Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradering av forsikring

Startet av adahl, onsdag 26. november 2014, klokken 18:41

« forrige - neste »

Fush

Sitat fra: D.O på lørdag 20. desember 2014, klokken 08:50
Mener det ble lagt ut en link til prisstatestikk som viste at 4x4 taper seg mest. Så hvis du har sett det motsatte, kom gjerne med info.

Nå skyldes vel det grådige leverandører som ofte slår på 100.000,- for AWD.
I Teslas tilfelle med bare rundt 30.000,- påslag er det ikke så mye å tape.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

samotholt

Sitat fra: D.O på lørdag 20. desember 2014, klokken 08:50
Mener det ble lagt ut en link til prisstatestikk som viste at 4x4 taper seg mest. Så hvis du har sett det motsatte, kom gjerne med info.

Nå vil dette selvsagt variere fra bil til bil så det er ingen fasit. Skal 4WD "lønne seg" så må prisforskjellen til 2WD av samme model være moderat - dette gjelder selvsagt begge veier. Jeg har stort sett fulgt med Audi og der har tendensen vært rimelig klar på at det ikke er noen ulempe å kjøpe Quattro - om man ser bort fra noe større forbruk av drivstoff. Dette har kommet fram i flere sammenhenger - tror nok jeg har det fra Auto Motor og Sport.

Uansett her er en lenke som bygger opp under påstanden (tok den første jeg fant): http://news.cision.com/no/leaseplan/r/modell--ikke-merke-avgjor-verditap,c9198854

Når det gjelder Tesla så er prisforskjellen 30k for AWD kontra 2WD. Folk som ønsker 4WD (gjelder minst 1/3 av befolkningen) betaler selvsagt gladelig 30k ekstra. Det er vel ca. 5% høyere pris for å få en dobbelt så god bil ;-)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

nivve

#62
Med 4WD hadde ikke dette skjedd:

Sitter fast foran garasjen

Jeg satte meg fast på gårdsplassen på tur inn i garasjen. Slapp aldri pedalen, men den stoppet likevel opp på flata.

Nye Nokian R2. Prøvde også med Very High og TC off.

Tesla P85D

Jeg er en som er 110% for 4wd trekk og som ikke vil være foruten. Men akkurat det der har jeg klart to ganger med audi quattro. Hjelper lite med 4wd hvis det er så mye snø at bilen blir hengende (det som skjedde i midt tilfelle), vet ikke om det skjedde i ditt tilfelle da?.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

nivve

#64
Det kan være den ble hengende, for jeg kjørte meg fast i standard og prøvde ikke Very High før jeg satte meg fast. Kanskje hadde det gått bedre med Very High fra innkjørselen.

Edit: La til et bilde fra da jeg endelig kom meg inn :)

RaBalder

Har man ingen friksjon under drivhjulene, så kommer man ingen vei. Hverken med 2- eller 4-hjulsdrift.

Men jeg ville vel heist opp bilen med den mengden snø som vises på bildet.

Krishell

Har slått slik med rwd og 4x4.. som oftest kommer man seg løs etter noen min fordi snøen smelter og man får litt friksjon igjen :)

Krishell

Første snøen kom og med ny bil må man jo teste.
farten skulle selvfølgelig vært høyere.. Men fordi det var føyke tenkte jeg det gikk. Men bilen la seg pent oppå.  Et Donald blad senere kom jeg meg frem :)

Teslanewbie

Sitat fra: Krishell på fredag 02. januar 2015, klokken 16:02
Første snøen kom og med ny bil må man jo teste.
farten skulle selvfølgelig vært høyere.. Men fordi det var føyke tenkte jeg det gikk. Men bilen la seg pent oppå.  Et Donald blad senere kom jeg meg frem :)

Hvilken bil er dette? Min BMW tar seg lett frem ved slike tilstand , senest igår med storm og slaps på fjellet ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mj

Et tips som kan virke hvis man ''ligger på'' Senk bilen først til low for å presse snøen sammen før man hever til very high. Funker som bare juling  ;D
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

HåkonE

Artig video. Høy rockemusikk og en vei full av snø foran. Jeg forventet litt Solberg-kjøring. 1 meter senere står bilen fast, musikken på mute og et noe resignert "Det flaueste jeg har gjort".  ;D

Muffinman

Gleder meg til jeg får awd. Da slipper jeg å plages med quattro-audioter som for enhver pris skal ligge en meter fra støtfangeren min ut fra hvert kryss for å demonstrere at de har trekk på dobbelt så mange hjul som meg.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:49
Gleder meg til jeg får awd. Da slipper jeg å plages med quattro-audioter som for enhver pris skal ligge en meter fra støtfangeren min ut fra hvert kryss for å demonstrere at de har trekk på dobbelt så mange hjul som meg.
Du må huske på å flate jernet.  Selv quattro-idiotene sliter vel litt med å ligge en meter bak en P85 da  ;D I motsatt fall skal det være veldig glatt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Skal ikke mer enn litt regn til så klarer man å dra fra med en halv sprek 4wd bil fra en sprek rwd. Iallefall opp til 100.

Geir44

Har aldri kjørt elbil, men at man skulle trenge 4x4 er bare tull. Kjetting og piggdekk holder lenge. Piggfritt på en bil med moderne ESP er også greit.

Da jeg skulle på en skitur i fjor kjørte jeg meg fast pga tykk slaps på vei til skistedet (øde område). Hadde dårlige piggfri dekk som var 10 år gamle. Etter å ha satt på hurtigkjettingene kjørte jeg rett opp. Såpass problemer og "slit" må man regne med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA