre rekkevidde
- bedre regen
- mindre dekkslitasje (rwd spiser bakdekk)
- bedre restverdi

Frunk på D versjonen er også stor. Stor nok.
så får man de nye motorene med bedre fordelt hk på flere motorer, slipper drive unit problemer etc.

jkirkebo

Sitat fra: frankofobia på onsdag 12. november 2014, klokken 09:25
Det er en uskreven sannhet at ingen trenger AWD før de har eid en bil med AWD.
Model S RWD er helt knall på vinterføre, men men en 10 år gammel Golf med 4x4 er bedre opp bakken og raskere ut av lyskryss på vått føre(samme om du har TMS, M5 eller hva det måtte være av RWD biler)

Skal man derimot opp en dårlig brøytet hyttevei er 2WD med kjetting bedre enn AWD uten kjetting, det har jeg testet flere ganger. Så personlig hadde jeg nok gått for RWD om jeg bestilte ny bil i dag, da jeg heller vil ha frunk-plassen og ~30k til overs til andre ting. Smak og behag ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. november 2014, klokken 13:09

Skal man derimot opp en dårlig brøytet hyttevei er 2WD med kjetting bedre enn AWD uten kjetting, det har jeg testet flere ganger.

Ingen ting som hindrer deg fra å bruke kjettinger på AWD ;)

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lurium

Jeg bare leser om alle DU havariene og tenker at S85D ikke vil slite med dette pga man får "bare" 180hk pr motor kontra 380hk på en DU.

Samt får man motor havari så har man fortsatt en motor å kjøre med.

Så bruktpris bør også være en tanke.

Sjøhyene

bruktverdi er vel et ganske tynt argument for å velge AWD, for å si det mildt
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 12:45
Frunk på D versjonen er også stor. Stor nok.

Kommer an på hva man skal ha der. Når vi er på langtur (lengre enn til hytta) har jeg reservehjul der. Det er det ikke plass til i D-versjonene, og det frister lite å ha det bak...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. november 2014, klokken 13:10
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. november 2014, klokken 13:09

Skal man derimot opp en dårlig brøytet hyttevei er 2WD med kjetting bedre enn AWD uten kjetting, det har jeg testet flere ganger.

Ingen ting som hindrer deg fra å bruke kjettinger på AWD ;)

Nei, men da er vel poenget med AWD borte... Ihvertfall for min del.

Jeg har også brukt VW Touran med kjetting på til å dra opp Subaruer fra grøfta der, opptil flere ganger ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 13:14
Jeg bare leser om alle DU havariene og tenker at S85D ikke vil slite med dette pga man får "bare" 180hk pr motor kontra 380hk på en DU.

Samt får man motor havari så har man fortsatt en motor å kjøre med.

Så bruktpris bør også være en tanke.

Kjøre med?
Om du får havari på differansialen i den ene enden, så kjører du ikke lenger enn til nærmeste plass å forlate veien.

Det jeg tror er mer utslagsgivende for prisen er de nye snasne systemene de har slengt på nå.
(Og de får du med om du kjøper tech-pakke.)
Autopilot, bedre sensorer etc. Har en mistanke om at dette er en bil som er en god del bedre på mange
punkter enn den første varianten.
Konvertitt fra S til X

Tesla P85D

Til trådstarter: kjøp 4wd. Det kommer du ikke til å angre på. Du får en bil med mye bedre kjøreegenskaper. Det er jo ikke bare opp bakker du vil ha en fordel, det er også etter landeveien. Har de siste 8 årene ikke hatt bil uten 4wd, å avventet kjøp av tesla i fjord på grunn av at det ikke var awd. Nå har jeg bestilt, å det var av den enkle grunn at jeg fikk awd:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

D.O

Gikk fra 4x4 til bakhjulstrekk. Og som andre sier så er Model S meget god på vinterføre, og jeg har ikke hatt behov for 4x4 etter 1 år med Tesla. Men når det er sagt, så er 4x4 allikevel bedre til å ta seg frem, spørsmålet er bare om du trenger det. Er jo ikke akkurat noen terreng bil. Hadde selv valgt 4x4, men da kun pga aks på P85D. Ville ikke byttet P85 mot S85D.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA