Hovedmeny

Er vi en gjeng sytepaver?

Startet av arnljon, søndag 28. september 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

arnljon

Siste innlegget i tråden "Mine første timer i Model model S" er fra midten av august. Tidligere var det en fryd å lese innleggene fra fornøyde Tesla-eiere som skrøt uhemmet av bilen. Nå florerer de negative utsagnene. Er vi blitt helt blaserte eller er virkelig bilen ikke så bra som vi trodde?

La det være sagt med en gang: Bilen min, som jeg nå har kjørt 13000 km med siden mars har vært inne noen ganger for fiksing av små feil, men jeg har aldri hatt en bedre bil! Den gir meg hver dag en unik kjøreglede, og sparer meg for store driftsutgifter. Jeg oppfatter bilen som svært driftsikker, og servicen fra Tesla har vært himmelhøyt over alt annet jeg har opplevd. Tesla har også bevist at de mener alvor ved å satse på en meget hurtig utbygging av superladernettverket i Norge og resten av Europa. Jeg er mektig imponert over dette.

La ikke Tesla få inntrykk at vi er sutrepaver. Jeg slutter meg iallefall ikke til den gruppen. La oss få tilbake de gode tilbakemeldingene på elbilforum som viser Tesla at vi er fornøyde kjøpere.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Leif1

+1.

Men det er nå ikke bare sutring her da. Ikke mitt inntrykk ihvertfall.
Bilen er bra den, og den er en gamechanger.
Konvertitt fra S til X

Kallagtunet

To måter å få til dette:

1. La være å diskutere de feil og mangler som eiere opplever
2. Tesla begynner å levere biler uten feil

Jeg foretrekker 2...

Regner jeg med at feil og mangler fremme i lyset er en spore for Tesla for å jobbe med kvaliteten på produktet sitt..

Brede

krister461

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 28. september 2014, klokken 13:43
To måter å få til dette:
1. La være å diskutere de feil og mangler som eiere opplever
2. Tesla begynner å levere biler uten feil
Det var da fryktelig sort-hvitt.

Jeg synes også det til tider kan være mye syting, f.eks. folk som syter om at v6 ikke leverer alle de funksjonene som det har vært spekulert i at det skulle komme. Det er mange funksjoner jeg håpte å få i v6 som ikke kom, men jeg er allikevel strålende fornøyd med å ha en bil der det faktisk kommer oppdateringer fortløpende. Det har jeg aldri fått i noen av mine andre biler.

Selvsagt skal vi diskutere diskutere feil, utfordringer og ønsker uten at man trenger å bli sytete av den grunn - noe de aller fleste klarer fint. ;)

petersv

Car-El

JA! (Det trenges ikke å diskuteres, så bare la være.)

Og når æ e inne i negativ modus. Æ e drittforbanna for at ikke bilen kan fly med versjon 6.0!

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Philip Marlowe

Beste bilen jeg både har eid og kjørt.  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Foleson

Jeg har mye småplukk med min bil etterhvert.

Det er fremdeles verdens beste bil.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

snurrehue

Sitat fra: krister461 på søndag 28. september 2014, klokken 14:22
Det er mange funksjoner jeg håpte å få i v6 som ikke kom, men jeg er allikevel strålende fornøyd med å ha en bil der det faktisk kommer oppdateringer fortløpende. Det har jeg aldri fått i noen av mine andre biler.

Jeg må ærlig innrømme å være en av de som har blitt skuffa over Model S.

Du skriver at du aldri har fått noen fortløpende oppdateringer på noen andre av dine biler. Samme gjelder meg. Men så har jeg ei heller opplevd noen andre biler hvor det har vært behov for oppdateringer av firmware etter jeg har kjøpt de. Aldri tidligere har jeg opplevd noen bil hvor speedometeret har frosset. Aldri tidligere har jeg opplevd noen bil hvor jeg med (u)jevne mellomrom må resette for at skjermene skal fungere (eller jeg skal komme meg av gårde).

Sutring? Kanskje. Men hvorfor skal man holde kjeft? Tesla behøver noen spark bak nå og da. Ett år etter at Model S for alvor begynte å rulle rundt på norske veier sitter jeg ennå med en følelse av å sitte i et beta-produkt. Det er en super bil. Bevares. Men det finnes et vell av supre biler fra andre produsenter. Og i prisklassen som Model S seiler rundt i er alternativene mange og solide.

Jeg foretrekker langt mer en feilfri bil uten fortløpende oppdateringer, enn en bil full av større og mindre bugs som stadig behøver oppdateringer.

Foleson

Gitt at den elektriske drivlinjen er hovedårsaken til at Model S er en slik fantastisk bil som den er, så ser jeg ikke hvilke andre alernativer som finnes.

Angående Model S som betaprodukt. Jeg kommer alltid til å betrakte min Model S som en beta bil, det var jeg inneforstått med når jeg bestilte den første bilen i 2012. Selv om jeg solgte den og nå har en litt nyere produksjonsmodell, så snakker vi om et potensielt revolusjonerende produkt fra en helt fersk produsent. Jeg har tålt mye feil, og jeg kommer til å tåle mange flere så lenge Tesla fortsetter å fikse de. Alt for at fremtidige biler skal bli bedre. Å tro at man skal kunne få feilfrie biler fra en fabrikk som begynte å levere for bare to år siden er vel optimistisk.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

jakoys

Hentet bilen i juni og har akkurat passert 15000. Sinnesykt fornøyd selv om jeg savner setene i den gamle A6. Men det er også det eneste. Jeg kjørte A6'en forleden dag etter at den hadde stått i hele sommer, og bestemte meg prompte for å legge den ut på finn. Aldri mer fossilbil.

Det å klage på barnesykdommene synes jeg er syting så lenge Tesla gjør så godt de kan for å rette opp. At lærekurven er bratt de første årene er vel noe vi alle må forstå og akseptere. Både produkt og organisasjon må få tid til å modnes.

At speedometer fryser (har opplevd det en eneste gang i løpet av 15000) og at skjermen må resettes en gang i måneden betyr vel ingen ting. Finn et buss-stopp og reset alt. Det tar 3 minutter. Den tiden har jeg spart inn hver eneste uke ved at jeg slipper å kjøre innom en bensinstasjon hvor 3-minutterspausen i tillegg koster 750 spenn. Det er så konge å ha full tank hver eneste morgen når jeg går ut i garasjen. For de som opplevde ladeproblemer eller 12V-trøbbel sist vinter så var det litt mer prekært. Da kunne man jo ikke bruke bilen i det hele tatt og da snakker man om alvorlig feil. Men som observatør den gangen så måtte jeg bare ta av meg hatten for Tesla for hvordan og hvor raskt de ordnet et såpass omfattende infrastrukturproblem. Så imponert ble jeg over problemløsningsevnen at jeg bestemte meg for at dette var bilen jeg ville ha. Og har ikke angret beslutningen ett sekund selv om jeg egentlig ikke har råd til så dyr bil.

Tuxedo

Helt enig med jakoys.  Gi meg en motbakke...  gi meg et flettefelt inn på motorveien... aldri mer forbrenningsmotor.

pej

Folkens, sutring eller ei. Det er viktig at vi melder ifra om de feilene vi har så de som kjøper Tesla om noen år slipper å ha de samme småtingene. Jeg kjøpte førstegenerasjon Ford Focus i 99 og den lakk som ei sil, men Ford fikk orden på det. Samme har jeg på min bil nå, men forventer bare at det blir fikset. Ikke på dagen, men at det blir loggført og fikset etterhvert. Jeg skal ikke liste opp her alle problemene jeg har hatt med min bil, men det skal sies at jeg har faktisk aldri eid en ny bil med så mange feil. Ikke en brukt en heller så det er sagt, men jeg ville heller aldri kjøpt noe annet. Det handler igrunn om to ting. Rekkevidde og Rekkevidde. Hadde en av de etablere merkene (som ikke lekker og har lister som løsner osv) kommet med en bil med samme rekkevidde hadde jeg mye heller kjøpt den, men sånn er det nå ikke. Tesla er noe så sjeldent som et unikt produkt. Det finnes det svært lite av idag. Nesten alle produkter har en make, eller iallfall noe som er så nært at man vurderer det og sammenligner. Det er liksom ikke noe vits når det gjelder Tesla. Da blir det isåfall S eller X.

Til slutt vil jeg si; Nei jeg syns ikke vi er sutrepaver, men vi forventer at en bil i denne prisklassen er tett og går fremover. Syns ikke det er mye forlangt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Epleskreller

Det var mange som klaget for ett år siden også..

Har hatt bilen i ett år og 32k km. Min neste bil blir også elektrisk,  veldig fornøyd tross noen feil her og der..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA