Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av Torpedo Ted, søndag 14. september 2014, klokken 19:05

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Tidligere var bilen alltid på 350-352km når den var ferdigladet om morgenen.

For ca 1 måned siden begynte den plutselig å være mellom 342-348km i stedet. Kan virke som den lader til ca 249, og så bare mister den lading avhengig av hvor lenge den den står etter lading ble fullført.

En ting er at den tydeligvis har mistet rekkevidde, men er like forundret over hvordan den tidligere var helt konsekvent, mens det nå plutselig er mye variasjon, hvor blant annet det spiller en rolle hvor lenge den har stått ferdigladet.

Noen som har forklaring på dette?

Har ikke oppdatert SW mens dette har skjedd.

Muffinman

Har ikke svar på ditt spørsmål, men det virker som min bil viser mindre rekkevidde etter softwareoppdatering i forrige uke (ikke 6.0). Mistet ca. 20tkm på maks lading (375 nå), og tilsvarende nedover. Litt dumt, for jeg har justert hodet inn på den "gamle" skalaen.

GOS

Jeg har normalt alltid fått 352 eller 353 ved lading til 90% (392 eler 393 ved lading til 100 %). Jeg har versjon 5.11. Fikk bilen i juni og den er kjørt 4000 km.

Men i går fikk jeg 357 tkm da jeg tilfeldigvis så på i det den ble ferdig ladet til 90%, men noen får minutter etterpå så var den falt tilbake til 352 uten at jeg hadde brukt strøm eller åpnet bilen. Kontakten sto fortsatt i. Jeg betviler at den normalt går opp til 357, for så å sprette tilbake, men jeg er ikke sikker fordi dette er første gangen jeg har sett på (app'en) akkurat idet den ble ferdig å lade.
(Jeg drev med ett forsøk for å finne ut om det var mer tap i ladingen fra 80 til 90% enn fra 70 til 80% og om det vare mer tap ved 13 A versus 32 A 230 V....og det var det i begge tilfellene)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hgs

Det er mange faktorer som påvirker denne visningen, og i denne tråden er det mye bra info om dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9621.0.html

Jeg ville ikke lagt så stor vekt på disse tallene.

En annen ting er hvor bra det er for batteriet å lade til 90% hver dag (med forbehold om at jeg forstår innlegget ditt riktig). Om du ikke har behov for så stor rekkevidde hadde jeg satt grensa ned.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

arnljon

351-352 på SOC 90%. 391-392 på SOC 100%. Datt ned noen km etter siste oppdatering til 5.11
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

cairnz

Her er estimert rekkevidde for 100% SOC - baser ut fra at kapasiteten er lineær, altså at hvis det er 200km ved 50% SOC så er det 400km ved 100% SOC. Alle verdier er typical. Stiplet linje er "trendlinje", altså en slags utvikling. Ladepunktene før oppgradering til 5.11 26. juni er fjernet da de viste endel høyere verdier.

Alle målinger er basert på rapporter fra VisibleTesla på "Charge Complete" og rapportert verdi (IDEAL-verdien, som da skal være Typical) Får se om trenden holder seg fram til nyttår, eller om den flater ut.

Elbilist

D.O

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. september 2014, klokken 19:37
Har ikke svar på ditt spørsmål, men det virker som min bil viser mindre rekkevidde etter softwareoppdatering i forrige uke (ikke 6.0). Mistet ca. 20tkm på maks lading (375 nå), og tilsvarende nedover. Litt dumt, for jeg har justert hodet inn på den "gamle" skalaen.
Samme her. Hadde 404 som maks og er nede i 379 nå.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Sitat fra: cairnz på mandag 15. september 2014, klokken 10:25
Her er estimert rekkevidde for 100% SOC - baser ut fra at kapasiteten er lineær, altså at hvis det er 200km ved 50% SOC så er det 400km ved 100% SOC. Alle verdier er typical. Stiplet linje er "trendlinje", altså en slags utvikling. Ladepunktene før oppgradering til 5.11 26. juni er fjernet da de viste endel høyere verdier.

Alle målinger er basert på rapporter fra VisibleTesla på "Charge Complete" og rapportert verdi (IDEAL-verdien, som da skal være Typical) Får se om trenden holder seg fram til nyttår, eller om den flater ut.

Har du gjort noen 100% ladinger i denne perioden? Min (lille) erfaring med dette er at en da får balansert batteriet og justert algoritmen som beregner batterikapasitet. Dette medfører som regel at en vinner tilbake det man tilsynelatende har mistet.
NB: Det er ikke dermed sagt at 100% lading er optimalt for batteriet - det er kun optimalt for å få en korrekt visning av batterikapasitet.

cairnz

Sitat fra: OleJA på mandag 15. september 2014, klokken 13:21
Har du gjort noen 100% ladinger i denne perioden? Min (lille) erfaring med dette er at en da får balansert batteriet og justert algoritmen som beregner batterikapasitet. Dette medfører som regel at en vinner tilbake det man tilsynelatende har mistet.
NB: Det er ikke dermed sagt at 100% lading er optimalt for batteriet - det er kun optimalt for å få en korrekt visning av batterikapasitet.

Nei, siste 100% var 8. juli, deretter var det 80% over hele linja bortsett fra 19. juli og 24. august med 90%.

Jeg er langt fra bekymret for at den skal "miste" rekkevidde, og det kjøres jo godt over 5000km/mnd - så denne grafen er mer til informasjon (og spekulasjon for de som ønsker det) om hvordan rapportert kapasitet utvikler seg over tid.

Når jeg trenger 100%-lading så kan det godt hende det endrer seg. Jeg har heller ikke vært på 0%, nærmeste var 3% (16,8km igjen) ved tikobling SC Uddevalla 1. august.

Rekkeviddeangst? Nei, det nye ordet er ladekontroll ;)

Neste steg blir forøvrig å automatisere innsamlingen av ladedata, slik at jeg slipper punche dette manuelt via Excel.
Elbilist

bb

Her er min bil ved 66k km og 99 % charge. Jeg har også merket nedgang av range siden påske. Da husker jeg at jeg fikk 403 km typical ved 99 % charge. Men da hadde jeg også på range mode. Jeg ser at når jeg switcher range mode på så får jeg 3-4 km mer range. Slår jeg den av trekkes dette fra igjen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Jeg er ikke sikker på at 90%- eller for den saks skyld 80 eller 99% er så godt definert at man kan sammenligne km-tallet som vises. Det er mulig at man må lade maks for å få sammenlignbare tall- selv da er det en del faktorer vi ikke vet så mye om. Jeg tror vi gjør lurt i å ikke ta tallverdiene for alvorlig og heller se an utviklingen.
Bilen til bb viser at kapasitetstapet er marginalt om man behandler batteriene pent.

Torpedo Ted

Sitat fra: OleJA på mandag 15. september 2014, klokken 13:21

TS her. Jeg tror jeg har ladet til 100% en gang innimellom - mulig det er da jeg "mistet" rekkevidden (dvs. batteriet ble rekalibrert)...

Men det forklarer jo ikke hvorfor jeg nå opplever at den mister rekkevidde etter at den er ferdig ladet. Før var den alltid på 250-252, uavhengig av når den var ferdig å lade (med mindre den stod i flere dager muligens)

Sense

Jeg fikk også 353 km typical sist jeg ladet 90% SOC, uten noen oppdateringer i de siste månedene. Nå er det ikke hverdagskost at jeg lader mer enn 70%.

Men de få gangene jeg har ladet 100 % har jeg reagert på at de første 3-4 km blir borte etter bare 4-500 meter.

eclipse

Bilen har nok samme rekkevidde som før men noen software oppdateringer har korrigert på beregningene av rekkevidden, den har både gått op og ned siste året, når jeg fikk bilen hadde den tRange på 352km ved 90% SOC, så gikk den ned til 345 tRange etter en oppdatering og opp til 360 tRange etter en ny oppdatering. Ved siste oppdatering før 6.0 falt den litt ned igjen.

Men oppi alt dette har nok rekkevidden vært den samme, det er bare illusjonen av rekkevidden som forandrer seg :)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Havebigfun

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA