Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvem har byttet batteri?

Startet av borge, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

ellen40

Dual LED switchback pærer godkjennes IKKE i Drammen.
Har vært på kontroll med 2013 mod. Leaf S fra USA.
Måtte borre inn 5w halogenpære på "originalplasseringa" nederst/innerst i lyktene.
Kontrolløren argumenterte bla. med at det ville være vanskelig å få tak i riktige pærer for nye eiere av bilen i fremtida.
PS! Ta ut lykta og bruk nytt/skarpt bor for minst mulig "plastikk spon" inni lykta. Det må bores gjennom to "lag" med plastikk. "Plastikk sponet" er vanskelig å få ut etterpå.
5w sokler til sideblinklys fra Biltema fungerer veldig bra.
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

E_S

Vær også klar over at i overskuelig fremtid er det grunn til å tro at orange parklys lar seg godkjenne på biler registrert etter § 1-15 sånn alle US-Leaf er. Er en høring om forskriftsendring ute som bl.a. omhandler dette nå.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

brake

Noen som vet om biler med  orange parklys nå lar seg godkjenne uten modifikasjon nå?


E_S

Enn så lenge har det ikke skjedd noe. Veteranbiler får ha orange parklys, men ikke nyere biler. Det skjer nok noe etter hvert her, men offentlig byråkrati er tregt. Hadde jeg hatt en bil med orange parklys hadde jeg bare kjørt med det, da det kun er på EU-kontroll eller teknisk kontroll man risikerer pes i form av mangellapp, that's it..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

bob-bob

#34
Sitat fra: borge på fredag 17. oktober 2014, klokken 21:05
I bildet er nærlys slått på, kom ikke godt fram, men de er ikke så sterke heller, tror ikke de er LED.
Når jeg slår på steg 1 på bryteren for å ta på lyset, altså når jeg slår på parklys, da lyser det gult i blinklys samt sidemarkeringslys. Fjerner jeg begge disse, lyser ingenting når jeg slår på parklys.

Jeg prøvde å få ut lykta idag, men må se på det videre i morgen, den satt godt fast i noe, fjernet 3 skruer + klips, tror det bare er å nappe den av.

Eneste løsning slik jeg ser er å kappe krets som lyser gult hele tiden på blinklyset, samt evt. fjerne sidemarkeringslys, og deretter legge opp strøm til et parkeringslys som jeg enten integrerer i hovedlampa i "øyelokket", selv om det ser ikke ut til at det blir lett eller er mulig.
ELLER jeg må kjøpe noen parklys av et eller annet slag og montere i fanger et sted eller der hvor folk har tåkelys.
F.eks noe sånt: https://www.superbrightleds.com/moreinfo/daytime-running-lights/led-daytime-running-light-kit-bottom-mount,-6w/1509/3411/

Hva er krav til parklys mtp styrke osv?

Kan jeg finne f.eks runde LED tåkelys aftermarket og montere dette i hullene i fanger, og kalle det parklys, eller vil det lyse for sterkt for vegvesenet?

Vi prøver igjen (har skrevet dette lenger opp ), dette er løsningen for deg :

Sidemarkeringslys kan være som de er , så lenge de er en del av hovedlykten - det er tillatt med røde sidemarkeringer bak , og orange foran så lenge de sitter sammen med resten av lykten.

Så gjelder det parklys. De benytter sikkert en dobbeltpære der hvor blinklyset sitter nå , så den lyser orange på parklys i denne pæren (krets 1 i pæren), og kraftig blink (krets 2) i den samme pæren når blinklyset benyttes. Løsning: kutt kabel til krets 1 , slik at parklys-glødetråden ikke får strøm. Da har du godkjent blinklys foran . (krets 2 i den samme pæren)  Nå trenger du hvite parkeringslys foran. Forleng kabel som gikk til krets 1 på blinklyspæren  (som ga orange parklys) frem til der hvor du skal ha nye parklys. Husk en kabel fra jord også.  Enten kan du koble den nye pæren (du må kjøpe pærer , sannsynligvis med pæreholdere)  til "øyekroken" i lykta der hvor original parklyset for europa sitter (du må borre huller der , om det ikke er hull fra før -) , eller du kjøper etpar enkle hvite parklys (e-merket , fåes på enhver bilrekvisitaforretning) og fester dem i fronten under skiltet , i hvert hjørne på nedre grill.  Problem solved. :P

brake

Da har jeg fått demontert lyktene og er klar for siste del av modifikasjonen.

Det  gikk greit å demontere lykta fra oppsiden når jeg fant alle mutrene. De tre synlige mutrene er lette å finne, men den siste ligger på baksiden av lykten mot fangeren. Du når den fra oppsiden men du må ta hånden under lykta og føle deg fram.

To spørsmål:

Kan noen linke til pæreholdenen på Biltema som ble brukt?
Hvordan vet jeg hvilken kabel jeg skal kutte for å stoppe parklys? ( Rød eller svart)


Takker for hjelpen!

borge

#36
Hei, jeg husker jeg gjorde dette i 2014 og la inn bilder.
Det jeg gjorde var å kutte den ene lederen, på selve pæra, som gikk til gult parklys, for å unngå å kappe originalt ledningsnett. Så klippet jeg en "spadekonnektor" mye smalere enn originalt, som da hadd nytt hvitt parklys i andre enden, og plugget denne inn i rett plass på lyskoblingen/connector fra bilen. Dette var for å enkelt kunne reversere hele prosessen ved behov for det. Men man kan selvsagt og bare kappe ledningen og skjøte denne til tilførsel for nytt hvitt p-lys. Min oppkobling har ihvertfall fungert fint siden 2014.
Og hvilken leder jeg kuttet på selve pæra, det husker jeg ikke,men antar det var innlysende, eller at jeg sjekket hvilken glødetråd som er blink og hvilken som er p-lys, og deretter kuttet lederen til p-lyset, altså på selve pæren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA