Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av NegativeElectrode, søndag 12. oktober 2014, klokken 14:52

« forrige - neste »

Car-El

Takk & Takk!  :)

Har alt forhørt meg med venner i Trondheim. MEN... Det er utrolig hva godtfolk av Norge er villig til å bistå hverandre. Æ blir rørt!  :D

DOKKER E FANTASTISK!!!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Batteritralla

Sitat fra: Car-El på torsdag 02. oktober 2014, klokken 07:33
FEIL!

En Tesla med enkelt lader vil ved et Type2 ladepunkt trekke 16A. Og da blir det 3,7kW. Så er det minus på virkningsgraden på laderen og så er det identisk med en Nissan Leaf med den lille laderen.
Har Nissan den store laderen så er det en annen sak.


Veldig utafor tråden. Hva koster det å få den store laderen til Nissan?

Er du sikker på at den vil trekke 16, og ikke 13A?

"Fordeles" det annerledes mellom delladerene ved type 2 lading enn feks på Schuko?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Car-El

#32
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 02. oktober 2014, klokken 21:53

Er du sikker på at den vil trekke 16, og ikke 13A?

"Fordeles" det annerledes mellom delladerene ved type 2 lading enn feks på Schuko?

Ja, det vil trekke 16A. Om Teslaen har det første ledningsnettet som er begrenset til 13A, så vil det da bare trekkes 13A. Om bilen har det nye ledningsnettet eller er oppgradert fra det gamle ledningsnettet, så vil bilen kunne trekke 16A.

Det "fordeles" ikke noe ved Type2 lading. Hver sin leder (L1, L2 & L3) går til hver sin dellader og 0-leder går til alle delladerene.
Ved bruk av UMC så er Schuko kontakten satt til maks 13A og det er bare en dellader som benyttes. Brukes CEE232 (blå industri kontakt, som fulgte med bilen) for 230V 32A 1~ så er "+" fordelt på alle tre delladerene. De vil få da 1/3 av strømmen hver. De vil også ha samme fase. 0-grader faseforskyvning mellom delladerene. Ved å bruke CEE416 støpslet (rød industri kontakt) ved 400V 16A 3~ så bli hver av de tre fasene sendt i hver sin leder (L1, L2 & L3 sendt til hver sin dellader med 120-grader faseforskyvning mellom lederene. (L1, L2 & L3.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cairnz

Sitat fra: cairnz på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Asarin på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:23
Sitat fra: bb på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:40
Dobbeltladeren gir deg også redundans. Skulle den ene nyren ryke har du alltid en til som holder deg i live :)

Var det ikke slik at laderne var satt opp i Master-Slave modus? I så fall får man redundans bare hvis det er Slave som ryker.

Nei, den ene tar over for den andre, uavhengig av hva som ryker, ble det bekreftet muntlig av en Tesla-kar. Å få det skriftlig er kanskje verre.
Da korrigerer jeg meg selv litt..

Ved lading med sort adapter (13A Shuko) brukes bare en dellader på master-lader. Hvis masterlader ryker så får du ikke ladet med sort adapter. Det er mulig senere firmware kan sende den over til slavelader hvis master ryker, men det er ikke det pr dd (1.65.15).
Ved lading med rødt adapter brukes alle tilgjengelige faser på begge ladere, det samme ved bruk av blått adapter.

Redundans? Ja, så lenge du ikke bruker Shuko-adapteret som følger med.
Elbilist

sigurdi

Sitat fra: cairnz på mandag 06. oktober 2014, klokken 22:09
Da korrigerer jeg meg selv litt..

Ved lading med sort adapter (13A Shuko) brukes bare en dellader på master-lader. Hvis masterlader ryker så får du ikke ladet med sort adapter. Det er mulig senere firmware kan sende den over til slavelader hvis master ryker, men det er ikke det pr dd (1.65.15).
Ved lading med rødt adapter brukes alle tilgjengelige faser på begge ladere, det samme ved bruk av blått adapter.

Redundans? Ja, så lenge du ikke bruker Shuko-adapteret som følger med.

Virker som du har testet med død Master.
Fikk du eller får du testet med rødt adapter med overgang til Schuko om denne fordeler seg på begge del laderene.
Tror ikke det var noe 13A begrensning med bruk av rødt adapter før oppgradering av ledningsnettet eller?

Dersom død Master gir redundans med bruk av både rødt og blått adapter, er det bare å lage en overgang fra en av dem til Schuko som kan legges fast i bilen.
Da har en redundans med dobbelt lader innstalert.  ;)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

cairnz

Sitat fra: sigurdi på mandag 06. oktober 2014, klokken 23:56
Sitat fra: cairnz på mandag 06. oktober 2014, klokken 22:09
Da korrigerer jeg meg selv litt..

Ved lading med sort adapter (13A Shuko) brukes bare en dellader på master-lader. Hvis masterlader ryker så får du ikke ladet med sort adapter. Det er mulig senere firmware kan sende den over til slavelader hvis master ryker, men det er ikke det pr dd (1.65.15).
Ved lading med rødt adapter brukes alle tilgjengelige faser på begge ladere, det samme ved bruk av blått adapter.

Redundans? Ja, så lenge du ikke bruker Shuko-adapteret som følger med.

Virker som du har testet med død Master.
Fikk du eller får du testet med rødt adapter med overgang til Schuko om denne fordeler seg på begge del laderene.
Tror ikke det var noe 13A begrensning med bruk av rødt adapter før oppgradering av ledningsnettet eller?

Dersom død Master gir redundans med bruk av både rødt og blått adapter, er det bare å lage en overgang fra en av dem til Schuko som kan legges fast i bilen.
Da har en redundans med dobbelt lader innstalert.  ;)

Jeg ville ikke brukt overgang til rød adapter så lenge det ikke er tre-fas inn.

Dvs. Fra Shuko ville jeg heller brukt overgang til blått adapter.

Med rødt adapter forventer bilen 3-fase og det er ikke 100% sikkert at den vil oppføre seg som forventet i forbindelse med hvordan den fordeler ladestrøm inn om det ikke kommer som forventet.
Elbilist

sigurdi

Bilen ser vel bare hva den får den.
Blir jo med Type2 kabel også det med enfas og lasket saltoboks.
Kommer ikke opp 3fas da heller så den leser hva som komner inn på de ulike pinnene på Type2 kontakten. :-)

Fordelen med rød er at en slipper å sette ned til 16/13A og da slå ut sikringen ved at bilen prøver å trekke 32A.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

cairnz

Det spørs vel. Har du koblet Shuko til N-L1 eller har du "lasket" den i rød også?
Elbilist

Bjoris

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:00
Dobbeltlader koster vel ca 10 høvdinger. Om man vurderer kost nytte effekten av investeringen så blir resultatet at du ikke bestiller med dobbeltlader. Men jeg kan love deg at den ENE gangen du står og tvinner tommeltotter i 5 timer for å fylle opp og vet du kunne klart det på halve tiden, så kommer du ikke til å stå og tenke på hvor bra det var at du sparte de pengene.

Spesielt om det står en annen Tesla MED dobbeltlader og venter!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Philip Marlowe

Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:00
Dobbeltlader koster vel ca 10 høvdinger. Om man vurderer kost nytte effekten av investeringen så blir resultatet at du ikke bestiller med dobbeltlader. Men jeg kan love deg at den ENE gangen du står og tvinner tommeltotter i 5 timer for å fylle opp og vet du kunne klart det på halve tiden, så kommer du ikke til å stå og tenke på hvor bra det var at du sparte de pengene.

Spesielt om det står en annen Tesla MED dobbeltlader og venter!

Huff, ja! (Det er merkelig at man har råd til en 6-700tusenkroners bil, men ikke til dobbeltlader.)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Brede

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:43
Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:00
Dobbeltlader koster vel ca 10 høvdinger. Om man vurderer kost nytte effekten av investeringen så blir resultatet at du ikke bestiller med dobbeltlader. Men jeg kan love deg at den ENE gangen du står og tvinner tommeltotter i 5 timer for å fylle opp og vet du kunne klart det på halve tiden, så kommer du ikke til å stå og tenke på hvor bra det var at du sparte de pengene.

Spesielt om det står en annen Tesla MED dobbeltlader og venter!

Huff, ja! (Det er merkelig at man har råd til en 6-700tusenkroners bil, men ikke til dobbeltlader.)

Har råd, men trenger den ikke.  :P

Bjoris

Ser nå at det f.eks kommer type 2 lader 2*22 kw i Røldal, jeg vil si at det er ganske greit å få fylt opp litt før en nå skal over fjellet om vinteren. En pølse og toalettbesøk så har en 50 km ekstra, med enkeltlader er det nesten ikke noe vits å koble i...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:56
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:43
Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:00
Dobbeltlader koster vel ca 10 høvdinger. Om man vurderer kost nytte effekten av investeringen så blir resultatet at du ikke bestiller med dobbeltlader. Men jeg kan love deg at den ENE gangen du står og tvinner tommeltotter i 5 timer for å fylle opp og vet du kunne klart det på halve tiden, så kommer du ikke til å stå og tenke på hvor bra det var at du sparte de pengene.

Spesielt om det står en annen Tesla MED dobbeltlader og venter!

Huff, ja! (Det er merkelig at man har råd til en 6-700tusenkroners bil, men ikke til dobbeltlader.)

Har råd, men trenger den ikke.  :P
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Sitat fra: bjoris på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:29
Ser nå at det f.eks kommer type 2 lader 2*22 kw i Røldal, jeg vil si at det er ganske greit å få fylt opp litt før en nå skal over fjellet om vinteren. En pølse og toalettbesøk så har en 50 km ekstra, med enkeltlader er det nesten ikke noe vits å koble i...
Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:26
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."

Seriøst? Har vi virkelig kommet dit nå? ("dere" mot "oss"?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:26
Ja da kobler man seg naturligvis ikke til 22kW punkter heller, for det har man ved bestilling sagt at man ikke trenger :)

Og se hva Tesla fokuserer på ved nedetid på Superlader. "Følgende 22kW punkter finnes i nærheten..."

Seriøst? Har vi virkelig kommet dit nå? ("dere" mot "oss"?)
Neida. Eller tilbakemeldingen lenger opp hvor en bruker spurte en som ladet om vedkommende hadde dobbeltlader kan jo tyde på at folk er bevisste på dette. Men man utstyrer jo bilen sin etter eget behov. Om man velger å ikke ta med 22kW lading er det også kanskje naturlig å ikke bruke 22kW punkter?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA