Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradering av forsikring

Startet av adahl, onsdag 26. november 2014, klokken 18:41

« forrige - neste »

RunarBT

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

Ærede Model S-eiere!

Jeg er i kjøpsmodus om dagen, og jeg har bestemt meg for alle detaljer unntatt motoren.

Mener selv at jeg ikke trenger AWD, og det frister også med kortere leveringstid.
Kjører stort sett ved kysten på Østlandet, men det blir nok noen turer over fjellet om vinteren.

Spørsmålet til dere er:
Har dere hatt noen vesentlige problemer med fremkommelighet pga. RWD?
Jeg har hørt at noen har fått bakhjulene til å slippe ved regenerativ bremsing på glatt føre, men jeg tror vel det hører med til unntakene.


Er klar over at AWD skal ha noe lenger rekkevidde, og trolig vil gi bedre gjensalgspris, men det er ikke relevant for meg nå.


På forhånd takk for alle svar.

Eg ville vurdert å prute ned prisen på en pent brukt P85 på finn, heller enn å kjøpe en S85D. :-)

Skal innrømme eg har tenkt tanken på å oppgradere min P85 for AWD og autopilot, men kommer frem til at eg trives så bra med den at det orker eg ikkje styret med.

P85 er ypperlig på vinterføret. S85 også for den saks skyld. :-)

Øyvind.h

#31
Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 12:45
Dual gir en del markante fordeler utover det at man har 4x4.
...
- lengre rekkevidde
Helt marginalt, og kun der mer effektiv motor-utveksling overgår vektulempen.
Etter 15 måneder med Model S er min soleklare konklusjon at den marginale forskjellen man her snakker om ikke bør avgjøre noe som helst.


Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 12:45
Dual gir en del markante fordeler utover det at man har 4x4.
...
- bedre regen
Teoretisk kan man tillate kraftiger regen, om bilens onboard utstyr åpner for dette (holder ikke nødvendigvis med dobbel motor for kraftigere regen. Regen er jo uansett bortkastet enrgi om man heller kunne coastet, så lavest mulig forbruk på langtur= regen innstilt på low.

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 12:45
- mindre dekkslitasje (rwd spiser bakdekk)
Sommerdekkene på min S85 nærmer seg 20.000km. Fortsatt like fine :) Men snakker man P85D skjønner jeg at mye spinning kan medføre ekstremt dekkforbruk, og 4wd er jo da helt klart å foretrekke.

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 12:45
- bedre restverdi
Det forblir en påstand frem til vi ser de faktiske resultater. Det kan godt være en 4wd vil holde seg noe bedre i pris. Pristillegget er 31.400,-, + eventuell merkostnad man har ved å fortsette med fossilbil frem til Tesla kan levere 4wd. For meg ca 46.000,- i merkost. Får jeg 46.000,- mer ved salg av 4wd kontra identisk 2wd går jeg i null. Eventuell differanse blir reell kostnad for 4wd i løpet av eierskapet, + avkastning på 46.000,-.

Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 12:45
Frunk på D versjonen er også stor. Stor nok.
Nei Frunk på D-versjon er liten, svært liten. Fordi man ikke bare mister hele det dype rommet, men man mister også den delen av frunk som er høy. Det du sitter igjen med er et rom hvor du kanskje har plass til to bæreposer med mat. Å kalle frunk stor er dermed ikke riktig. "Stor nok" derimot defineres vel av behov, og det vil for noen være stort nok. For meg blir frunken nesten verdiløs. Det var en her inne som gjorde et anslag på hva man satt igjen med av frunk-plass, og kom frem til under halvparten av opprinnelig frunk volum målt i liter.

Sitat fra: Neon på onsdag 12. november 2014, klokken 13:52
Det er jo ikke bare opp bakker du vil ha en fordel, det er også etter landeveien.
Jeg synes rwd er underholdende å kjøre, men på landveien klarer jeg ikke å skille mellom 4wd og 2wd uten at bilen presses skikkelig. Hvor på landeveien har man fordel av 4wd? Tradisjonelt sett er jo 4wd langs landeveien totalt bortkastet, fordi det bare er dødvekt som fører til økt forbruk. Langs landeveien er moderne 4wd biler i praksis 2wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Har som krav at bilene jeg har skal ha 4wd, Tesla med 2wd ble aldri vurdert pga mangelen på det. Så først nå det ble bestilt for min del.
Har man først bil med 4wd gidder man ikke gå tilbake igjen til 2wd og det er det en god grunn til :)

Brede

Sitat fra: Dennis på onsdag 12. november 2014, klokken 14:50
Har som krav at bilene jeg har skal ha 4wd, Tesla med 2wd ble aldri vurdert pga mangelen på det. Så først nå det ble bestilt for min del.
Har man først bil med 4wd gidder man ikke gå tilbake igjen til 2wd og det er det en god grunn til :)

Hatt 4wd siste 10 årene, gikk over til RWD Model S og ikke angret en dag så langt.. 
Noen trenger 4wd, mange flere tror de trenger 4wd.

Men jeg hadde nok tatt med AWD om jeg hadde bestillt nå ja!  ;)

Hyperstress

Jeg hadde nok kjøpt D til 25000kr om ventetiden var lik. mMn nok en uendelig lang ventetid på bil er uaktuelt, og det ble derfor uten D.
En får jo 85 på to mnd nå, det er rekord. Nå etter at frunk ble minsket, og prisen ble satt opp så hadde jeg kanskje valgt uten D uansett.

Ventetid på 7mnd er veldig mye altså.. !
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Dennis

Sitat fra: Brede på onsdag 12. november 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Dennis på onsdag 12. november 2014, klokken 14:50
Har som krav at bilene jeg har skal ha 4wd, Tesla med 2wd ble aldri vurdert pga mangelen på det. Så først nå det ble bestilt for min del.
Har man først bil med 4wd gidder man ikke gå tilbake igjen til 2wd og det er det en god grunn til :)

Hatt 4wd siste 10 årene, gikk over til RWD Model S og ikke angret en dag så langt.. 
Noen trenger 4wd, mange flere tror de trenger 4wd.

Men jeg hadde nok tatt med AWD om jeg hadde bestillt nå ja!  ;)

Er nok mange som klarer seg med bare 2WD ja :) men er bare så veldig mye bedre med 4wd på alle måter. Når man har biler med 4-700hk er det vanskelig å få grep og det sliter noe veldig med dekk. Hadde selv en kraftig trimmet Subaru og glad for at det var 4wd på den, mens andre med rundt samme effekt og 2wd bare ble stående å spinne eller blinke i antispinn lampa så skøyt bilen fart uansett føre, selv på snø så spant det jo så klart, men var uansett rå akselerasjon :) Så det å ha mulighet til å ha 500-700hk og bare tråkke på nesten uansett føre er veldig kjekt :)

Øyvind.h

30% av biler solgt i Norge er 4wd. Så det er en del som kjøper 4wd :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Har ikke så veldig sterke meninger om dette, men blir forundret over hvor god greie enkelte har på forskjellen mellom bilen de har og en bil de ikke har kjørt.

Car-El

For folk som lure på om Tesla ModelS med bakhjulsdrift kan brukes om vinteren. Svaret er NEI! Æ døde 12 ganger i vinter på grunn av Car-El (vår bil allså). 87% av nabolaget ligger i pinneved. Fruen tok med seg sønnen vår og søkte skjul fra bilen da den sugde et halvt Polsk kullkraftverk gjennom sikringskapet. Og den samen gråter no for det er ikke mere rein igjen te ørna, samt han får verdens største erstatning. (Æ vet ikke korfør han skrik.)

Spøk te side. Bilen e kanonbra på vinterføre. Selv med bare bakhjulsdrift og med piggfrie vinterdekk.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

adahl


Tusen takk for mange og gode råd og tilbakemeldinger!

Øyvind.h skrev:
I løpet av de 6 månedene ville jeg selv spart drøyt 15.000,- i drivstoff og bom, som da kommer på toppen av 31.400,- dersom valget stod mellom S85 og S85D i dag. Dvs en forskjell på 46.400,- ;)

Forsåvidt sant, men nå kjører jeg Leaf i dag.. :)

RunarBT skrev:
Eg ville vurdert å prute ned prisen på en pent brukt P85 på finn, heller enn å kjøpe en S85D. :-)

Autopilot er et must her i gården - jeg mener selv at det er en langt viktigere nyhet enn AWD.


Jeg har prøvekjørt P85+ i ettermiddag, og etter prat med selger har jeg nå valgt å bestille 85D.

Det som var utslagsgivende utover den åpenbare fordelen med AWD:
1. Selger overbeviste meg ikke om at DU-problemene er ordentlig løst på RWD. Og jeg har lest nok om lange ventetider på verksted og Toyota Yaris som lånebil..

2. Gjensalgspris. (ja, vet det egentlig ikke skulle ha betydning)

3. Bedre rekkevidde. (litt betydning ihvertfall)

4. P85+ som jeg testkjørte i dag var direkte ustabil i styringen ved godt pådrag. Slikt skjer neppe med AWD.

Og som Frankofobia skrev:
...den som venter på noe godt... ;-)


Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet - 6-7 måneders ventetid er LENGE!



PerAsperaAdAstra

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 17:03
P85+ som jeg testkjørte i dag var direkte ustabil i styringen ved godt pådrag. Slikt skjer neppe med AWD.

Høres rart ut, hvorfor mener du det? Slang den med rompa?

lurium

Jeg måtte hjelpe en S85 her om dagen som hadde fått bakdekkene ut på gresset på parkeringsplassen. Tipper han skulle ønsket han hadde AWD.

Måtte 4 Voksne til for å dytte han... tung bil...

Brede

Sitat fra: PerAsperaAdAstra på onsdag 12. november 2014, klokken 17:06
Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 17:03
P85+ som jeg testkjørte i dag var direkte ustabil i styringen ved godt pådrag. Slikt skjer neppe med AWD.

Høres rart ut, hvorfor mener du det? Slang den med rompa?

Kjenner til det du betegner som ustabil styring, litt som å klamre seg fast til rattet mens bilen "flyter" rundt under pådrag.
Nesten sikkert for lavt lufttrykk.. Slet selv med dette til jeg økte med et par PSI, Michelin PSS måtte opp en PSI i forhold til Continental for å virke stabile.

adahl

#43
Ja, den slang med rumpa, vinglet frem og tilbake på en måte. Jeg kjørte rett frem, og det skjedde hver gang jeg dro på ordentlig.

Brede sin kommentar er "spot on":
"litt som å klamre seg fast til rattet mens bilen "flyter" rundt under pådrag."


Merkelig om Tesla ikke har kontroll på dekktrykket på en demobil, og det skulle vel ikke være nødvendig å ha over anbefalt trykk.
Det kan jo være at de akkurat hadde satt på vinterdekk (den hadde 21" Hakka R2 piggfrie), men man sjekker da alltid trykket etter bytte.
Burde ikke dekktrykksensoren varslet om lavt trykk også?

sigurdi

Erfaring fra motorveihastighet (California, sommer...) ble rapportert muntlig til 10-15% lengre rekevidde på D. Dette gjelder da ikke 0-100 testing og show off turer.
Hastigheten ligger mye på 65 -70 miles, så rett over 100, så de nye strekningene med 110 vil nok merke forskjell.
Men kjøring primært i 60-70 sone, vil ikke gi noe lengre rekevidde.
Regen på alle 4 hjul, bør kunne styres sammen med ABS sensorene slik at det blir det samme som å bruke bremsen. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA