Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading CCS

Startet av Hoover, lørdag 06. september 2014, klokken 22:59

« forrige - neste »

Hoover

Hei
Prøvekjørte og skrev kontrakt  for 14 dager siden. Hentet den i dag :).
Noe raskere levering enn e-Golf.

Hoover

Har nå kjørt 1200 km med den. Bilen er kjapp og meget lettkjørt og stabil. Det lave tyngdepunktet og forholdsvis stive fjøringen med krengningsstabilisator foran og bak gjør at den ligger overraskende bra i svingene. Sittestillingen er ganske oppreist men behagelig og oversiktlig. Det er en varebil så tom er fjøringen stiv men bastant og uten lyder som forplanter seg i kassa. You+nissan serveren gjenkjente ikke bilen som elbil så carwings har ikke vært tilgjengelig før i går (etter noen runder med kundeservice). Med mitt bruk har rekkevidden ikke skapt problemer for meg ennå. har fått advarsel om lavt batterinivå et par ganger, men så har jeg ikke ladet den hver dag heller.
Med mye småkjøring og uten bruk av eco knappen ligger forbruket mitt nå på gj.snitt 18,4 kwh pr 100 km. Lover ikke godt for rekkevidden til vinteren. Må nok legge om kjørestilen ;).
Fornøyd så langt!

K S

Bra! Får håpe flere som har behov for varebil følger etter  :)

tomrh

Det finnes bl.a. eldre mennesker og handicappede som ønsker elbiler med høy innstigningshøyde. Hvordan er e-NV200 i så måte?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Svein el-freak

Hentet min på Ringerike Bilsenter idag :)

Bare kjørt fra hønefoss til Røa, tipper jeg har den samme kapasiteten som gamle-leafen
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Hoover

Har rundet 5000 km nå. Ingen problemer så langt :).
Ved økonomisk kjøring uten last og varme er forbruket på 1,55 kw/mil.
Pr nå med ca 150 kg verktøy og utstyr i bilen og naturlig nok varmeapparat er forbruket ca 1,8 kw/mil.
Motorvei i 120 km/t er totalt drepen på rekkevidden. Jamn fin motorvei i ca 95 km/t har lavere forbruk enn kupert og svingete i 60/70 km/t. Har lagt på Nokian piggfritt på orginalfelgene som fungerer finfint. litt mer dekkstøy men piggstøyen fra andre biler er mye mer påfallende.
Rekkevidden er nå 120-130 km fulladet. Har kjørt nesten tom et par ganger nå og er bekymret for rekkevidden i 10 minus. Ser nå at jeg burde valgt den største laderen. Kjørte flere turer på ca 4 mil, tilsammen 20 mil med vanlig lading i løpet av 24 timer. Siste turen måtte foretas med ICE backupen :(. Fremdeles herlig å sette seg i en varebil som er så god og komfortabel å kjøre :).


Dworski

Noen som har efaringer å dele nå som kuldegradene og snøen har kommet i store deler av landet?
Tenker da på hvordan temperatur påvirker batterikapasitet og hvordan bilen oppfører seg i vanskelige kjøreforhold osv. Vurderer å bytte min 9 år gamle Caddy i en eNV200 varebil, men er enn så lenge skeptisk til kjørelengde på vinterstid.  :)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Dworski på onsdag 21. januar 2015, klokken 16:08
Noen som har efaringer å dele nå som kuldegradene og snøen har kommet i store deler av landet?
Tenker da på hvordan temperatur påvirker batterikapasitet og hvordan bilen oppfører seg i vanskelige kjøreforhold osv. Vurderer å bytte min 9 år gamle Caddy i en eNV200 varebil, men er enn så lenge skeptisk til kjørelengde på vinterstid.  :)
Hei, har lang erfaring med Leaf som vil være generisk siden eNV200 baserer seg på Leaf teknologi på batteri og drivverk. Andre kan svare på eNV200 kjøreegenskaper på vinterføre.

Samtidig vil noen kontrollspørsmål kanskje hjelpe deg å få bedre svar:
- Hvor mye rekkevidde må du ha I løpet av en dag
- Kan du lade når du stopper? Hvilke kontakter er evt. mulig (Normal "schucko" på 10-16Amp, blå industrikontakt enfas 16-32Amp?)
- Hvilke hastigheter ser du for deg du vil kjøre i? (eks: primært bynære områder opptil 60kmt, landevei opptil 90kmt eller motorvei på 110kmt)
- Er det krevende topografi? (bratte bakker/stigninger, eller relativt flat vei?
- Hvor kaldt blir det normalt om vinteren?


Leaf'en min kan få opptil 40% reduksjon i rekkevidde om vinteren, men stort sett har jeg ca 20% reduksjon pga lite bruk av varmeapparat og bruk av oppvarmet ratt og sete. Mitt gjennomsnitsforbruk om sommeren er 1,5kW/mil og 1,85kWh/mil om vinteren. Regn med forbruk på 2,1kWh om vinteren om du er glad i å bruke varmeapparatet :-). Har kystklima, utfordrende topografi, 1/2 landevei (max 80) og 1/2 bynære områder (max 60).
Regn med at eNV200 har 10-15% høyere forbruk enn Leaf - mer hvis farten er over 70-80kmt.

Praktisk utregning av batterikapasitet: normalt kjører en ikke en elbil helt tom; det er ikke bra for levetiden på batteriet og det ville vært for utfordrende å hele tiden være redd for at man ikke kommer helt frem. Trekker dermed vekk 1kWh reserve som ikke er med I praktisk utregning.
Ny Leaf/eNV200 har da ca 20 kWh batteri tilgengelig og ned til 16kWh tilgjengelig etter ca 100.000km.

Basert på mine forutsetning og bruk kan en regne med at praktisk rekkevidde for meg da f.eks. 20/1,5 =>13,3mil om sommeren på ny bil (regn max 13 mil på en eNV200) og etter noen år vinterstid 16/1,85=> 80mil om vinteren (regn med 70mil på en eNV200 - eller helt ned mot 40mil om man insisterer på badstutemepratur fra bilens std varmeapparat)

En eNV200 har veldig god plass i motorrommet får å ettermontere et drivstoffdrevet tilleggsvarmer som vil hjelpe til å holde varme og rekkevidde om vinteren.

Dworski

Takk for svar Finnøy.
Jeg jobber som maler i Oslo og har 80 % av oppdragene mine innenfor Oslo, resten i Akershus. Dvs at på det lengste kjører jeg kanskje 50km til arbeidssted. Som regel vil jeg jo ha tilgang på en standard stikkontakt der jeg arbeider, men ikke bestandig. Etter hva du forteller kan jeg få problemer enkelte vinterdager hvis jeg må kjøre 50 km til arbeidssted og ikke har tilgang på lading. Dette blir en del av avveiningen :-)

Birger N Haug var villige til å la meg prøvelåne bilen i 2 dager, så det skal bli spennende. Må forhøre meg om tilleggsvarmer som du nevner. Det kan jo være tunga på vektskåla for min del.

Men et spørsmål til: Dette med at batteriene har lavere kapasitet(eller tappes raskere) når det er kaldt. Genererer ikke motoren varme nok til å holde batteriene varme? Eller er det det at batteriene er kalde etter at bilen har stått stille over natta? Isåfall vil det være gunstig å ha bilen stående i oppvarmet garasje mtp kjørelengde?

Takk for svar

Gordon Retriever

Ja, det vil være gunstig hvis du kan unngå at batteriene kjøles ned. Varm garasje kan også være en fordel siden det reduserer behovet for oppvarming av kupeen, siden dette krever mye av batterikapasiteten når det er kaldt.

Regn med å møte en kald skulder hos Nissan vedr. ettermontering av bensin-/dieselvarmer. ;)

Et alternativ for deg kan være å kjøpe Kangoo ZE fra Nissans konsernsøster Renault.  Denne er ganske kraftig satt ned i pris fra 2015, og har fordelen at den leveres som standard med drivstoffvarmer. Kjørelengde på vinteren må derfor forventes å være bedre enn hos e.NV200.

Jejl

#10
Du vil få litt bedre rekkevidde hvis den står i oppvarmet garasje ja.
Batteriene yter noe dårligere når det blir kaldt.
Men det som dreper rekkevidden mest er oppvarming av bilen. Teslaen vår bruker i starten de første kilometrene ofte like mye på oppvarming som på fremdrift.
Jeg bare nevner det for deg også: Renault Kangoo har samme oppgitte rekkevidde (17 mil), men har dieselvarmer som standard. Dette burde alle elbiler med så kort rekkevidde ha etter min mening. Jeg har kjørt en i snart 2 mnd nå, og er veldig positivt overrasket over hvor bra denne bilen er. Hvis du f.eks møter på en uventet kø er forskjellen i strømforbruk enorm mellom de to nå på vinteren hvis du kjører med varme på. I går kjørte jeg ca 15 minutter i en kø som gikk så sakte at forbruket til fremdrift lå på ca 1kw. Dieselvarmeren gir 4 kw med varme og det var mest behagelig etter å ha jobbet ute mesteparten av dagen å ha den på fullt. Forskjellen mellom forbruk med/uten dieselvarmer i denne køen blir ca 0,25kwh med dieselvarmer og ca 1,25kwh uten.
Det største minuset med Kangooen er at den er at den ikke kan hurtiglades, men det burde være helt uten betydning for en som bruker bilen som arbeidsbil. Den skal også bare ha service hver 40.000km.

JBS

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 21. januar 2015, klokken 20:44
Ja, det vil være gunstig hvis du kan unngå at batteriene kjøles ned. Varm garasje kan også være en fordel siden det reduserer behovet for oppvarming av kupeen, siden dette krever mye av batterikapasiteten når det er kaldt.

Regn med å møte en kald skulder hos Nissan vedr. ettermontering av bensin-/dieselvarmer. ;)

Et alternativ for deg kan være å kjøpe Kangoo ZE fra Nissans konsernsøster Renault.  Denne er ganske kraftig satt ned i pris fra 2015, og har fordelen at den leveres som standard med drivstoffvarmer. Kjørelengde på vinteren må derfor forventes å være bedre enn hos e.NV200.

Den nye Peugeot Partner Van Electric er også en mulighed.
Drive line er fra i-Miev, og den fås med Webasto fyr.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ville ventet med Kangoo ZE inntil den får mulighet for semihurtig 22kWh lading senere i år.

Dworski

Mange gode tips og råd her.
Noe som bekymrer meg litt med Peugeot og Renault variantene er den oppgitte effekten som er en god del lavere enn Nissan sin. Riktignok er bilene lettere, men vil jo gjerne ha en kjapp og morsom bil også. Er jo ikke vinter hele året heldigvis. Dessuten må jeg si jeg liker designet på eNV200 bedre enn de franske bilene, og et siste motargument mot fransk bil er at jeg har hatt franske biler før, riktignok diesel, men har ikke vært fornøyd med dem.   :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har en i familien som er veldig fornøyd med sin eNV200 Evalia og liker godt at den føles veldig sprek (i forhold til andre kassebiler). I tillegg er hurtiglading, oppvarmede framseter, oppvarmet ratt, ryggekamera og muligheten til å fjernstarte varme via fjernkontrollen noe han prioriterte. Han har også et kjøremønster og "krav" til rekkevidde som passer fint til eNV200, men dieselvarmer var det første han fikk installert for å øke komfort i kaldt vær uten å belaste batterikapasitet.
Selv om Nissanimportøren ikke liker ettermontering av drivstoffvarmer, så er det noen av forhandlerene som er litt mer pragmatisk innstilt. Leaf taxiene har f.eks. typisk ettermontert drivstoffvarmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA