Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

Sofie S

Sitat fra: Avh på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:43
... syv , åtte , ni .. TI  ;D (Takk Amoss).
Har besøkt alle de svenske SC så langt og det er vel særlig Karlstad og Uddevalla som kan gi noe kaos. Svenskene er overraskende kunnskapsløse om EL-biler. Det vil vel helst gå bra.
En typisk samtale i Sverige går slik: Hvaerdetforslagsbil? En Tesla. Jahahvemproduserarden? Tesla! ErdetFordellernonannansomproduserarden? Nei Tesla. Det er en EL-bil. Ahhhenhyyyybriiiid!!?? Nei den går bare på strøm.    Deretter blir det helt stille ..
Precis så är det! Sedan finns det dom som vet vad Tesla är och går runt bilen och tittar och fotograferar. Barnen blir störda av det när dom sitter kvar i bilen och ser på film (DVD) eller spelar på surfplattan

B_Tesla

Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Og selvsagt bør det være forbudt å bruke hurtigladeplasser (enten det er Tesla, CHAdeMO, eller andre) som parkeringsplass. Fatter ikke at det engang skal være en diskusjon.

Er enig med deg der. At SC er noe annet enn f.eks EV Power er jo egentlig ikke riktig. Hos Tesla har man forhåndsbetalt, mens hos EV Power er det same modell som bensinstasjoner, eller evt mnd abonnement. Tesla eiere med tilgang til SC har betalt tilsvarende av 3,8 år med EV Power for sine SC tilgang.

Kan se for meg at det ikke er lov å parkere nevneverdig lenge ved en bensinpumpe, dersom jeg ikke skal fylle. At Tesla ikke betaler for parkeringsplassen går jo på at eier får en økt omsettning grunnet flere besøkende.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Car-El

Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Og selvsagt bør det være forbudt å bruke hurtigladeplasser (enten det er Tesla, CHAdeMO, eller andre) som parkeringsplass. Fatter ikke at det engang skal være en diskusjon.

For engangs skyld så e æ enig med dæ! Og det skremme mæ, for ellers så e æ uenig i nesten alt du skriver!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Og selvsagt bør det være forbudt å bruke hurtigladeplasser (enten det er Tesla, CHAdeMO, eller andre) som parkeringsplass. Fatter ikke at det engang skal være en diskusjon.

Er enig med deg der. At SC er noe annet enn f.eks EV Power er jo egentlig ikke riktig. Hos Tesla har man forhåndsbetalt, mens hos EV Power er det same modell som bensinstasjoner, eller evt mnd abonnement. Tesla eiere med tilgang til SC har betalt tilsvarende av 3,8 år med EV Power for sine SC tilgang.

Kan se for meg at det ikke er lov å parkere nevneverdig lenge ved en bensinpumpe, dersom jeg ikke skal fylle. At Tesla ikke betaler for parkeringsplassen går jo på at eier får en økt omsettning grunnet flere besøkende.

Nei, en Tesla "SuperCharger" er bare en proprietær løsning, som har en del mer effekt fordi batteripakken er større. CSS har maks 86 kW, og CHAdeMO-standarden støtter 62,5 kW.

I praksis ville 22 kW (semi-hurtiglading) gitt nesten samme ladetid for biler med rundt 25 kWh batteripakker, på grunn av batterikjemien.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Car-El på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:36
Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Og selvsagt bør det være forbudt å bruke hurtigladeplasser (enten det er Tesla, CHAdeMO, eller andre) som parkeringsplass. Fatter ikke at det engang skal være en diskusjon.

For engangs skyld så e æ enig med dæ! Og det skremme mæ, for ellers så e æ uenig i nesten alt du skriver!

Uffda. Det må være plagsomt for deg at du tar feil så ofte! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

B_Tesla

Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Nei, en Tesla "SuperCharger" er bare en proprietær løsning, som har en del mer effekt fordi batteripakken er større. CSS har maks 86 kW, og CHAdeMO-standarden støtter 62,5 kW.

I praksis ville 22 kW (semi-hurtiglading) gitt nesten samme ladetid for biler med rundt 25 kWh batteripakker, på grunn av batterikjemien.

Nå henger jeg ikke med. Hva har ladehastighet med forbud mot å parkere? Man kan ikke skille mellom det at det er feil å sette en fosil bil på en EV-Power og en SC. Begge er en betalingstjeneste. Ene er forhåndsbetalt med et stort beløp, mens den andre er betaling pr minutt eller pr mnd. Uavhengig av betalingsmetode er det en tjeneste som ikke er gratis, og derfor ikke fritt frem for ikke-betalende kunder.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Rio

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Nei, en Tesla "SuperCharger" er bare en proprietær løsning, som har en del mer effekt fordi batteripakken er større. CSS har maks 86 kW, og CHAdeMO-standarden støtter 62,5 kW.

I praksis ville 22 kW (semi-hurtiglading) gitt nesten samme ladetid for biler med rundt 25 kWh batteripakker, på grunn av batterikjemien.

Nå henger jeg ikke med. Hva har ladehastighet med forbud mot å parkere? Man kan ikke skille mellom det at det er feil å sette en fosil bil på en EV-Power og en SC. Begge er en betalingstjeneste. Ene er forhåndsbetalt med et stort beløp, mens den andre er betaling pr minutt eller pr mnd. Uavhengig av betalingsmetode er det en tjeneste som ikke er gratis, og derfor ikke fritt frem for ikke-betalende kunder.

Ja, meningen var å påpeke at de forskjellige hurtigladeløsningene ikke er så forskjellige. Man burde selvsagt ikke parkere på noen av dem.

I tillegg påpekte jeg at semi-hurtigladere er en god idé (litt off topic), fordi de krever langt mindre infrastruktur, og derfor kan settes opp langt flere steder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

B_Tesla

Ah. Da snakker vi på to måter om det samme. 
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

jkirkebo

Sitat fra: bb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:48
Teslaer har like mye rett til å bruke ladeplassene som andre elbiler med mindre batterier. For alt vi vet så kan den Teslaen ha kjørt langt og trenger lading. For å sette ting på spissen. De fleste iOn har såpass kort rekkevidde at de brukes kun i by. Så derfor klarer de seg fint uten å lade i byen. Det holder med å plugge den i hver kveld.

Jepp, jeg ladet 23km rekkevidde fra en dobbel stolpe i Lakselv i går og kom frem til Karasjok med 16km rekkevidde igjen. Jeg hadde nok kommet fram uansett siden det er en god reserve "under 0", men greit å slippe å bruke den...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Nei, en Tesla "SuperCharger" er bare en proprietær løsning, som har en del mer effekt fordi batteripakken er større. CSS har maks 86 kW, og CHAdeMO-standarden støtter 62,5 kW.

I praksis ville 22 kW (semi-hurtiglading) gitt nesten samme ladetid for biler med rundt 25 kWh batteripakker, på grunn av batterikjemien.

Nå henger jeg ikke med. Hva har ladehastighet med forbud mot å parkere? Man kan ikke skille mellom det at det er feil å sette en fosil bil på en EV-Power og en SC. Begge er en betalingstjeneste. Ene er forhåndsbetalt med et stort beløp, mens den andre er betaling pr minutt eller pr mnd. Uavhengig av betalingsmetode er det en tjeneste som ikke er gratis, og derfor ikke fritt frem for ikke-betalende kunder.

Men hvis det er fritt frem for andre ikke betalende kunder, er det fordi Tesla ikke vil betale nok for plassen? Hadde dere nøyd dere med en plass og ventetid så kanskje det hadde vært litt enklere, men hvorfor skal noen gi fra seg f.eks 8 plasser til noen som tydeligvis ikke vil betale for det, for hadde man betalt nok så kunne man vel fått så mange plasser man bare ville, eller?

Tesla-man

Enig.  Og jeg trodde jo at vi faktisk hadde betalt for plassene.  Jeg betaler gjerne mer for å få flere reserverte plasser.  Mye mer.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 11:19
Men hvis det er fritt frem for andre ikke betalende kunder, er det fordi Tesla ikke vil betale nok for plassen? Hadde dere nøyd dere med en plass og ventetid så kanskje det hadde vært litt enklere, men hvorfor skal noen gi fra seg f.eks 8 plasser til noen som tydeligvis ikke vil betale for det, for hadde man betalt nok så kunne man vel fått så mange plasser man bare ville, eller?

Nei, saken er ikke (tror jeg) om Tesla vil betale eller ei, men at de - av hensyn til kundene - ønsker å plassere ladestasjonene nær bekvemligheter som f.eks. toalett eller ett spisested (fortrinnsvis av høyere kvalitet enn "mækkærn"). Eierne av bekvemmelighetene vil naturligvis ikke gi slipp på noen generelle parkeringsplasser som alle kundene kan bruke og derved risikere at noen av dem drar forbi om alle de andre plassene er fulle, men vil gjerne også tiltrekke seg kunder som må lade.

Derfor trenger disse å få tid på seg til å se besøkelesesmønsteret i praksis før de gir fra seg for mange parkeringsplasser som reserverte. Det er derfor jeg har bedt folk om å ha is i magen, og se hvordan ting utvikler seg før man krisemaksimerer. Dersom det aldri er mer enn en eller to ladende biler der samtidig så forstår jeg dem godt om de nekter å reservere mer enn 2 plasser. Det samme dersom alle/de fleste av de ladende heller bare sitter i bilen eller går til konkurrenten og handler. Men om de ser at disse plassene er i mye bruk, og at det også noen ganger kan bli kø på dem. Samt at tilstrekkelig mange av de ladende legger igjen penger i kassa, så blir de nok mye lettere å overtale.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bent

Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28
Er "elbilfordelene" pga ulemper med elbil, eller er det fordi stortinget ønsker at flere skal gå over til elbil?
Norske politikere har tatt på seg internasjonale klimaforpliktelser bl.a. i forhold til kutt i CO2-utslipp. Dette er meget ambisiøse forpliktelser og det finnes enkelt sett to måter å oppfylle dem på.

Vi kunne slutte å produsere olje i Nordsjøen. Dette har åpenbare negative konsekvenser for norsk økonomi men ville løse CO2-problemet vårt.

Eller vi kunne fase over hele den private bilparken til strøm i stedet for bensin/diesel.

Norske politikere har gått for det siste, og har med det et desperat behov for å få norske forbrukere til å kjøpe elbil framfor fossilbil. Denne desperasjonen har gitt seg utslag i de meget generøse insentivene for elbiler, insentiver som er nødvendige hvis man virkelig vil at folk frivillig skal kjøpe slik for elbil er ellers for dyrt og for upraktisk til at folk ville gidde.

Elbilinsentivene har ingenting med rettferdighetstankegang å gjøre: de er et rent kynisk tiltak for å lokke norske forbrukere til å holde løftene som landets politikere har avgitt internasjonalt.
Tesla Roadster, 25Mm

RaBalder

Vi kan jo tenke oss et sted der det er 30 parkeringplasser utenfor et kjøpesenter.

  • Tesla har 8 ladestolper.
  • 2 stolper har reserverte plasser for Tesla
  • De andre 6 er ikke reservert
  • Også finnes det 22 plasser som alle kan bruke

Jeg vet det er søkt, men fremdeles et tilfelle som kan oppstå.

  • 3 Tesla lader. En på hver av de reserverte plassene og en til på en av plassene som ikke er reservert.
  • Alle de andre plassene er det parkert bensin/diesel-biler på
  • Det venter 5 biler i kø på at noe skal bli ledig. Først i køen står to bensin-biler, så står der en Tesla, også to bensinbiler igjen.
  • Så blir Teslaen på den ikke-reserverte plassen ferdig å lade og kjører.

Hva nå?

Den som har ventet lengst er den som står først i køen. Det er en bensinbil som kjører inn på den ikke reserverte plassen foran Tesla-laderen.

Han gjør jo ikke noe galt


Og den neste plassen som blir ledig kan jo være en av de andre ikke-reserverte plassene foran en Tesla-lader.
Nå smetter bensin-bil som stod som nummer 2 i køen inn der.

Fremdeles har ikke Teslaen som står i køen ladet. Enda det var 5 ledige Tesla-ladere opprinnelig.

Gøy   :o  :o

rene

@Bent spørsmålet mitt var retorisk, men fantastisk bra forklaring - du greier jo ut poenget mitt.

Utfordringen er jo at veldig mange fortsatt tenker at det er helt greit med disse insentivene - fordi vi synes jo litt synd på dem som må kjøre disse små elbilene med alle utfordringene de har i hverdagen. Så kom Tesla Model S, og det er ikke synd på oss lenger. Da er det ikke lenger greit med "sponsingen".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA