Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

emil

Hvor mye strøm vil en hydrogenbil bruke pr mil i dag hvis man regner med hele produksjonen (fra fornybare kilder/elektrolyse, ikke fra fossilt) og hvor mye koster det pr mil i dag med hydrogen hvis man fjerner alle eventuelle støtteordninger?

Mippen

Har hørt at hydrogenbiler skal ha avanserte sikkerhetssystemer for en eventuell lekkasje med sensorer osv. Har også hørt at de må gjennom kollisjonstester som alle biler og at de skal tåle en kraftig kollisjon uten at det sier pang. Naturligvis kan man ikke ta høyde for alt tenker jeg. Hvis krasjet er stort nok kan vel gassen smelle, men da er kollisjonen så kraftig likevel at du nok ikke hadde overlevd uansett.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: emil på tirsdag 26. august 2014, klokken 10:26
Hvor mye strøm vil en hydrogenbil bruke pr mil i dag hvis man regner med hele produksjonen (fra fornybare kilder/elektrolyse, ikke fra fossilt) og hvor mye koster det pr mil i dag med hydrogen hvis man fjerner alle eventuelle støtteordninger?
En hydrogenbil bruker i området 0,1 kg/mil. Dette er ca 5 kWh, altså i ren strøm koster det ca 4 kr/mil. I dag selges hydrogen til 90 kr/kg, med et håp om at man vil klare å komme ned til denne produksjonskostnaden på sikt. Det blir 9 kr/mil. En i3 koster ca 1 kr/mil, mens en Model S koster ca 2 kr/mil, så elbilene er helt klart bedre.

Men de 90 kr/kg er per dags dato subsidiert med i området 700 kr/kg, og på toppen av dette kommer avgiftsfritak, som strøm ikke nyter godt av. Med reel kostnad på 800 kr/kg og 100% avgifter (som strøm), så burde en hydrogenbil koste ca 160 kr/mil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#18
Sitat fra: Mippen på tirsdag 26. august 2014, klokken 11:36
Har hørt at hydrogenbiler skal ha avanserte sikkerhetssystemer for en eventuell lekkasje med sensorer osv. Har også hørt at de må gjennom kollisjonstester som alle biler og at de skal tåle en kraftig kollisjon uten at det sier pang. Naturligvis kan man ikke ta høyde for alt tenker jeg. Hvis krasjet er stort nok kan vel gassen smelle, men da er kollisjonen så kraftig likevel at du nok ikke hadde overlevd uansett.
Problemet er at en kollisjon der gassen lekker ut og går av vil ikke bare drepe de i bilen, det vil kunne drepe de i umiddelbar nærhet.

Denne analysen forventer f.eks at om et land på størrelse med Tyskland går over til 100% hydrogenbiler, så vil det være en ulykke annet hvert år der en fyllestasjon går i luften og dreper folk i opp til en 100 meter radius (EXP5), og ca 800 ulykker hvert år der det er en eksplosjon i friluft der personer blir skadd i en 10 meter radius (EXP2). I virkeligheten kan tallene være mye verre, man vet aldri før man prøver.

Personlig ville jeg ha sterke motforestillinger mot å bo nærmere enn 100 meter fra en hydrogenfyllestasjon. Man vet aldri når en galning med hagle bestemmer seg for å skyte på tankene og jevne nabolaget med jorden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Malawi

Sitat fra: arnkl på tirsdag 26. august 2014, klokken 01:05
Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:38
Stikkordet her er ett skift, på dagtid, i ukedagene.
Ladingen tar noen timer, så det er ikke mulig å bruke dem så mye mere enn ett skift i døgnet. Når du ser en Tesla som drosje, kan du være ganske sikker på at det er eieren av bilen som kjører, og at den ikke kjører noe særlig på natten i helgene.

22 kW ladarar (som kostar nokre få tusen) på drosjehaldeplassane hadde løyst mykje. Då kunne dei lada mens dei venta på neste tur, og alltid ha god rekkevidde.

Vi får håpe på det. Er veldig fristet til å skaffe meg en Tesla jeg kan sette i drift. :-)

Mippen

Fra hydrogen.no

Er hydrogenbiler farlige?
Hydrogen er i likhet med andre drivstoff brann- og eksplosjonsfarlig. Hydrogen har spesielle egenskaper som man må ta hensyn til for å sørge for sikker håndtering. Håndtert rett, er hydrogen sikkert. Hydrogen har blitt brukt i industrien i over hundre år. Sikkerhetsnivået i en hydrogenbil vil være høyt, og en hydrogenbil vil ikke være farligere enn en bensinbil.

Hva skjer når en hydrogenbil krasjer?
Hydrogentanken er godt beskyttet i tilfelle en kollisjon. Tanken er laget av karbonfiber og er den sterkeste komponenten i bilen. Ved kollisjon, utløsning av airbag, ved en eventuell lekkasje i drivstoffanlegget, og faktisk hver gang man skrur av tenningen vil en sikkerhetsventil stenge hydrogentilførselen ut fra tankene. Dersom det likevel skulle bli en lekkasje vil hydrogen raskt stige(siden hydrogen er 8 ganger lettere enn luft) og rekombinere med oksygen på en fredelig måte. Dersom kollisjonen innebærer en brann, eller hydrogenbilen står parkert i en garasje som brenner, vil en temperaturfølsom sikkerhetsventil, som fungerer som en sprinkelventil, slippe ut alt hydrogenet på en kontrollert måte i retning ned mot bakken like bak tanken,og brenne opp i løpet av et par minutter. En bensinbrann derimot vil brenne i lang tid. På verdensbasis har man flere tiårs erfaring med sikker bruk av mange tusen naturgassbiler som på mange måter er overførbar til hydrogenbiler.
Fremtiden er elektrisk.

Kristian O

Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 13:20
Sitat fra: arnkl på tirsdag 26. august 2014, klokken 01:05
Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:38
Stikkordet her er ett skift, på dagtid, i ukedagene.
Ladingen tar noen timer, så det er ikke mulig å bruke dem så mye mere enn ett skift i døgnet. Når du ser en Tesla som drosje, kan du være ganske sikker på at det er eieren av bilen som kjører, og at den ikke kjører noe særlig på natten i helgene.

22 kW ladarar (som kostar nokre få tusen) på drosjehaldeplassane hadde løyst mykje. Då kunne dei lada mens dei venta på neste tur, og alltid ha god rekkevidde.

Vi får håpe på det. Er veldig fristet til å skaffe meg en Tesla jeg kan sette i drift. :-)
Du har nok rett i at en Tesla ikkje kan vere i drift 24 timer i døgnet. Men 2 skift på 8 timer kvar burde vere mulig. Da har man 8 timer igjen av døgnet, og det er nok til å lade fra tom til full 2 ganger med 22 kW lader.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espen Hugaas Andersen

#22
Sitat fra: Mippen på tirsdag 26. august 2014, klokken 15:39
Fra hydrogen.no

...
Ikke rart at hydrogenforkjemperne vil stille hydrogenbilen i ett godt lys. Sammenligningen med naturgassbiler er ikke veldig relevant, da trykket i tankene er 200-275 bar i stedet for 700 bar, CNG har mye større molekyler som ikke rømmer like lett og ikke medfører "hydrogen embrittlement". CNG eksploderer heller ikke veldig lett, konsentrasjonen i luft må være 5-15%, der hydrogen må være i området 4-75%. Hydrogen antennes også mye lettere, en gnist på 0,016 mJ er alt som trengs, der CNG trenger 0,21 mJ. (Hydrogen tenner altså ca 13 ganger lettere.)

Jeg er sikker på at ingeniørene har tenkt på mange av de mulige feil-modusene, det som bekymrer meg er alle de feil-modusene som de ikke har tenkt på. Tenk på f.eks ulykken med den stjålne Model Sen. I den ulykken ble bilen delt i to, og batteriet ble spredt utover veien. Hva om bilen i stedet hadde hatt en hydrogentank? Hadde det ene dødsfallet i stedet vært 10 dødsfall?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 26. august 2014, klokken 15:39
Dersom det likevel skulle bli en lekkasje vil hydrogen raskt stige(siden hydrogen er 8 ganger lettere enn luft) og rekombinere med oksygen på en fredelig måte.

Nå er ikke jeg på noe som helst vis noen ekspert på dette, men er ikke denne kombinasjonen - hydrogen + oksygen - som populært går under navnet "Knallgass"?  I så fall vet jeg ikke helt om det føles så veldig fredelig ut :o
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Er det ikke derfor tenken er laget i syntetisk materiale for å unngå gnister rundt tanken? Hvis tanken revner lekker hydrogenet ut men det blir ikke gnister av selve tanken. Det kan likevel bli gnister fra andre deler av bilen, men blir den konstuert på en måte som gjør at tanken er mest mulig skjermet fra resten av bilen kan det være med på å redusere farer.

Hvis tanken bare punkterer i en kollisjon kan gassen som lekker ut antennes, men det vil nødvendigvis ikke få tanken til å eksplodere. Den vil vel bare brenne ut.
Fremtiden er elektrisk.

Malawi

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 26. august 2014, klokken 16:30
Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 13:20
Sitat fra: arnkl på tirsdag 26. august 2014, klokken 01:05
Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:38
Stikkordet her er ett skift, på dagtid, i ukedagene.
Ladingen tar noen timer, så det er ikke mulig å bruke dem så mye mere enn ett skift i døgnet. Når du ser en Tesla som drosje, kan du være ganske sikker på at det er eieren av bilen som kjører, og at den ikke kjører noe særlig på natten i helgene.

22 kW ladarar (som kostar nokre få tusen) på drosjehaldeplassane hadde løyst mykje. Då kunne dei lada mens dei venta på neste tur, og alltid ha god rekkevidde.

Vi får håpe på det. Er veldig fristet til å skaffe meg en Tesla jeg kan sette i drift. :-)
Du har nok rett i at en Tesla ikkje kan vere i drift 24 timer i døgnet. Men 2 skift på 8 timer kvar burde vere mulig. Da har man 8 timer igjen av døgnet, og det er nok til å lade fra tom til full 2 ganger med 22 kW lader.

Et skift er normalt over 8 timer, og i praksis er det tiden mellom 01.00 og 06.00 som er tilgjengelig.

Men kunne den lade litt på holdeplass underveis, ville situasjonen være en helt annen. Da ville Tesla gå fra å være en mulighet om man er villig til å legge alt opp rundt ladesyklusene til å bli en veldig aktuell drosje for de fleste situasjoner.

Dersom den hadde vært billigere hadde jeg kjøpt en allerede som reservedrosje(kan gå på dagtid i ukene og natt i helgene). Model 3 er en helt klar kandidat til det formålet, men den er jo litt langt unna.

Svein el-freak

#26
Hydrogenbilene var en god ide på mange måter, men går nok ganske så snart i oppløsning.
Når man ser på prisen på bilene og drivstoffet er det bare å skrinlegge det hele.
Når man ser på hva som skjer med forskning på batteriteknololi så er det bare et tidsspørsmål før vi har fått 5 ganger energitetthet i batteriene, intil 20 ganger raskere å lade,(om man har tilgang), billigere å produsere......
Jeg tipper allerede om 3-4 år så skyter det fart.

http://www.extremetech.com/extreme/182500-dual-carbon-batteries-is-this-finally-the-breakthrough-weve-been-promised-for-so-long

Overnevte er ikke de eneste som er i gang med utvikling, er nok mange som holder godt på sine hemmeligheter her også
Nærigslivet ser at Tesla gjør det stort, dermed kommer de diltende etter.

Om dette blir mulig om 3-4 år er det ned med batteripakka i leafen for oppgradering, 20-30 lapper og 70 mil på tanken, batteriene i leafen selges til solcelleanlegg for lagring av energi.

Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

timingbeltkiller

Elbatterier med fossilbilens rekkevidde og fyllehastighet ble spådd 3-5 år inn i framtiden for 10 år siden og for 5 år siden.
Sjangsen er antakelig over 50% for at spådommen blir den samme i 2020. Og kanhende i 2030.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

Fyllestasjonene for hydrogen som er satt opp i dag, er elektrolyse stasjoner som produserer hydrogen på stasjonen fra vann.
Dette koster mye energi, men en slipper å transportere og oppbevare hydrogen.

Kan bli alternativ på ferger, busser, lastebiler men ikke til privat bilisme.
Men tanken på slitte øst europeiske lastebiler på sommerdekk en norsk vinter og ikke bare brennbar last men og eksplosjons farlig hydrogen er ikke en god tanke. Om det er 15-20 år frem i tid. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MagnusT

Hydrogenpris: En pris på flere 100kr er ikke en reell pris for hydrogen ved større volum. En tankpris på rundt 80kr/kg vil gi selgeren en meget god driftsmargin, men volumet må opp på et nivå hvor stasjonene brukes mye mer enn i dag. Litt info er tigjengelig her:http://www.hordaland.no/PageFiles/43265/Presentasjon%20Ulf%20Hafseld%20040613.pdf
Sikkerhet: Sikkerhet til hydrogen er så klart noe som blir tatt på alvor av alle seriøse aktører, se f.eks noen av aktivitetene og testene som blir gjort på tankene her:  https://www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelcells/pdfs/hydrogentank_testing_ostw.pdf
(F.eks side 29, hvor en hydraulisk knusetest av en tank endte ved 150 tonn når betongen på motsatt side av tanken knuste)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA