Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange Tesla Model S førstegangsregistrert i Norge i løpet av 2014?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

Olatho

Så vidt jeg har skjønt henger 3G-problemene sammen med (enkelte av) 4G-basestasjonene til Telenor, og de står det vel flest av i siviliserte strøk (og sikkert en del i Bergen også).

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Jeg har ikke hatt problemer siden i vår, og bor på en av de første plassene som fikk 4G her i landet. Kanskje det er mest problemer der det er delvis utbygd?

Olatho

Tror som sagt det er et kompatibilitetslproblem med enkelte typer 4G-baser. Ikke alle.
Dette har vært et kjent problem med enkelte chipset lenge (se feks denne saken https://nb-no.facebook.com/telenornorge/posts/10151466748544803 ) og uten å vite nøyaktig hva slags hardware Tesla har i bilen er det ikke usannsynlig at det er det samme problemet. Som trolig kan løses med ny firmware til enten basestasjonen eller modemet. Så spør det jo hvor enkelt det er å oppdatere disse, da...

NegativeElectrode

Sitat fra: petersv på søndag 28. september 2014, klokken 21:31
Jeg har ikke hatt problemer siden i vår, og bor på en av de første plassene som fikk 4G her i landet. Kanskje det er mest problemer der det er delvis utbygd?

Har mistanke om det samme. Pendler langs E6 ved Mjøsa. Handover mellom basestasjoner på vei nordover virker bedre enn nå man kommer motsatt vei. Både mobil og bærbar PC med 4G faller helt ut store deler av strekningen, da særlig på vei sørover.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tho

Ikke hatt noen problemer her i Kristiansand. Hverken før eller etter 6.0.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

TS

Problemet oppstår sannsynligvis når bilen hviler og GSM adapteret ikke poller noen basestasjon. Problemet kan ligge i at Telenor på en eller annen måte legger den passiv, nettopp pga passivitet. Kanskje noen endringer i Telenors baser, eller sparefunksjon i Fw er årsak.

Reset hjelper jo som regel..
En autoresetfunksjon i GSM enheten når den ikke har i dekning i X antall min. ville kanskje løst det.

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

ew

Det tror ikke jeg. Modemet i bilen hviler aldri når man kjører, det brukes til å oppdatere kartvisningen, spille av musikk o.l. Problemet er nok, som andre antyder, at basestasjonene ikke alltid takler handover til neste basestasjon slik det skal. Tilkoblingen blir liggende igjen på basestasjonen man kjører vekk fra, og modemet får ikke ny kontakt før basestasjonen får tidsavbrudd og fristiller tilkoblingen.

Interessant at det virker å forekomme oftere sørover langs Mjøsa enn nordover. Mellom Eidsvoll og Lillestrøm opplevde jeg avbrudd nesten daglig på vei nordover, men nesten aldri på vei sørover. Det var med tog og iPhone, før Bilen ble levert. Langs E6 med TMS har jeg ikke merket noe, annet enn svakt signal på flere deler av strekningen.

Det er jo bra at Telenor tror de har funnet ut av årsaken, det virker temmelig idiotisk at man ikke kan ha en kontinuerlig datakobling mens man beveger seg med mobilt bredbånd.

Forøvrig kan det virke som om v6.0 har en innebygd nullstilling av modemet ved problemer. Da jeg mistet koblingen hevdet den jo at modemet ville nullstilles neste gang jeg skulle kjøre, men det betyr vel at den gjør noe etter så og så lang tid parkert.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Hyperstress

Sitat fra: ew på mandag 29. september 2014, klokken 08:17
Det tror ikke jeg. Modemet i bilen hviler aldri når man kjører, det brukes til å oppdatere kartvisningen, spille av musikk o.l. Problemet er nok, som andre antyder, at basestasjonene ikke alltid takler handover til neste basestasjon slik det skal. Tilkoblingen blir liggende igjen på basestasjonen man kjører vekk fra, og modemet får ikke ny kontakt før basestasjonen får tidsavbrudd og fristiller tilkoblingen.

Interessant at det virker å forekomme oftere sørover langs Mjøsa enn nordover. Mellom Eidsvoll og Lillestrøm opplevde jeg avbrudd nesten daglig på vei nordover, men nesten aldri på vei sørover. Det var med tog og iPhone, før Bilen ble levert. Langs E6 med TMS har jeg ikke merket noe, annet enn svakt signal på flere deler av strekningen.

Det er jo bra at Telenor tror de har funnet ut av årsaken, det virker temmelig idiotisk at man ikke kan ha en kontinuerlig datakobling mens man beveger seg med mobilt bredbånd.

Forøvrig kan det virke som om v6.0 har en innebygd nullstilling av modemet ved problemer. Da jeg mistet koblingen hevdet den jo at modemet ville nullstilles neste gang jeg skulle kjøre, men det betyr vel at den gjør noe etter så og så lang tid parkert.

Hvordan blir denne teorien når bilen står i ro? Min kobling faller oftest ut når bilen står parkert.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Det kan vel komme av at bilen som oftest står parkert ?? Har flere ganger  mistet  nettet under kjøring
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

Sitat fra: Hyperstress på mandag 29. september 2014, klokken 08:23

Hvordan blir denne teorien når bilen står i ro? Min kobling faller oftest ut når bilen står parkert.

Jeg opplever utelukkende at den permanent mangler GSM nett etter at den har stått parkert.

Dersom andre opplever noe annet, så tror jeg vi har forskjellige problemer. 

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Twowheels

Virker ikke som min S85's 3G problem er basestasjon relatert. Jeg mister 3G i ny og ne uansett hvor bilen befinner seg. Feks i Drammen har jeg normalt ikke hatt problemer med å nå bilen. Men i dag svikter 3G. I går kveld mens den sto på lading gikk alt greit.

Skulle toppe litt på batteriet mot 90 % og sette på varme før avreise men nei.. null forbindelse.

av en eller annen grunn mister jeg ikke dekning mens bilen lader. Kun en tid etter lading er ferdig. Meget irriterende !! Håper det blir fikset før vinter :)
_________

Twowheels

Sitat fra: TS på mandag 29. september 2014, klokken 09:37
Sitat fra: Hyperstress på mandag 29. september 2014, klokken 08:23

Jeg opplever utelukkende at den permanent mangler GSM nett etter at den har stått parkert.

Dersom andre opplever noe annet, så tror jeg vi har forskjellige problemer.

Samme her. Kun da den står parkert. For min del etter lading er ferdig.
_________

NegativeElectrode

Uavhengig av hva rotårsak(ene) til 3G-problemene så er det en designsvakhet i GUI at et henger seg opp når det er problemer med forbindelsen. Alt som ikke krever forbindelse burde virke som normalt. Manglende løskobling (synkront kall fra hovedtråden i GUI for de som er SW-mennesker) er nok symptomet på 3G problemet, men som skaper irritasjonen.

Man bør aldri forutsette kontinuerlig forbindelse i nettverk, og spesielt ikke radiobaserte. What could possibly go wrong ;)

Håper Tesla gjør to grep: løskobling fra GUI-tråden og kompabilitetsfiks i mobilnettet så blir irritasjonen mindre og stabiliteten bedre. Det er synd om slike feil skal ødelegge opplevelsen som tross alt er en del av bilens "sjel".
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

OleT

Sitat fra: Twowheels på mandag 29. september 2014, klokken 09:45
Samme her. Kun da den står parkert. For min del etter lading er ferdig.

Og her. Har etter en tids prøving og feiling funnet ut at den raskeste måten å få kontakt igjen er å resette skjermen i en "dødsone" uten dekning. Da virker alt så snart jeg kommer til et område med dekning igjen. Har forsøkt hjemme i garasjen, 10 meter fra basestasjon, men det tar tre-fire forsøk. I dødsonen derimot lar det seg gjøre i fart...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA