Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading CCS

Startet av Hoover, lørdag 06. september 2014, klokken 22:59

« forrige - neste »

Hoover

Har nå kjørt 11000 med min e-nv200 varebil.
I går var jeg på en 120 km rundtur i 3 minus. Begynte med fulladet og forvarmet bil fra temperert garasje.
Turen skulle i utgangspunktet være på 60 km, men etter 20 km fikk jeg et oppdrag til. For å nå rundt måtte varmeapparatet slås av og brukte kun setevarmer, rattvarme og radio. Hadde to stopp med tilsammen 1,5 times lading. 1/3 del var motorvei i ca 95 km/t og resten i 50, 60, og 70 soner. Hadde 14 km igjen og damen sa "svært lavt batterinivå" når jeg parkerte hjemme igjen. En småkjølig tur med et forbruk på 16,3 kwh pr 100 km. Forøvrig er jeg godt fornøyd med bilen, bortsett fra rekkevidde naturligvis. Liker sittestillingen og oversikten, den presise styringen og aksellerasjonen i forhold til min tidligere renault kangoo diesel.

Elexo

Hei, nå har jeg snart kjørt 6000km med min e-NV200 Evalia (5 seter) som jeg fikk i begynnelsen av november.
Til hverdagsbruk fungerer den utmerket mht både kjørekomfort og plass. Nå i vinterhalvåret er max praktisk rekkevidde rundt 9 mil (med klimaanlegg påslått).
I julen fikk jeg testet meg (og familien) med tur fra Bergen til Østlandet, fra 20 desember til 4 januar klokket vi inn ca 2500km.
Hovederfaringen fra vinterlangtur er at hurtiglading blir ca hver 70km siden hurtiglading over 80% går tregt og det er greit å ha litt sikkerhetsmargin.
Opprinnelig plan var å kjøre Hardangervidda med 100% kapasitet fra hurtigladeren på Eidfjord. Meningen var å stoppe for middag og vanlig 10A lading noen timer når vi kom opp på vidda, men dessverre var det ingen steder som holdt åpent i julen. Det ble derfor den lange turen rundt kysten isteden. Grei rute, men foreløpig er det to strekninger som er problematiske: Sandnes-Flekkefjord og Arendal-Stathelle. På begge disse strekningene er det planlagt hurtigladere ila våren (Bens Motell og Brokelandsheia. Ved ankomst på hurtigladeren på Stathelle viste den 0% når vi koblet til ("Power limitation" var ikke aktivert).
Den kjedeligste episoden var på vei mot Lillehammer: Hurtigladeren på Brummundal var i ustand men vi så ut til å å kunne nå neste hurtiglader på Rudshøgda utifra forventet rekkevidde. Dessverre kostet stigningen mot Rudshøgda for mye kapasitet og vi ble stående fullstendig tom for strøm 800m før avkjøringen til Rudshøgda. Dette var klokken ett på natten i 17 minus og to små barn i bilen. Gikk på nissan.no og fant nummeret til Leaf veihjelp (tenkte ikke på å sjekke hanskerommet i farten). På dette nummeret begynte det bra med at "samtalen blir tatt opp" men så ringte det i ca 20 min uten svar. Pga situasjon (kulden) ringte jeg derfor forsikringsselskapet mitt og fikk raskt assistanse til Rudshøgda.
Da jeg tok kontakt med Nissan dagen etter viste det seg at de hadde feil nummer på veihjelp hvis man gikk via "Kontakt oss" linken. Dette rette nummeret lå via en annen link. (I tillegg begynner "Contact us" nummeret i Carwingsappen på 08000 slik at her er det Norgestaxi man når).

Alt i alt blir det ikke flere turer mellom østlandet og vestlandet vinterstid, for mye tid går vekk på treg og hyppig hurtiglading. Og som nevnt innledningsvis, til hverdagsbruk er jeg strålende fornøyd med bilen.

Svein el-freak

Nå har jeg kjørt 6500km med min env200 varebil, er kjempefornøyd! Kjenner den er litt lettere foran enn leafen på vinterføre, så tar det litt mere med ro i det jeg tar av hovedveiene inn på glatte sideveier ;)
Praktisk rekkevidde uten å fryse er mellom 90 og 105km, kjøpte med 6,6kw lader men ikke fått testet det enda da jeg ikke har stoppet steder som har over 3,2 med type 2, lader på jobb med 15A , ombygd orginallader fra nissan som kan stilles fra 6 - 16A.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Dworski

Etter prøvekjøring i 2 dager må jeg si meg positivt overrasket. Smooth bil å kjøre. Presis på styring, kjapp (i forhold til en noe sliten Caddy) og herlig sitteposisjon. Litt kassebil-feeling i fjæringa med det er jo som forventet. Har fått et tilbud fra forhandler i Oslo, men er litt i tvil om hvor godt dette er. Hva måtte andre Evalia 5 seters Premium utgave eiere ut med? Evnt PM ? Ellers takk for tips her. :-)

tomrh

Sitat fra: Elexo på mandag 26. januar 2015, klokken 11:50
I julen fikk jeg testet meg (og familien) med tur fra Bergen til Østlandet, fra 20 desember til 4 januar klokket vi inn ca 2500km.
...
Den kjedeligste episoden var på vei mot Lillehammer: Hurtigladeren på Brummundal var i ustand men vi så ut til å å kunne nå neste hurtiglader på Rudshøgda utifra forventet rekkevidde. Dessverre kostet stigningen mot Rudshøgda for mye kapasitet og vi ble stående fullstendig tom for strøm 800m før avkjøringen til Rudshøgda.
Dristig! At du tør.. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA