Hovedmeny

Bruktbilpris på Tesla

Startet av B_Tesla, fredag 29. august 2014, klokken 14:54

« forrige - neste »

christian1986

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:14Så det er en klart økende salgsvilje nå ser det ut som. 
Å bytte fra S85 til S85D med et mellomlegg på NOK 3-4 K kan synes lite økonomisk fornuftig.
Men er ikke sikkert det er mer økonomisk fornuftig å kjøpe brukt "billig".
For alt tyder på driftsutgiftene stiger drastisk når garantien går ut og du selv må betale reparasjon
av alt det første eier har betalt null for.

Da er du kommet til samme situasjon det alltid har vært for fossilbiler:
Du kan velge mellom å kjøpe nytt og få utgiftene som avskriving
eller kjøpe brukt og få utgiftene som reparasjoner.
Jeg regner faktisk med at det å bytte fra en S85 til en S85D er det beste en kan gjøre, avskrivingsmessig. Bilene uten autopilot vil fort ansees som "gamle", noe som igjen vil føre til høyere tap der.

Legger en til at mellomlegget blir minimal for de som kjøpte S85D tett opptil lansering så _tror_ jeg faktisk jeg ville ha tapt mer på å bli sittende med min S85.

Så for meg var det ikke noe å lure på, de 30-40k jeg måtte gi i mellomlegg er absolutt verdt det. Ny bil, nye dekk, autopilot og 4wd :).

Øyvind.h

30-40K? Skal jeg opp på S85D må jeg opp i 720K. Ga opprinnelig 600K for min, og den går nå for rundt 540K. Dvs må legge til ca 180K.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eadie

Dette fjaset med at autopilot er et must er bare et blindspor.
Et typisk kjekt-å-ha element, men langtfra noe must.
Tipper kun de mest innbarka Tesla-folkene insisterer på autopilot når prisen er så mye høyere for å få bilene med autopilot.
Dermed overdrives effekten av denne tekniske detaljen.

Den største driveren i Teslasalget er fortsatt momsfritak, elbilgoder generelt, og batteripakken (kjørelengde).
Alt det andre er ønskedrømmer fra misforståtte geeks.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

pej

Sitat fra: eadie på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:10

Hvis du kjører 40k km pr år og mye på motorvei så er Adaptiv cruise helt fantastisk. Jeg hadde bestemt meg for at jeg aldri skulle tilbake til en bil uten, men så kom Tesla. Har kjørt uten dette nå i et år og gleder meg utrolig til å få dette tilbake i Mai.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

krl

Jeg kan heller ikke forstå meg på noen som kjøper bil til over 300.000 uten adaptiv cruise control. Det er praktisk talt uunnværlig, med mindre man kun kjører i byen. Eller ikke har forstått hvordan den virker....

Dennis

Tipper kun de mest innbarka Tesla-folkene insisterer på autopilot når prisen er så mye høyere for å få bilene med autopilot.
Dermed overdrives effekten av denne tekniske detaljen.

Den største driveren i Teslasalget er fortsatt momsfritak, elbilgoder generelt, og batteripakken (kjørelengde).
Alt det andre er ønskedrømmer fra misforståtte geeks.

Er et must for veldig mange, selv om du synes det er fjas. Greia er at adaptiv cruise control er noe man forventer å få på selv billig biler idag. En Tesla uten blir fort uinteressant for mange. En kollega ville ikke bytte ut skodaen han har til Tesla siden den mangler det. Og de med autopilot hw ble for dyrt. Har man først kjørt med det, så handler man ikke bil uten, spes for oss som kjører mye i kø.

Roma

Sitat fra: krl på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:44
Jeg kan heller ikke forstå meg på noen som kjøper bil til over 300.000 uten adaptiv cruise control. Det er praktisk talt uunnværlig, med mindre man kun kjører i byen. Eller ikke har forstått hvordan den virker....

Jeg forstår meg ikke på dem som må ha ACC for å kunne kjøpe en bil heller. Så da er vi vel enige om å være uenige, og at ingen skjønner noen verdens ting, eller?

MrBacardi

Anbefaler deg å prøve et par ulike bilmerker med adaptiv cruise og felt-assistent så regner jeg med at du endrer oppfatning ganske kjapt :-) Absolutt ikke noe blindspor for min del. Teslaen tar foreløpig ikke rattet enda når du slipper det slik som andre bilmerker, men det kommer jo snart med oppdatering
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

toppi

Ja jeg har prøvd og vil ikke ha det.
Noen nyter å kjøre selv, andre gleder seg til dagen du ikke trenger/får lov til å kjøre selv  :o

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Forresten bra at bruktprisene går litt ned, slik at TMSen når ut til flere grupper  :)
Dog ikke mye fall å skryte av, husk S85 kostet fra 490 000 (og ekstrautstyret nesten var gratis) for oss som bestilte tidlig  ;D

Det virkelige skrellet i bruktprisene kommer når dollaren igjen koster under 6 kr, og Tesla sette ned nyprisen med 100 000 ++  ::)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Sitat fra: krl på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:44

Eller svært sjelden kjører i noe særlig kø, slik som meg. Kjører jeg på motorvei kjører jeg forbi i venstre felt om jeg tar igjen noen, ligger ikke bak og lunker. I rushtiden kjører jeg praktisk talt aldri.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

samotholt

Det kan vel nevnes at ACC har sine ulemper også. Det funker rimelig dårlig i snøvær og tett regn. Noe som gjør at jeg har mer nytte av *vanlig* cruise control.

Har tom. prøvd å få konvertert min, men det var selvfølgelig ikke mulig (på en Audi).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

krl

Har Audi-en ACC-radar langt nede mot vegbanen, slik som Tesla, eller høgere oppe hvor det er fri sikt, slik som Mercedes?

cra

ACC er en ting, Autopilot er noe helt annet. At ACC har noe for seg tviler jeg ikke på, selv om jeg ikke har prøvd det selv. Det at bilen kjører seg selv (autopilot; demo ligger på youtube) er kuult å vise fram, men neppe brukende til noe med det første.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

B_Tesla

Har kjørt med Tesla i alle typer vær med ACC. Og her i Trondheim kan man ha det meste. Enda ikke opplevd at den skrur seg av, ikke ser biler, eller ikke virker. Den er en drøm å kjøre med.

Radar sitter lavt, slik at det ikke blir for mye støy fra refleksjoner i veibanen, og andre objekter. Men ikke blitt satt ut av øsreg, sludd, snø eller storm (med regn og snø - som det var for noen uker siden).

Edit: @cra : autopilot slik Tesla har demonstrert den er ikke langt unna hva en del premiumbiler kan leveres med idag. Ikke bytte av felt eller endre fart, men kjøre i eget felt osv.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA