Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Griffel

#2190
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:38
Det blir som DC generator mot AC generator, Styresnekke mot tannstang, beta mot vhs, common rail mot
gammeldagse dieselpumper, det enkleste og billigste vinner.....alltid..
Eller som diesel mot bensin, stasjonsvogn mot sedan, iOs mot Android, hest mot kamel. Fremtiden løsninger er en kombinasjon av teknikker.

Det enkleste og billigste, er nok å fortsette med kull til kraftproduksjon og bensin til bil.
Heldigvis er det noen som av andre grunner velger noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. mars 2017, klokken 17:58
Problemet er ensidig fokus på dette med personbiler.

Tema i denne tråden er hydrogenbruk i (person)biler, så helt naturlig at man her har en ensidig fokus på dette med personbiler. Til annet bruk, og da kanskje spesielt skipsfart som du nevner, ser jeg at forutsetningene lett kan bli andre enn for personbil bruk.

Det jeg ser på som "kortslutting" er det enkelte drar frem at dersom man først har generert hydrogen av en eller annen grunn, så er det automatisk fornuftig å transportere denne rundt til fyllstasjoner og fylle dem på personbiler der man etter mitt syn alt har en bedre, billigere og mer energiøkonomisk løsning.

For nett-lagring så ser jeg det som naturlig at man bruker hydrogenet samme sted som det er generert (enten det er ifm med en fornybar energiressurs som vind- eller sol-park eller som en egen nett-lagrings stasjon). For langtransportert energi (som f.eks. Finnmark til Japan som har vært nevnt noen ganger her) ser jeg fortsatt ikke noen grunn til å ikke forbruke hydrogenet sentralt for å skape strøm i nettet fremfor å finne på nye bruksområder for dette. For transport der andre og mer effektive lagringsmetoder blir upraktiske eller uøkonomiske (f.eks. skip, fly, anleggsmaskiner og/eller tungtransport) kan hydrogensporet fortsatt være verd å følge - i alle fall frem til man evnt. har funnet en annen og bedre/billigere løsning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:27
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:38
Det blir som DC generator mot AC generator, Styresnekke mot tannstang, beta mot vhs, common rail mot
gammeldagse dieselpumper, det enkleste og billigste vinner.....alltid..
SitatEller som diesel mot bensin, stasjonsvogn mot sedan, iOs mot Android, hest mot kamel. Fremtiden løsninger er en kombinasjon av teknikker.

Det enkleste og billigste, er nok å fortsette med kull til kraftproduksjon og bensin til bil.
Heldigvis er det noen som av andre grunner velger noe annet.

Her halter nok sammenligningen din en smule. Grunnen til at jeg valgte de eksemplene var at de to produktene
jeg satte opp mot hverandre hadde eksakt det samme bruksomådet, og følgelig ble det dyreste alternativet
utkonkurrert....
Såfremt du ikke har sett en kamel på bjerkebanen, en 500 hk. bensiner i lastebil, en kulldrevet personbil
eller en sedan med grønne varebilskilter, vil jeg påstå dette ble bom  ;)

Som energilager i personbil har hydrogen og batteri EKSAKT det samme bruksområdet, det ene er følgelig
på snarlig vei inn i solnedgangen, og jeg vet hvilken...

 
Sitat fra: fredag på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:59
Elendig energieffektivitet er hydrogenbilenes akilleshæl.

Hva gjør man når man har kjøpt et nedkjørt selskap innen hydrogenbilbransjen og skal skape hype for å pumpe opp aksjeverdien. Jo, man sier selvfølgelig at energieffektivitet ikke er viktig. I hvert fall ikke innen mobilitet. Og slenger ut en påstand om at elektrisk energi i fremtiden kommer til å bli nesten gratis. Verden kommer til å flyte over av elektrisk energi.

Samtidig, i alle andre bransjer, så jobber man hardt med energieffektivitet. Feks passivhus, varmepumper, overgang fra glødepærer til LED-lys, osv. Litt rart at hydrogenbiler skal være eneste virksomhetsområde der man gjør satsninger basert på teorien om at energieffektivitet er uvesentlig.

Energisløsing er ikke miljønnlig, kostnadseffektivt eller etisk riktig.

  :+1:

stefse

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:49
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. mars 2017, klokken 17:58
Problemet er ensidig fokus på dette med personbiler.

Tema i denne tråden er hydrogenbruk i (person)biler, så helt naturlig at man her har en ensidig fokus på dette med personbiler. Til annet bruk, og da kanskje spesielt skipsfart som du nevner, ser jeg at forutsetningene lett kan bli andre enn for personbil bruk.

Ja, men overfokuset på hydrogen i personbiler gjelder ellers også, ikke bare i denne tråden.
Hvis "hydrogengjengen" kan finne andre formål å rette energien mot, slipper vi kanskje at personbiler med fyllestasjoner, transport og alt mulig annet blir gjenstand for oppmerksomhet og politisk konsensus, med ditto krav om subsidiering.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på onsdag 08. mars 2017, klokken 11:25
Ja, men overfokuset på hydrogen i personbiler gjelder ellers også, ikke bare i denne tråden.
Hvis "hydrogengjengen" kan finne andre formål å rette energien mot, slipper vi kanskje at personbiler med fyllestasjoner, transport og alt mulig annet blir gjenstand for oppmerksomhet og politisk konsensus, med ditto krav om subsidiering.

:+1:
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

aronesen

#2195
Noen har tjent godt på hydrogen allerede.. http://www.dn.no/nyheter/2017/03/08/0539/Finans/spetalen-med-eventyrlig-gevinst-i-nel

Lurer på hvem som blir sittende med svarteper..  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

doldis1

 Mens H-leiren lobber penger fra det offentlige og spiser snitter, skjer det samme i kraftproduksjon som
i bilverdenen. Elon MUSK forandrer verden mens H-gutta drømmer. Tesla bygger store solcelleanlegg
MED LAGRING og ingen har sett snurten av så mye som er hydrogenmolekyl !!

https://electrek.co/2017/03/08/38977/

https://electrek.co/2017/03/08/tesla-powerpack-2-project-hawaii-kauai-solar-power/


Griffel

Sitat fra: doldis1 på torsdag 09. mars 2017, klokken 10:08
MED LAGRING og ingen har sett snurten av så mye som er hydrogenmolekyl !!
https://electrek.co/2017/03/08/tesla-powerpack-2-project-hawaii-kauai-solar-power/
Noe som er veldig fornuftig på Hawaii som ligger sør for krepsens vendekrets, og med nogen lunde stabile solforhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

doldis1

Sitatstabile solforhold.

Hvis det er en forutsetning er det bare å ringe Tesla for oppdrag i trøndelag! Vi har jo somre hvor vi ikke ser
sola på månedsvis !!!  ;D

Burger

Et solcelleanlegg i Trøndelag har vel 40% av årsproduksjonen av et tilsvarende anlegg i Sahara. Solcelle trives ikke når det er for varmt og/eller om det er mye støv.

Ulempen er at vi produserer strøm når vi egentlig ikke bruker så mye.

Det beste er vel å sette solcelleanlegg på fjellet i -10 grader. Lite fuktighet i tillegg.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Griffel

#2200
Hawaii har 8-11 timer sol hver dag gjennom året. Variasjonen er nok større i Trøndelag, 40% over året stemmer nok, men med like mange soltimer i hele Desember som Hawai har daglig samme måned. Trondhem har 20 ganger så mange soltimer i mai som i desember, mens Havaii har 1,25 ganger mer i mai enn desember.
Derfor stå jeg på påstanden om at sol er nogenlunde stabilt dag for dag i Havaii, mens Trondheim passer ikke inn i min definisjon av nogen lunde stabilt.
Derfor er batteri som balansering fornuftig på Hawaii, men tvilsom i Trønderlag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

https://www.tu.no/artikler/hyundai-garanterer-rekordrekkevidde-i-sin-nye-hydrogenbil/377683
Sitat
Den ser ut som en typisk konseptbil, men kjører rundt med teknologi som er nærmere bilforhandleren enn man kanskje skulle tro.

Hyundai FE Fuel Cell Conept, som ble vist fram i Genève tirsdag, er mer enn en framtidsvisjon: Dette blir fundamentet for vår nye hydrogenmodell som blir lansert tidlig i 2018, sa dr. Woong Chul Yang, sjef for Hyundais forskning- og utviklingssenter, på pressekonferansen.
markedets største rekkevidde, mer enn 800 kilometer mellom hver fylling. Det skal den klare på tross av at dette blir en stor suv med mye passasjerplass og stort bagasjerom, uttalte utviklingssjefen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

doldis1

#2202
  http://e24.no/energi/statoil/statoil-vil-lage-hydrogen/23945088

Her ligger sannheten om hydrogen :

SitatStatoil vil lagre CO₂ på vegne av staten og vurderer å
Sitatkonvertere gass til hydrogen
.

Oljebransjens ønske om å forlenge oljealderen ved å grønnvaske naturgass. Siden skal CO2 pumpes ned
under havbunnen ...
Øystein Sunde synger så treffende om at alt som går ned kommer før eller siden opp, det vil nok CO2'en
gjøre også, det er nok kun et spørsmål om tid ...

Griffel

Sitat fra: doldis1 på fredag 10. mars 2017, klokken 17:58
   Øystein Sunde synger så treffende om at alt som går ned kommer før eller siden opp, det vil nok CO2'en
gjøre også, det er nok kun et spørsmål om tid ...
Den gassen statoil henter opp har vært lagret i denne strukturen i 70 millioner år.

Vi vil nok ennå en stund være avhengig av olje/gas og CO2 lagring. Ikke perfekt men umulig å unngå. Det beste er gjerne det godes verste fiende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

doldis1

#2204
 
SitatDen gassen statoil henter opp har vært lagret i denne strukturen i 70 millioner år.

Jepp og da fungerte alt såre vel, for en veldig lang stund iallefall... Nå derimot har Reinertsen i Trondheim tatt hull på ballongen og montert en ventil der ..
Så det varer nok ikke lenge før CO2'en er tilbake der der hører hjemme rent egenvektmessig...
Som "tur" er vil de nok miste halvparten før de får trykka resten ned i hullet, i så måte blir jo utslippet bare
halvparten så stort når ventilen kollapser...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA