Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:09
Elbatterier med fossilbilens rekkevidde og fyllehastighet ble spådd 3-5 år inn i framtiden for 10 år siden og for 5 år siden.
Sjangsen er antakelig over 50% for at spådommen blir den samme i 2020. Og kanhende i 2030.

Tja, for alle praktiske formål var vel ikke disse spådommene så gale? De fleste har behov for pause etter over 30 mil i bilen uansett. Å plugge i en supercharger mens man likevel tar en pause er ikke noe stort offer. Ser ikke poenget med å ha samme rekkevidde på en elbil som de fossilene som går lengst. Allerede nå får Tesla Roadster mulighet til å oppgradere til en batteripakke med rekkevidde på 640 km, og det går nok ikke lang tid før tilsvarende er tilgjengelige for S og X og. Trenger man så mye mer? 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:09
Elbatterier med fossilbilens rekkevidde og fyllehastighet ble spådd 3-5 år inn i framtiden for 10 år siden og for 5 år siden.
Sjangsen er antakelig over 50% for at spådommen blir den samme i 2020. Og kanhende i 2030.

Fyllehastighet som fossilbil? Det har jeg ikke sett mange spådommer om. De fleste som kan litt om elektrisitet og matematikk finner fort ut at det i praksis er umulig. Å fylle f.eks 85kWh på 5 minutter vil kreve over en megawatt med strøm. Det blir litt av en effektavgift, og litt av en ladekabel ;) Godt over 2000A ved 450V...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbas

 
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:09
Elbatterier med fossilbilens rekkevidde og fyllehastighet ble spådd 3-5 år inn i framtiden for 10 år siden og for 5 år siden.
Sjangsen er antakelig over 50% for at spådommen blir den samme i 2020. Og kanhende i 2030.

Fyllehastighet som fossilbil? Det har jeg ikke sett mange spådommer om. De fleste som kan litt om elektrisitet og matematikk finner fort ut at det i praksis er umulig. Å fylle f.eks 85kWh på 5 minutter vil kreve over en megawatt med strøm. Det blir litt av en effektavgift, og litt av en ladekabel ;) Godt over 2000A ved 450V...

Dette kan vel løses med batteribanker som jevner ut effekttoppene -som tesla allerede har vist ved superladere i USA? Ladekabelen er vel en annen sak; med induksjon, evt. at man kjører inntil superladeren og kobler seg på på den måten.
Nissan leaf 2014

kjellan

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:09
Elbatterier med fossilbilens rekkevidde og fyllehastighet ble spådd 3-5 år inn i framtiden for 10 år siden og for 5 år siden.
Sjangsen er antakelig over 50% for at spådommen blir den samme i 2020. Og kanhende i 2030.

Fyllehastighet som fossilbil? Det har jeg ikke sett mange spådommer om. De fleste som kan litt om elektrisitet og matematikk finner fort ut at det i praksis er umulig. Å fylle f.eks 85kWh på 5 minutter vil kreve over en megawatt med strøm. Det blir litt av en effektavgift, og litt av en ladekabel ;) Godt over 2000A ved 450V...

Litt off topic :På Hydro !! Aluminium Sunndal har vi 1500 V likestrøm og 315 000 A . Øvelse : Sjekk strømregninga, garantert Norges største ! Ingen problem å fylle eit lite elbil batteri veldig raskt.

----

Er det egentlig økonomisk å først bruke strøm (100 % Eksergi) ved elektrolyse av vatn for å produsere Hydrogen gass og deretter bruke enda meir strøm å kompremere dette til væske.

Deretter blir Hydrogenet kjørt inn i ein Otto motor med virkningsgrad på ca 25 %.

Resten av energien + 75 % ender opp som varmetap jmf Carnot virkningsgraden.

Dermed er svaret gitt, Nei. Hydrogen er kun ein energibærer og ikkje økonomisk lønnsomt sammenligna med strøm direkte i ein elmotor.

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Warlock

Er da ingen Ottosyklus (eksplosjonsmotor) i en hydrogenbil, den har brenselscelle (nærmeste sammenligning er et batteri som til stadighet blir fyllt opp fra ekstern kilde). Virkningsgraden er også svært høy på disse cellene, så de er nok ganske sammenlignbare med det å lade opp og ta ut energi av batterier, likevel har du et poeng i at transportkjeden for strøm->hydrogen->fordeling->fylling->bruk kan bli lengre for energien og dermed føre til mer sløsing. Likevel er nok dette en fin mulig løsning for tyngre kjøretøy fra lastebil/buss og opp til frakteskip...

kjellan

Sitat fra: Warlock på onsdag 27. august 2014, klokken 01:30
Er da ingen Ottosyklus (eksplosjonsmotor) i en hydrogenbil, den har brenselscelle (nærmeste sammenligning er et batteri som til stadighet blir fyllt opp fra ekstern kilde). Virkningsgraden er også svært høy på disse cellene, så de er nok ganske sammenlignbare med det å lade opp og ta ut energi av batterier, likevel har du et poeng i at transportkjeden for strøm->hydrogen->fordeling->fylling->bruk kan bli lengre for energien og dermed føre til mer sløsing. Likevel er nok dette en fin mulig løsning for tyngre kjøretøy fra lastebil/buss og opp til frakteskip...

Ja enig i at det vel er brenselcelle, men det endre ikkje konklusjonen mh på Carnot virknigsgraden.

Her er sitat frå hydrogen.no under ofte spurte spørsmål :

"Har vi nok energi til å produsere hydrogen til alle biler og busser i Norge?
Ja. En hydrogenbil bruker ca 1 kilo hydrogen for å kjøre 10 mil. Med en gjennomsnittskjørelengde på 15.000 kilometer blir det 150 kilo hydrogen per bil. Det finnes ca. 3 millioner personbiler i Norge i dag. Omregnet blir totalbehovet da 3.000.000*150kg = 450.000 tonn hydrogen. Med en total energikostnad på ca. 60 kWh for å produsere, komprimere og kjøle en kilo hydrogen blir det totale energibehovet ca. 27 TWh. "

Eit enkelt tilsvarande regnestykke for el-bil, gjerne Tesla med typisk forbruk 0,2 kWh/km :

15 000 km/år X 0,2 kWh/km X 3 000 000 biler i Norge = 9 TWh/år

Det krever altså 27/9 =3 ganger meir strøm å drive bilparken på Hydrogen sammenligna med 3 million Teslaer.........
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Thomas Parsli

Sitat fra: kjellan på onsdag 27. august 2014, klokken 08:29
Det krever altså 27/9 =3 ganger meir strøm å drive bilparken på Hydrogen sammenligna med 3 million Teslaer.........

De som argumenterer for HEV mener dette vil endre seg innen kort tid, hvis vi bare får nok HEV på veien.
Fremskrittene vil (i følge de troende) være så store at både produksjonen av hydrogen og effektiviteten på brenselsceller gjør HEV til et bedre valg.
Av en eller annen grunn ser de ikke for seg tilsvarende fremskritt på BEV...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olatho

Får du doblet rekkevidden til Model S, dvs 600-700 km faktisk rekkevidde året rundt bortimot uansett vær og terreng, så trenger du ikke gjøre så fryktelig mye med ladehastigheten. Du får ikke fylt fra 0-100% over natta hjemme på en vanlig husholdningskontakt, men samtidig vil du stort sett alltid ha gode marginer, og det er alltid mulig å få tak i vesentlig raskere lading også hjemme om det skulle være nødvendig for ditt bruk.
Og får du noen flere bilmerker å velge mellom, så må ikke alle kjøpe Tesla heller.

Dette er nok en mye mer realistisk alternativ enn en storstilt utbygging av hydrogen.

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. august 2014, klokken 10:03
Fremskrittene vil (i følge de troende) være så store at både produksjonen av hydrogen og effektiviteten på brenselsceller gjør HEV til et bedre valg.
Av en eller annen grunn ser de ikke for seg tilsvarende fremskritt på BEV...

Nå skal jeg ikke påstå å være noen ekspert her, men siterer heller Elon Musk fritt etter hukommelsen:
SitatSelv den beste mulige utviklingen for brenselsceller når det gjelder effektivitet og lagringstetthet når fortsatt ikke opp til dagens nivå på litium-ion batterier.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Olatho på onsdag 27. august 2014, klokken 11:28
Får du doblet rekkevidden til Model S, dvs 600-700 km faktisk rekkevidde året rundt bortimot uansett vær og terreng, så trenger du ikke gjøre så fryktelig mye med ladehastigheten. Du får ikke fylt fra 0-100% over natta hjemme på en vanlig husholdningskontakt, men samtidig vil du stort sett alltid ha gode marginer, og det er alltid mulig å få tak i vesentlig raskere lading også hjemme om det skulle være nødvendig for ditt bruk.

Det trengs ikke større batteri heller. Kun en god del flere SC-stasjoner. Kommer vi opp i 50 stk. i Norge ville jeg nok klart meg fint med 60kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjellan

Med brenselscelle som "generator" for strømproduksjonen så går denne strømmen vidare til ein elmotor på drivakslingen og i Hundai i kombinasjon med batteri.

Effekten & farten du ønsker på bilen må leverast av brenselscella avhenging av trykket på fartspedalen.

Kan ein brenselscelle levere effekt like raskt som eit batteri ? 

Ser vidare at ein kan kjøpe ein hydrogen Hundai til ca 650 000 NOK, men takker nei til det !

Spec:http://www.dinside.no/929117/hyundai-ix35-el-hydrogen-i-produksjon
"
Nesten 60 mil rekkevidde
Hyundai ix35 el-hydrogen kjører uten andre utslipp enn vann, og har en elektrisk motor på 100 kilowatt - tilsvarende 136 hestekrefter. I stedet for å få strøm fra et batteri er det en brenselcelle som konverterer hydrogen, lagret på tanker i bilen, og oksygen fra lufta til elektrisitet. Eneste utslipp er ren vanndamp. Bilen har også en bateripakke på 29 kW under gulvet

Topphastighet er 160 kilometer i timen, 0-100 tar 12,5 sekunder og rekkevidden er opp til 594 kilometer på en fylling. Dette takket være en nyutviklet hydrogentank som takler et trykk på 700 bar. Med andre ord er dette den elbilen som har lengst rekkevidde i dag, takket være bruken av brenselceller."

Rekkevidde på 594 km  :o 

Synd det ikkje var ein hydrogenfyllestasjon der da............... men med batteripakken skulle det vel vere mulig å komme seg tilbake til utgangspunktet  ::)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Sverre_E

Sitat fra: kjellan på onsdag 27. august 2014, klokken 22:29
Bilen har også en batteripakke på 29 kW under gulvet

Og likevel har den ingen mulighet til å lades direkte?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Espen Hugaas Andersen

#42
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 28. august 2014, klokken 12:11
Sitat fra: kjellan på onsdag 27. august 2014, klokken 22:29
Bilen har også en batteripakke på 29 kW under gulvet

Og likevel har den ingen mulighet til å lades direkte?
kW = effekt
kWh = energi

Batteripakken i hydrogenbiler er ment å mellomlagre energi som produseres i brenselcellen, og regenerere bremseenergi. Den kan levere 29 kW til motoren eller regenere 29 kW bremse-effekt, men den kan ikke lagre 29 kWh. Det er nok snakk om en batteripakke med størrelse i området 1-3 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Leif1

Sitat fra: crossbasse på tirsdag 26. august 2014, klokken 23:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:09
Elbatterier med fossilbilens rekkevidde og fyllehastighet ble spådd 3-5 år inn i framtiden for 10 år siden og for 5 år siden.
Sjangsen er antakelig over 50% for at spådommen blir den samme i 2020. Og kanhende i 2030.

Fyllehastighet som fossilbil? Det har jeg ikke sett mange spådommer om. De fleste som kan litt om elektrisitet og matematikk finner fort ut at det i praksis er umulig. Å fylle f.eks 85kWh på 5 minutter vil kreve over en megawatt med strøm. Det blir litt av en effektavgift, og litt av en ladekabel ;) Godt over 2000A ved 450V...

Dette kan vel løses med batteribanker som jevner ut effekttoppene -som tesla allerede har vist ved superladere i USA? Ladekabelen er vel en annen sak; med induksjon, evt. at man kjører inntil superladeren og kobler seg på på den måten.

En megawatt overført med induksjon...? Lykke til med helsa til de som skal være i nærheten.
(Og for så vidt alt elektronisk som måtte befinne seg i 100 meters radius.)
Konvertitt fra S til X

Electrix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. august 2014, klokken 12:26
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 28. august 2014, klokken 12:11
Sitat fra: kjellan på onsdag 27. august 2014, klokken 22:29
Bilen har også en batteripakke på 29 kW under gulvet

Og likevel har den ingen mulighet til å lades direkte?
kW = effekt
kWh = energi

Batteripakken i hydrogenbiler er ment å mellomlagre energi som produseres i brenselcellen, og regenerere bremseenergi. Den kan levere 29 kW til motoren eller regenere 29 kW bremse-effekt, men den kan ikke lagre 29 kWh. Det er nok snakk om en batteripakke med størrelse i området 1-3 kWh.
Dette mener jeg er den største bommerten produsentene av hydrogenbiler gjør, hvis de istedet hadde laget den som en elbil med hydrogen rekkeviddeforlenger så kunne man klart seg med en vesentlig mindre brenselcelle og de kunne blitt nesten like enkle og billige I drift som elbiler. Men ved å tvinge hydrogenbilene til å stadig kjøre innom fyllestasjonene så ønsker de vel å få opp omsetningen der. Jeg tror dette slår tilbake og ødelegger for hydrogenmarkedet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA