Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

pwb

Ser ofte at order misunnelse blir brukt. Regner med at det blir kastet ut som et trumfkort for å trumfe enhver diskusjon mens man i realiteten ikke har noe fornuftig å komme med. Hva er forskjellen på at jeg vil at vanlige elplasser skal være forbeholdt elbiler med kort rekkevidde? Noen vil sikkert si at de har betalt for SC plassene, men vi som har kort rekkevidde bør kunne si at vi har betalt for disse ved å velge nettopp velge biler med kort rekkevidde. Det er vi som har gjort så dere har fått bilene sponsa i hue og ræva. Hadde det ikke vært ulemper med elbilene så hadde de heller ikke fått alle godene. Mange sier at Telsa er bil nr 1 og da får dere være sæ snill og oppfære dere deretter og la oss andre ha våre plasser. Misunnelse, ja jøss, neida, bare rett og slett litt småforbannet over at folk som dere oppførerer dere som dere gjør og sutrer over filleting.

Teslanewbie

#151
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:18
Ser ofte at order misunnelse blir brukt. Regner med at det blir kastet ut som et trumfkort for å trumfe enhver diskusjon mens man i realiteten ikke har noe fornuftig å komme med. Hva er forskjellen på at jeg vil at vanlige elplasser skal være forbeholdt elbiler med kort rekkevidde? Noen vil sikkert si at de har betalt for SC plassene, men vi som har kort rekkevidde bør kunne si at vi har betalt for disse ved å velge nettopp velge biler med kort rekkevidde. Det er vi som har gjort så dere har fått bilene sponsa i hue og ræva. Hadde det ikke vært ulemper med elbilene så hadde de heller ikke fått alle godene. Mange sier at Telsa er bil nr 1 og da får dere være sæ snill og oppfære dere deretter og la oss andre ha våre plasser. Misunnelse, ja jøss, neida, bare rett og slett litt småforbannet over at folk som dere oppførerer dere som dere gjør og sutrer over filleting.


Huff ... Dette dette var et særdeles infantilt innlegg .. snakk om å dra alle over en kam... når du skriver Tesla eiere  så lyser jo din misunnelse igjennom ..

Er ion en bil ? Trodde det var en el moped.   
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

#152
Snakker om å blande snørr og barter. Avgiftsfritak har null og niks med det faktum at Tesla-eiere har betalt titalls millioner for sine ladeplasser. Og på toppen av det hele: at vi faktisk betaler for hurtigladere ekskluderer oss ikke fra å bruke andre ladeplasser satt opp i offentlig eller privat regi. Bruk av ladeplasser bør styres av behov, ikke hat/misunnelse/egenkonstruert logikk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Det fantastiske med Model S er jo at den løfter hele elbilfamilien til et nytt nivå med faktisk å fungere som bil nummer en.
Stort sett alle argumenter som fortsatt eksisterte mot elbiler forsvant med dette.

Hvis vi derimot ikke skulle få umiddelbar tilgang til lading så fungerer derimot ikke bilen som en typisk bil nummer en lenger og det er fritt frem for å bygge videre på fordommene mot elbilene som stort sett står og venter på strøm.

Joda.. Dette har nok ikke noe å si for de oppriktig miljøfrelste som kan benytte ventetiden til å lukte på blomster og plante noen trær. Jeg har derimot ikke kjøpt bilen for miljøet, men for å bruke den som bil nummer en med den medfølgende bonus at jeg kjører miljøvennlig.

Og jeg er overbevist om at "godene" eksisterer for at slike som meg skal kjøpe elbil, treplanterne hadde nok kjørt el uansett..

Avh

@pwb det er lov å bruke hue uten at det kalles sutring: å åpne for fossilparkering på ladeplass (ja det er slik det er organisert på noen SC) føles som om du bygger dobbeltsporet jernbane og sier at på et punkt kan bare et spor benytttes.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

cairnz

Det kan sikkert løses på alle framtidige SC-er ved å ikke putte de helt nærmest hva enn folk parkerer for å komme seg til. Om de står på plassene rangert som 20-30 istedet for 1-10 på "attraktivitetsskalaen" så er nok mye gjort.

Gidd å krangle om alt mulig annet, bruk heller energi på å komme fram til en løsning som fungerer ;)
Elbilist

B_Tesla

@pwb - du kan ikke mene alvor. Du sier at Tesla eiere ikke skal bli oppgitt over at andre parkerer på plasser som de faktisk har betalt 13800,- for å benytte. Samtidig sier du at du selv blir oppgitt over at Tesla eiere parkerer på plasser som du ikke har betalt en krone for. Det henger rett og slett ikke sammen. Du må jo rett og slett trolle.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

bb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:49
Jeg synes problemer bør rettes før de oppstår.
Ja, helt enig. Man trenger ikke å være rakettforsker for å se at dette er i ferd med å bli et problem.

Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:27
Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28

Å sammenligne med andre elbiler synes jeg faktisk blir å sammenligne epler og bananer. Ingen andre elbiler er laget for å kunne erstatte en tradisjonell fossilbil mtp rekkevidde og mulighetene denne rekkevidden gir.

Og derfor skulle Tesla hatt fulle avgifter. Hvis dere ikke klarer å godta ulempen med å måtte vente for å lade etter å ha snyltet så mye som dere har gjort så synes jeg dere seriøst bør vurdere å søke hjelp.
Nå har du misforstått hele konseptet. Elbilinsentivene er gitt for å få ned gjennomsnittlig CO2-utslipp og for å få en renere bilpark. Å kalle elbilister for snyltere blir også helt feil. Du mener vel at de som mottar støtte fra Oslo kommune for å installere varmepumpe også er snyltere? Eller barn, studenter og eldre som får redusert billettpris på bussen?

Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
ha ha ha ;-)
Jeg kjøpte elbil (ion) og nå etter 2,5 mnd og over 7000km så kan jeg ikke fatte at de som kjører Tesla kan være så opphengt i å kunne lade med en gang. Her kjøper man en bil som er sponsa av alle andre i samfunnet i hue og ræva og fortsatt så forlanger man at man ikke skal vente på lading.
Hvorfor kjøpte du iOn? Var det for å snylte? :P

Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
Nå så prøver jeg best mulig å parkere enhver Tesla eier inne, har også bestilt Type2 kabel så jeg kan lade på de nye stolpene selv om det er ledig på de gamle.
Er du klar over at Tesla kan lade på de gamle stolpene også?

Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
Det beste en Tesla eier kan gjøre er å la andre elbilplasser stå i ro. De fleste Teslaer trenger ikke å lade på disse stedene, de kan lade hjemme og på SutreChargere og la oss som trenger disse plassene bruke dem.
Teslaer har like mye rett til å bruke ladeplassene som andre elbiler med mindre batterier. For alt vi vet så kan den Teslaen ha kjørt langt og trenger lading. For å sette ting på spissen. De fleste iOn har såpass kort rekkevidde at de brukes kun i by. Så derfor klarer de seg fint uten å lade i byen. Det holder med å plugge den i hver kveld.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Tesla-man

Endelig ble det litt futt idiskusjene her.  Gratulerer til pwb som har funnet veien fra avisenes kommentarfelt inn  her til oss på forumet :)

Og honnør til Brede som er den eneste av oss som faktisk gjør noe for å forbedre dette.

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Zanka

Sitat fra: cairnz på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:42
Det kan sikkert løses på alle framtidige SC-er ved å ikke putte de helt nærmest hva enn folk parkerer for å komme seg til. Om de står på plassene rangert som 20-30 istedet for 1-10 på "attraktivitetsskalaen" så er nok mye gjort.

Gidd å krangle om alt mulig annet, bruk heller energi på å komme fram til en løsning som fungerer ;)

+1
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Øyvind.h

Noen som har lyst til å gjette på hvorfor flytoget har veldig fornøyde kunder? Ser mange likhetstrekk mellom flytoget og SC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla-man

@Øyvind h

Hadde nok ikke hatt like menge fornøyde kunder om NSB hadde lov til å parkere på flytogperrongen i inntil 45 minutter ;D
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Rio

#162
Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28
Er "elbilfordelene" pga ulemper med elbil, eller er det fordi stortinget ønsker at flere skal gå over til elbil?

Å sammenligne med andre elbiler synes jeg faktisk blir å sammenligne epler og bananer. Ingen andre elbiler er laget for å kunne erstatte en tradisjonell fossilbil mtp rekkevidde og mulighetene denne rekkevidden gir. Alle andre er dessverre nr 2/bybiler, [...]

Dette er litt som å påstå at bare Rolls Royce/Mercedes er "ordentlige bil nr 1". Ikke bare er det nedlatende til folk med en "normal økonomi" (og da spesielt i andre land enn styrtrike Norge), men det er virkelighetsfjernt mtp. hvor mye folk kjører daglig.

Faktum er at "folk flest" kjører ca 35 km daglig, og da holder e-Golf, Leaf, i3, osv i massevis. Dette bevises også av at Leaf har solgt langt flere biler enn Tesla. (Og nei, jeg snakker ikke vondt om Tesla, bare påpeker at det er et stort marked for biler med ca 25 kWt batteripakker.)

Så kan du argumentere, jammen, jeg ønsker å kjøre fra Oslo til Hammerfest hver jul, og det er vanskelig i en iMiev. Ja, selvsagt - det er ting som ikke er praktisk i en iMiev, men de fleste har ikke en bil som dekker absolutt alle behov. Det blir som å argumentere at bare Nissan e-NV200 er en "ordentlig bil nr 1", fordi man kan flytte kjøleskap i den, men det kan man ikke i en Tesla.

For de fleste i verden er f. eks. en e-Golf en helt flott bil nr 1.

(Og husk at det samme gjelder innen fossilbiler - mange har småbiler (som ikke egner seg å kjøre til Hammerfest med) som bil nr 1.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og selvsagt bør det være forbudt å bruke hurtigladeplasser (enten det er Tesla, CHAdeMO, eller andre) som parkeringsplass. Fatter ikke at det engang skal være en diskusjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:18
Og selvsagt bør det være forbudt å bruke hurtigladeplasser (enten det er Tesla, CHAdeMO, eller andre) som parkeringsplass. Fatter ikke at det engang skal være en diskusjon.

+1
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA