Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av NegativeElectrode, søndag 12. oktober 2014, klokken 14:52

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:51
Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:26
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."

Seriøst? Har vi virkelig kommet dit nå? ("dere" mot "oss"?)
Neida. Eller tilbakemeldingen lenger opp hvor en bruker spurte en som ladet om vedkommende hadde dobbeltlader kan jo tyde på at folk er bevisste på dette. Men man utstyrer jo bilen sin etter eget behov. Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?
Like naturlig som å ikke koble seg til en schuko med mindre man klarer å trekke 16A.

Nei, dette synes jeg var lavmål.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:51
Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?

Selvsagt ikke, dersom der er ledig 11kW uttak like ved. Hvis ikke er det like legitimt å lade på 22kW med enkeltlader som med dobbeltlader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

#47
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:51
Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:26
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."

Seriøst? Har vi virkelig kommet dit nå? ("dere" mot "oss"?)
Neida. Eller tilbakemeldingen lenger opp hvor en bruker spurte en som ladet om vedkommende hadde dobbeltlader kan jo tyde på at folk er bevisste på dette. Men man utstyrer jo bilen sin etter eget behov. Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?
Like naturlig som å ikke koble seg til en schuko med mindre man klarer å trekke 16A.

Nei, dette synes jeg var lavmål.
Beklager om jeg tråkket noen på tærne, og du må gjerne se på innspillene som lavmål. Setningen "man kobler seg naturligvis ikke til...." var mest som en spøk, men samtidig en oppfordring til å tenke igjennom hva egne valg medfører for andre elbilister når infrastrukturen mange steder er svært begrenset. Og mye tyder jo på at eiere er bevisst på at ikke alle biler kan utnytte et 22kW punkt. Nå har de fleste kjøperne tatt med dobbeltlader, og jeg opplever jo at det å velge bort dobbeltlader er et klart signal om at rask AC lading ikke er noe man har bruk for.

Schuko opplever jeg ikke at blir sammenlignbart, for trenger du schuko lading blir du gjerne stående lenge. 22kW punkt derimot kan det ofte holde med en time eller to.
Hadde jeg kommet til et 43kW punkt hvorpå en Zoe kom rett etter meg og lurte på om han/hun kunne få lade først hadde jeg høyst sannsynlig stilt meg bak i køen. Både fordi vedkommende får utnyttet punktet, og fordi vedkommende blir mye raskere ferdig enn meg.
På lik linje både håper og tror jeg at en eGolf-eier som plugger i 22kW punktet med sin bil som trekker 3,6kW antakelig ville latt meg lade en times tid for å komme til destinasjonen, fordi han selv høyst sannsynlig planlegger å stå der i 6-8 timer (mao uvesentlig om han gir fra seg en time på ladepunktet til en som utnytter det langt bedre).

Men alle gjør jo det som passer en selv. Det er jo ingenting som hindrer en Tesla med enkeltlader å oppta en av kombo-laderne med 43kW AC en 8-10 timers tid. Kjedelig for andre som trenger å lade, men førstemann til mølla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 11:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:51
Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?

Selvsagt ikke, dersom der er ledig 11kW uttak like ved. Hvis ikke er det like legitimt å lade på 22kW med enkeltlader som med dobbeltlader.

Og med 3.3kW med Leaf. Dog kjipt om du trenger å lade litt på 11kW der da, og Leafen står der i 6-7 timer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brede

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:51
Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:26
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."

Seriøst? Har vi virkelig kommet dit nå? ("dere" mot "oss"?)
Neida. Eller tilbakemeldingen lenger opp hvor en bruker spurte en som ladet om vedkommende hadde dobbeltlader kan jo tyde på at folk er bevisste på dette. Men man utstyrer jo bilen sin etter eget behov. Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?

Du kan jo kjøre på islagte veier med piggfrie dekk også, må bare kjøre litt roligere.  ::)

NilsG

Har bare enkeltlader, men om jeg er på tur utenfor SC-land så lader jeg selvfølgelig på ledig lader om det er fornuftig! Stopper jeg for å spise eller handle så ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det? Om jeg bruker en time for å spise så lader jeg i en time. Skulle det tilfeldigvis dukke opp en med dobbeltlader så tar det akkurat like lang tid å vente om jeg har enkelt eller dobbeltlader.... De 2-4 milene jeg evt får ladet opp er like verdifulle for meg som det dobbelte er for de som kan lade det dobbelte. Har etter 14000 km ikke hatt behov for å lade mere enn 30-60 min for å forlenge rekkevidden min på nordsiden av Dombås. I de 3(!) tilfellene jeg har gjort det har det kun fungert som en buffer som det ikke var bruk for allikevel, men det er kjekt å ha igjen 6-8 mil i stedet for 3-4 mil  ;)

Det som gjorde denne bilen aktuell for meg var det faktum at jeg i det store og hele ikke trenger å lade underveis, bortsett fra på SC da... Lengste dagsetappe så langt er 78 mil med kun 2 ladinger på Dombås og Lillehammer.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

satheesh.net

Enkeltlader = Du venter på bilen (Like spennende som å se maling tørke.)

Dobbeltlader = Bilen venter på deg (Synes selve kjøringen er mer spennende.)

;D

Jeg synes det var greit de første to-tre gangene og vente på bilen, se på omgivelsene, ta en matbit, etc. Alt dette som oftest pga at stedet og opplevelsen var ny for meg. I lengden blir slikt kjedelig ...

Bunner jo ned i behov selvsagt, men personlig synes jeg man blir utrolig bortskjemt med SC og foretrekker alltid et kort pitstop fremfor et langt.
;)

Epleskreller

Leie holdninger noen av dere viser nå.  >:(
Mange har valgt å spare 10k på å droppe dobbeltlader. Noen syns det er på jordet og mener da de må vike for dem med dobbeltlader. Jeg kan ikke være mere uenig. Har hatt bilen over ett år og over 32k km og enda ikke testet type 2 kabelen eller ladet på offentlig ladestasjon.  Skulle jeg en dag trenge å lade med 11kW på en ladeplass som kan gi 22kW ville jeg selfølgelig gjort det med den beste samvittighet.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Tesla-man

hmmm...  Kan det være korrelasjon mellom Teslaeiere med dobbellader og 'meg-meg-meg' Teslaeierene vi leser om I media fra tid til annen? ::)

(for ordens skyld; Dette var en spøk  -  rooolig nå  ;D ;D)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Brede

Regner med at vi med kun bakhjulstrekk må svinge av veien og slippe forbi de som kommer med Dual Drive neste vinter, kan jo ikke ha noe av at sinkene som ikke har råd til D blokkerer for de som har valgt "rett" bil.

;D ;D

Philip Marlowe

Sitat fra: Brede på lørdag 11. oktober 2014, klokken 02:33
Regner med at vi med kun bakhjulstrekk må svinge av veien og slippe forbi de som kommer med Dual Drive neste vinter, kan jo ikke ha noe av at sinkene som ikke har råd til D blokkerer for de som har valgt "rett" bil.

;D ;D
;D
Et sted går grensen selv for oss med dobbeltladere.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Car-El

P.S.
Lykke til med å finne en 3,7kW lyspære for å nytte alle de 16A i Schukoen!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

automat

Sitat fra: Car-El på lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:44
P.S.
Lykke til med å finne en 3,7kW lyspære for å nytte alle de 16A i Schukoen!

Her er lyspærer opp til 18 KW:
http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/specialty-lamps/metal-halide-lamps/hmi/index.jsp

De har ikke noe mellom 2,5KW og 4KW, men man kan sikkert bruke 4KW-versjonen en liten stund før sikringen går.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Batteritralla

Jeg ble rådet til å ikke bestille dobbeltlader.

Et godt råd for min del, ettersom jeg ikke har hatt bruk for å lade en eneste gang på 22 Kw punkt.

Et ankepunkt har vært at vi med enkeltladere bare får 13A pr dellader (gjelder vel i og for seg de med dobbeltlader også).

Jeg bruker Mennekes CEE 16A lader hjemme, men har grunnet 13A begrensningen bare fått 13A på denne.

I går fikk jeg bilen igjen fra oppdatering til 16A pr dellader.

Nå lader den 16A på Mennekes laderen min, og det gjør den nok også på 400V 3 fase.

Da har jeg fått det jeg bestillte, og er fornøyd med det.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jkm

Sitat fra: Brede på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:51
Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:26
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."

Seriøst? Har vi virkelig kommet dit nå? ("dere" mot "oss"?)
Neida. Eller tilbakemeldingen lenger opp hvor en bruker spurte en som ladet om vedkommende hadde dobbeltlader kan jo tyde på at folk er bevisste på dette. Men man utstyrer jo bilen sin etter eget behov. Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?

Du kan jo kjøre på islagte veier med piggfrie dekk også, må bare kjøre litt roligere.  ::)

På samme vis er det jo en selvfølge at de som bare skal ta ut 200 kroner i en minibank må vike for de som skal ta ut fem høvdinger. Helt innlysende spør du meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA