Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av hubro, mandag 20. oktober 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Johnny på fredag 14. november 2014, klokken 11:00
...en for alfamenn i Landcruiser, for å si det slik!
Med 4x4 er iallefall behovet for piggdekk lik null. Har kjørt med Hakka R på vår eldre spacewagon i flere sesonger nå. Bakken "vår" som gjør at Leafen har fått pigg, går alltid som en lek med firehjulstrekk. Alltid kommet opp uansett, og også andre steder med isete bakker om vinteren. Opplever piggfritt bedre på is når vi snakker om bortover og nedover, for når piggdekk først slipper så seiler man ukontrollert avgårde. For piggdekk har hard gummi, det er kun piggene som sørger for veigrep. Piggfri har myk gummiblanding med mye mer friksjon, selv på is. Landcruisere trenger derfor ikke pigg.

Sånn sett er det bra at Tesla nå kommer med firehjulstrekk, akkurat dét skulle flere elbiler hatt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på fredag 14. november 2014, klokken 11:00
Har jeg da ingen empati med de som føler at de trenger piggdekk på vinterføre? Litt mer for nervøse eldre damer i Corolla, en for alfamenn i Landcruiser, for å si det slik!

Nettopp. En lett Corolla som kjører 5.000km i året hvorav halvparten på piggdekk sliter null og niks på veien i forhold til en tung TMS som kjøres 30.000km i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gus1

Noen som har kjørt LandCruiser på klink is og holkeføre?  :P
Jeg har, og kommer aldri til å sko den med noe annet enn piggdekk!

På e-up!en valgte jeg piggfritt. Nokian R2. En dim bredere (175) enn sommer (165). Jeg må si det så langt har vært litt nedtur. Syns den er urolig på rattet, nesten litt bløt. Og den støyer faktisk mer enn sommerdekkene. Håper på litt vinter slik at jeg får testet den...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

e-Kvaase

Det finnes vel ingen fasit på dette...
Opp til hver enkelt å velge ut i fra vei og føreforhold, og hva man selv ønsker etc.

Vi bestilte med piggdekk, men det var ikke mitt første valg.
Hadde jeg valgt hadde jeg tatt piggfritt, siden det fungerer helt greit.
Hun som skal bruke bilen får en større trygghet de få gangene det er speilglatt.
Vi har også en litt bratt bakke opp til huset, som enkelte ganger kan være litt lei om vinteren.

Også greit at noen bruker piggdekk, for å minimere effekten av polert snø, fra alle som bruker piggfritt.
De gangene det er virkelig speilglatt er det kun piggdekk som duger, men de dagene kan man jo nesten telle på en hånd. Så det finnes ingen fasit for dette, opp til hver enkelt å velge det man ønsker.

Johnny

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 19. november 2014, klokken 13:47

Opp til hver enkelt å velge ut i fra vei og føreforhold, og hva man selv ønsker etc.


Kjekt å ha dette valget. Husk bare på at det kun er mulig siden tre av fire av oss velger piggfritt!
TMS og eGolf.

e-Kvaase

Sitat fra: Johnny på onsdag 19. november 2014, klokken 16:48
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 19. november 2014, klokken 13:47

Opp til hver enkelt å velge ut i fra vei og føreforhold, og hva man selv ønsker etc.


Kjekt å ha dette valget. Husk bare på at det kun er mulig siden tre av fire av oss velger piggfritt!

Selv om ikke alle velger det samme som deg, så er det ikke noe kriminelt, eller dårligere valg å velge piggdekk. La nå hver enkelt sjåfør velge hva man vil bruke. Kjører utenfor gebyrsone for piggdekk uansett.
At man kjører 3000 km i løpet av en vinter med piggdekk er helt lovlig, og tryggere i noen situasjoner :-)
Om man bruker piggdekk på elbil eller fossilbil er ett fett, sliter like mye på veibanen uansett!
Du kan takke de som bruker piggdekk for at du ikke sklir mer enn du allerede gjør på 4 stive hjul inn i kryss og rundkjøringer når isen er polert opp av alle piggfri dekkene!




Johnny

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Johnny på onsdag 19. november 2014, klokken 16:48
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 19. november 2014, klokken 13:47

Opp til hver enkelt å velge ut i fra vei og føreforhold, og hva man selv ønsker etc.


Kjekt å ha dette valget. Husk bare på at det kun er mulig siden tre av fire av oss velger piggfritt!

Selv om ikke alle velger det samme som deg, så er det ikke noe kriminelt, eller dårligere valg å velge piggdekk. La nå hver enkelt sjåfør velge hva man vil bruke. Kjører utenfor gebyrsone for piggdekk uansett.
At man kjører 3000 km i løpet av en vinter med piggdekk er helt lovlig, og tryggere i noen situasjoner :-)
Om man bruker piggdekk på elbil eller fossilbil er ett fett, sliter like mye på veibanen uansett!
Du kan takke de som bruker piggdekk for at du ikke sklir mer enn du allerede gjør på 4 stive hjul inn i kryss og rundkjøringer når isen er polert opp av alle piggfri dekkene!

Takknemlig blir jeg den dagen jeg får vasket bilen min regelmessig og vederlagsfritt av piggdekkbrukere, gjennom hele vintersesongen!
TMS og eGolf.

K S

Sitat fra: Johnny på torsdag 20. november 2014, klokken 13:39
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Johnny på onsdag 19. november 2014, klokken 16:48
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 19. november 2014, klokken 13:47

Opp til hver enkelt å velge ut i fra vei og føreforhold, og hva man selv ønsker etc.


Kjekt å ha dette valget. Husk bare på at det kun er mulig siden tre av fire av oss velger piggfritt!

Selv om ikke alle velger det samme som deg, så er det ikke noe kriminelt, eller dårligere valg å velge piggdekk. La nå hver enkelt sjåfør velge hva man vil bruke. Kjører utenfor gebyrsone for piggdekk uansett.
At man kjører 3000 km i løpet av en vinter med piggdekk er helt lovlig, og tryggere i noen situasjoner :-)
Om man bruker piggdekk på elbil eller fossilbil er ett fett, sliter like mye på veibanen uansett!
Du kan takke de som bruker piggdekk for at du ikke sklir mer enn du allerede gjør på 4 stive hjul inn i kryss og rundkjøringer når isen er polert opp av alle piggfri dekkene!

Takknemlig blir jeg den dagen jeg får vasket bilen min regelmessig og vederlagsfritt av piggdekkbrukere, gjennom hele vintersesongen!

Enig.

Og i tillegg regelmessig bytte av frontrute på piggdekkbrukernes regning.

Til de av piggdekkbrukerne som benekter at "gjørme" og hjulsporene har sammenheng med piggdekkbruk, kan ta turen til Tyskland i piggdekksesongen. Jeg ble sjokkert første vinteren jeg kjørte på autobahn, titalls mil i regn. Bilen var like ren etterpå. Brukte ikke spylervæske. Utrolig.

Som jeg har skrevet tidligere, trenger ikke forby piggdekk, innfør piggdekkavgift nå: 5000 per dekk synes jeg er passende.....tipper mange hadde funnet ut at de kunne klart seg med piggfrie dekk, og faktisk lurt på hvorfor de så hardnakket har hatt piggene ut så lenge!

e-Kvaase

Å kjøre med piggfrie dekk på ren is er som å kjøre med sommerdekk på snøføre!

Jeg kjører selv med piggfritt, men alle må vel få velge dekk ut fra føre og eget behov.
Å tvinge folk til kjøre piggfritt og true med avgifter for ditt og datt, er jo bare dustete, og vitner om liten forståelse for andres behov. Det er faktisk nedfelt i vegtrafikkloven at man skal tilpasse kjøringen etter vei og føreforhold. Noen ganger betyr det å bruke piggdekk, eller la bilen stå.

Det er også faktisk slik at ikke alle bor langs kysten der middeltemperaturen om vinteren er 5 plussgrader (f.eks. Sotra). Der kan man jo kjøre med sommerdekk i stedet store deler av året, for det fungerer jo bedre ved mye vann i vegbanen. Noen bor faktisk der man er nødt til å ha piggdekk for å komme seg trygt fram. Om det så gjelder 5, 10 eller 50 ganger i løpet av en vinter, så skal man vel komme seg fram de dagene også? Da er det jo logisk at man skal straffes med gebyrer fordi man tenker på egen og andres sikkerhet :-)

At det er et stort problem med steinsprutskader fra piggdekk er vel også sannhet med modifikasjoner. Det er vel vel så stor sjanse for at man får steinsprut skader fra piggfrie dekk. Små steiner fester seg i mye større grad i de mange små lamellene i det piggfrie dekket.  Når hastighetene øker, gjerne på motorvei løsner steinene, og vips der har man en stjerne i frontruta. Piggfrie dekk har blitt bedre de siste årene. Det har også piggdekk, med tanke på både miljø, støy og sikkerhet. Det er jo bare å lese dekktester, alltid piggdekk som får flest poeng totalt sett. At man ikke trenger noe annet enn piggfritt dekk på Sotra skjønner jo alle og enhver!

Hvis man er så egoistisk at man ikke skjønner at andre mennesker kan ha andre behov enn seg selv, så har man jo et ganske stort problem :-)

K S

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 14:50
Å kjøre med piggfrie dekk på ren is er som å kjøre med sommerdekk på snøføre!

Jeg kjører selv med piggfritt, men alle må vel få velge dekk ut fra føre og eget behov.
Å tvinge folk til kjøre piggfritt og true med avgifter for ditt og datt, er jo bare dustete, og vitner om liten forståelse for andres behov. Det er faktisk nedfelt i vegtrafikkloven at man skal tilpasse kjøringen etter vei og føreforhold. Noen ganger betyr det å bruke piggdekk, eller la bilen stå.

Det er også faktisk slik at ikke alle bor langs kysten der middeltemperaturen om vinteren er 5 plussgrader (f.eks. Sotra). Der kan man jo kjøre med sommerdekk i stedet store deler av året, for det fungerer jo bedre ved mye vann i vegbanen. Noen bor faktisk der man er nødt til å ha piggdekk for å komme seg trygt fram. Om det så gjelder 5, 10 eller 50 ganger i løpet av en vinter, så skal man vel komme seg fram de dagene også? Da er det jo logisk at man skal straffes med gebyrer fordi man tenker på egen og andres sikkerhet :-)

At det er et stort problem med steinsprutskader fra piggdekk er vel også sannhet med modifikasjoner. Det er vel vel så stor sjanse for at man får steinsprut skader fra piggfrie dekk. Små steiner fester seg i mye større grad i de mange små lamellene i det piggfrie dekket.  Når hastighetene øker, gjerne på motorvei løsner steinene, og vips der har man en stjerne i frontruta. Piggfrie dekk har blitt bedre de siste årene. Det har også piggdekk, med tanke på både miljø, støy og sikkerhet. Det er jo bare å lese dekktester, alltid piggdekk som får flest poeng totalt sett. At man ikke trenger noe annet enn piggfritt dekk på Sotra skjønner jo alle og enhver!

Hvis man er så egoistisk at man ikke skjønner at andre mennesker kan ha andre behov enn seg selv, så har man jo et ganske stort problem :-)

Hvis du sikter til meg vedrørende steinsprut skader, så har ikke jeg nevnt det. Frontrutene blir ødelagt/slitt pga gjørma vi kjører i pga piggdekk. Dette pga idioter må ha lyd fra piggdekkene sine fra 1/11 til langt ut i mai!

Hvis du leser dekktester og ser hvilke dekk som passer bruksmønster, så er det ikke gitt at piggdekk gir best sikkerhet totalt sett. Men noen må åpenbart ha lyden av piggdekk som trøst. Babyer har sutteklut. Til og med førere av SUVer må ha denne trøsten!

e-Kvaase

Der jeg kjører er det stort sett fast dekke på veien, ikke gjørme eller grus :-)
Det kan godt hende at piggfritt er bedre på gjørme eller grus, hvem vet.

Piggdekk er i hvert fall best på ren is. Og 4x4 med piggfritt virker ikke i bratt nedoverbakke ved is.
Det har med fysiske lover og friksjon å gjøre, og hvis man legger godviljen til skjønner man det nok :-)

Piggdekk er ikke alltid en sutteklut.
De som hyler, skriker og sutrer mest i denne tråden er de som kjører piggfritt, og som ikke skjønner at det finnes mer enn en fasit vedr. valg av dekk.

Noen ganger er piggfritt best, noen ganger er piggdekk best.

E_S

Et annet problem med piggdekk er at når folk kverner og knaser rundt på dem på 99% bar asfalt som man har i store deler av landet på vinteren er piggene så slitne etter en vinter at de knapt har noen annen funksjon enn å støye og produsere støv.

Jeg har hatt en halv vinter på piggdekk i løpet av 15 år med lappen, og det holdt lenge. Solgte piggdekkene som fulgte med bilen og skaffet meg piggfritt. Har bodd på østlandet både ved kysten og i innlandet, i Nord-Norge, på Sunnmøre og har hatt biler fra Golf 2 og Audi 80 til MB Geländewagen og Chevy Tahoe. Alt sammen med piggfritt. Aldri savnet pigg.

Om man ikke føler seg trygg på vinterføre uten piggdekk bør man gjøre noe med egen kjørekompetanse. Jeg kan godt forstå at det enkelte steder i landet kan være helt kurant å kjøre med piggdekk, men de "enkelte stedene" er i min verden absolutt ikke der det er bare, våte veier 98% av vinteren. På holke er både pigg og piggfritt elendig, da er det kun kjetting som gjelder. Ellers er "bruk hodet" stort sett det man kommer lengst med..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Johnny

Jeg benekter ikke at noen har behov for piggdekk, men regner det som sannsynlig at trefjerdedeler av de kjører med det av gammel vane, og vanskelig kan forestille seg at det er mulig å oppnå veggrep uten pigger.

Det jeg er helt sikker på er at nesten alle synes det er revnende likegyldig hva piggdekkene deres gjør med veiene og bilene våre, siden det er 399999 andre biler med piggdekk!

TMS og eGolf.

K S

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 20. november 2014, klokken 15:15
Der jeg kjører er det stort sett fast dekke på veien, ikke gjørme eller grus :-)
Det kan godt hende at piggfritt er bedre på gjørme eller grus, hvem vet.

Piggdekk er i hvert fall best på ren is. Og 4x4 med piggfritt virker ikke i bratt nedoverbakke ved is.
Det har med fysiske lover og friksjon å gjøre, og hvis man legger godviljen til skjønner man det nok :-)

Piggdekk er ikke alltid en sutteklut.
De som hyler, skriker og sutrer mest i denne tråden er de som kjører piggfritt, og som ikke skjønner at det finnes mer enn en fasit vedr. valg av dekk.

Noen ganger er piggfritt best, noen ganger er piggdekk best.

Siden jeg åpnenbart ikke har forklart meg godt nok:

"gjørma" jeg refererer til er den gørra som blir malt opp av piggdekk, altså en masse av oppmalt asfalt iblandet salt, som er våt mesteparten av tiden, hvis vi er heldige å få fint tørt vær, så går det like mye ut over myke traffikanter som må ferdes i en kontinuerlig støvsky.

Jeg kjørte selv med piggdekk, helt til jeg kjøpte en ett år gammel bil i -99 som stod på Conti piggfrie. Har ikke vurdert piggdekk etter det. Har hatt alt fra småbiler til SUV.

Et vilkårlig dekk midt på treet i Motors dekktest, Dunlop:

"På is er grepet dårligere og bakhjulene slipper lett. På våt vei er det et av de beste dekkene i testen, men slipper lett sideveis på tørr asfalt."

Hadde alle alltid hatt nye dekk av testvinner, så kunne jeg forstått det, men ett år gammelt piggfritt kontra ett år gammel piggdekk, hva er best???? Når halvparten av piggene er borte etter å ha kjørt 95 % av tiden på bar vei???

tomrh

Men om man velger piggfritt, er det da bare nordiske som gjelder eller er de beste kontinentale også brukbare? De er laget for høyere fart og fungerer mye bedre på våte sørpeveier, er bra på snø men dårligere på is. Skulle tro kontinentale piggfrie er bedre på pendling langs trafikkerte hovedveier?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA