Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av NegativeElectrode, søndag 12. oktober 2014, klokken 14:52

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Jeg har reservert bil og lurer på hvor viktig det er med dobbeltlader etterhvert som superladernettverket bygges ut. J

Jeg kan se et behov for dobbeltlader når man er på tur og stopper for å handle/hvile/fritidsaktiviteter og man skal kjøre langt etterpå. Nord for Trondheim i Norge er man foreløpig også avhengig av diverse offentlige ladere? Kjører sjelden der, men hvem vet om det blir flere bilferier med Tesla.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Asarin

Dette kommer opp i ny og ne her på forumet.

For min del tror jeg lading hjemme, på jobb og superladere kommer til å dekke 99,5% av all min lading .. likevel valgte jeg å ta med dobbeltlader. Kostnaden var veldig liten i forhold til resten av bilen, og jeg får økt fleksibilitet.

Jeg har også planer om å ta flere lange roadtrips med bilen, både i Norge og i Europa. Så totalt sett var tryggheten om at jeg kan lade dobbelt så raskt det som gjorde valget lett. Argumentet om at "bilen blir lettere å selge" brydde jeg meg ikke noe om, da jeg har planer om å ha bilen såpass lenge at prisen med eller uten ikke ville hatt noe betydning.

Kort sagt, opp til deg. Spørs på kjøremønster og hvor god tid du kan ta deg når du er ute på tur. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

NegativeElectrode

Sitat fra: Asarin på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:49
Dette kommer opp i ny og ne her på forumet.

For min del tror jeg lading hjemme, på jobb og superladere kommer til å dekke 99,5% av all min lading .. likevel valgte jeg å ta med dobbeltlader. Kostnaden var veldig liten i forhold til resten av bilen, og jeg får økt fleksibilitet.

Jeg har også planer om å ta flere lange roadtrips med bilen, både i Norge og i Europa. Så totalt sett var tryggheten om at jeg kan lade dobbelt så raskt det som gjorde valget lett. Argumentet om at "bilen blir lettere å selge" brydde jeg meg ikke noe om, da jeg har planer om å ha bilen såpass lenge at prisen med eller uten ikke ville hatt noe betydning.

Kort sagt, opp til deg. Spørs på kjøremønster og hvor god tid du kan ta deg når du er ute på tur. :)

Jeg laget en ny tråd fordi superladerdekningen øker ganske raskt, og behovet for dobbellader antageligvis reduseres. I 2012/2013 antar jeg det var veldig upraktisk uten.

Fleksibilitet er vel allikevel stikkordet her ja. Selv med høy superladerdekning vil det være tilfeller hvor dobbellader er praktisk. Superlader, selv om den er rask, betyr kanskje et ekstra stopp eller stopp et annet sted enn man ellers ville stoppet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Asarin

Helt klart.

Ser også at mange kjøpesentre/butikker setter opp type 2 fremover. Noen er 22kW, som du må ha dobbeltlader for å utnytte fullt. Noen setter også opp type 2 med rundt 7kW, her må du også ha dobbeltlader for å utnytte fullt.

Er jo digg om man storhandler i Sverige, at bilen blir tilnærmet full mens man driver på. Så slipper man, som du sier, å stoppe innom en SC på veien hjem.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

bb

Til tross for at SC-kartet innen 2015 ser ganske godt dekket ut ville jeg fortsatt anbefalt dobbeltlader. Som OddB har nevnt tidligere er tid man befinner seg på en SC dødtid. Jeg foretrekker heller å kjøre rett fram til destinasjonen og få gjort mine gjøremål der mens bilen lader fort nok i stedet for å måtte toppe opp på en SC for å få nok strøm.

Lader du hos Fortum, Grønn kontakt eller andre 22 kW-stolper som tar betalt vil du i praksis få lading til halv pris i forhold til enkeltlader. Og samtidig opptar du ikke ladestolpen unødig hvis flere skulle stå i kø for å lade.

Dobbeltladeren gir deg også redundans. Skulle den ene nyren ryke har du alltid en til som holder deg i live :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Asarin

Sitat fra: bb på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:40
Dobbeltladeren gir deg også redundans. Skulle den ene nyren ryke har du alltid en til som holder deg i live :)

Var det ikke slik at laderne var satt opp i Master-Slave modus? I så fall får man redundans bare hvis det er Slave som ryker.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

cairnz

Sitat fra: Asarin på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:23
Sitat fra: bb på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:40
Dobbeltladeren gir deg også redundans. Skulle den ene nyren ryke har du alltid en til som holder deg i live :)

Var det ikke slik at laderne var satt opp i Master-Slave modus? I så fall får man redundans bare hvis det er Slave som ryker.

Nei, den ene tar over for den andre, uavhengig av hva som ryker, ble det bekreftet muntlig av en Tesla-kar. Å få det skriftlig er kanskje verre.
Elbilist

sigurdi

#7
Er vel flere som har opplevd reduksjon i lading pga en lader eller del lader ikke har fungerer skikkelig.
Men hvilke lader dette har vært er vel mer uvisst.
Men om det var master slave oppsett i begynnelsen, er det dermed ikke sikkert dette gjelder fremdeles. :-)
Men tid og pris på 22kW stolper er vel god nok grunn for mange. (Ikke at de 10000kr blir tjent in første året etter 5.
Selv hadde jeg gladelig betalt 30 000 ekstra for å få quad lader om det var mulig.
Kunne da tanket opp på 43kW ladere som det ser ut som det blir flere og flere av.

Men er i bunn og grunn lite ekstra kostnad sammenlignet med annet utstyr og pris på bilen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RaBalder

Sitat fra: cairnz på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:38
Sitat fra: Asarin på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:23
Sitat fra: bb på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:40
Dobbeltladeren gir deg også redundans. Skulle den ene nyren ryke har du alltid en til som holder deg i live :)

Var det ikke slik at laderne var satt opp i Master-Slave modus? I så fall får man redundans bare hvis det er Slave som ryker.

Nei, den ene tar over for den andre, uavhengig av hva som ryker, ble det bekreftet muntlig av en Tesla-kar. Å få det skriftlig er kanskje verre.

Jeg tror man skal ta det med redunans ved å ha to AC ladere i bilen med en klype salt.

I enkelte tilfeller kan man treffe på feil-tilfeller som gjør at en lader ikke fungerer og ikke ødelegger for den andre. Slik at man effektivt kan lade med den som fungerer.

Men andre feilsituasjoner vil dra ned begge to.

  • Ekstrem-tilfellet og som er lett å forstå. Hvis ladeporten brekker, da får man ikke strøm inn på bilen. Og da hjelper det ikke med to AC-ladere i bilen.
  • Internt i bilen er det også logikk som påvirker begge laderne. Hva om den ene laderen kortslutter lederne på AC-siden. Tror ikke den andre laderen får gjort noe fornuftig lading da....

sigurdi

@RaBalder
Dersom en kjøper dobbelt lader for å beskytte seg mot at ladeporten brekker, at hele lade systemeter blir kortsluttet, at bilen tar fyr av eller for å ungå å punktere.
Så tror jeg at en har bommet noe.  :o (Kunne ikke motstå fristelsen)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Nordtroms

Dobbeltlader koster vel ca 10 høvdinger. Om man vurderer kost nytte effekten av investeringen så blir resultatet at du ikke bestiller med dobbeltlader. Men jeg kan love deg at den ENE gangen du står og tvinner tommeltotter i 5 timer for å fylle opp og vet du kunne klart det på halve tiden, så kommer du ikke til å stå og tenke på hvor bra det var at du sparte de pengene.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Brede

Nå har vi vel denne tråden en to-tre ganger hver måned der vi alle argumenterer for at vi har tatt det rette valget, enten vi har valgt med eller uten dobbeltlader..

Jeg har ikke savnet dobbeltlader ett sekund så langt iallefall.

Mulig jeg kommer til å savne det den ene gangen jeg trenger den om et par år..
Mulig jeg kommer til å savne utvidet alarmpakke den dagen bilen står på lecablokker..
Mulig jeg kommer til å savne bakovervendte seter den dagen jeg må sitte barnevakt til fem unger..
Mulig jeg kommer til å savne Plus-pakke den dagen jeg skal kjøre Nürburgring..
Mulig jeg kommer til å savne tåkelys den dagen jeg får bruk for det..

Jeg har valgt rett for meg så langt iallefall, men det tryggeste er jo å fullspecce bilen så en ikke kommer til å savne noe..  :P

Hyperstress


Sitat fra: Brede på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:12


Jeg har valgt rett for meg så langt iallefall, men det tryggeste er jo å fullspecce bilen så en ikke kommer til å savne noe..  :P

Jo - Penger. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Brede

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:17

Sitat fra: Brede på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:12


Jeg har valgt rett for meg så langt iallefall, men det tryggeste er jo å fullspecce bilen så en ikke kommer til å savne noe..  :P

Jo - Penger. :)

Var det som stoppet meg også til slutt  ;D

cra

Penger er ikke noe problem! Mangel på pebger derimot......

Vi som har enkeltlader får trøste oss med at det er grei timelønn å bruke 4-5 timer den gangen vi blir sittende med svarteper. Så får det så være at de kronene antakelig går med på å blidgjøre evt. bedre halvdel som sitter og ulmer i pasasjersetet.  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA