Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: lese feilkoder

Startet av Mippen, torsdag 21. august 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Mippen

Av alle som har svart på undersøkelsen her inne så har de fleste en fossilbil ved siden av elbilen. Er dette noe man kjenner seg igjen i? Hvorfor har du eventuelt en fossilbil ved siden av?

http://www.tv2.no/a/5859576
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Vi trenger 2 biler for å få logistikken i hverdagen til å gå opp. Dieselbilen brukes kun I de tilfellene samt på langtur pga manglende hurtigladeinfrastruktur. Alternativet ville vært to fossilbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

02jan

Har beholdt min 17 år gamle fosilbil med hengerfeste og 4x4. Brukes til bla trekke opp båt på 1200 kg.  Bilen brukes av flere familier til denne type formål , istede for at både far , bror, søster famile skal kjøpe større bil en de til daglig trenger. Er ingen elbil - utenom Kewet som har hengerfeste....  Bor også slik til at enkelte dager er vi fullstendig innesnødd/nedbrøyta (bussholdeplass ved utkjøring = mange tonn med salt/ våt snø i oppkjørsel etter brøyting for buss - selv snøfresen må gi tapt).

Bilen kan sikkert kjøres nye 300.000 km , da den er i god stand og så vidt innkjørt etter de første 300.000 km.

Istede for å selge bilen, og la noen andre kjøre 30.000 km med denne hvert år, tenker jeg det er mer gunstig for miljøet at jeg beholder denne selv og brukes kanskje 2000 km pr år. Da av flere personer.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

emil

1 fossilbil (veteran) til kosekjøring om sommeren
1 fossilbli (CR-V) til kjøring der Leaf ikke duger:
- Lengre kjøreturer der ladestopp ikke er aktuellt
- Tilhenger eller større flyttelass/materialer (takstativ)
- Kjøre for å hente båt (kjører tilbake i båten, bilen kan stå parkert ved hytta i en uke eller tre)
- Småkjøring mens Leafen topplades for langtur senere samme dag.

CR-V'en ryker nok til neste forfall på årsavgift. Bilen har passert 360kkm og vil få litt formange 2'er feil på eukontrollen. Forhåpentligvis har det kommet flere hurtigladere langs hovedveiene innen den tid.

sn0le

Samboer har en liten Skoda Fabia for å hente/levere i barnehage samt komme seg til/fra jobb innenfor åpningstidene til barnehage.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Råde

Passat stasjonsvogn 4x4.

Har hytte på fjellet, hyppig besøkt familie i flere andre land (utenfor hovedveiene med hurtiglader eller Teslas SC) og små barn. Sistnevnte gjør at man ikke orker å lage et problem av energiinnsamlingslogostikken på langtur (ref muggost som ikke skulle lenger enn Sandefjord - Gardermoen)
e-Golf | X75D

Mippen

#7
Er det noen her som er med i bilkollektiv? Jeg hadde selv en fossilbil og elbil side om side. Tanken var å beholde fossilbilen siden den hadde 4x4, hengerfeste og var rimelig ny. Tanken var at samboeren min kunne bruke den på jobb men hun prioriterte aldri å ta ferdig førerkortet, og det var så mye småfeil på fossilbilen min at jeg bare ville få den bort til slutt. Like greit å selge den med garanti igjen slik at ikke kjøper må ta hele regningen ved eventuelt nye feil. Tanken var hele tiden å kjøpe en ny brukt fossilbil for en billig penge. For eksempel en rimelig nyere stasjonsvogn eller lignende, men har egentlig klart meg helt fint med elbilen. Selv på ferie har jeg kjørt fra "Bergen" til Nordmøre uten større problemer. Jeg har bare brukt fossilbil 2 ganger i ferien og den ene gangen var for å låne meg meg stor hund på tur og den andre gangen for å kjøre Kristiansund - Asker siden det ikke var hurtiglademuligheter på fjellet. Ellers er jeg medlem i et bilkollektiv slik at når jeg skal på helgetur kan jeg disponere en bil en helg for under 1000 lappen. 90% av tiden ellers klarer jeg med med elbilen. Det eneste jeg savner er krok siden vi kjøpte oss hus i fjor og det er alltid noe som må fraktes med henger. Men igjen kan jeg hente ut både kassebil og bil med hengerfeste på bilkollektivet. Må bare kjøre en liten halvtime med elbilen hver gang for å hente ut bilen. Men siden vi ikke bruker henger mer enn kanskje en gang annen hver mnd går det jo an.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Med hyppig behov for bruk av varehenger og et par turer i året med båthenger (1300kg) så finner ikke jeg noen elbil som kan gjøre den jobben. Regelmessige turer mellom hjem/hytte på 280 kilometer gjør også valget beskjedent, kun en Tesla vel, men denne kan ikke trekke hva jeg har behov for. Vår løsning er elbil til/fra jobb for fruen, elsykkel for eget bruk i nærmiljøet og fossilbil for langkjøring/kjøring med henger(e).
Elsykkelen brukes hver dag for tiden og er en sann fryd å bruke både for enkel transport, lettere handling og bare for å ta seg en tur - anbefales!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

hma

#9
Jeg er tørrlagt petroholiker på fjerde året! Har kun hatt noen enkeltstående "glipper" med bruk av fossil leiebil ;)

Vi er 2 voksne og 3 barn i husstanden, transportbehovet dekkes med to elbiler.

Var i en to-årsperiode medlem av Trondheim Bilkollektiv (TB), men meldte meg ut da behovet var såpass lite, samt at kostnaden ble høyere enn ved leie hos Budget.
I et bilkollektiv betaler man ekstra for tilgjengeligheten og utvalget. I tillegg har medlemmer (i TB) tilgang til bilkollektivene i Oslo og Bergen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

Kan ikke helt kvitte oss med fossilen nei, en Spacewagon 2.4 GDI 4x4 2001-mod. Med sju seter, hengerfeste og firehjulstrekk er det den beste feriebilen/arbeidshesten, og alderen gjør at bruksverdien langt overgår salgsverdien. Vi har campingvogn og hytte, sier litt om behov. Frem til i vinter var fossilen også i daglig bruk til småkjøring i tillegg til mjauen, men girkassa røyk. Vi valgte å kjøpe en brukt Leaf samt å få byttet girkasse, bedre enn å kjøpe brukt fossil igjen som hadde kommet til å blitt kjørt endel. Spacewagon'en er mer eller mindre parkert, men var sist i bruk til å trekke campingvogna på ferie nå i sommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Dro på årets bilferie i Tesla, og nå skal Caravella selges. Bensin blir fra nå av forbeholdt kuriositeter som hekksaks, kantklipper  og denslags. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: arthur på torsdag 07. august 2014, klokken 08:11
Med hyppig behov for bruk av varehenger og et par turer i året med båthenger (1300kg) så finner ikke jeg noen elbil som kan gjøre den jobben. Regelmessige turer mellom hjem/hytte på 280 kilometer gjør også valget beskjedent, kun en Tesla vel, men denne kan ikke trekke hva jeg har behov for. Vår løsning er elbil til/fra jobb for fruen, elsykkel for eget bruk i nærmiljøet og fossilbil for langkjøring/kjøring med henger(e).
Elsykkelen brukes hver dag for tiden og er en sann fryd å bruke både for enkel transport, lettere handling og bare for å ta seg en tur - anbefales!

Det høres ut som om du er den perfekte kandidaten for en Tesla Model X ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. august 2014, klokken 10:00
Det høres ut som om du er den perfekte kandidaten for en Tesla Model X ;)

Med mindre du har en garasje, da. Eller skal med danskebåten og står på øverste bildekk..  ;D

(Eller mente du som erstatning for elsykkelen?) :)
e-Golf | X75D

E_S

Har som det står i signaturen en 16 år gammel Mercedes E-klasse. Den bilen kjøpte jeg for 15000,- for fire år siden og den har knapt kostet meg noe som helst utover vanlig vedlikehold, vært ekstremt pålitelig og god. Den har pr. i dag gått snaut 520000 km og er i god stand. Den har så liten restverdi at det er null verditap og den brukes når jeg trenger plassen, hengerfeste eller rekkevidde. Forsikring og årsavgift tilsammen er under 5000 kroner og jeg ser rett og slett ikke noen grunn til å kvitte meg med den bilen når det koster så lite å ha den.

Ladaen er rett og slett bare hobby/kosebil som brukes litt nå og da i sommerhalvåret. :)

Og nei, selv om jeg har tre biler kjører jeg ikke noe mer enn om jeg hadde hatt en - det fordeler seg vel med 85% på Leaf, 13% på Mercedes og 2% på Lada og er totalt ca. 25000 km/år, mesteparten på grunn av pendling til/fra jobb som uansett bare foregår elektrisk.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA