Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#2175
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. mars 2017, klokken 09:10Ja det er interessant at etablering av fyllestasjoner er ekstremt vanskelig med bakgrunn i pris og kapasitet på dagens pilotanlegg, mens tapetsering av hundrevis (om ikke tusenvis) av kilometer med fortau, etablering av hjemmeladeløsninger mm. er en overkommelig sak :)
NEL sier at det er behov for rundt 1000 hydrogenfyllestasjoner for full dekning, og at man må regne med 15.000 kroner i infrastruktur per bil. Med 2,5 millioner biler i Norge snakker vi da om 2500 hydrogenbiler per stasjon og 37,5 mill per stasjon.

Hovedutfordringen med hydrogenfyllestasjoner er at det er en enorm terskel for å komme i gang. For 10 år siden kunne man kjøpe seg elbil, bruke 2000 kroner på å få satt opp en stikkontakt i garasjen, og så kunne man dekke 50-100% av kjøringen sin med elbil. De 2000 kronene er også en investering i sitt eget anlegg, som øker verdien av garasjen. Det er ikke penger rett i lommen til et selskap som har lyst til å tjene penger på deg.

Når det gjelder lading langs gatene, på jobb, osv, så er dette noe som kan settes opp gradvis over tid. Det vil fort ta noe sånt som 30 år fra i dag på å fase ut fossilbilene, og trenger man da 100.000 offentlige ladepunkter, der hvert koster 50k, så er det 150 mill i året. Samme sum per år i hydrogenfyllestasjoner dekker 4 stk - og da vil det ta *lang* tid før man har ett akseptabelt nettverk. Vi står nesten på bar bakke i dag. De stasjonene som er laget er lavskala prototyper, som ikke har i nærheten av kapasiteten til å støtte 2500 hydrogenbiler, og ca 100 av 104 norske byer mangler hydrogenfyllestasjon.

Elbil er ett lavterskeltilbud. Trolig rundt halvparten av verdens biler kan være elbiler med *null* infrastruktur-investeringer fra det offentlige. Det eneste som kreves er at elbilene blir billigere og får bedre rekkevidde, og dette er noe som er åpenbart at er en pågående prosess.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. mars 2017, klokken 09:10Ser man litt inn i fremtiden og spådommene om svært rimelig energi pga. tilnærmet ubegrenset tilgang reduseres kostnadsdifferansen mellom ren elbil og hydrogenbil. For øvrig blir det for navlebeskuende å se på Norge og bestemme seg for at det er en enkelt teknologi som er saliggjørende.
Energi vil trolig aldri bli ekstremt billig. De sa akkurat det samme om atomkraft "too cheap to meter", men menneskeheten er ekstremt gode på å finne nye ting å bruke energi til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.Strom

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. mars 2017, klokken 09:10
Ser man litt inn i fremtiden og spådommene om svært rimelig energi pga. tilnærmet ubegrenset tilgang reduseres kostnadsdifferansen mellom ren elbil og hydrogenbil.

svært rimelig tilnærmet ubegrenset tilgang av energi? Hvem er det som spår dette?

Lars C. Krogenæs

Hvem skal betale og oppsett og drift av solcellepaneler og vindmøller, hvis man skal gi bort strømmen gratis?

Tror nok noen sliter med enkel tilbud/etterspørsel kurvene sine...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Øyvind.h

Tydelig at hydrogen møter stor motstand her ja  ;D

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:14
svært rimelig tilnærmet ubegrenset tilgang av energi? Hvem er det som spår dette?
Gjør et kjapt søk på nettet så kan du lese mye om både energitilgang og forventning til priser.
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Billig-solenergi-forandrer-alt--Terje-Osmundsen-602131b.html
https://www.amazon.co.uk/Switch-solar-storage-means-cheap/dp/1781256357/ref=as_sl_pc_qf_sp_asin_til?tag=finantimes-21&linkCode=w00&linkId=&creativeASIN=1781256357
https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/technology-roadmap-solar-thermal-electricity---2014-edition.html
https://www.nrk.no/urix/marokko-viser-muskler-med-solstyrke-1.13233215

Nei strøm blir ikke helt gratis, men vi er helt i startfasen i overgangen til fornybar energi og høster svært lite av potensialet i dag.


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:26
Hvem skal betale og oppsett og drift av solcellepaneler og vindmøller, hvis man skal gi bort strømmen gratis?
Hvem sier strøm blir gratis?
Igjen - dette var tydeligvis ikke godkjent synspunkt på elbilforumet  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

doldis1

#2179
 Hadde Mirai engasjert like mye som denne tråden hadde det vært håp for H-leiren!
I virkeligheten kan det debatteres fram og tilbake så mye som helst, i bunnen ligger ligger nå likevel
det evige faktum at hydrogenproduksjon er 3 ggr. så energikrevende som å bruke energien direkte på elbil...
Når hydrogenet er produsert skal det fylles på en bil som er mye dyrere og i tillegg dårligere enn en
ren elbil ...!
Konklusjonen er og vil i overskuelig framtid være at hydrogenbilen er sjanseløs, hvis H-leiren bruker hodet
litt bør de snarest se seg om etter andre bruksområder for hydrogen !
Vi får se om hydrogendrømmen for personbil overlever TM3, personlig er jeg ikke så sikker på det da..

  ttps://aksjelive.e24.no/spetalen-selger-seg-ut-av-nel/1488870423121


Amoss

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:48
  ttps://aksjelive.e24.no/spetalen-selger-seg-ut-av-nel/1488870423121

Greit nok å være i mot H-satsningen, men du bør kunne koste på deg en "h" foran i denne linken ;)
https://aksjelive.e24.no/spetalen-selger-seg-ut-av-nel/1488870423121
SitatSpetalen selger seg ut av Nel

ET selskap kontrollert av Øystein Stray Spetalen solgte mandag over 36 millioner aksjer i Nel.
Aksjene ble solgt til 2,55 kroner per aksje.
Ifølge børsmeldingen om salget er Øystein Stray Spetalen og tilknyttede selskaper dermed helt ute av eiersiden i Nel.

... og dette overrasker vel ingen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

#2181
Elendig energieffektivitet er hydrogenbilenes akilleshæl.

Hva gjør man når man har kjøpt et nedkjørt selskap innen hydrogenbilbransjen og skal skape hype for å pumpe opp aksjeverdien. Jo, man sier selvfølgelig at energieffektivitet ikke er viktig. I hvert fall ikke innen mobilitet. Og slenger ut en påstand om at elektrisk energi i fremtiden kommer til å bli nesten gratis. Verden kommer til å flyte over av elektrisk energi.

Samtidig, i alle andre bransjer, så jobber man hardt med energieffektivitet. Feks passivhus, varmepumper, overgang fra glødepærer til LED-lys, osv. Litt rart at hydrogenbiler skal være eneste virksomhetsområde der man gjør satsninger basert på teorien om at energieffektivitet er uvesentlig.

Energisløsing er ikke miljøvennlig, kostnadseffektivt eller etisk riktig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

#2182
Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:44
ET selskap kontrollert av Øystein Stray Spetalen solgte mandag over 36 millioner aksjer i Nel.
Aksjene ble solgt til 2,55 kroner per aksje.
Ifølge børsmeldingen om salget er Øystein Stray Spetalen og tilknyttede selskaper dermed helt ute av eiersiden i Nel.

... og dette overrasker vel ingen?

Nei ref Spetalens angrep på elbil er ikke nødvendigvis biler og energi noe han har spesielt god greie på, selv om han er god på kortsiktige pump/dump raid.

Sitat fra: fredag på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:59
Hva gjør man når man har kjøpt et nedkjørt selskap innen hydrogenbilbransjen og skal skape hype for å pumpe opp aksjeverdien. Jo, man sier selvfølgelig at energieffektivitet ikke er viktig. I hvert fall ikke innen mobilitet. Og slenger ut en påstand om at elektrisk energi i fremtiden kommer til å bli nesten gratis. Verden kommer til å flyte over av elektrisk energi.

De jeg har lest påstå at verden vil flyte over av rimelig energi er ikke hydrogenselskapene, selv om de også sikkert satser på dette :)

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:48
Hadde Mirai engasjert like mye som denne tråden hadde det vært håp for H-leiren!

Ja akkurat som elbilen er hydrogenbilen noe en god del har til dels sterke meninger om. Både positive og negative. Selv er jeg midt på skalaen vil jeg si. Elsker elbilen, men ser til dels store utfordringer både for elbil og hydrogen. Basert på dette tror jeg begge deler vil finne sine plasser når vi ser globalt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlafGTE

Jeg tipper at en av standardene kommer til å ta hele markedet til slutt, og taperen havner på historiens skraphaug.

Håper bare ikke det blir som Beta mot VHS eller alle de andre standardkrigene der det var den dårligste standarden som vant.

doldis1

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:27
Jeg tipper at en av standardene kommer til å ta hele markedet til slutt, og taperen havner på historiens skraphaug.

Håper bare ikke det blir som Beta mot VHS eller alle de andre standardkrigene der det var den dårligste standarden som vant.

Det blir som DC generator mot AC generator, Styresnekke mot tannstang, beta mot vhs, common rail mot
gammeldagse dieselpumper, det enkleste og billigste vinner.....alltid..

stefse

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:38
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:27
Jeg tipper at en av standardene kommer til å ta hele markedet til slutt, og taperen havner på historiens skraphaug.

Håper bare ikke det blir som Beta mot VHS eller alle de andre standardkrigene der det var den dårligste standarden som vant.

Det blir som DC generator mot AC generator, Styresnekke mot tannstang, beta mot vhs, common rail mot
gammeldagse dieselpumper, det enkleste og billigste vinner.....alltid..

Det er sant, men det er viktig at vi ikke skaper en kunstig slagside ved å subsidiere den ene parten alt for mye.

Som jeg har vært inne på mange ganger her så vil det oppstå et skjæringspunkt som definerer hvordan det er billigst å lagre energien. Er det lurt å sette i gang med hydrogentank og brenselscelle for å lagre 20kWh? Hva med 50kWh? Eller 100kWh? Og på en annen side; er det lurt å kjøpe batterier for å lagre 6000kWh?  Etterhvert som batteriene blir billigere flyttes skjæringspunktet utover på kurven, men når det er snakk om lagring i MWh skalaen så er Hydrogen utmerket.
Problemet er ensidig fokus på dette med personbiler. Vanlige personbiler har begrenset nytte av hydrogensystemer. Men skal f.eks. storskipsfart, som forurenser noe vanvittig bli utslippsfri, er ikke batterilagring et tema engang.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

fredag

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. mars 2017, klokken 17:58
Som jeg har vært inne på mange ganger her så vil det oppstå et skjæringspunkt som definerer hvordan det er billigst å lagre energien. Er det lurt å sette i gang med hydrogentank og brenselscelle for å lagre 20kWh? Hva med 50kWh? Eller 100kWh? Og på en annen side; er det lurt å kjøpe batterier for å lagre 6000kWh?  Etterhvert som batteriene blir billigere flyttes skjæringspunktet utover på kurven, men når det er snakk om lagring i MWh skalaen så er Hydrogen utmerket.
Problemet er ensidig fokus på dette med personbiler. Vanlige personbiler har begrenset nytte av hydrogensystemer. Men skal f.eks. storskipsfart, som forurenser noe vanvittig bli utslippsfri, er ikke batterilagring et tema engang.

OK. Hvor stor del av statsstøtten som tilflyter hydrogenbransjen går mot hydrogenbiler? Det er en ganske stor andel.

Dropp all støtte til hydrogenbiler og hydrogenfyllestasjoner, og fokuser på skipsfart.

Vi kan ikke gjøre alt, vi må spisse og fokusere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

doldis1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:44
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:48
  ttps://aksjelive.e24.no/spetalen-selger-seg-ut-av-nel/1488870423121

Greit nok å være i mot H-satsningen, men du bør kunne koste på deg en "h" foran i denne linken ;)
https://aksjelive.e24.no/spetalen-selger-seg-ut-av-nel/1488870423121
SitatSpetalen selger seg ut av Nel



ET selskap kontrollert av Øystein Stray Spetalen solgte mandag over 36 millioner aksjer i Nel.
Aksjene ble solgt til 2,55 kroner per aksje.


Ifølge børsmeldingen om salget er Øystein Stray Spetalen og tilknyttede selskaper dermed helt ute av eiersiden i Nel.


... og dette overrasker vel ingen?

H   :laugh: må ha vært ubevisst .

Spetalen er ingen tosk så han har nok forstått at hydrogenfesten går mot slutten .. Har han vært her
på forumet og lest seg litt opp tro ?
Uansett blir det morsomt å se framover, hvis alle aktørene våkner og skal ut samtidig kan det bli
forferdelig trangt i døra ... ;)

Øyvind.h

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:27
Håper bare ikke det blir som Beta mot VHS eller alle de andre standardkrigene der det var den dårligste standarden som vant.

Bensin versus diesel.
Diesel versus naturgass
naturgass versus biodiesel

Er nok bare rom for en type energi i bilene fremover ja :) Og den energibæreren skal veie noen hundre kilo.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hgs

Spetalen fikk jammen med seg en god slump penger på NEL-eventyret også. Nesten nok til å teppelegge Norge med hurtigladere.....
http://e24.no/boers-og-finans/oeystein-stray-spetalen/finansavisen-spetalen-har-tjent-177-millioner-paa-nel/23943612
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA