Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av hubro, mandag 20. oktober 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

Johnny

Sitat fra: Vind på torsdag 13. november 2014, klokken 11:31
Piggdekk på elbil er som Biltema spoiler på en Porsche!

Veldig enig! Samfunnet har gitt oss en bil til redusert pris i et miljøperspektiv. Da å svare med å legge piggdekk på den, noe som er det mest mijøfiendtlige man kan tenke seg, blir helt meningsløst.
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på torsdag 13. november 2014, klokken 12:34
Sitat fra: Vind på torsdag 13. november 2014, klokken 11:31
Piggdekk på elbil er som Biltema spoiler på en Porsche!

Veldig enig! Samfunnet har gitt oss en bil til redusert pris i et miljøperspektiv. Da å svare med å legge piggdekk på den, noe som er det mest mijøfiendtlige man kan tenke seg, blir helt meningsløst.

Jeg er villig til å gå så langt som å si at elbil bør kun være avgiftsfritt om man ikke kjører på piggdekk. Vil man kjøre på piggdekk får man kjøpe med avgifter (ihvertfall merverdiavgift) og få vanlige skilter. Å bli tatt med piggdekk på en elbil registrert etter en viss dato (kan jo ikke gis tilbakevirkende kraft) bør da utløse fulle avgifter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Ingemar på fredag 17. oktober 2014, klokken 08:54
Lurer selv på å kjøpe piggdekk da vi har en ganske smal bratt bakke opp til huset. Hva tenker folk når det gjelder rekkevidde piggdekk vs piggfri?
Vi har også bratt bakke, strevde endel med å komme opp med piggfritt der i fjor. Fruen kjører Leaf og pendler utenfor bystrøk, så da la jeg på Hakka 8 pigg så hun skal komme seg opp de verste dagene, merker ingen reduksjon i rekkevidde så langt (men plagsom dekkstøy da). Har ca. 10% høyere dekktrykk, i samsvar med Continentals generelle anbefaling for vinterdekk. Vil tro det samme gjelder for Golf.

Ang. avgifter så reguleres jo bruk av pigg med egen piggdekkavgift som også gjelder elbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Kjør med hva dere vil, men å ha unga i en bil uten piggdekk er uforsvarlig. De som sier at piggfritt er like bra eller bedre under visse forhold tar feil. Tester viser at de beste piggdekkene er overlegne på alt unntatt støy. Sliter man med dårlige pigger så har man kjøpt drittdekk rett og slett. Skikkelige piggdekk holder 2 vintere uten problemer hvis man kjører med hode.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på torsdag 13. november 2014, klokken 20:20
Kjør med hva dere vil, men å ha unga i en bil uten piggdekk er uforsvarlig. De som sier at piggfritt er like bra eller bedre under visse forhold tar feil. Tester viser at de beste piggdekkene er overlegne på alt unntatt støy. Sliter man med dårlige pigger så har man kjøpt drittdekk rett og slett. Skikkelige piggdekk holder 2 vintere uten problemer hvis man kjører med hode.

Tullball. Jeg vil heller si at det er uforsvalig å ha ungene i en bil som kjøres av en sjåfør som er avhengig av piggdekk for å kjøre trygt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

He he. Du har litt rett med paragraf 3 in mente. At piggdekk gir kortere eller lik bremselengde ved forskjellig underlag er dog riktig. Stø i finsk? Les her (resultatene som ga grunnlaget til NAF dekktest 13/14):

http://digi.tekniikanmaailma.fi/#/issue/23/8366

Jeg har imidlertid ikke kjørt piggdekk på 17 år og ca 500.000 km. Never looked back... Men det har jo litt med underlag å gjøre, så det blir feil å være kategorisk.
e-Golf | X75D

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:32
Jeg er villig til å gå så langt som å si at elbil bør kun være avgiftsfritt om man ikke kjører på piggdekk. Vil man kjøre på piggdekk får man kjøpe med avgifter (ihvertfall merverdiavgift) og få vanlige skilter. Å bli tatt med piggdekk på en elbil registrert etter en viss dato (kan jo ikke gis tilbakevirkende kraft) bør da utløse fulle avgifter.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 21:21
Tullball. Jeg vil heller si at det er uforsvalig å ha ungene i en bil som kjøres av en sjåfør som er avhengig av piggdekk for å kjøre trygt.
Uvanlige kraftsalver fra deg, Kirkebø, som vanligvis er svært så nøktern i debatter. Sterke følelser på dette med piggdekk? Som Råde sier blir det feil å være kategorisk, noen trenger det faktisk for å komme seg fram i glatte bakker og grisgrendte strøk der ikke brøyte- og strøbiler står klare kl. 06 om morgenen. Men å legge på piggdekk "for sikkerhets skyld" i bysentra som omtrent alltid har barslitte og preparerte veier, der skal jeg være enig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hma

Elbil= piggfritt
(Piggdekk = hjelpemiddel for dårlige sjåfører  ;) )
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Vind

Sitat fra: pwb på torsdag 13. november 2014, klokken 20:20
Kjør med hva dere vil, men å ha unga i en bil uten piggdekk er uforsvarlig. De som sier at piggfritt er like bra eller bedre under visse forhold tar feil. Tester viser at de beste piggdekkene er overlegne på alt unntatt støy. Sliter man med dårlige pigger så har man kjøpt drittdekk rett og slett. Skikkelige piggdekk holder 2 vintere uten problemer hvis man kjører med hode.
Det er visse forhold hvor piggdekk er overlegne - og det er på blank is.  Men på vanlig østlandsvinterføre (untatt 2-3 dager i året) så er piggfritt betraktelig bedre både på sne, slaps, tørr asfalt og våt asfalt.  Der fungerer alle piggdekk dårligere i tilegg til at de støyer, slites fortere og forurenser mere.

Underkjølt regn og blank holke er piggdekk uslåelig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

K S

Sitat fra: tomrh på torsdag 13. november 2014, klokken 22:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:32
Jeg er villig til å gå så langt som å si at elbil bør kun være avgiftsfritt om man ikke kjører på piggdekk. Vil man kjøre på piggdekk får man kjøpe med avgifter (ihvertfall merverdiavgift) og få vanlige skilter. Å bli tatt med piggdekk på en elbil registrert etter en viss dato (kan jo ikke gis tilbakevirkende kraft) bør da utløse fulle avgifter.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 21:21
Tullball. Jeg vil heller si at det er uforsvalig å ha ungene i en bil som kjøres av en sjåfør som er avhengig av piggdekk for å kjøre trygt.
Uvanlige kraftsalver fra deg, Kirkebø, som vanligvis er svært så nøktern i debatter. Sterke følelser på dette med piggdekk? Som Råde sier blir det feil å være kategorisk, noen trenger det faktisk for å komme seg fram i glatte bakker og grisgrendte strøk der ikke brøyte- og strøbiler står klare kl. 06 om morgenen. Men å legge på piggdekk "for sikkerhets skyld" i bysentra som omtrent alltid har barslitte og preparerte veier, der skal jeg være enig.

Jeg er helt enig med Kirkebø!

Vi trenger ikke innføre forbud, hva med piggdekkavgift? Kr 5000? Første halvåret, så 5000 neste halvår, så etter to år kunne en passende avgift være 5000 per sesong per dekk i avgift.

Jeg er sikker på at piggdekkandelen hadde gått ned fra 75-80 % til under 15-20!

Det verste er alle tullingene som legger på piggdekk 1.november og faktisk mange som kjører uti mai med elendigheten. Bøtelegg nå!

pwb

Sitat fra: Vind på torsdag 13. november 2014, klokken 23:40
Men på vanlig østlandsvinterføre (untatt 2-3 dager i året) så er piggfritt betraktelig bedre både på sne, slaps, tørr asfalt og våt asfalt.  Der fungerer alle piggdekk dårligere i tilegg til at de støyer.

Der tar du feil. Piggdekk er overlegent piggfritt på nesten alle forhold om vinteren, både på tørr, våt, snø, slaps, is osv. Til og med når det kommer til støy kan man si at en del piggdekk er bedre enn piggfritt, det er en del piggfrie som har en merkelig støy, en irriterende sus når man kjører, mens piggdekk har en behagelig lyd av sikkerhet.

K S

Sitat fra: pwb på fredag 14. november 2014, klokken 07:31
Sitat fra: Vind på torsdag 13. november 2014, klokken 23:40
Men på vanlig østlandsvinterføre (untatt 2-3 dager i året) så er piggfritt betraktelig bedre både på sne, slaps, tørr asfalt og våt asfalt.  Der fungerer alle piggdekk dårligere i tilegg til at de støyer.

Der tar du feil. Piggdekk er overlegent piggfritt på nesten alle forhold om vinteren, både på tørr, våt, snø, slaps, is osv. Til og med når det kommer til støy kan man si at en del piggdekk er bedre enn piggfritt, det er en del piggfrie som har en merkelig støy, en irriterende sus når man kjører, mens piggdekk har en behagelig lyd av sikkerhet.

Vel pwb: Hvis du velger dekk til enhver tid og bytter når forholdene endrer seg, så er det mulig du kan ha perfekte piggdekk, alltid. Og ALDRI kjører mer enn en halv til en sesong på piggdekkene før du bytter osv osv For det er faktisk slik at piggfrie dekk som er kjørt med to-tre sesonger er bedre enn piggdekk som er kjørt tilsvarende.

Men her har du utdrag fra årets test i Motor for Nokian R2 piggfritt:

"Det har faktisk like kort bremsestrekning på is som enkelte av piggdekkene. Men dekket har en stor svakhet – bremseegenskapene på våt vei. Der er det dårligst av alle. Et tydelig bevis på at det er umulig å være best på alle områder. Nokian har valgt å være best på snø og is."

For Nokian piggdekk:

"Dekket får toppkarakter i alle disipliner. Det bremser godt og gir deg en høy følelse av trygghet på dårlig vintervei. Du får riktignok noe lenger bremsestrekning på våt vei og litt dårligere retningsstabilitet, men likevel et topp vinterdekk."

For egen del så kjører jeg mer på bar/våt vei enn is/snø, og det gjør nok de aller fleste av oss. På indre østland med temperaturer under -10 så er veigrepet et helt annet enn ved nullføre, og piggdekk ikke nødvendig.

Øyvind.h

Å velge piggdekk til biler som primært går i by og bynære strøk er tøvete. Piggdekk medfører grusom dekkstøy, og får en stillegående elbil til å bråke MYE mer enn en knatrende dieselbil uten piggdekk. I tillegg bidrar piggdekk strekt til svevestøv, noe som medfører helseplager. Å skyve barna sine foran seg for å forklare kjøp av støyende og forpestende dekk blir som å si at det er uforsvarlig å ikke kjøpe dieselbil fordi en elbil har dårligere rekkevidde. Og alle vet at dieseleksos er kreftfremkallende, mao. det stikk motsatte av hva man ønsker å eksponere barna sine for. Det er heldigvis svært få som har behov for piggdekk, og jeg må si det skal mye til før jeg hadde satt piggdekk på en elbil. Piggfrie dekk har fungert ypperlig de siste 12 årene. En sjåfør som er avhengig av piggdekk for å kjøre trygt er ingen god sjåfør. Jeg lar heller bilen stå den ene dagen i året det ikke er strødd godt nok, istedenfor å forpeste nærmiljøet med piggstøy og svevestøv 6 måneder....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Råde

Les linken over. Det er helt umulig å velge ett dekk fra ett fabrikat som er best i alt. Følgelig kan man ikke si at piggdekk eller piggfritt er best i alt. Du gjør kompromisser enten du velger det ene eller det andre. Ta et av de beste piggdekkene på brems på snø/is og kikk på brems på tørr og våt asfalt så er det piggfrie dekk foran.

Altså er det helt feil å si at piggdekk er best. I tillegg kommer andre hensyn som forurensing. Jeg er helt enig i at i sydligere kystnære strøk skal man ha spesielle argumenter for å velge pigg.
e-Golf | X75D

Johnny

#29
Man kan diskutere ytelser med og uten pigg uten stans, men for meg er et moment avgjørende. Hva mine piggdekk vil gjøre med veiene våre gjennom en vintersesong. Våre veier betyr mine og dine veier, det er ikke noen andre sine veier!

Jeg vet at dette er et betydningsløst perspektiv for mange. For meg er det forskjell på om det kjører hundretusen biler rundt med piggdekk, eller en mindre.

Har jeg da ingen empati med de som føler at de trenger piggdekk på vinterføre? Litt mer for nervøse eldre damer i Corolla, en for alfamenn i Landcruiser, for å si det slik!

TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA