Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Flips, mandag 25. august 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

zbk

Har hatt bilen i drøye to uker nå og har foreløpig bare ett problem. I enkelte hastigheter begynner bilen å vibrere/riste. Trodde først det måtte være ubalanserte dekk, men etter en runde med leverandør ser dette ut til å være avkreftet. Måtte etter hvert ta med verksmester i bilen for å vise/forklare problemet og samtidig kjøre demobilen en tur for å demonstrere forskjellen. Demobilen har (heldigvis) ikke den samme ristingen.

Det er mest tydelig på cruise, sannsynligvis fordi farten da holdes mer konstant. Deres løse teori var at gyngingen kan ha noe med motor-reguleringen og gjøre og at dette skaper riste-effekten og de skulle kontakte Renault sentralt for å høre om de hadde noen ideer.

Frekvensen varierer med farten og er desverre mest tydelig i typisk nærområde-fart. Om det ikke er dekkene må enten motor/aksling være ubalansert ellers så er det motor-reguleringen som skaper gynginga når den slår seg av/på for å styre motoren. Samme effekt i eco og normal.

Problemet er at frekvensen på gynginga gjør det ubehagelig å kjøre i en del hastigheter siden gyngingen gjør i alle fall meg småkvalm. Andre som har opplevd/opplever tilsvarende?

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Waberg

15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

zbk

Sitat fra: Waberg på lørdag 06. desember 2014, klokken 16:49
Har du orginalfelger?

Felgene og vinterdekk er i alle fall bestilt sammen med bilen. Trodde det var de orginale 16", men husker faktisk ikke helt lenger.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Waberg

Jeg kjøpte uorginale felger til en annen bil. De skulle passe, men var grusomme å kjøre med. Det var som om de ikke var avbalanserte. Jeg turte ikke å kjøre fortere enn 70. Etter å ha vært innom et annet verksted fant de ut at felgen ikke passet helt rundt navet? De la på en liten plastring mellom hjulet og navet? Bilen ble som ny.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

ZOE

Sitat fra: zbk på lørdag 06. desember 2014, klokken 11:27
Sitat fra: nime01 på lørdag 06. desember 2014, klokken 10:46
Sitat fra: hdh på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:40
Samboeren fikk denne på dashbordet etter å ha prøvd å lade på ladestolpene på baksiden på Høgskolen i Vestfold i dag.
Lader den fint på andre ladestolper? Antar at det kan ha vært noe med jording eller dårlig kontakt på stolpene som forårsaket feilen. Det er vel en feil som går bort så fort du prøver en annen stolpe som 'godkjennes' av bilen.

IT-nett, kanskje?


Slik så det ut når jeg prøvde med IT nett og vanlig kladd.
https://www.dropbox.com/s/subw8tyoln4u0ql/2014-10-17%2018.12.58.jpg?dl=0

Funket med samme kladden på TN nett

hdh

Liten oppdatering på bilen min:
Fikk tlf. fra Moss To-takt i dag om at de kunne ikke finne noe tilsynelatende feil på bilen, men de skulle prøve å hurtiglade den.

En liten pluss i margen er at de har helt uoppfordret ordnet et ferdig påfylt Fortum ladekort til meg. :)
Sort '14 Renault Zoe Intens

zbk

Sitat fra: Waberg på lørdag 06. desember 2014, klokken 17:03
Jeg kjøpte uorginale felger til en annen bil. De skulle passe, men var grusomme å kjøre med. Det var som om de ikke var avbalanserte. Jeg turte ikke å kjøre fortere enn 70. Etter å ha vært innom et annet verksted fant de ut at felgen ikke passet helt rundt navet? De la på en liten plastring mellom hjulet og navet? Bilen ble som ny.

Byttet i kveld om til sommerdekkene. Ristingen forsvant helt, så i morgen får leverandør finne tid til å ordne vinterdekka før jul. Har heldigvis reservebil selv, men lite imponert over feilsøkinga de har gjort når bilen var inne. Verksmester var til og med på tur med meg der jeg viste hva/hvordan feilen artet seg uten at han mente det var dekk eller felg (i etterkant av verkstedbesøket der det ikke ble funnet noen feil).

Tenker nok det er felgen som er for romslig, slik du foreslår, men de får finne ut hvilken og evt skifte den ut. Skifter ikke tilbake igjen selv. Godt det ikke er mye vinter og glatte veier i Stavanger for tiden.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Herlingo

Det ser ikke ut til å være varsellampe for tom spylervæsketank. Irriterende
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

Øyvind I

Sitat fra: zbk på søndag 14. desember 2014, klokken 23:42


Byttet i kveld om til sommerdekkene. Ristingen forsvant helt, så i morgen får leverandør finne tid til å ordne vinterdekka før jul. Har heldigvis reservebil selv, men lite imponert over feilsøkinga de har gjort når bilen var inne. Verksmester var til og med på tur med meg der jeg viste hva/hvordan feilen artet seg uten at han mente det var dekk eller felg (i etterkant av verkstedbesøket der det ikke ble funnet noen feil).

Tenker nok det er felgen som er for romslig, slik du foreslår, men de får finne ut hvilken og evt skifte den ut. Skifter ikke tilbake igjen selv. Godt det ikke er mye vinter og glatte veier i Stavanger for tiden.

Hei, desverre er dette en gjenganger i bilbransjen (forøvrig andre steder også): Mange er ikke nøye. Slet i 1 år med Motorforum med en Alfa som ristet. Alle andre enn MF med forhandlere merket at det ristet. Viste seg i ettertid da jeg selv tok dekk/felg til dekkimportør at det var kast i 2 av dekkene. Var samme her, ikke risting på vinterdekk no 2 (men dekksett no 1). Bilen var ganske stramt satt opp så det var lettere merkbart.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

zbk

Oppdatering om risteproblemet: MotorForum Stavanger hadde bilen inne igjen i dag etter jeg skiftet til sommerdekkene og ristingen forsvant. Verksmester ringte etter hvert og spurte om han kunne få sende vinterdekkene til sjekk hos noen andre med bedre utstyr/kunnskap for å finne feilen, noe jeg sa var ok.

Når jeg hentet bilen i ettermiddag hadde de ombestemt seg og bestilt nye dekk for å spare meg for mer venting og frem og tilbake. Honnør for at de rydder skikkelig opp til slutt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erik e

#70
Bra MF ordner opp,de er vel vant med "plankekjøring" med Mitsubishi.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ZZooee

Trodde bilen skulle bli Nr2 bil men vi har knapt rørt koksbrenneren siden vi fikk ZOE for snart 4 uker siden.
Problemene er langt ferre enn fordelene og den totale trivselen med bilen.
Fjernstyring av varme via PC og telefon virker ikke. Jeg får bare opp ladestatus.
Dårlige lys.

Ellers er den bare fryd og glede.
Ladeproblemer? Tvert i mot. Ladelettelse.  :)
Har ikke hatt det, den lader på 3,7 22 og 43 kw på alle stasjoner med serie2 kobling. Så jeg forstår ikke det problemet.
Derimot forstår jeg at den lader fra 20% til 80% på drøye 15 minutter. Og det er det ikke noen andre som gjør.
Det pluss komfort og generelle egenskaper som bybil, og at den har varmepumpe forvarming av batteri mm og er svært rimelig gjør den til et opplagt valg. 

hdh

Jeg har ikke hatt noe problemer med styring av varme via app/nettside, så langt ifra alle som er berørt.
Sort '14 Renault Zoe Intens

K S

Sitat fra: ZZooee på onsdag 17. desember 2014, klokken 18:10
Trodde bilen skulle bli Nr2 bil men vi har knapt rørt koksbrenneren siden vi fikk ZOE for snart 4 uker siden.
Problemene er langt ferre enn fordelene og den totale trivselen med bilen.
Fjernstyring av varme via PC og telefon virker ikke. Jeg får bare opp ladestatus.
Dårlige lys.

Ellers er den bare fryd og glede.
Ladeproblemer? Tvert i mot. Ladelettelse.  :)
Har ikke hatt det, den lader på 3,7 22 og 43 kw på alle stasjoner med serie2 kobling. Så jeg forstår ikke det problemet.
Derimot forstår jeg at den lader fra 20% til 80% på drøye 15 minutter. Og det er det ikke noen andre som gjør.
Det pluss komfort og generelle egenskaper som bybil, og at den har varmepumpe forvarming av batteri mm og er svært rimelig gjør den til et opplagt valg.

Flott, og gratulerer! Kjekt at bilen fungerer bra! Det er vel gjerne slik at noen få lager mye støy, alle de som er kjempefornøyd, som deg, hører en gjerne ikke i fra!
Ladeproblemer? Jeg har kjørt nær 4000 km, har kun forsøkt type2 til type1 ladekabelen en gang, ellers ladet hjemme. Hadde det vært ladestasjoner der jeg har behov, hadde jeg nok ladet noen få ganger til nå, men det er ca 90 km til den nærmeste i en retning, og dit kjører jeg ikke....
Lykke til videre :-)

ZOE

Hadde jeg kjørt Zoe de siste tre ukene, så hadde man kanskje oppdaget noen flere feil på den. Nå er den på verksted og blir der en uke til....

Jeg tror jeg fikk en mandagsbil....

Clio lånebilen har overraskende få feil :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA