Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Plomma, mandag 03. november 2014, klokken 11:49

« forrige - neste »

Plomma

Mitt spørsmål er egentlig kort og greit.
Hvis jeg kjøper en uoriginal 16A Schuko ladekabel til min e-Golf, vil da låsemekanismen som låser originalkabelen fast i bilen når den lader virke på denne kabelen, eller må man låse den fast på annen måte for å forhindre kabeltyveri? Noen som vet?

Jeg bruker min e-Golf kun til jobbpendling, 7 mil hver vei hver dag, og lader hjemme og på jobb, har kun Schuko-kontakt begge steder. Kjører 5 av milene på motorvei, legger inn vanlig Eco-mode og setter cruisen på 120 km/t. Forvarmer bilen til 25 grader i kupeen før avgang både hjemme og på jobb.
Tidligere i høst gikk det greit med medfølgende 10A-ladekabel, med fulladet bil hver morgen brukte jeg såpass lite strøm (4-4,5 av 8 sektorer på strømmåleren, 15-18kWh/100km) på vei til jobb at jeg rakk å få fulladet batteri på nytt igjen til jeg skulle reise fra jobb (står parkert i 8,5 timer).
Men med kaldere vær, våte veier og vinterdekk trekker bilen MYE mer strøm (Bruker opp 6-6,5 av 8 sektorer på strømmåleren en vei, 23kWh/100km). Dermed rekker jeg ikke å få fulladet bil til jeg skal hjem igjen, og sitter og beinfryser på Eco+mode og cruisen på 90 km/t for å komme meg hjem. Håper en 16A-ladekabel vil bøte på dette problemet! Vil da bruke denne på jobb og 10A hjemme.

Hvis dere har orket å lese så langt som dette, lurer jeg også på hvilket dekktrykk dere har i vinterdekkene.
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

Sonus

Kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine, men å redusere ned fra 120kmt til 100kmt på cruisen vil nok spare deg for mye strømforbruk. Hvor mye tid vil du tape på det? Hvilke vinterdekk har du gått for?

moonbuggy

Sitat fra: Sonus på lørdag 18. oktober 2014, klokken 15:55
men å redusere ned fra 120kmt til 100kmt på cruisen vil nok spare deg for mye strømforbruk. Hvor mye tid vil du tape på det? Hvilke vinterdekk har du gått for?
Det kan jeg skrive under på. Teoretisk sparer du minst 4kwt/100km ved å kjøre i 100km/t kontra 120km/t.

gausel

Sitat fra: Plomma på lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:59
Mitt spørsmål er egentlig kort og greit.
Hvis jeg kjøper en uoriginal 16A Schuko ladekabel til min e-Golf, vil da låsemekanismen som låser originalkabelen fast i bilen når den lader virke på denne kabelen, eller må man låse den fast på annen måte for å forhindre kabeltyveri? Noen som vet?

Jeg bruker min e-Golf kun til jobbpendling, 7 mil hver vei hver dag, og lader hjemme og på jobb, har kun Schuko-kontakt begge steder. Kjører 5 av milene på motorvei, legger inn vanlig Eco-mode og setter cruisen på 120 km/t. Forvarmer bilen til 25 grader i kupeen før avgang både hjemme og på jobb.
Tidligere i høst gikk det greit med medfølgende 10A-ladekabel, med fulladet bil hver morgen brukte jeg såpass lite strøm (4-4,5 av 8 sektorer på strømmåleren, 15-18kWh/100km) på vei til jobb at jeg rakk å få fulladet batteri på nytt igjen til jeg skulle reise fra jobb (står parkert i 8,5 timer).
Men med kaldere vær, våte veier og vinterdekk trekker bilen MYE mer strøm (Bruker opp 6-6,5 av 8 sektorer på strømmåleren en vei, 23kWh/100km). Dermed rekker jeg ikke å få fulladet bil til jeg skal hjem igjen, og sitter og beinfryser på Eco+mode og cruisen på 90 km/t for å komme meg hjem. Håper en 16A-ladekabel vil bøte på dette problemet! Vil da bruke denne på jobb og 10A hjemme.

Hvis dere har orket å lese så langt som dette, lurer jeg også på hvilket dekktrykk dere har i vinterdekkene.
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

elektrolux

Sitat fra: Plomma på lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:59
Mitt spørsmål er egentlig kort og greit.
Hvis jeg kjøper en uoriginal 16A Schuko ladekabel til min e-Golf, vil da låsemekanismen som låser originalkabelen fast i bilen når den lader virke på denne kabelen

Ja
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ohm

Og golfen lader seg opp mye raskere med 16 amp ladekabel. Maks 7 timer fra helt tom. Kjøpt uoriginal kabel selv, funker supert.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

autofil

Sitat fra: Ohm på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:16
Og golfen lader seg opp mye raskere med 16 amp ladekabel. Maks 7 timer fra helt tom. Kjøpt uoriginal kabel selv, funker supert.
Hvilken kabel kjøpte du? Skal montere rødt stikk på huset og trenger ekstra kabel som mater 16A til bilen.

Ohm

Jeg kjøpte denne: https://evi.shopitoo.com/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Har satt opp CEE kontakt hjemme, laget adapter til bortelading. Skal se om jeg får tatt et bilde av oppsettet etterpå. Funkerer fint.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

autofil

Sitat fra: Ohm på søndag 19. oktober 2014, klokken 10:13
Jeg kjøpte denne: https://evi.shopitoo.com/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Har satt opp CEE kontakt hjemme, laget adapter til bortelading. Skal se om jeg får tatt et bilde av oppsettet etterpå. Funkerer fint.
Noe sånt jeg tenkte på. Thx. Når noen da tipser meg å sette opp rød kontakt i stedet for blå med flere faser er det kun for å evnt kunne lade hurtigere på en senere bil?

torgrand

Jeg kjøpte Mennekes 16amp lader med 8 meter ledning på Volvo.
Denne er standard på V60 plug-in hybrid og kan kjøpes som ekstrautstyr.
4968,- levert på disk hos min lokale volvo sjappe to dager etter bestilling.
Denne har riktignok CEE kontakt, men det er bare å kjøpe ett adapter på biltema, clasohlson eller noe.

http://www.mennekes.co.uk/index.php?id=latest&tx_ttnews%5Btt_news%5D=882&cHash=79259062694ccc973ecb1856dc6cab4c
Denne er også helt vann og støv-tett (IP-65)

Ohm

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Ohm på søndag 19. oktober 2014, klokken 10:13
Jeg kjøpte denne: https://evi.shopitoo.com/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Har satt opp CEE kontakt hjemme, laget adapter til bortelading. Skal se om jeg får tatt et bilde av oppsettet etterpå. Funkerer fint.
Noe sånt jeg tenkte på. Thx. Når noen da tipser meg å sette opp rød kontakt i stedet for blå med flere faser er det kun for å evnt kunne lade hurtigere på en senere bil?
Ja, det er det nok. Uansett hva slags uttak du har hjemme, vil golfen maks klare 3700watt lading. Men jeg tror det er greit å legge opp så mye strøm du kan ut til garasjen å heller få elektrikeren til å sette opp flere alternativer. Mulig det er overkill og at du likevel må endre på dette ettersom utviklingen fyker framomver de neste årene.

Beste er å få til alle disse her på veggen, da er du godt rustet.:
http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2968
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

hpe

Er det slik at original ladekabel leverer 10A, og at man derfor vil få raskere lading om man kjøper en 16A?

Nuvolari

Sitat fra: hpe på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:52
Er det slik at original ladekabel leverer 10A, og at man derfor vil få raskere lading om man kjøper en 16A?

ja
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: hpe på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:52
Er det slik at original ladekabel leverer 10A, og at man derfor vil få raskere lading om man kjøper en 16A?

Ja, gitt at du lader på et sted med en 16A kurs. Nye offentlige ladestolper vil bli begrenset til 10A på schuko-uttaket men disse vil nok også ha Type 2 uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA