Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvem har byttet batteri?

Startet av borge, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

kakraemer

Sitat fra: borge på fredag 17. oktober 2014, klokken 22:22
Vil noe sånt virke?

https://www.superbrightleds.com/moreinfo/s-series-bulbs/3157-switchback-led-bulb--dual-intensity-60-smd-led-tower,-b-type/1777/4121/

Må man ha resistor? Finnes disse uten behov for resistor?

Husk at det har lite hensikt å ga fra en ting BT ikke godkjenner til noe annet de ikke godkjenner...  ;) Påkrevde lyspærer og utstyr skal være E-merket (altså kupelyset kan du modde siden det ikke er påkrevd). Jeg kan med 99% sikkerhet si at ingen utbyttbare LED pærer er E-merket. Monter en gummi W5W pæresokkel i øyekroken og bruk ledningen fra det "svake blinklyset" + jord slik Daeedor beskrev så er alt løst. F.eks. disse: http://www.ebay.com/itm/10PCS-T10-W5W-Light-Bulb-Extension-Socket-Holder-Soft-Rubber-Push-in-Wedge-Base-/291268968471?pt=US_Power_Inverters_&hash=item43d0fbc017
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

borge

Har jobbet litt videre her idag, først noen bilder.

borge

#17
Ok, demonterte den ene lykta idag. Søkte overalt på nett for å finne ut hvordan, da den satt fast, fant ingen bruksanvisning for hvordan demontere utrolig nok.
Uansett, det var endel jobb.

1.Fjern 3 opplagte skruer + klips.
2. Sett bilen på ramper
3.Demonter svart plastikk under fanger mot hjula for å få tilgang til underside av lykt, demonter 1 stk skrue 10mm og 2 stk stjerneskruer som holder fast en brakett til lampa. Jeg tok ut lykta med brakett på, men såg at det beste ville vært å ta den av.
4. Snu lykta rundt for å få tilgang til kabelconnector som sitter på lykt, løsne denne, ta ut lykta.

Ved å studere lykta er det ingen tilgang til "øyelokk". I bilde 3 har jeg skriblet et forslag til der jeg kan ta en drill og muligens komme inn til øyelokket, for å bruke det som det er linket til i posten over, altså en pæreholder med gummi for 5w pærer.
Jeg tror jeg skal gå for det, og drar til biltema eller jula for å se om de har en slik pæreholder. Evt bilrekvisita? Kjedelig å måtte bestille online da det går masse tid...

Når det gjelder dual LED, så er det sikkert ikke godkjent, men siden min mangellapp sier at parklys skal være hvitt, så er det ikke sikkert at de nødvendigvis hadde sjekket om pærene var e-merkede, så lenge det fungerte. Men litt kjedelig å koble opp resistor, har noen her inne gjort det?
Dual LED er absolutt den enkleste løsningen hvis det fungerer, hadde jeg hatt det i under visning var det ingen som hadde brydd seg i første omgang.
Jeg har bestilt et sett av dual LED, men håper å få bilen godkjent før disse ankommer.

Edit: Haha, utrolig nok fant jeg ikke denne tråden før nå?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14730.0.html   Akkurat det samme jo! Hvordan gikk det med dem?

borge

Handlet noe smådeler, lampeholder, borret inn til øyelokk, fikk testet, såg greit ut.
Fikk noe plast inni lykta etter borring, blåste delvis reint med trykklyft, men ligger noe der inne enda. Ikke til å unngå å få det inni tror jeg.

Monterer lykt og er da ferdig på en side.

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bjorn_2390

Smelte forsiktig hull, i stedet for å bruke bor. Da mistes ikke støv inn i lykta.
Blå Euro-Leaf (2012)

Daeedor

Sitat fra: borge på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:57
Handlet noe smådeler, lampeholder, borret inn til øyelokk, fikk testet, såg greit ut.
Fikk noe plast inni lykta etter borring, blåste delvis reint med trykklyft, men ligger noe der inne enda. Ikke til å unngå å få det inni tror jeg.

Monterer lykt og er da ferdig på en side.

Veldig bra !!!   8)

Electric

Sitat fra: borge på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:05
Takk for svar så langt, la oss jobbe oss gjennom dette, slik at andre med samme problem kan finne svar.

Bilen ble altså ikke godkjent, pga: 22:Lykter(Markering,stopp,bak) KF § 1-15. Parklys skal være hvit

På min bil har jeg da de lyktene som "kakraemer" linker til.
Her er det noe som ser ut som en lampe som sitter i "øyekroken" nederst i lampa, men jeg har ingen tilgang til det som sitter i "øyekroken", eller kan altså ikke dra ut noe pære som sitter der virker det som. Det lyser heller ikke her når lysene er på virker det som, hverken trinn 1 (park) eller trinn 2 (kjørelys) på lysbryteren. Jeg må ta ut lykta og sjekke litt mer på dette.

Når jeg vrir ett hakk på lysbryter (Trinn 1), da lyser det gult der blinklyset er i hovedlykta, samt det lyser gult på sidemarkingslyset i den delen av lykta som er øverst. (Dette er en separat lykt, uavhengig av hovedlykta)
På trinn 2, kjørelys, så lyser det samme som på trinn 1 i tillegg lyser og da hovedlampa/kjørelyset.
Dette er jo da problemet ihht vegvesenet.

Se bilde av lykta når den er i trinn 2.
Hva kan jeg da gjøre?
1. Sidemarkeringslys er enkelt å koble vekk, bare å dra ut pæra. Da er den saken løst.
2. På blinklyset sitter det en pære som fungerer som både blinklys og parklys, altså har den 2 glødetråder.
Her kan jeg enkelt fjerne kontakten på selve pæra, på det som er parkeringslys, slik at det bare virker som et vanlig blinklys.
3. Da har jeg ingen parklys, hverken gult eller hvitt. Jeg må jo ha hvitt parklys, og kan ta strøm fra den ledningen som går til sidemarkeringslys, og koble denne til et sted der jeg har hvitt parkeringslys. Hvis jeg får tilgang til evt lyspære som sitter i øyekroken, så kan jeg koble det inn der. Dette ville løst problemet.
Ellers kan jeg montere hvite lys i fanger slik de fleste har, men mye stress med å legge kabel, montere lys osv, hadde ikke planlagt for å måtte gjøre det.

Jeg regner ikke med at jeg bare kan fjerne de gule parklysene, og ikke ha parklys, da vil de gjøre seg vrange igjen.

Hva med å montere hvit pære i blinklys, med dobbelfunksjon, slik at jeg har hvitt blinklys og hvitt parklys, er det lov å ha hvitt blinklys?
Jeg legger ved noen bilder jeg tok av en svart Leaf med de vanlige/euro lyktene. Og bilde av kontakt til blinklys på min Leaf som viser + til blinklys og parkeringlys samt jord, altså 3 ledere. Det første bildet er av min Leaf når lyset er på.
Har noen gode forslag til hvordan dette kan løsest på enklest mulige måte?

Ikke rart det er noen stasjoner som praktiserer dette litt forskjellig. Rimelig heftige forskrifter - men kapitell 28 angir en del om lys som er forståelig. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-7 Parklys skal være hvite ja. Har hørt at noen må sette inn hvite pærer på blinkers fram også....(høyest oppe på lyktene foran, men det er vel ikke EU-godkjent - så det er litt forskjell hva som godkjennes på trafikkstasjonen og hva som går igjennom på PKK).

borge

Da ble bilen godkjent.
Jeg brukte 3-4 kvelder på å ordne dette her, det vanskeligste og mest tidkrevende er å ta ut lyktene.
På dual lyspæra (Blink og parklys), der kappet jeg på selve pæra slik at det bare er krets til blinklys.
Det betyr at jeg ikke har klippet noen som helst ledninger og kan tilbakestille alt om ønskelig. Bortsett fra hullene i lykta da.

Et alternativ kan muligens og være å kjøpe nye euro lykter, evt ettermarkedslykter om det finnes til en rimelig penge.
Bare å spørre hvis det er noe.


ellen40

Noen som har flere konkrete erfaringer vedr. parkeringslys på 2013 USA modell Leaf S og godkjenning hos Statens Vegvesen? Må jo være importert en del av disse nå.

Blir "Dual-Color Switchback" pærer godkjent av Statens Vegvesen?

Vil det være en enklere mulighet å sette inn hvit parklyspære/holder i den runde plasten nede i støtfangeren der hvor andre Leaf har tåkelys? 
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Daeedor

Sitat fra: ellen40 på onsdag 12. august 2015, klokken 15:36
Noen som har flere konkrete erfaringer vedr. parkeringslys på 2013 USA modell Leaf S og godkjenning hos Statens Vegvesen? Må jo være importert en del av disse nå.

Blir "Dual-Color Switchback" pærer godkjent av Statens Vegvesen?

Vil det være en enklere mulighet å sette inn hvit parklyspære/holder i den runde plasten nede i støtfangeren der hvor andre Leaf har tåkelys?

Du kan sette hvite parklys foran omtrent hvor du vil , bare de er ut mot front og ut mot kantene på bilen. De skal være E-merket om de ettermonteres som egen frittstående lampe.

Orange parkeringslys godkjennes fortsatt ikke ( bortsett fra på veteranbiler i originalutførelse faktisk nå fra juli 2015) , men orange "sidemarkeringslys" foran samt røde "sidemarkeringslys" bak godkjennes såfremt de er en del av selve lykten- og det er de på US Leaf. Les gjerne gjennom min beskrivelse av lysregelverket tidligere i denne tråden , reglene er akkurat de samme idag som da jeg skrev innlegget mitt. 

NB ! Det er nye lysregler for Veteranbiler i originalutførelse fra juni/juli 2015 , dette kan få noen til å tro at amerikanske lys kan brukes på nyere biler også - men det er altså ikke helt riktig-bortsett fra markeringslys da. (link) http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/Juli/KravTilLysVeteran.pdf

M.SKEIDE

Er blinklysene bak orange orginalt på 2013 US Leaf?  :)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Trekkoppbil

Ja, det er gule blinklys bak på Leaf.

Gule blinklys er en FN-standard. I USA har jeg inntrykk av det er stort sett noen tradisjonelle amerikanske merker som bruker røde blinklys.  Det var en gruppe ingeniører i GM for noen år sida, som prøvde å endre selskapet til å gå over på gul-blink, men de klarte det ikke.

På biler med asiatisk-klingende merkenavn, er det vel fn-farger som gjelder, etter det jeg har lagt merke til i gatene.

På Leaf i utgave S, er det gult parkeringslys.

På en bil som har amerikansk og ikke europeisk typegodkjenning, så trur jeg man kan glemme E-merke og alle europeiske godkjenningsordnigner. Det er amerikanske regler som gjelder, om man har en bil med amerikansk typegodkjenning.
Om man registrerer en sånn bil i Norge, så gjelder regelen at man ikke har lov å bygge om bilen. Og man skal endre fargen etter det som står i §28 i kjøretøysforskriften.
Jeg kan ikke forstå annet enn at switchback LED må være veien å gå hvis man skal endre farge, og man ikke har lov å bygge om bilen, og det er ikke krav til e-merke.

Daeedor

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 16. august 2015, klokken 21:52
Ja, det er gule blinklys bak på Leaf.

Gule blinklys er en FN-standard. I USA har jeg inntrykk av det er stort sett noen tradisjonelle amerikanske merker som bruker røde blinklys.  Det var en gruppe ingeniører i GM for noen år sida, som prøvde å endre selskapet til å gå over på gul-blink, men de klarte det ikke.

På biler med asiatisk-klingende merkenavn, er det vel fn-farger som gjelder, etter det jeg har lagt merke til i gatene.

På Leaf i utgave S, er det gult parkeringslys.

På en bil som har amerikansk og ikke europeisk typegodkjenning, så trur jeg man kan glemme E-merke og alle europeiske godkjenningsordnigner. Det er amerikanske regler som gjelder, om man har en bil med amerikansk typegodkjenning.
Om man registrerer en sånn bil i Norge, så gjelder regelen at man ikke har lov å bygge om bilen. Og man skal endre fargen etter det som står i §28 i kjøretøysforskriften.
Jeg kan ikke forstå annet enn at switchback LED må være veien å gå hvis man skal endre farge, og man ikke har lov å bygge om bilen, og det er ikke krav til e-merke.

Mulig jeg ble misforstått i mitt siste innlegg. E-merking gjelder hvis man monterer EN EGEN PARKLYS-LYKT , KUN FOR PARKLYS ; PÅ EGEN PLASSERING.
Bruker man original lyktene trenges ingen e-merking nei , men det har jeg da heller aldri skrevet.
Man gjør slik som "BORGE" har gjort over her. Bruker vanlig pære til park lys i egen sokkel i original lykten-hvit.  Bak og foran er det gul blink så de rører man ikke - kutter kun ut ledning til gult parklys foran i blinkpæren, det er 2 kretser der. Markeringslys kan være som de er !

Behøver ikke å bruke switchback led , eller annen led i det hele tatt - hvis man ikke vil. Fordelen med "gammmeldagse" pærer i parklys er jo også at man bedre unngår kondens inni lampen, da LED pærer ikke blir varme nok. Vi har jo ganske kort tidsrom med sommertemperaturer i vårt kalde , lille land.  ;D

ellen40

Enig i at beste løsningen trolig er å bore hull i hver lykt til pæreholdere med 5w pærer, men........

Dual LED switch back er betydelig mindre jobb og jeg kjøpte nå sett på Ebay til under kr. 100,- inkl. resistorer (som jeg antar er for å unngå at blinklyset blinker veldig fort??)
Noen som vet noe om dette?

Ellers er jeg spent på om noen kjenner til USA Leaf S som virkelig ER blitt godkjent hos Statens Vegvesen med "dual LED switch back" pærer i org. holder til parkeringslys OG blinklys??

Noen som har sett andre løsninger med parklys på Leaf S fra USA, for eksempel nede i støtfangere hvor andre Leaf har kjørelys/tåkelys?

Må reise et stykke for å godkjenne nye Leafen (enten Drammen eller Haugesund) pga. ikke alle biltilsyn som kan godkjenne USA biler :( 
Vil helst være helt sikker på at alt blir godkjent når jeg viser den.
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA