Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Zett

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. august 2014, klokken 12:26
Batteripakken i hydrogenbiler er ment å mellomlagre energi som produseres i brenselcellen, og regenerere bremseenergi. Den kan levere 29 kW til motoren eller regenere 29 kW bremse-effekt, men den kan ikke lagre 29 kWh. Det er nok snakk om en batteripakke med størrelse i området 1-3 kWh.

Jeg sjekket spesifikasjonene for Hyundai Tycson Fuel Cell på https://www.hyundaiusa.com/tucsonfuelcell/, batteriet er på 0,95 kWh.


MagnusT

Sitat fra: kjellan på onsdag 27. august 2014, klokken 08:29
Sitat fra: Warlock på onsdag 27. august 2014, klokken 01:30
Er da ingen Ottosyklus (eksplosjonsmotor) i en hydrogenbil, den har brenselscelle (nærmeste sammenligning er et batteri som til stadighet blir fyllt opp fra ekstern kilde). Virkningsgraden er også svært høy på disse cellene, så de er nok ganske sammenlignbare med det å lade opp og ta ut energi av batterier, likevel har du et poeng i at transportkjeden for strøm->hydrogen->fordeling->fylling->bruk kan bli lengre for energien og dermed føre til mer sløsing. Likevel er nok dette en fin mulig løsning for tyngre kjøretøy fra lastebil/buss og opp til frakteskip...

Ja enig i at det vel er brenselcelle, men det endre ikkje konklusjonen mh på Carnot virknigsgraden.

Her er sitat frå hydrogen.no under ofte spurte spørsmål :

"Har vi nok energi til å produsere hydrogen til alle biler og busser i Norge?
Ja. En hydrogenbil bruker ca 1 kilo hydrogen for å kjøre 10 mil. Med en gjennomsnittskjørelengde på 15.000 kilometer blir det 150 kilo hydrogen per bil. Det finnes ca. 3 millioner personbiler i Norge i dag. Omregnet blir totalbehovet da 3.000.000*150kg = 450.000 tonn hydrogen. Med en total energikostnad på ca. 60 kWh for å produsere, komprimere og kjøle en kilo hydrogen blir det totale energibehovet ca. 27 TWh. "

Eit enkelt tilsvarande regnestykke for el-bil, gjerne Tesla med typisk forbruk 0,2 kWh/km :

15 000 km/år X 0,2 kWh/km X 3 000 000 biler i Norge = 9 TWh/år

Det krever altså 27/9 =3 ganger meir strøm å drive bilparken på Hydrogen sammenligna med 3 million Teslaer.........

En brenselcelle omdanner energi elektrokjemisk og er ikke begrenset av Carnotsyklusen som gjelder for varmekraftmaskiner.
Hvis all hydrogen skal produseres fra strøm vil det nok medføre ca tre ganger så mye som om alle biler var batteribiler. Nå er det dessverre slik at det er mange andre faktorer som spiller inn enn akkurat virkningsgraden i  energikjeden fornybar energi (strøm) - framdrift bil, derfor er det mange ting som taler for bruk av hydrogen som et supplement til elektrisitet i både stasjonær energisektor og i transportsektoren

NegativeElectrode

California med $46 milloner til hydrogenstasjoner, $2.8 millioner til ladestasjoner. For dette skal det bygges 28 hydrogenstasjoner og 175 ladestasjoner. Bang for the buck?
http://insideevs.com/california-approves-46-6-million-funding-hydrogen-fueling-stations-2-8-million-ev-charging-stations/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

erikf

Hydrogenbilisme er tydeligvis enormt subsidiert, både forskning og utvikling, samt hydrogen til påfylling. Ikke noe mobbekor i mediene om dette?

Det tar 3-4 ganger mer strøm å kjøre på hydrogen enn en elbil tar.
Med den utviklingen vi ser gjør ikke dette noe i fremtiden. Om 5-10 år ser vi tydeligere at vi får en overflod av fornybar strøm i verden. Vi kommer ikke lenger til å betale for forbruket men for effekten du kan ta ut, slik vi er vant med fra bredbånd. (bortsett fra telenor som forsøkte seg en stund med å ta betalt for mengden data du lastet ned)
Dette er en spådom jeg har tro på, ref det som skjer i europa med solceller på tak som blir mer og mer vanlig. Mange europeere produserer mer enn de forbruker nå. Strømbransjen må tenke nytt nå som produksjonen går opp og prisen vil gå ned. Så vidt jeg forstår går det mot pris pr "båndbredde".
Da gjør det ikke så mye om det er høyt forbruk av strøm ved produksjon av hydrogen.

Jeg stiller meg derimot litt spørrende til kompleksiteten og faren ved hydrogen. Og ettersom batterier blir bedre og kraftigere tror jeg det blir veien folk velger å gå.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Det er rart hvor "skeptisk" enkelte er i forhold til elbiler og ikke minst insentiver, men for hydrogenbiler er det en helt annen låt.
Fremtiden er elektrisk.

RunarBT

Sitat fra: Mippen på lørdag 30. august 2014, klokken 00:22
Det er rart hvor "skeptisk" enkelte er i forhold til elbiler og ikke minst insentiver, men for hydrogenbiler er det en helt annen låt.

Det er nok fordi elbilene og Tesla er her no, og utgjer ein trussel mot status quo..

Hydrogen.. det er fortsatt 10år fram i tid, og ikkje noke å bekymre seg for enda.. og det vil det nok fortsatt være om nye 10 år. :-P

Rio

De samme folkene vil nok være like kritiske mot hydrogen dersom det skulle bli reelt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Da har Oslo kommune kjøpt sin første Hydrogenbil (Hyundai), tipper det blir ramaskrik når alle som har råd til biler til 1,2 mill. får kjøre i kollektivfeltet.
Eller, vent - hvordan var dette igjen..?

http://www.dagsavisen.no/samfunn/den-forste-av-10-000-hydrogenbiler/
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Espen Hugaas Andersen

Hvor mange hurtigladere kunne de 600.000 kronene de fikk i direkte subsidier fra Transnova ha dekket? 3? 4?

I stedet brukte de pengene på en hydrogenbil...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

#54
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. september 2014, klokken 08:11
Da har Oslo kommune kjøpt sin første Hydrogenbil (Hyundai), tipper det blir ramaskrik når alle som har råd til biler til 1,2 mill. får kjøre i kollektivfeltet.
Eller, vent - hvordan var dette igjen..?

http://www.dagsavisen.no/samfunn/den-forste-av-10-000-hydrogenbiler/

Litt av bombe det der  :P

Jeg skjønner ikke helt begrunnelsen med rekkevidde her. Kjører ansatte i Oslo kommune ofte mer enn 15 mil?

Og det finnes en elbil som har nesten samme rekkevidde som den hydrogenbilmodellen til under halve prisen, men den har kanskje en profil som ikke passer seg for en kommune? Det finnes allerede et godt utbygd ladenettverk som blir stadig bedre. Vil hydrogenstasjoner klare å ta igjen forspranget, gitt at de er mer kompliserte å bygge og krever transport av hydrogen langs veiene?

Gitt kompleksiteten i hydrogenbiler og energiforbruket for fremstilling av hydrogen har jeg mine tvil om at dette har noen fremtid for personbiler.

Dersom det ikke finnes påfyllingsstasjoner (dette gjelder uansett energikilde) langs veien eller ved destinasjonen blir geografisk rekkevidde i praksis halvert og vel så det pga sikkerhetsmargin, fordi man man å komme seg hjem igjen.   

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Leif1

Du slette tid.. Det ser i hvert fall ikke ut til at det kan mangle penger når infrastrukturen til dette skal bygges ut.
For det dette kommer til å koste kunne vel alle med Tesla fått sin egen superlader.
Konvertitt fra S til X

MagnusT

Jeg synes det er bra at Transnova støtter flere nullutslippsteknologier, vi trenger alle gode løsninger for å få bort bensin og dieselbiler fra veiene.
Neste år kommer en ny hydrogenbil fra Toyota for rundt 450 000 og da begynner det å bli litt mer økonomi i det.

02jan

For 450 , kjøper jeg en batteri (BEV) bmw 3/5 serie med 15 mils rekkevidde , for min 98% dager i året med mindre en 10 mil pr. Dag.

Og aksepterer 20 minutters ladepause hver 2 time på de siste 2 % langkjøringsdager( når det er hurtigladere mellom byene)  Eller leier meg en landcriuser/SUV ved slike behov ?

BEV ,type Tesla kan jo allerede kjøre langt, og kan lades uansett destinasjon.
Hva om batteriene øker sin effektivitet med 30% om 5 år ?

Hva er tungvindt med å fylle tanken via strømnettet hjemme ?

Er det slutt på satsing av hurtigladere mellom de store byene ? Skal jeg bare kvitte meg med batteribilen og kjøre folkelig dieseleksosbil og vente på det rette en gang i framtiden.

Har som bilist og ikke elbil entusiast ,kjørt 5000 km på 8 uker - erstatter kjøring for 1,5 fosilbilen her.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 23. september 2014, klokken 18:31
Jeg synes det er bra at Transnova støtter flere nullutslippsteknologier, vi trenger alle gode løsninger for å få bort bensin og dieselbiler fra veiene.
Neste år kommer en ny hydrogenbil fra Toyota for rundt 450 000 og da begynner det å bli litt mer økonomi i det.
Økonomi og økonomi... Toyota FCV (eller Mirai) vil kun ha 4 seter, drivstoff vil fortsatt være dyrt, og jeg kan ikke helt se at prisen står til hva man får.

Da tror jeg Golf GTE eller Audi A3 e-tron ville være bedre valg. De er rimeligere i innkjøp og drift, har 5 seter og er ganske gode å kjøre. Du kan også utføre langturer helt uproblematisk (i motsetning til hydrogen, der du er fanget i storbyene), og de er trolig bedre for miljøet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 23. september 2014, klokken 18:31
Jeg synes det er bra at Transnova støtter flere nullutslippsteknologier, vi trenger alle gode løsninger for å få bort bensin og dieselbiler fra veiene.
Neste år kommer en ny hydrogenbil fra Toyota for rundt 450 000 og da begynner det å bli litt mer økonomi i det.
Enig prinsipielt, men når man ser på kompleksitet i bilen, fremstilling av hydrogen og distribusjon er det ikke opplagt at hydrogen er et godt alternativ.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA