Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Cookie Monster

Leste Bjørn sin Model X allerede er inne for drive unit bytte foran.
Drive unit produsert en mandag? eller tåler de ikke å dra henger :P

Skulle jo tro de var ekstra nøye når de viste bilen gikk til Bjørn  ;D
2015 P85D

lunitiks

Vet du hvilken DU han har fått feil på?

EDIT: Den foran?????
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

2015 P85D

Hodetelefoner

Enkelt for oss oss å bytte utveksling ;) men å få det holdbart er en annen ting

RaBalder

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 05. september 2016, klokken 16:23
Leste Bjørn sin Model X allerede er inne for drive unit bytte foran.
Drive unit produsert en mandag? eller tåler de ikke å dra henger :P

Skulle jo tro de var ekstra nøye når de viste bilen gikk til Bjørn  ;D

Det kanskje ikke er en eneste sjel hos Tesla som jobber med å fixe DU-problemet permanent.
Bare "brannslukking" ???

Skuffende etter min mening.

For egen del er en oppgradering til nyere modell enda lengre unna enn den allerede var  :(

Sjøhyene

Kanskje er det noe grunnleggende feil med designet på både S og X plattformen som gjør at det faktisk er enklere å bytte og re-worke de som ryker etterhvert som det skjer. Får virkelig håpe nå at de finner ut av det til M3 kommer.  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cookie Monster

Sikkert en slurve jobb med montering av noe stikkakslinger eller skeiv montering av Drive Unit. Var den vanlige vibrasjoner under kjøring feilen som har gått igjen på noen men ikke alle.
2015 P85D

krl

Merkelig at dette ikke kan fanges opp av kvalitetskontroll... Altså hvis feilen er tilstede allerede ved utlevering.

RaBalder

På den videoen et par poster tidligere så var det en av dem som hadde plukket DU i biter for å montere slip-differential.

Han trodde det kunne være en av to ting.

  • Enten var det valgt lagre med for tett toleranser. Dvs. det var for lite klaring mellom kulene og glidebanene i kulelagrene. Når man fikk termisk oppvarming/avkjøling så fikk man for stor slitasje. Også økende slark, vibrasjon og enda mer slitasje.
  • Eller det kunne være lekkasje-strøm fra rotor gjennom aksling og via kule-lagre til jord. Da ville man få "tæring" på kule-lagret over tid (hvis jeg forstod det rett).

Han hadde mest tro på første alternativ.

De to luringene som hang over den demonterte drive-unit så ut som to type som hadde sett en del aksler, lagre osv opp gjennom årene. Så det skulle ikke forbause meg om dem har rett.

Tuxedo

Tja..har kjørt 40k nå, og har fremdeles min originale DU fra sent 2013 (så kjører ikke veldig mye).  Kan ikke si at jeg har merket noe problematisk med DU, men det er kanskje herifra og ut at problemene skal melde seg?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Lynet

Min har gått snart 50k og de første 7k som demobil.... Bakdekkene var ganske slitt når jeg kjøpte den så det har nok vært en del 0-100 tester....
Men allikevel er DU som ny  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krl

Sitat fra: RaBalder på mandag 05. september 2016, klokken 21:17
Han trodde det kunne være en av to ting.

  • Enten var det valgt lagre med for tett toleranser. Dvs. det var for lite klaring mellom kulene og glidebanene i kulelagrene. Når man fikk termisk oppvarming/avkjøling så fikk man for stor slitasje. Også økende slark, vibrasjon og enda mer slitasje.
  • Eller det kunne være lekkasje-strøm fra rotor gjennom aksling og via kule-lagre til jord. Da ville man få "tæring" på kule-lagret over tid (hvis jeg forstod det rett).

Han hadde mest tro på første alternativ.

Begge deler høres jo sannsynlig ut. Men er tannhjulene i seg selv "frikjent"?

Cookie Monster

#1212
Virker som mange opplever problemer fra rundt 60-70 000 km.

En ting som er interessant er hvorfor har Tesla endret hele strukturen bak fra når dual motor kom. Ser man bak er det mye nytt på hele oppbyggingen av karosseriet/skjelettet. Blant annet det bikube designet som samler masse sand. Samt annen type motorfester selv om det er samme motor.
Kanskje for mye vridninger i hele karosseriet slik det var før, som gjorde at lager osv fikk skeiv belasting? Da er det vel lite håp om noe stor bedring uten veldig store endringer.

Blir litt synsing fra meg ,men det at store drive unit enda brukes i PD som er lik som før. Som enda passer rett nedi sier meg at de endringene ikke er for den lille drive unit
2015 P85D

stefse

Kudos til den som la ut linken, samt veldig bra lydopptak.
Dette er vel det nærmeste noen utenforstående har vært å diagnostisere DU'en som jeg har sett iallefall. De skulle fått en som var kjørt helt i stykker.
Men det man ser er at akselen med motortappen ikke roterer når han forsøker å vri på den. Altså er det nærliggende å tro at det er enten dette lageret, eller sekundert det lageret som holder tannhjulene som har fått problemer. Han kommenterte også tannslitasje, men det kan være en naturlig konsekvens av lagerslark.

Såh:
- Sjekk temperatur på lagerskål og velg lager deretter.
- Mål spenningen på den lagertappen. Å ha sleperinger for å ta av spenning er en helt normal affære, men desverre også et service/slitasjepunkt. Man bør i såfall legge sleperingene på utsiden av gearkassen for bedre adkomst.
Ikkenoe av dette er spesielt dyrt iforhold til å stadig vekk skifte ut DU'er.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

aness

Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. september 2016, klokken 21:23
Tja..har kjørt 40k nå, og har fremdeles min originale DU fra sent 2013 (så kjører ikke veldig mye).  Kan ikke si at jeg har merket noe problematisk med DU, men det er kanskje herifra og ut at problemene skal melde seg?

Jeg var innom og klaget litt på svak summelyd rett før ferie (~39k km), og fikk beskjed om at det var ett lager som holdt på å gå, at det ikke var alvorlig nok til at de ville bytte og at dette ikke var noe som førte til driftsstans.

Nå er jeg tilbake fra 3 ukers ferie (~46k km) og den svake summelyden i lav hastighet har blitt så kraftig i hastigheter under ~50km/t at det nesten er flaut å kjøre rundt i befolkede strøk..

De hadde forsåvidt rett i at det ikke ble noen driftsstans, men på mandag blir det mer klaging.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA