Hovedmeny

Bruktbilpris på Tesla

Startet av B_Tesla, fredag 29. august 2014, klokken 14:54

« forrige - neste »

samotholt

Radaren på Audi (A8) sitter så lavt som mulig i fronten.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

edorf

Jeg er helt enig. Har kjørt autopilot bil den siste uken. Jeg syntes det er en virkelig oppgradiering med disse Autopilot bilene. Jeg ville mye før hatt en S85 med autopilot enn en P85 uten om alt annet ellers var likt. Og det er slik det er nå, software opptatering vil jo gjøre forskjellen enda større. Men dette er min subjektive mening.

D.O

Sitat fra: Roma på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:50
Sitat fra: krl på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:44
Jeg kan heller ikke forstå meg på noen som kjøper bil til over 300.000 uten adaptiv cruise control. Det er praktisk talt uunnværlig, med mindre man kun kjører i byen. Eller ikke har forstått hvordan den virker....

Jeg forstår meg ikke på dem som må ha ACC for å kunne kjøpe en bil heller. Så da er vi vel enige om å være uenige, og at ingen skjønner noen verdens ting, eller?
Jeg ser heller ikke det store poenget med ACC. Hadde dette vært ett tilvalg utenom Tech pakken, så måtte det jammen ha vært billig for at jeg skulle gidde å tatt det med. Hadde det på -15mod og brukte det kun for å teste. Skiltvisning og automatisk langlys av/på var mer nyttig. wasted money.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Trustno1

Skjønner ikke helt hvorfor folk hardnakka forsvarer biler uten de nye autopilot funksjonene. Ser at endel kanskje ikke har behov for det, men det er jo helt klart ett fremskritt.

Personlig bruker jeg bilen nesten utelukkende til langkjøring (etapper på ca 15 mil 4-6 ganger i uka) og hadde gjerne sett at bilen kunne kjøre 100% autonom. Nå er dette foreløpig ikke mulig/lovelig, men da tar jeg gjerne "the next best thing" foreløpig :)

Hovedgrunnen til at jeg går fra P85 til P85D er autopilotfunksjonene. AWD er nyttig, og 700hk er en artig gimmic, men det var faktisk autopiloten som vippet meg over til å faktisk oppgradere.

Biler kommer til å bli mer og mer autonome i fremtiden. Å tviholde på 100% manuellt opererte biler blir som å tviholde på fossilteknologien i mine øyne.

zbk

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:30
Skjønner ikke helt hvorfor folk hardnakka forsvarer biler uten de nye autopilot funksjonene. Ser at endel kanskje ikke har behov for det, men det er jo helt klart ett fremskritt.

Personlig bruker jeg bilen nesten utelukkende til langkjøring (etapper på ca 15 mil 4-6 ganger i uka) og hadde gjerne sett at bilen kunne kjøre 100% autonom. Nå er dette foreløpig ikke mulig/lovelig, men da tar jeg gjerne "the next best thing" foreløpig :)

Hovedgrunnen til at jeg går fra P85 til P85D er autopilotfunksjonene. AWD er nyttig, og 700hk er en artig gimmic, men det var faktisk autopiloten som vippet meg over til å faktisk oppgradere.

Biler kommer til å bli mer og mer autonome i fremtiden. Å tviholde på 100% manuellt opererte biler blir som å tviholde på fossilteknologien i mine øyne.

Det er da din mening. Er helt enig i at autopilot etc er framtida, men tror at heller ikke at dagens versjon er bra nok og at manb godt kan vente noen år til. Vil man ha mest mulig bil for pengene gir nok en lavere spesifisert bruktbil mer kjøreverdi pr. krone.

Når det er sagt hadde jeg fluksens bestilt meg en P85D om jeg hadde vært villig til å bruke så mye penger på en bil :-)

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ØyvindO

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:30

Det samme kan vel sies om de som hardnakka påstår at biler uten autopilotfunksjonen plutselig ble utdaterte. Spesielt siden påstandene som regel er begrunnet i egne behov (faktiske eller konstruerte) og antageligvis ikke er representative for flertallet, eller er trigget av "post purchase rationalization". Personlig hadde jeg ikke fått brukt det noe særlig med mitt kjøremønster og kjørestil, men hadde selvsagt valgt det dersom jeg skulle kjøpe helt ny bil.

Syretesten på dette er jo hva hver enkelt ville betalt for autopilot dersom det kom som retrofit. 10', 20', 50', 100', 200'?

:)

Trustno1

De fleste nyvinninger er konstruerte behov. Folk har overlevd i hundretusenvis av år, men verden går stadig fremmover, i de fleste tilfeller for å gi nye bekvemmeligheter.

Jeg har ingen problemer med å se at folk har ulike behov, det jeg setter spørsmålstegn ved er at man har så store behov for å rettferdiggjøre sine egne valg ved å henvise til at andre valg er "meningsløse"

Selvfølgelig så bunner dette ut i økonomi/nytte som stort sett det meste andre. For min egen del så realiserte jeg ett tap på ca 80k ved salg + la på ytterligere 170k mellomlegg for å få AutopilotAWD, +~250hk, nye seter, bedre lydisolering, kmstand resatt til 0

For meg var dette verdt ca 250k ekstra, men har ingen problemer med å se at andre kan være av en annen oppfattning, noe jeg også er glad for, ellers måtte jeg realisert ytterligere tap for å få solgt min P85.

ØyvindO

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:05
De fleste nyvinninger er konstruerte behov. Folk har overlevd i hundretusenvis av år, men verden går stadig fremmover, i de fleste tilfeller for å gi nye bekvemmeligheter.

Jeg har ingen problemer med å se at folk har ulike behov, det jeg setter spørsmålstegn ved er at man har så store behov for å rettferdiggjøre sine egne valg ved å henvise til at andre valg er "meningsløse"

Selvfølgelig så bunner dette ut i økonomi/nytte som stort sett det meste andre. For min egen del så realiserte jeg ett tap på ca 80k ved salg + la på ytterligere 170k mellomlegg for å få AutopilotAWD, +~250hk, nye seter, bedre lydisolering, kmstand resatt til 0

For meg var dette verdt ca 250k ekstra, men har ingen problemer med å se at andre kan være av en annen oppfattning, noe jeg også er glad for, ellers måtte jeg realisert ytterligere tap for å få solgt min P85.

Enig med deg.

Tror uansett at for de fleste så veier det økonomiske mye tyngre enn hva som er nyeste "feature". Ikke alle synes ny bil og autopilot++ er verdt 4-5000 kroner per måned ekstra i bilkostnader det første året :)

B_Tesla

Tror du fint kan dobble det tallet (minst), dersom du skal ta det tapet det første året.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

jkirkebo

Sitat fra: ØyvindO på onsdag 18. februar 2015, klokken 12:46
Syretesten på dette er jo hva hver enkelt ville betalt for autopilot dersom det kom som retrofit. 10', 20', 50', 100', 200'?

Personlig hadde jeg takket nei om det var en gratis retrofit, siden man da ikke får vanlig CC lengre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ØyvindO

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:37
Tror du fint kan dobble det tallet (minst), dersom du skal ta det tapet det første året.

Antageligvis. Her var det snakk om ekstra tap når man kjøper ny vs. brukt og jeg har valgt tall i favør nybil. Totalt tap vil være mye større, men det vil man jo ha enten man kjøper ny eller brukt.

Mitt regnestykke var basert på at den enkeltes kapitalkost på 250' er omtrent 1000,- i måneden og verdifall på 12% første året og 10% andre året (800' * 12% = 96', mens 550 * 10% = 55000), altså omtrent 3500,- i måneden første året. Totalt ca 4500 i måneden.

Sjøhyene

Har ikke prøvd det, men tror kanskje 20-30 tusen ville vært det jeg var villig til å bla opp for det. Potensialet med dette utstyret er jo ganske stort så bare det å ha mulighet til å være med på den dansen er verdt en del sånn jeg ser det. Hvis derimot sånn det fungerte i dag var alt, så hadde jeg neppe betalt mer enn 10 tusen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

B_Tesla

Man kan her ganske enkelt se til konkurransen. MB leverer alt dette idag. ACC, lane departure, skilgjennkjenning, holde bilen i egen fil uten at man har hendene på rattet osv. Har ikke sjekket prisen på dette, men er nok en ok sum. Der MB ikke leverer idag er vel det at man kan bytte felt, eller endre hastighet basert på nye skilt. Men det leverer jo ikke Tesla heller for øyeblikket. Men sammenliknet med MB er jo prisen på tech-pakke latterlig lav.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Trustno1

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:43

Har ikke prøvd det, men tror kanskje 20-30 tusen ville vært det jeg var villig til å bla opp for det. Potensialet med dette utstyret er jo ganske stort så bare det å ha mulighet til å være med på den dansen er verdt en del sånn jeg ser det. Hvis derimot sånn det fungerte i dag var alt, så hadde jeg neppe betalt mer enn 10 tusen.

Veldig enig med deg her. Alt bunner ut i hva Tesla klarer å få til med softwaren sin. Potensialet for de nye sensorene er store, og jeg tror dette kan benyttes til mer enn ren autopilot i fremtiden.

Eksempler jeg kan tenke meg umiddelbart(om personvernet tilater):
- Som dashcam/dokumentasjon av ulykker
- Kartlegging av trafikk for bedre datagrunnlag til navigasjon
- Nattsyn på skjermen ved hjelp av radaren

Kanskje langt på siden av topic, men samtidig ikke helt. Dersom Tesla kommer med mange tileggsfeatures til autopilot HW, så kan dette påvirke prisene på "gamle" biler ytterligere. Det bunner ut i hvor mye man utvikler softwaren til de nye sensorene.

Trustno1

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:37

Personlig hadde jeg takket nei om det var en gratis retrofit, siden man da ikke får vanlig CC lengre.

Som mitt forrige innlegg, dette kan Tesla fikse via software, spørsmålet er om/når

Forøvrig ser jeg ikke problemet, hva er fordelen med "vanlig" CC fremfor adaptiv?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA