Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stadsbudsjettet legges fram nå

Startet av Mippen, onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

Teslanewbie

Er det bare jeg men jeg hadde blitt dritforbannet hvis jeg fikk levert ut bil nå uten de nye funksjonene og ikke hadde fått valget/blitt forespurt om jeg ville ha de nye funksjonene og da evt hatt mulighet om å få utsatt produksjon av bilen.
Tesla burde ha informert ventende kunder hvis de vil ha biler med eller uten de nye funksjonene. Dem som får dem utlevert nå uten kan se frem til et godt pristap så fort de får nøkklene... Vi som betalte gammelt pris har fremdeles en buffer på 100000kr å gå på men de som får bilene nå har betalt nytt pris og burde ha blitt informert.
Dette er ikke korrekt kundebehandling ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Atore

Ja helt enig. Å når jeg spør på tesla om vi får dette med så har de overhode ingen info angående noe av det nye vi ser i USA.

AndreS

Jeg har fått beskjed fra grorud selger at alle biler prod nå får lane assist og speed limit info. Acc og blindsonevarsler vet de ikke noe om
I3 i bestilling

tonl

I utganspunktet har man blir bilen produsert slik man har konfigurert og betalt for. Om man får disse xtra funksjonene itillegg er et +. Enig at Tesla burde informere kundene bedre, om man vil utsette produksjon i påvente av xtra utstyr. Jeg vedder på beslutning om innføring av lane assist osv ikke ble bestemt over natta. Det ble samme situasjonen sist om dette med el. innfoldtbart speil og hattehylle.

Bjørn Tore Vibeto

Vi må ikke tro, at den bilfabrikant eksisterer, som ber deg vente 1-3 måneder, med å bestille. Hvis du venter, så får du med den og den funksjonen osv. Da hadde ordreinngangen stoppet fullstendig opp. De driver med bussiness, så det er bare innfinne seg, med at en var litt uheldig med tidspunktet en bestillte bilen på.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Atore

AndreS: har han fått dette bekreftet? Eller er det noe han også har tenkt seg ut [emoji3] Tesla Stavanger har ingen info om dette. De sier bare at vi får krysse fingrene.. Hehe

snurrehue

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:10
Vi må ikke tro, at den bilfabrikant eksisterer, som ber deg vente 1-3 måneder, med å bestille. Hvis du venter, så får du med den og den funksjonen osv. Da hadde ordreinngangen stoppet fullstendig opp. De driver med bussiness, så det er bare innfinne seg, med at en var litt uheldig med tidspunktet en bestillte bilen på.

Sant nok det. Men så har vi aspektet med åpenhet. Her har tilsynelatende Tesla gjort en cut-in uten å si et kvekk til noen som helst. Tyst som i graven. Og måten kundene får vite det på, selv de som har biler produsert rett før og rett etter, får vite det gjennom ryktebørsen. Er det noe heldig?

Tuxedo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:35
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:10

Sant nok det. Men så har vi aspektet med åpenhet. Her har tilsynelatende Tesla gjort en cut-in uten å si et kvekk til noen som helst. Tyst som i graven. Og måten kundene får vite det på, selv de som har biler produsert rett før og rett etter, får vite det gjennom ryktebørsen. Er det noe heldig?
De har ikke hatt noe valg.  De har åpenbart besluttet at dette skal være standardutstyr på alle fremtidige produserte biler pga full score på Euro NCAP. Hadde de gått ut med dette på forhånd, hadde det blitt full stopp i ordreinngang, og mye av det eksisterende delelageret måtte kasseres.

Selv de som får bilen sin i løpet av de nærmeste ukene uten dette utstyret, har fått det de bestilte. Sorry, men slik er livet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Bjørn Tore Vibeto

Hva som er riktig måte å gjøre dette på, er ikke godt å si. Jeg tror at det er det samme hvordan de hadde løst dette, så vil alltid noen bli skuffet, over ikke akkurat de klarte å få med det og det utstyret og de opsjonene.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Teslanewbie

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:51
Hva som er riktig måte å gjøre dette på, er ikke godt å si. Jeg tror at det er det samme hvordan de hadde løst dette, så vil alltid noen bli skuffet, over ikke akkurat de klarte å få med det og det utstyret og de opsjonene.

Jeg og mange viste at dette skulle komme men det ble hele tiden hevdet fra folk i tesla jeg snakket med at dette skulle være mulig å ettermontere, dette lå til grunn for mitt valg om å få bilen utlevert , ellers hadde jeg utsatt produksjonen.. hadde mulighet for utsettelse 1 år.. ACC er noe jeg har savnet.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Philippo10

Spørs jo hva de vil koste og ettermontere dette, hvis det ikke på bilen når den kommer.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

sigurdi

Sitat fra: snurrehue på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:35

Spørst jo hvordan en ser på saken, de som får bilen utlevert i Norge om en ca en måned, får biler som er produsert etter datoen for når dette utstyret ble implementert i produksjonen.
Dette er da utstyr som de får ekstra, uten å ha betalt for.
De som får biler som er produsert før gjeldene dato, får bilen slik de har bestilt den.

En må regne med en prisjustering senere i høst, der dette utstyret kommer frem i basis prisen på bilen.
At basis prisen skal gå ned, når mer ustyr er ink. er vel heller lite sannsynlig.
(Så de som bestiller/får bil i mellomperioden, etter utstyret blir montert, men før prisjustering får mer for pengene)
Men en skal aldri si aldri og pluttseig settes prisen ned, pga Tesla har større marginer, pga større volume produksjon, men dette har jeg svært liten tru på selv så lenge det er selgers marked.

Men snu litt på dette, hva med de som bestilte Nissan Leaf eller trillingene, før pris reduksjonen?
Dersom de hadde ventet litt, kunne de fått en billigere bil, slik er det i verden.
Ting endrer seg og svært få av oss kan se inn i fremtiden og handle i forhold til dette.

Tesla har sakt ganske greit ifra at Model S skal testes hos NCAP iløpet av høsten, men endel sikkerhets utstår måtte bli ferdig først.
Sa også i Oslo at dette er utstyr som det mest sannsynlig ikke mulig å ettermontere. 

Så å legge sammen 2+2 er jo ikke spesielt vannskelig, når det står hos NCAP hva sikkerhets utstyr som blir vurdert må være med som standard utstyr på bilenene solgt. Dette må være med for å få 5 stjerner. he he he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

@eKul:
Stemmer.
Justeringer er der slik at du skal kunne senke lysene hvis du er tungt lastet bak.
Biler med luftfjæring justerer demperne etter lasten.
Merket det når jeg kjørte flyttelass i helgen. Når jeg lastet ut ting så senket bilen seg litt bak etterhvert som det ble mindre vekt der.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Stifos

Sitat fra: sigurdi på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:59
Spørst jo hvordan en ser på saken, de som får bilen utlevert i Norge om en ca en måned, får biler som er produsert etter datoen for når dette utstyret ble implementert i produksjonen.
Dette er da utstyr som de får ekstra, uten å ha betalt for.
De som får biler som er produsert før gjeldene dato, får bilen slik de har bestilt den.

En må regne med en prisjustering senere i høst, der dette utstyret kommer frem i basis prisen på bilen.
At basis prisen skal gå ned, når mer ustyr er ink. er vel heller lite sannsynlig.
(Så de som bestiller/får bil i mellomperioden, etter utstyret blir montert, men før prisjustering får mer for pengene)
Men en skal aldri si aldri og pluttseig settes prisen ned, pga Tesla har større marginer, pga større volume produksjon, men dette har jeg svært liten tru på selv så lenge det er selgers marked.

Det var det jeg tenkte og, så jeg bestillte nå. Det kommer sannsynligvis med innen vi får levert. Og kommer det ikke med så er jeg fornøyd da og, har jo fått det jeg bestillte. Satser heller på det enn å risikere prisøkning om 1-2 månder

Bobbulf

Sitat fra: OleJA på torsdag 25. september 2014, klokken 09:43
Sitat fra: mariowing på torsdag 25. september 2014, klokken 07:02
Ok :-)

Implementasjonen av disse systemene er også ulik mellom fabrikantene. På min Passat så dytter den i rattet men ingen piping for eksempel. Morsomt å holde rattet veldig løst og kjenne bilen svinge av seg selv i en venstresving på motorveien. Den holder seg i feltet sitt helt selv men etter noen sekunder slår systemet seg av hvis du ikke holder ordentlig i rattet. Bilen er selvkjørende men stoler ikke på seg selv :-)

Kjører en god del med tilhenger, og i den sammenheng så er min erfaring at VW sin 'Lane Assist' er direkte farlig. Dyttinga i rattet fremprovoserer sleng på tilhengeren :-(. Så etter de første turene når det var morsomt å teste ut alle 'Assist' pakkene, så har det meste blitt slått av.
Hvis det blir som på min Mercedes, så koples automatisk lane assist ut når jeg kjører med tilhenger.
Kommer opp varsel på dashbord om at dette er utkoplet automatisk når jeg starter kjøring med henger.

edit: glemte at Model S ikke har hengerfeste  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA