Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange Tesla Model S førstegangsregistrert i Norge i løpet av 2014?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

ew

Vel, uavhengig av hva som forårsaker problemet trengs det nå endringer. Vi kan ikke friskmelde Telenor, og v6.0 har ikke noen spesifikk fiks.


Forøvrig kan handover-teorien fortsatt slå til når man står parkert, i og med at man som regel har dekning fra to eller flere basestasjoner. En svakhet i firmware (f.eks. i hvordan modemet prioriterer det beste signalet) kan gjøre at bilen "leker sisten" mellom basestasjonene, og dermed fremprovoserer handover-feilen.


En fiks i firmware som tillater bilen å miste datakoblingen er nok det første som bør på plass. Telenor må også implementere fikser i sine basestasjoner. Og Tesla bør sikre at bilen ikke roter det til på egen hånd. De to sistnevnte fiksene ligger antakelig hos tredjeparter (leverandørene av Telenors basestasjoner og Teslas modemer), og kan ta sin tid.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

gbzdoc

Kan nevne at 3G problemet er minst like ille Danmark.

Så da må i så fall denne evt. handover-feilen gjelde i flere enn Telenor sitt nett.

Torpedo Ted

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 29. september 2014, klokken 09:57
Uavhengig av hva rotårsak(ene) til 3G-problemene så er det en designsvakhet i GUI at et henger seg opp når det er problemer med forbindelsen.
Jeg har aldri hatt noe problem med at GUI henger seg opp pga manglende 3G forbindelse? Alt fungerer som før, bortsett fra at kart ikke lastes ned, og nettradio ikke starter å spille selvfølgelig...

Sitat fra: TS på søndag 28. september 2014, klokken 23:53
Reset hjelper jo som regel..
En autoresetfunksjon i GSM enheten når den ikke har i dekning i X antall min. ville kanskje løst det.
Ja, når dette problemet viste seg å være så vanskelig å løse burde de absolutt kommet med en hotfix, som enkelt og greit restarter modemet når forbindelsen mistes. Synes Tesla er alt for treg og lite villige til å komme med software updates.

Ellers kan jeg melde om at jeg har fritt syn til Telenors basestasjon, hjemme i carporten, så det er ikke snakk om noe svitsjing til ny basestasjon her. Klarer overhode ikke å finne noe logikk i det.

Men har fortsatt ikke mistet forbindelsen siden siste post jeg skrev her, så for min del er problemet i alle fall nesten løst.

Muffinman

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 29. september 2014, klokken 22:57
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 29. september 2014, klokken 09:57
Uavhengig av hva rotårsak(ene) til 3G-problemene så er det en designsvakhet i GUI at et henger seg opp når det er problemer med forbindelsen.
Hmm, så det er kanskje det som skjer hos meg da? Hadde aldri problemer før oppdateringen som ble lagt inn på verkstedet, men etter den henger skjermen rett som det er i inntil 10 sekunder. Dette vedvarer etter at 6.0 kom på plass også. I kveld falt 3g ut etterpå, og det måtte en reset til for å få det i orden igjen.

Mon tro om det er mulig å få tilbake den gamle firmwaren? Der fungerte stort sett alt stabilt....

Anew

Sitat fra: gbzdoc på mandag 29. september 2014, klokken 22:04
Kan nevne at 3G problemet er minst like ille Danmark.

Så da må i så fall denne evt. handover-feilen gjelde i flere enn Telenor sitt nett.
Det er vel ikke helt urimelig å tro at Huawei leverer basestasjoner til flere enn Telenor...
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

NegativeElectrode

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. september 2014, klokken 23:11
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 29. september 2014, klokken 22:57
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 29. september 2014, klokken 09:57
Uavhengig av hva rotårsak(ene) til 3G-problemene så er det en designsvakhet i GUI at et henger seg opp når det er problemer med forbindelsen.
Hmm, så det er kanskje det som skjer hos meg da? Hadde aldri problemer før oppdateringen som ble lagt inn på verkstedet, men etter den henger skjermen rett som det er i inntil 10 sekunder. Dette vedvarer etter at 6.0 kom på plass også. I kveld falt 3g ut etterpå, og det måtte en reset til for å få det i orden igjen.

Mon tro om det er mulig å få tilbake den gamle firmwaren? Der fungerte stort sett alt stabilt....
Det virker som om den delen (en såkalt ekvsekveringstråd) av firmware som oppdaterer skjermen og tar i mot berøring henger seg opp i noe, trolig nettverksaktivitet, og oppleves som at den har stoppet. Ser at for noen så gjelder det ikke hele skjermen (dvs ikke alle applikasjoner).

Er det sånn at i 6.0 henger alt?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sisc1337

Sitat fra: gbzdoc på mandag 29. september 2014, klokken 22:04
Kan nevne at 3G problemet er minst like ille Danmark.

Så da må i så fall denne evt. handover-feilen gjelde i flere enn Telenor sitt nett.

Kjørte nettop tur - retur Hirtshals - Hamburg. Mistet ikke 3g dekningen en gang i løpet av de to dagene med kjøring.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

sn0le

Hatt 6.0 i over en uke.
Har mistet 3G et par ganger allerede.
Senest i løpet av natten slik at jeg ikke fikk forvarmet bilen i dag.  >:(
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Twowheels

Trist at 3G ikke virker. Liksom en stor del av bilen nå på Høst og snart enda verre vinter.

Hvis bilen er parkert og koblet til WLAN, elimineres problemet ? Innbiller meg at dette ikke hjelper men mulig garasjen min er for langt unna huset der jeg har WLAN routeren
_________

Anew

Jeg har vært veldig lite plaget med 3G-problemet, men her om dagen falt 3G ut uten at jeg gadd å gjøre noe med det siden jeg bare skulle en kjapp tur i butikken.

Neste dag var 3G tilbake uten reset. Jeg har power save uten "always connected" aktivert.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Hyperstress


Sitat fra: Twowheels på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:46
Trist at 3G ikke virker. Liksom en stor del av bilen nå på Høst og snart enda verre vinter.

Hvis bilen er parkert og koblet til WLAN, elimineres problemet ? Innbiller meg at dette ikke hjelper men mulig garasjen min er for langt unna huset der jeg har WLAN routeren

Min erfaring er at det blir verre dersom en ikke har super wifi-dekning. Problematisk for meg som er parkert i garasje 7m fra router.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Twowheels

#56
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:48

Sitat fra: Twowheels på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:46
Trist at 3G ikke virker. Liksom en stor del av bilen nå på Høst og snart enda verre vinter.

Hvis bilen er parkert og koblet til WLAN, elimineres problemet ? Innbiller meg at dette ikke hjelper men mulig garasjen min er for langt unna huset der jeg har WLAN routeren

Min erfaring er at det blir verre dersom en ikke har super wifi-dekning. Problematisk for meg som er parkert i garasje 7m fra router.


har ca 10-12 meter fra router til Garasje. Tror den er på WLAN da garasjeporten er åpen. iallefall ser jeg signaler inne i bilen da.  Sikkert mindre signaler da porten er lukket
_________

torav

For tredje gang har 3G ramlet ut mens bilen stod parkert på flyplassen. Reset hjalp ikke. Etter en stund med kjøring kom plutselig 3G tilbake, tror det var under bytte av basestasjon. Håper dette ordner seg snart, det er ytterst kjedelig når man vil ha kontakt med bilen for å starte varmen. Har V6 programvaren.  :(
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

Olatho

I følge noen på de amerikanske forumet skal Orange levere 4G til bilene i Frankrike.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php?t=36532

Vi kan jo håpe at det betyr at de har nye 4G-modem på plass og at vi kan få bytta ut de dårlige 3G-enhetene.

kringon

Merk at 4G har MYE dårligere dekningsgrad enn 3G i norge. Dette er fordi at basestasjonene må stå mye tettere ved 4g enn 3g.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA