US Leaf 2013 må bygge om lykter?

Startet av borge, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:17

« forrige - neste »

borge

Hei,
Foreviste min 2013 US Leaf hos biltilsynet Haugesund, og får mangel på lyktene, parklyset lyser gult.
Jeg har ikke funnet noe om at man må bygge om lysene på US Leaf, kjenner dere til dette?
Min Leaf er helt basic uten runde lykter nede i støtfanger, ikke navi m skjerm osv.

urabus

Kan du hive i andre parklys? Det tar 2 min å bytte.

TorC

Parklys?

Be vedkommende om å fysisk peke på hvilke lys som omtales som "parklys".

US LEAF har ekstra sidelys som er gule. Disse er såvidt jeg forstår godkjent i Norge, men er ikke "parkeringslys". "Parkeringslysene sitter inne i hovedlampen og skal være "W8".

Vær klar over at det sitter mange nisser rundt om i offentlige etater som verken har greie på bil eller noe annet. De tror de gjør en viktig jobb, men klarer sjeldent å lese lovene de er satt til å forvalte.

Be om hjemmel for mangelen, kravet til "ikke-gule" parkeringslys, "posisjon av park-lys" og alt annet du kan finne på. Som regel vil nissene da forsvinne akkurat som troll som utsettes for dagslys.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kakraemer

Sitat fra: borge på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:17
Hei,
Foreviste min 2013 US Leaf hos biltilsynet Haugesund, og får mangel på lyktene, parklyset lyser gult.
Jeg har ikke funnet noe om at man må bygge om lysene på US Leaf, kjenner dere til dette?
Min Leaf er helt basic uten runde lykter nede i støtfanger, ikke navi m skjerm osv.

Har du denne lyktetypen? http://www.partsvilleauto.com/product/2011-2012-2013-2014-nissan-leaf-halogen-left-lh-driver-side-headlight-oem/
I så fall sitter parklyset nederst "i øyekroken". Det er mulig de bruker en oransje pære der på USA modellen. I så fall bytter du den til en klar en og alt er OK.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

borge

Takk for svar så langt, la oss jobbe oss gjennom dette, slik at andre med samme problem kan finne svar.

Bilen ble altså ikke godkjent, pga: 22:Lykter(Markering,stopp,bak) KF § 1-15. Parklys skal være hvit

På min bil har jeg da de lyktene som "kakraemer" linker til.
Her er det noe som ser ut som en lampe som sitter i "øyekroken" nederst i lampa, men jeg har ingen tilgang til det som sitter i "øyekroken", eller kan altså ikke dra ut noe pære som sitter der virker det som. Det lyser heller ikke her når lysene er på virker det som, hverken trinn 1 (park) eller trinn 2 (kjørelys) på lysbryteren. Jeg må ta ut lykta og sjekke litt mer på dette.

Når jeg vrir ett hakk på lysbryter (Trinn 1), da lyser det gult der blinklyset er i hovedlykta, samt det lyser gult på sidemarkingslyset i den delen av lykta som er øverst. (Dette er en separat lykt, uavhengig av hovedlykta)
På trinn 2, kjørelys, så lyser det samme som på trinn 1 i tillegg lyser og da hovedlampa/kjørelyset.
Dette er jo da problemet ihht vegvesenet.

Se bilde av lykta når den er i trinn 2.
Hva kan jeg da gjøre?
1. Sidemarkeringslys er enkelt å koble vekk, bare å dra ut pæra. Da er den saken løst.
2. På blinklyset sitter det en pære som fungerer som både blinklys og parklys, altså har den 2 glødetråder.
Her kan jeg enkelt fjerne kontakten på selve pæra, på det som er parkeringslys, slik at det bare virker som et vanlig blinklys.
3. Da har jeg ingen parklys, hverken gult eller hvitt. Jeg må jo ha hvitt parklys, og kan ta strøm fra den ledningen som går til sidemarkeringslys, og koble denne til et sted der jeg har hvitt parkeringslys. Hvis jeg får tilgang til evt lyspære som sitter i øyekroken, så kan jeg koble det inn der. Dette ville løst problemet.
Ellers kan jeg montere hvite lys i fanger slik de fleste har, men mye stress med å legge kabel, montere lys osv, hadde ikke planlagt for å måtte gjøre det.

Jeg regner ikke med at jeg bare kan fjerne de gule parklysene, og ikke ha parklys, da vil de gjøre seg vrange igjen.

Hva med å montere hvit pære i blinklys, med dobbelfunksjon, slik at jeg har hvitt blinklys og hvitt parklys, er det lov å ha hvitt blinklys?
Jeg legger ved noen bilder jeg tok av en svart Leaf med de vanlige/euro lyktene. Og bilde av kontakt til blinklys på min Leaf som viser + til blinklys og parkeringlys samt jord, altså 3 ledere. Det første bildet er av min Leaf når lyset er på.
Har noen gode forslag til hvordan dette kan løsest på enklest mulige måte?

pberg

Blinklys må nok være orange, i og med at det selges orange pærer til hvite lykter...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Electric

Sitat fra: pberg på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:09
Blinklys må nok være orange, i og med at det selges orange pærer til hvite lykter...

Jeg fikk påpakning på oransje blinkers (øverst på lyktene på en 2012) når jeg skulle registrere den. Satte i hvite så var det ok. Men bilen blir ikke EU-godkjent med hvite blinkerslys, derav satte jeg inn gule igjen. Forstå det den som kan/vil.

TorC

Ta et bilde av din egen bil, og helst sett på en markering over de lysene du mener ikke er godkjent.

Problemet ditt er ikke ukjent, men årsaken er som regel at kontrolløren mangler briller. Jeg tar forbehold om at det kan hende din bil er meget spesiell.

Parklysene selv på USA modell er hvite. De gule lampene er kun retniningsmarkeringslys. Parkeringslysene sitte inne i selve lampen. Du må åpne det runde lokket for å komme til.

Worst case: jeg har et sett ekstra lykter med LED liggende du kan bytte. Ta kontakt.

Daeedor

Sitat fra: borge på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:05
Takk for svar så langt, la oss jobbe oss gjennom dette, slik at andre med samme problem kan finne svar.

Bilen ble altså ikke godkjent, pga: 22:Lykter(Markering,stopp,bak) KF § 1-15. Parklys skal være hvit

På min bil har jeg da de lyktene som "kakraemer" linker til.
Her er det noe som ser ut som en lampe som sitter i "øyekroken" nederst i lampa, men jeg har ingen tilgang til det som sitter i "øyekroken", eller kan altså ikke dra ut noe pære som sitter der virker det som. Det lyser heller ikke her når lysene er på virker det som, hverken trinn 1 (park) eller trinn 2 (kjørelys) på lysbryteren. Jeg må ta ut lykta og sjekke litt mer på dette.

Når jeg vrir ett hakk på lysbryter (Trinn 1), da lyser det gult der blinklyset er i hovedlykta, samt det lyser gult på sidemarkingslyset i den delen av lykta som er øverst. (Dette er en separat lykt, uavhengig av hovedlykta)
På trinn 2, kjørelys, så lyser det samme som på trinn 1 i tillegg lyser og da hovedlampa/kjørelyset.
Dette er jo da problemet ihht vegvesenet.

Se bilde av lykta når den er i trinn 2.
Hva kan jeg da gjøre?
1. Sidemarkeringslys er enkelt å koble vekk, bare å dra ut pæra. Da er den saken løst.
2. På blinklyset sitter det en pære som fungerer som både blinklys og parklys, altså har den 2 glødetråder.
Her kan jeg enkelt fjerne kontakten på selve pæra, på det som er parkeringslys, slik at det bare virker som et vanlig blinklys.
3. Da har jeg ingen parklys, hverken gult eller hvitt. Jeg må jo ha hvitt parklys, og kan ta strøm fra den ledningen som går til sidemarkeringslys, og koble denne til et sted der jeg har hvitt parkeringslys. Hvis jeg får tilgang til evt lyspære som sitter i øyekroken, så kan jeg koble det inn der. Dette ville løst problemet.
Ellers kan jeg montere hvite lys i fanger slik de fleste har, men mye stress med å legge kabel, montere lys osv, hadde ikke planlagt for å måtte gjøre det.

Jeg regner ikke med at jeg bare kan fjerne de gule parklysene, og ikke ha parklys, da vil de gjøre seg vrange igjen.

Hva med å montere hvit pære i blinklys, med dobbelfunksjon, slik at jeg har hvitt blinklys og hvitt parklys, er det lov å ha hvitt blinklys?
Jeg legger ved noen bilder jeg tok av en svart Leaf med de vanlige/euro lyktene. Og bilde av kontakt til blinklys på min Leaf som viser + til blinklys og parkeringlys samt jord, altså 3 ledere. Det første bildet er av min Leaf når lyset er på.
Har noen gode forslag til hvordan dette kan løsest på enklest mulige måte?

Sidemarkeringslys kan være som de er , så lenge de er en del av hovedlykten - det er tillatt med røde sidemarkeringer bak , og orange foran så lenge de sitter sammen med resten av lykten.

Så gjelder det parklys. De benytter sikkert en dobbeltpære der hvor blinklyset sitter nå , så den lyser orange på parklys i denne pæren (krets 1 i pæren), og kraftig blink (krets 2) i den samme pæren når blinklyset benyttes. Løsning: kutt kabel til krets 1 , slik at parklys-glødetråden ikke får strøm. Da har du godkjent blinklys foran . (krets 2 i den samme pæren)  Nå trenger du hvite parkeringslys foran. Forleng kabel som gikk til krets 1 på blinklyspæren  (som ga orange parklys) frem til der hvor du skal ha nye parklys. Husk en kabel fra jord også.  Enten kan du koble den nye pæren (du må kjøpe pærer , sannsynligvis med pæreholdere)  til "øyekroken" i lykta der hvor original parklyset for europa sitter , eller du kjøper etpar enkle hvite parklys (e-merket , fåes på enhver bilrekvisitaforretning) og fester dem i fronten under skiltet , i hvert hjørne på nedre grill.  Problem solved. :P

borge

Takk for svar.
Det øverste bildet viser min lykt med lyset påskrudd i kjøremodus. Man ser det lyser gult der blinklyset er samt i sidemarkering.

Sidemarkering er enkel å fjerne og gir meg ledning som kan brukes til å gi strøm til p-lys.

I blinklyset kutter jeg kretsen til den delen i pæra som ikke er blinklys.

Da gjenstår å finne ut hvordan jeg kan få tilgang til å montere pære i "øyelokk" i hovedlampa.
Eller om jeg bare prøver meg med hvit pære i blinklys,som da gir hvitt parklys og hvitt blinklys. Må ringe vegvesen og høre hva de sier.
Skal prøve å ta ut lykta i helgen.
Jeg ønsker primært ikke å montere custom p-lys i fanger,mennesket er kjent for å ønske den enkleste utvei..

Daeedor

Hvitt blinklys kan du glemme. Det godkjennes IKKE.

Hvorfor skal du ta vekk sidemarkeringslys ? Det sitter jo der , og godkjennes i Norge. Mange nye biler får nå dette etterhvert , både Volvo og Bmw har dette i Norge fra fabrikk. Det er sikkerhetsutstyr , og godkjennes derfor i Norge.

Ta strøm fra den ene kretsen (gult parkeringslys) i blinklyspæren din til bruk for hvitt parkeringslys.Den andre kretsen brukes slik den er , og gir fortsatt gult blinklys. Se min beskrivelse i mitt innlegg ovenfor. ( jeg forutsetter her at din amerikanske bil er oppsatt på vanlig måte , med 2 krets blinklyspære 10w/21W. Man beholder da 21W kretsen som den er , for blinklys- behøver da ikke røres. 10W kretsen kobles ut , og ledningen videreføres dit du vil ha parklyset ditt.) Du KAN drille et hyll i selve lykten innerst for å sette inn parklyspære med gummi holder, men det kan ødelegge reflektor og gi smuss inni lykten.  Derfor vil jeg ikke anbefale det. Du er sikker på at det ikke sitter en ubrukt parklysholder innerst i lykten som på europamodellen ? Eventuell ledig plassering som man kan sette pæreholder i ?  Uansett -  Lykke til....  :P  Håper det ordner seg !

TorC

Er ikke parklyset på i bildet ditt? Markert med rødt. Eller er nærlyset ditt ekstremt svakt?

I så fall er det jo bare å kappe ledningen til den gule.

borge

I bildet er nærlys slått på, kom ikke godt fram, men de er ikke så sterke heller, tror ikke de er LED.
Når jeg slår på steg 1 på bryteren for å ta på lyset, altså når jeg slår på parklys, da lyser det gult i blinklys samt sidemarkeringslys. Fjerner jeg begge disse, lyser ingenting når jeg slår på parklys.

Jeg prøvde å få ut lykta idag, men må se på det videre i morgen, den satt godt fast i noe, fjernet 3 skruer + klips, tror det bare er å nappe den av.

Eneste løsning slik jeg ser er å kappe krets som lyser gult hele tiden på blinklyset, samt evt. fjerne sidemarkeringslys, og deretter legge opp strøm til et parkeringslys som jeg enten integrerer i hovedlampa i "øyelokket", selv om det ser ikke ut til at det blir lett eller er mulig.
ELLER jeg må kjøpe noen parklys av et eller annet slag og montere i fanger et sted eller der hvor folk har tåkelys.
F.eks noe sånt: https://www.superbrightleds.com/moreinfo/daytime-running-lights/led-daytime-running-light-kit-bottom-mount,-6w/1509/3411/

Hva er krav til parklys mtp styrke osv?

Kan jeg finne f.eks runde LED tåkelys aftermarket og montere dette i hullene i fanger, og kalle det parklys, eller vil det lyse for sterkt for vegvesenet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA